Gå til innhold

Sperm lagret hjemme - hvordan gjør man det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

To aborter på 6 måneder. Om det skjer en tredje gang, blir det utredning fordi jeg er 37 år. Ikke lyst å dra dette ut tid nettopp pga det.

Men... Partneren jobber turnus. Og etter rot i syklusen pga aborter, vil han alltid være bortreist når jeg har EL. 

Kan man bruke sprøyte og gjøre dette hjemme? Hvordan tas evt spermen vare på? Jeg har EL den tredje dagen han er borte..

Anonymkode: 00d5c...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

To aborter på 6 måneder. Om det skjer en tredje gang, blir det utredning fordi jeg er 37 år. Ikke lyst å dra dette ut tid nettopp pga det.

Men... Partneren jobber turnus. Og etter rot i syklusen pga aborter, vil han alltid være bortreist når jeg har EL. 

Kan man bruke sprøyte og gjøre dette hjemme? Hvordan tas evt spermen vare på? Jeg har EL den tredje dagen han er borte..

Tror neppe sperm lever lenge i en kopp...tror iallefall ikke 3 dager

Sædcellene klarer seg svært dårlig utenfor kroppens lune miljø. Akkurat hvor lenge de kan overleve utenfor kroppen er ikke er påvist, men vi vet at de er svært sensitive for temperatur og tørke og dermed vil jeg anta de ikke overlever så lenge 

Sædcellene er ment til å være i et fuktig kroppsvarmt miljø som de kan svømme i. Når de er utenfor dette, mister de svømmeevnen sin og tørker ut og til slutt dør de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lagre det på privatklinkk og gjøre IUI når han er borte. 

Anonymkode: 9e07d...6fb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jo sperm overlever i egglederen i 5-7 dager, så hva med å ha sex rett før han reiser?

Anonymkode: 41915...21e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sex 3 dager før eggløsning skal vel kunne føre til graviditet?

Med mindre du er ekstremt stabil i syklusen, vil jo dette også kunne endre seg noe over tid. Evt. får han vurdere å bytte turnus.

Anonymkode: 45773...4ee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han ejakulerer i en kopp på sykehuset, og så  kan sykehuset oppbevare spermen, og sette den inn i deg når du har eggløsning. 

Endret av Lovise78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovise78 skrev (7 minutter siden):

Han ejakulerer i en kopp på sykehuset, og så  kan sykehuset oppbevare spermen, og sette den inn i deg når du har eggløsning. 

Ikke vits å gå gjennom sykehuset da de må henvises og parsamtale og hele greia før de kan starte. Lang ventetid. I det private kan det gjøres ganske raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke vits å gå gjennom sykehuset da de må henvises og parsamtale og hele greia før de kan starte. Lang ventetid. I det private kan det gjøres ganske raskt.

Og da finnes ikke private sykehus, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hva gjør de på fertilitetsklinikker? Jo, de bruker frysende nitrogen og store beholdere. 
Hadde dette vært så enkelt at man bare kan fryse, gjemme og lagre hjemme så hadde fertilitetsklinikker og sædbanker vært unødvendige. 
Altså sæd kan du ikke lagre hjemme. Trodde du noe annet selv? 

Anonymkode: 61f17...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovise78 skrev (23 minutter siden):

Du tror sykehusene står klare til å ta imot både sæd og kvinner? 
Er dette en seriøs tråd, elelr en tråd for tull og fjas? 

Anonymkode: 61f17...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke fryses i fryser hjemme, eller oppbevares på noe annet vis. Sædcellene dør i vanlig fryser.

Anonymkode: 5b032...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...