AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:27 #1 Del Skrevet søndag kl 16:27 Hvilken av de større spisshundene har minst mulig jaktinstinkt? Her er det så mange ville dyr siden jeg bor på landet. Anonymkode: 4e681...1a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:31 #2 Del Skrevet søndag kl 16:31 Hmmm kanskje buhund? Eller mener du enda større? ikke kjøp en av de japanske i alle fall, de har enormt med jaktinstinkt. Kanskje med unntak av den som heter japansk spisshund, den vet jeg ikke, kanskje den er mer selskapshund men den er liten. Anonymkode: c69c0...b5f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:31 #3 Del Skrevet søndag kl 16:31 Du må lese deg opp Anonymkode: 94d93...20f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:34 #4 Del Skrevet søndag kl 16:34 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hmmm kanskje buhund? Eller mener du enda større? ikke kjøp en av de japanske i alle fall, de har enormt med jaktinstinkt. Kanskje med unntak av den som heter japansk spisshund, den vet jeg ikke, kanskje den er mer selskapshund men den er liten. Anonymkode: c69c0...b5f Gjerne rundt buhund størrelse. Har lest men er vanskelig å sammenligne. Anonymkode: 4e681...1a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:06 #5 Del Skrevet søndag kl 18:06 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjerne rundt buhund størrelse. Har lest men er vanskelig å sammenligne. Anonymkode: 4e681...1a3 Buhunder er suverene hunder, ta kontakt med en oppdretter eller noen som har rasen og sjekk om du tror de kan passe for deg. De er ganske bra allround-hunder med god helse og passer i mange typer hjem. Anonymkode: c69c0...b5f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet mandag kl 06:44 #6 Del Skrevet mandag kl 06:44 Eurasier, kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet mandag kl 11:00 #7 Del Skrevet mandag kl 11:00 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Buhunder er suverene hunder, ta kontakt med en oppdretter eller noen som har rasen og sjekk om du tror de kan passe for deg. De er ganske bra allround-hunder med god helse og passer i mange typer hjem. Anonymkode: c69c0...b5f Ja, de er suverene hunder MEN de aller, aller fleste har mye viltinteressse og jaktinstinkt. Dessverre er buhunden som oftest mye mer hund enn hva de fleste tror og forstår og ikke aller oppdrettere er like ærlige om dette. Jeg har buhund selv bare så det er sagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:09 #8 Del Skrevet mandag kl 11:09 Svisle skrev (5 minutter siden): Ja, de er suverene hunder MEN de aller, aller fleste har mye viltinteressse og jaktinstinkt. Dessverre er buhunden som oftest mye mer hund enn hva de fleste tror og forstår og ikke aller oppdrettere er like ærlige om dette. Jeg har buhund selv bare så det er sagt. åh, godt å høre fra folk som har hunden. Jeg har selv sjekket ut buhund fordi jeg vurderer den som neste hund, og av alle de jeg har møtt og snakket med sier at de er ganske myke hunder som kan gå løst fordi de ikke jager... At oppdrettere og andre i et rasemiljø legger litt lokk på enkelte egenskaper ved en rase er dessverre alt for utbredt. Har selv en shiba, og de har enormt med jaktinstinkt og de kommer også med ressursforsvar - noe ingen hadde fortalt meg før jeg fikk min første shiba selv. Dette til tross for at jeg hadde lest alt jeg kom over om rasen. Mange av de blir omplassert dessverre fordi folk som kjøper de blir overraska over at de ikke passer som ren selskapshund. Anonymkode: c69c0...b5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet mandag kl 13:30 #9 Del Skrevet mandag kl 13:30 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): åh, godt å høre fra folk som har hunden. Jeg har selv sjekket ut buhund fordi jeg vurderer den som neste hund, og av alle de jeg har møtt og snakket med sier at de er ganske myke hunder som kan gå løst fordi de ikke jager... At oppdrettere og andre i et rasemiljø legger litt lokk på enkelte egenskaper ved en rase er dessverre alt for utbredt. Har selv en shiba, og de har enormt med jaktinstinkt og de kommer også med ressursforsvar - noe ingen hadde fortalt meg før jeg fikk min første shiba selv. Dette til tross for at jeg hadde lest alt jeg kom over om rasen. Mange av de blir omplassert dessverre fordi folk som kjøper de blir overraska over at de ikke passer som ren selskapshund. Anonymkode: c69c0...b5f Myke og myke... De er førerorienterte til å være spisshund og urhund, men de er egenrådige og skal være selvstendige. Om de du har møtt og snakket med som sier at sine buhunder er myke og uten jaktlyst så vil jeg påstå at de enten har vært heldige (selv om det da egentlig strider med rasestandarden) eller har veldig unge hunder som ikke har utviklet dette enda. Min hannhund var tullerusk på vilt og lot seg kun stoppe på sine eldre dager da helsa begynte å skrante og tispa jeg har nå (datter av nevnte hannhund) legger ut på egenjakt så fort anledningen måtte by seg. Hun er forresten godkjent ettersøkshund på vilt og de fleste i kullet brukes som både jakt- og ettersøkshunder. Buhundklubben har en del omplasseringer i løpet av året som du finner på nettsiden til klubben. Det som går igjen som årsaker der er mye hund, jakt, vokt og varsling. Endret mandag kl 13:31 av Svisle Skriveleifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 13:48 #10 Del Skrevet mandag kl 13:48 Svisle skrev (16 minutter siden): Myke og myke... De er førerorienterte til å være spisshund og urhund, men de er egenrådige og skal være selvstendige. Om de du har møtt og snakket med som sier at sine buhunder er myke og uten jaktlyst så vil jeg påstå at de enten har vært heldige (selv