Gå til innhold

Dyspraksi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hørt om det?

Jeg har alltid følt meg dum, fordi jeg alltid har slitt med forskjellige ting. Det tok lang tid før jeg klarte å knytte skolissene mine. Jeg har fortsatt problemer med å forstå forskjellige knuter. Jeg sliter med å bygge ting, har aldri klart å tegne. Jeg har utydelig skrift, skulle tro at et barn skriver. Jeg har problemer med å følge guides på Youtube når det gjelder forskjellige ting (f.eks hvordan man lager en knute). Jeg er helt håpløs på å lese IKEA-instrukser. Jeg ser helt elendig ut når jeg prøver å danse. Jeg er klønete når jeg skal skrelle potet. Får det til, men bruker lenger tid enn andre.

Jeg søkte rundt om på nettet for å spørre om råd, og det var en som syntes at det hørtes veldig ut som dyspraksi. Jeg har lest om den sykdommen, og det er akkurat som å lese om meg. Det gikk en lettelse i gjennom kroppen, fordi det får meg til å tenke: Kanskje jeg ikke er dum allikevel, men at det er en tilstand som jeg har?

Det eneste problemet er at det står at leger har svært lite kunnskap om dette i Norge, men at det regnes at ca. 5% har det i England. Vil det da være noe vits i å kontakte fastlegen ang. dette? Vil det da være mulig å få hjelp? Det hadde vært en lettelse å få en diagnose, i stedet for å måtte leve i den tro at jeg rett og slett bare er dum.

Anonymkode: ac531...034

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her: En annen ting er at jeg er klønete når jeg snakker. Blander ord. Kan si noe helt annet enn det jeg har tenkt til. F.eks her om dagen sa jeg: "Jeg skal gå og telle varen" da jeg egentlig skulle si: "Jeg skal gå og hente varen". Det er utrolig slitsomt.

Når jeg hører meg selv på opptak, snakker jeg utydelig (selv om jeg i mitt hode snakker tydelig). Må derfor snakke langsommere. Og det er en an symptomene på Dyspraksi, etter hva jeg har lest. Hadde vært fint om noen her her erfaring med det, eller om det er noen som vet hvordan man går fram - hvis leger i Norge har lite kunnskap om det?

Anonymkode: ac531...034

• Liker 1
Skrevet

Jeg leste mye om det når jeg undersøkte hva det kunne være med sønnen min, men fikk liksom aldri tak på om det var en diagnose man stiller i Norge. Jeg skjønner usikkerheten din. Jeg ville gått til fastlegen og beskrevet det du sier her. Lykke til😊

Anonymkode: 020f2...a60

Skrevet

Jeg ville gått til fastlegen. ❤️

Anonymkode: 76bf0...96a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...