Gå til innhold

Spm til dere som har sluttet å amme brått når baby var 9/10-mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å slutte pga langvarige problemer med sår. 
Først på ene siden og nå på andre også. 
Har brukt over 10 000 siden august på bandasjer, salver, kremer, legetimer, privat ammeveiledning mm. 
Trenger ikke råd for å håndtere sår, jeg har prøvd det meste og får/fått god hjelp. Huden min bare sprekker fort uansett hva jeg gjør. 
Men nå nærmere det seg bristepunktet. 
Vurderer derfor å slutte å amme. Baby blir snart 10 mnd.

Hun spiser fire gode måltider for dag. Elsker mat! 
Anmer mye på natt, særlig som sovestøtte. 

Dere som sluttet å amme rundt denne tiden: 

1. begynte dere med mme/flaske? Eller kan man unngå det ved at baby spiser mer fast føde? Evt tilsette i en porsjon grøt for dag?

2. Hvordan taklet baby det? Jenta mi elsker pupp 😭 gruer meg sånn hvis jeg må nekte henne. 

3. Hvordan gikk nettene uten amming?

Anonymkode: 976b8...f82

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker ikke å slutte tvert på dagen altså :) har tenkt å evt kutte amming på dagtid først. Se om brystene får litt fred til å gro da, å at jeg kanskje holder sår og smerter i sjakk på den måten. 
Om det ikke er nok må jeg vurdere nettene også 😔

• Hjerte 1
Skrevet

Har ikke svar på det du spør om, lagde faktisk nettopp en tråd med relatert spørsmål som ditt første spørsmål ☺️

Vil bare gi deg applaus for den sinnsyke innsatsen du har lagt ned i ammingen👏🏻❤️ Du fortjener medalje og premie, og så mye skryt som har klart deg så lenge med så mye vondt 😞❤️ Du er rå!!

Anonymkode: 12fa7...3e0

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Sånn at jeg ikke blir beskyldt for å støtte ammeslutt fordi jeg selv ikke fikk det til - jeg har ammet to barn til de var > 1,5 år gamle. Så skulle tro jeg vet hva jeg snakker om.

Du TS er en helt! Helt enig med forrige brukeren. Du har gjort mye og mer enn kunne forventes. Vi kan ikke vite hvordan det blir å slutte å amme, men det er ikke sikkert det blir så ille. For min del, ble slutten overraskende grei med begge ungene. Med min første, jeg måtte slutte bratt, faktisk på dagen, pga kommende operasjon (på meg) og medisiner som jeg måtte ta som man ikke kunne amme med. Da han ville ha pupp, og spurte om det, spurte jeg om han ville heller ha en banan eller grøt og ungen valgte faktisk grøt 😅:vetikke: Og det var egentlig det.. 

Og om du må ta kampen, så går det sikkert over. Kanskje kan du få far til å ta seg av babyen om natten, 9-10 måneder babyer har alt lært forskjell på mamma og pappa og har skjønt at pappa ikke har pupper, ikke vits å spørre. Så den kampen kan plutselig være mye lettere for pappa. 

Anonymkode: 17790...c87

• Hjerte 1
Skrevet

Oi, jeg ble skikkelig rørt av svarene deres her nå ♥️ har ikke tenkt på det sånn egentlig. Men å gå med smerter daglig så lenge har vært veldig krevende ja 💔

Vi hadde en vanskelig start, og jeg har slitt mye med dårlig samvittighet pga at vi ble adskilt etter fødsel. Tror det har gjort at jeg har strekt meg så langt nå. Og at det gjør så vondt å vurdere å slutte. 

Takk for heiarop! 😍

TS

• Hjerte 4
Skrevet

Du er veldig flink, det skal du ha. 👏🏼👏🏼

Jeg slet med å få i gang melkeproduksjonen, jenta vår fikk gulsott og måtte få mat. Da fikk hun MME via tåteflaske fra sykehuset under lysbehandling. Så hun ble vant med flaske. Hun fikk fra kun MME til delamming, til fullamming og til kun MME. Ting skjedde under permisjonen, så endte med jenta vår fikk kun MME i hele døgnet og brukte smokk om nettene. Det gikk fint. 

Hvis ungen tar flaske så tenker jeg at du kan evt pumpe eller gi MME. 

Anonymkode: f82c5...056

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du er veldig flink, det skal du ha. 👏🏼👏🏼

Jeg slet med å få i gang melkeproduksjonen, jenta vår fikk gulsott og måtte få mat. Da fikk hun MME via tåteflaske fra sykehuset under lysbehandling. Så hun ble vant med flaske. Hun fikk fra kun MME til delamming, til fullamming og til kun MME. Ting skjedde under permisjonen, så endte med jenta vår fikk kun MME i hele døgnet og brukte smokk om nettene. Det gikk fint. 

Hvis ungen tar flaske så tenker jeg at du kan evt pumpe eller gi MME. 

Jeg kan ikke pumpe heller😔 det er nesten like smertefullt som amming. 
Men takk for tips 🙌🏼

Hvor lenge ga du mme før barnet kun spiste fast føde eller fikk det i f.eks. grøt?

TS

• Hjerte 1
Skrevet

Når baby er 10mnd og spiser gode måltid på dagen så er det ikke nødvendig med melk på dagen.  Her har mine blitt avvent med pupp på dagtid fra 8mnd pga jobbstart. Da har de fått pupp på morgen, ettermiddag og kveld. Ellers vanlige måltid. 

Har nå en baby på 10mnd som får pupp morgen og kveld, ellers bare mat 😊 Kuttet nattamming ved 7/8mnd.  

Vet ikke hvordan det da blir med mme, men dersom det blir likt så er det da bare 2 flasker om dagen, en morgen og en kveld :) 

Anonymkode: 941c1...11c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når baby er 10mnd og spiser gode måltid på dagen så er det ikke nødvendig med melk på dagen.  Her har mine blitt avvent med pupp på dagtid fra 8mnd pga jobbstart. Da har de fått pupp på morgen, ettermiddag og kveld. Ellers vanlige måltid. 

Har nå en baby på 10mnd som får pupp morgen og kveld, ellers bare mat 😊 Kuttet nattamming ved 7/8mnd.  

Vet ikke hvordan det da blir med mme, men dersom det blir likt så er det da bare 2 flasker om dagen, en morgen og en kveld :) 

Anonymkode: 941c1...11c

Tusen takk for svar! ♥️

Er sånn jeg tenker å prøve å gjøre det - å kutte på dagtid på først (men beholde morgen/kveldspupp). Kommer nok til å nattamme videre hvis det går. 

Så godt å lese erfaringen din! Gjør meg mye roligere med tanke på nedtrapping nå🫶🏼

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 7.43):

Jeg kan ikke pumpe heller😔 det er nesten like smertefullt som amming. 
Men takk for tips 🙌🏼

Hvor lenge ga du mme før barnet kun spiste fast føde eller fikk det i f.eks. grøt?

TS

Uff… det høres vondt ut.

Jenta vår fikk MME fra 5 mnd. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...