AnonymBruker Skrevet i går, 16:02 #1 Del Skrevet i går, 16:02 Eller er det litt som dysleksi? Anonymkode: c7e12...a87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:58 #2 Del Skrevet i går, 19:58 Nei, jeg tror ikke alle kan det. Det er lettere for noen enn andre. Det samme med språk. Noen har språkøre og lærer veldig fort, mens andre aldri blir gode. Anonymkode: 747b3...dc8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:03 #3 Del Skrevet i går, 20:03 Jeg tror ikke alle har evnen nei. Alle kan bli bedre, men ikke alle kan bli skikkelig gode. Til det kreves logiske evner ikke alle innehar. Anonymkode: 246ff...16c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:04 #4 Del Skrevet i går, 20:04 Nei. Ved dyskalkuli har man en kognitiv vanske som gjør det vanskelig å tilegne seg og å bruke kunnskap for å løse matematiske oppgaver. Har en venninne som har prøvd å ta opp matte tre ganger man har strøket hver gang. Tallene går i surr og ting blir ikke logisk for henne. Anonymkode: c922e...33b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet i går, 20:05 #5 Del Skrevet i går, 20:05 Nei. Jeg har dyskalkuli og kommer aldri til å bli god i mattematikk. Ikke har jeg tenkt å prøve å bli det heller. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:05 #6 Del Skrevet i går, 20:05 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke alle har evnen nei. Alle kan bli bedre, men ikke alle kan bli skikkelig gode. Til det kreves logiske evner ikke alle innehar. Anonymkode: 246ff...16c Ja, jeg har jo ikke logikken Men er det ikke regler og oppskrifter? Er det rom for å "tenke selv" egentlig? Anonymkode: c7e12...a87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:06 #7 Del Skrevet i går, 20:06 Mardina skrev (Akkurat nå): Nei. Jeg har dyskalkuli og kommer aldri til å bli god i mattematikk. Ikke har jeg tenkt å prøve å bli det heller. Hvordan fant du ut at du hadde det? 😊 Jeg er redd for at jeg ikke vil stå i matte. ts Anonymkode: c7e12...a87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet i går, 20:11 #8 Del Skrevet i går, 20:11 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan fant du ut at du hadde det? 😊 Jeg er redd for at jeg ikke vil stå i matte. ts Anonymkode: c7e12...a87 Tok et par tester for en del år siden. Fikk utdelt et par "enkle" regne-oppgaver, som jeg ikke klarte i det hele tatt. I tillegg har jeg kognitiv svikt og det har nok spilt en rolle i det. Husker at mamma skulle lære meg mattematikk for mange år siden og jeg skjønte ingenting. Uansett hvor sur og sint hun ble, så forstod jeg ikke hvordan mattematikk fungerte . Så på en måte har jeg vel skjønt det selv i mange år. Men nå har jeg papirer på at jeg har dyskalkuli, så da falt en del brikker på plass kan du si. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:14 #9 Del Skrevet i går, 20:14 Mardina skrev (2 minutter siden): Tok et par tester for en del år siden. Fikk utdelt et par "enkle" regne-oppgaver, som jeg ikke klarte i det hele tatt. I tillegg har jeg kognitiv svikt og det har nok spilt en rolle i det. Husker at mamma skulle lære meg mattematikk for mange år siden og jeg skjønte ingenting. Uansett hvor sur og sint hun ble, så forstod jeg ikke hvordan mattematikk fungerte . Så på en måte har jeg vel skjønt det selv i mange år. Men nå har jeg papirer på at jeg har dyskalkuli, så da falt en del brikker på plass kan du si. Takk for at du delte dette Anonymkode: c7e12...a87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet i går, 20:17 #10 Del Skrevet i går, 20:17 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for at du delte dette Anonymkode: c7e12...a87 Bare hyggelig. Håper det ordner seg for deg ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:20 #11 Del Skrevet i går, 20:20 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, jeg har jo ikke logikken