om det da egentlig strider med rasestandarden) eller har veldig unge hunder som ikke har utviklet dette enda. Min hannhund var tullerusk på vilt og lot seg kun stoppe på sine eldre dager da helsa begynte å skrante og tispa jeg har nå (datter av nevnte hannhund) legger ut på egenjakt så fort anledningen måtte by seg. Hun er forresten godkjent ettersøkshund på vilt og de fleste i kullet brukes som både jakt- og ettersøkshunder. Buhundklubben har en del omplasseringer i løpet av året som du finner på nettsiden til klubben. Det som går igjen som årsaker der er mye hund, jakt, vokt og varsling. Avles det på ulike linjer? Ser buhunder gjør det veldig bra i rallylydighet for tiden, to av tre på pallen i NM nå sist var vel buhunder, så de er kanskje fra litt mykere linjer da? Anonymkode: c69c0...b5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet mandag kl 14:01 #11 Del Skrevet mandag kl 14:01 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Avles det på ulike linjer? Ser buhunder gjør det veldig bra i rallylydighet for tiden, to av tre på pallen i NM nå sist var vel buhunder, så de er kanskje fra litt mykere linjer da? Anonymkode: c69c0...b5f Nei, det gjør ikke det. Heller tvert i mot for rasens sliter med ganske høy innavlsgrad og matadoravl. De er supre konkurransehunder (konkurrerer selv med mine) og fødte arbeidsjern, men husk at de er smarte og gjør stor forskjell på "jobb og fritid". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:34 #12 Del Skrevet mandag kl 22:34 Har islandsk fårehund mye jakt i seg? Siden det er en fårehund. Anonymkode: 4e681...1a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:32 #13 Del Skrevet i går, 08:32 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Avles det på ulike linjer? Ser buhunder gjør det veldig bra i rallylydighet for tiden, to av tre på pallen i NM nå sist var vel buhunder, så de er kanskje fra litt mykere linjer da? Anonymkode: c69c0...b5f Jaktlyst vil jo i de fleste tilfeller ikke være et problem i rallyringen Når det er sagt, så er vi vel alle mektig imponert over at man har fått til noe sånt med to buhunder. Da snakker vi nok også en veldig god hundetrener. Jeg liker spisshunder, men hvis jeg skulle satset ordentlig i rally eller lydighet, hadde jeg valgt en annen rase. Anonymkode: 9a805...c5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:02 #14 Del Skrevet i går, 13:02 AnonymBruker skrev (På 3.11.2024 den 17.31): Hmmm kanskje buhund? Eller mener du enda større? ikke kjøp en av de japanske i alle fall, de har enormt med jaktinstinkt. Kanskje med unntak av den som heter japansk spisshund, den vet jeg ikke, kanskje den er mer selskapshund men den er liten. Anonymkode: c69c0...b5f Å nei du japansk spisshund mangler ikke jaktinstinkt🙈 Anonymkode: 5fa18...db8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #15 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jaktlyst vil jo i de fleste tilfeller ikke være et problem i rallyringen Når det er sagt, så er vi vel alle mektig imponert over at man har fått til noe sånt med to buhunder. Da snakker vi nok også en veldig god hundetrener. Jeg liker spisshunder, men hvis jeg skulle satset ordentlig i rally eller lydighet, hadde jeg valgt en annen rase. Anonymkode: 9a805...c5c Bruker du å ha dine løse? Anonymkode: c69c0...b5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #16 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Bruker du å ha dine løse? Anonymkode: c69c0...b5f Jeg har ikke spisshunder i dag, men hadde lapphund tidligere. Hadde dem ikke løse på tur, da jaktinstinktet er stort. Men å gå lydighet er noe helt annet. Det krever bare mye mer tålmodighet med lapphunden enn med rasen jeg har i dag, som er en aportør avlet for å samarbeide med fører. Anonymkode: 9a805...c5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #17 Del Skrevet 18 timer siden Jeg har vurdert buhund. Mye hund og ingen garanti. Har opplevd individer med mye og lite jakt i seg, så du må nok lese deg opp på foreldredyra / stamtavlen for å se om de brukes til jakt eller ikke. De skal fungere til det meste, men helt sikkert noen oppdrettere som har lagt mye tid i jaktegenskapene. Jeg vil ha en gårdshund, ikke jakthund!😭 Noe trening må påregnes slik at hunden ikke lærer seg å jage alt av dyr for moroskyld. Mange som lar valper gjøre som de vil, deretter omplassere når hunden blir eldre og atferden ikke lenger er søtt og morsomt. Eurasier hadde jeg ikke vurdert. De jeg kjenner i nær omkrets har alltid på seg bånd og kan lett finne på å utforske på egenhånd. Ikke alltid de gidder å høre på eieren, så å få den til å komme når den lukter noe spennende er ganske umulig. Finnes helt sikkert noen lydige eurasier der ute, men hadde ikke satset på det selv. Lapsk vallhund og islandsk fårehund kunne sikkert fungert bedre. Lapsk vallhund-eiere har mye positivt å si, så de kan potensielt være god match. Ikke en lat hund da såklart! De kan bli fine hunder i riktige hender. Islandsk fårehund vet jeg ikke like mye om. Null peiling på hvordan avlen på dem er i dag, dessverre. Jeg har kommet fram til at det enkleste er å skaffe voksen hund hvor oppførsel og instinkter er mer kjent. F.eks. jakthunder som er helt uinteressert i vilt. Eller hunder som er lydige i skogen og har fungert godt løs. Anonymkode: 3c424...2e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 2 timer siden #18 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (22 timer siden): Å nei du japansk spisshund mangler ikke jaktinstinkt🙈 Anonymkode: 5fa18...db8 Japansk spisshund har generelt sett ikke så veldig mye jaktinstinkt. Det vil selvsagt alltid være individuelle forskjeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå