Gå til innhold

Besøker dere gravsted idag på Allehelgendag?

Tantemor

Anbefalte innlegg

For å tenne lys for våre døde, feks foreldre? 

Begge foreldrene mine døde i sommer, med bare 9 ukers mellomrom. Er på gravstedet innimellom og tenner lys. Idag er det Allehelgendag og det er vanlig å tenne lys da sant? Kjenner jeg burde vært der, men er i dårlig form etter søvnløs natt og vært barnevakt tidligere idag. 

Er det like fint å tenne lys hjemme istedet eller bør jeg kjøre meg en tur synes dere, hva gjør dere selv? Tar en halvtime å kjøre hver vei. 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæ, er det i dag? Jeg er katolikk og vi gjør gravene klare 31 senest.. 

Anonymkode: 1eb5a...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er idag ja 👌 Regelen er første søndag i November. 

Endret av Tantemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på graven i går og det får være godt nok.

Har hatt tent lys på graven siden det begynte å bli mørkt i høst.

Anonymkode: 3d23e...852

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det gir deg noe. Idag er det tent lys på mange graver, så det er veldig vakkert!

I vår kirke leser de opp navnene på de som har gått bort siden siste allehelgensdag, og hvis familien vil får de komme opp og tenne lys. Jeg syntes det var fint og trist da vi gjorde det til min forelder. 

Anonymkode: 6946f...b86

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvis det gir deg noe. Idag er det tent lys på mange graver, så det er veldig vakkert!

I vår kirke leser de opp navnene på de som har gått bort siden siste allehelgensdag, og hvis familien vil får de komme opp og tenne lys. Jeg syntes det var fint og trist da vi gjorde det til min forelder. 

Ja vi fikk invitasjon for dette i posten fra kirken, men siden jeg måtte være barnevakt idag rakk jeg det ikke 😔

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nettopp vært på Østre Gravlund. Det var veldig fint der, masse lys ❤️

Anonymkode: 3c761...9c4

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine avdøde er begravd i en annen landsdel så får ikke gjort det

Anonymkode: 85b1e...b75

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tantemor skrev (2 timer siden):

For å tenne lys for våre døde, feks foreldre? 

Begge foreldrene mine døde i sommer, med bare 9 ukers mellomrom. Er på gravstedet innimellom og tenner lys. Idag er det Allehelgendag og det er vanlig å tenne lys da sant? Kjenner jeg burde vært der, men er i dårlig form etter søvnløs natt og vært barnevakt tidligere idag. 

Er det like fint å tenne lys hjemme istedet eller bør jeg kjøre meg en tur synes dere, hva gjør dere selv? Tar en halvtime å kjøre hver vei. 

Man drar på graven når man føler for det, ikke når kalenderen sier det er allehelgensdag. 
Nei, i dag har vi ikke vært på gravene og jeg har ingen dårlig samvittighet for å ikke ha vært der. 

Anonymkode: a1ef5...74d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tantemor skrev (1 time siden):

Ja vi fikk invitasjon for dette i posten fra kirken, men siden jeg måtte være barnevakt idag rakk jeg det ikke 😔

Du trenger ikke ha dårlige tanker om det. Det er din sorg, du bestemmer hva som er rett for deg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det tradisjon mange steder å gå til graven til famile på julaften eller nyttårsaften. 

Anonymkode: 85b1e...b75

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært og satt lys og kranser på to graver i ettermiddag. Vakkert og vemodig 🥰

Anonymkode: 2df71...33f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Allehelgensaften er spesiell og jeg går selvsagt til gravene. Det er så mange som gjør det at det er en helt spesiell stemning og jeg får en ro. 

Anonymkode: affa5...e99

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på graven til mine foreldre og bror i dag ❤️ 

La ned krans og tente to lys ❤️ 

Anonymkode: ec51a...f1e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble hjemme, tok frem bilde av dem og tente lys. Delte det på søskengruppa og så minte vi dem sammen. 

Jeg har funnet ut at jeg sørger på en positiv måte. Når jeg plutselig kommer på et minne, en aktivitet vi gjorde, hvordan mamma laget den ene middagsretten, hvordan pappa engasjerte seg i saker, når jeg ser for meg deres kjærlige smil og gode ord, så gråter jeg med et smil. Lar meg overvelde av følelser som er både vonde og gode og kjenne på, og kjenner meg så god i hjertet etterpå. 

Vet julen blir tung å komme gjennom i år, men håper likevel jeg finner glede i å skape nye tradisjoner mens jeg tar frem deres servise, hører julemusikken både de og jeg er glad i, og fortsetter å besøke tanter og onkler der vi deler gode minner også med dem. 

Tror det vil gå bra 😳🤗❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...