Gå til innhold

Tenner og fly

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg skal på utlandstur for å ordne tenner. Var knekt et par enner, sånn type de er borte kun røttene igjen i munnhulen. Har tannkjøttsykdom. Men plutselig ble jeg usikker hvordan dette er å fly med? Litt hovent tannkjøtt. Bør jeg droppe polenturen og bare fikse dem i Norge? Blir flyturen et smertekaos?

Anonymkode: a2a27...075

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør droppe turen til Polen og fikse tennene i Norge fordi vi har noe som heter garanti, og det blir et helvetes styr hvis noe går galt med tennene og du ikke har gjort arbeidet i Norge.

Anonymkode: 27c5c...b36

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Er da ikke ekstremt dyrt for å fikse det der...

Rotfylling i ett par tenner, stift og krone på toppen, behandling av tannkjøttsykdommen får du dekket gjennom helfo, kun egenandel.

Anonymkode: 24507...93a

Skrevet

Det er ikke vondt å fly med knekte tenner eller tannkjøttsykdom, men jeg ville også droppet Polen-turen og heller fikset dette her hjemme. Det lønner seg raskt dersom det oppstår noe som helst av komplikasjoner. 

Anonymkode: 6197c...3cd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hei. 

Jeg skal på utlandstur for å ordne tenner. Var knekt et par enner, sånn type de er borte kun røttene igjen i munnhulen. Har tannkjøttsykdom. Men plutselig ble jeg usikker hvordan dette er å fly med? Litt hovent tannkjøtt. Bør jeg droppe polenturen og bare fikse dem i Norge? Blir flyturen et smertekaos?

Du bør virkelig tenke deg om mange ganger og Google utelandsbehandling tenner. 
Du får ikke komme til hos en norsk tannlege for å få fikset noe om dette går galt. Tennene festes med spesielt verktøy, som norske tannleger nødvendigvis ikke har. 
Du kan få infeksjoner med multiresistente bakterier, og sykehusene i Norge vil sky deg som pesten. 
Der er hundrede flere grunner for å ikke gjøre dette i utlandet fremfor å få dette gjort i Norge. Fatter ikke at du engang tenker tanken. 

Anonymkode: c0b11...5e4

• Liker 1
Skrevet

Med den dårlige kronekursen som er nå, tror jeg det er ganske lite å spare på å reise til utlandet. Prøv å søk opp en billig tannlege i Norge. I tillegg til dårlig garanti og lignende, er det også fare for overbehandling i utlandet. Selv gikk jeg lenge ikke til tannlege pga økonomi, men når jeg først måtte ble det faktisk ikke så ille som jeg trodde.

Anonymkode: e748f...98c

Skrevet

I følge min polske kollega er polske tannleger eksperter på å finne mer som må fikses når de skjønner at pasienten er norsk eller bor i Norge. De ser en mulighet til å tjene mye penger, og finner gjerne ting som gjør at man må komme tilbake om x antall dager eller uker. Så i følge min kollega er det billigere å gå til tannlege i Norge.

Anonymkode: a32d9...87f

Skrevet

Takker for alle velmente råd. Var i første omgang flyturen jeg sikte til. Men skal absolutt lese meg mer opp på dette!

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Takker for alle velmente råd. Var i første omgang flyturen jeg sikte til. Men skal absolutt lese meg mer opp på dette!

Flyturen er ditt minste problem. Du får smertestillende, men kan være både hoven og sløv, så du bør nok ha følge med deg, eller overnatte i Polen til dumklarer å reise hjem alene. 
Spørs jo litt og hvor i munnen du skal behandles. Fremme i munnen er nok mindre ubehagelig enn bak i munnen, type fra tann 4-5 og bakover. 
Det kan gå fint, lenge, før det går rett vest og du må reise tilbake til Polen med problemet. Da er Polen langt unna….

• Nyttig 2
Skrevet

Flyturen er nok det minste du har å bekymre deg for ja… 

Anonymkode: 27da3...ef3

• Liker 1
Skrevet

Hvis du vil gjøre det billigst mulig så kontakt heller tannlegehøyskolen, de trenger pasienter å øve på. Behandlingen tar kanskje lengre tid, men til gjengjeld har du kyndige som overvåker alt og du betaler mye mye mindre.

Anonymkode: 58067...699

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du vil gjøre det billigst mulig så kontakt heller tannlegehøyskolen, de trenger pasienter å øve på. Behandlingen tar kanskje lengre tid, men til gjengjeld har du kyndige som overvåker alt og du betaler mye mye mindre.

Når du skriver dette, har du da vært inne og sett på prisene til tannlegeutdanningenes behandling av pasienter? 
Prislisten ligge på nettet, og prisene er nesten de samme som hos en ordinært tannlege. 

Synes ts skal ta seg en tur til en ordinær Norsk tannlege og få et prisoverslag, slik at hun har ett utgangspunkt for hva som bør og må gjøres. Dernest kan hun tenke seg om med hvordan hun vil løse problemet. Man har rett på et skriftlig prisoverslag fra tannleger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når du skriver dette, har du da vært inne og sett på prisene til tannlegeutdanningenes behandling av pasienter? 
Prislisten ligge på nettet, og prisene er nesten de samme som hos en ordinært tannlege. 

Det har jeg, og synes det var mye å spare jeg:

https://www.odont.uio.no/tjenester/pasientbehandling/generelle-takster-pasientbehandling.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...