Men er det ikke regler og oppskrifter? Er det rom for å "tenke selv" egentlig? Anonymkode: c7e12...a87 Jeg er høyt utdannet innen matematikk, og scorer høyt på logiske tester. Innen matematikk er det selvsagt mange grunnleggende kjøreregler, men evnen til å vite hva du skal bruke når, hva som må kombineres, se mønstre og rekkefølger for å løse komplekse oppgaver faller mer innunder logikk og «tenke selv» 😉 Dette gjelder selvsagt først når matematikken blir litt kompleks og viderekommen. Anonymkode: 246ff...16c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caroline.s Skrevet i går, 20:20 #12 Del Skrevet i går, 20:20 (endret) Dyskalkuli her også, så jeg tror ikke alle kan bli gode i matte nei. Men man kan kanskje bli bedre. Det har iallefall jeg blitt. Mine utfordringer knytta til matte ble oppdaget på barneskolen, i 4-5 klasse. Fikk oppfølging gjennom barneskolen og ungdomsskolen. Endret i går, 20:22 av caroline.s 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:22 #13 Del Skrevet i går, 20:22 Hvilken matematikk er det du skal bestå ts? Anonymkode: 246ff...16c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:26 #14 Del Skrevet i går, 20:26 Man kan jo det om man har rette forutsetningene. Jeg var dårlig i matte frem til jeg var 20 – men det var fordi jeg aldri hadde lagt ned en skikkelig innsats. Fikk karakteren 2 på skriftlig matteeksamen i tiende og tenkte jeg var helt elendig, men sannheten var jo at jeg ikke hadde verken øvd eller jobbet med fagstoffet hele skoleåret, alle forsøk var veldig halvhjertede. Da jeg begynte på teknisk fagskole startet vi med en kjapp repetisjon av grunnleggende matte, og da lærte jeg mye jeg hadde gått glipp av tidligere. Plutselig var det noe som klaffet i hodet mitt, matte ble både overkommelig og gøy, og jeg gikk ut med karakteren A i faget. Jeg er sikker på at mange har samme utgangspunktet som jeg hadde, og kan oppleve et gjennombrudd om de legger inn en bedre innsats og prøver å forstå det bedre. Anonymkode: 3d516...084 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:27 #15 Del Skrevet i går, 20:27 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Eller er det litt som dysleksi? Anonymkode: c7e12...a87 Man har jo dyskalkuli så nei selvsagt er ikke alle like god i alt, kommer Ann på evner Anonymkode: 0bdb0...b93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:40 #16 Del Skrevet i går, 20:40 Som med mange andre egenskaper folk har, er matematikk noe som noen lett blir veldig gode på, de fleste får til det nødvendige med ulikt behov for innsats, og noen får til veldig lite. Vi er ulike og alle kan ikke bli like gode på alt. Vi trenger alle slags folk for å få et samfunn til å fungere, og opplever du at det er ting du ikke får til, så må du heller fokusere på ting du får til og gjøre ditt beste der. Slik kan du finne din plass og bli verdifull for samfunnet. Anonymkode: 1ed42...3b7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet i går, 20:53 #17 Del Skrevet i går, 20:53 caroline.s skrev (30 minutter siden): Dyskalkuli her også, så jeg tror ikke alle kan bli gode i matte nei. Men man kan kanskje bli bedre. Det har iallefall jeg blitt. Mine utfordringer knytta til matte ble oppdaget på barneskolen, i 4-5 klasse. Fikk oppfølging gjennom barneskolen og ungdomsskolen. Da var du heldig. Det fikk nemlig ikke jeg. Fikk litt hjelp på ungdomsskolen, men det var jaggu ikke mye. Slet meg gjennom alt av mattetimer og fikk akkurat såvidt ståkarakter. Det var først når jeg ble godt voksen at jeg fikk papirer på at jeg har dyskalkuli. Og da er fordi jeg har mistenkt det lenge selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 21:07 #18 Del Skrevet i går, 21:07 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Man har jo dyskalkuli så nei selvsagt er ikke alle like god i alt, kommer Ann på evner Anonymkode: 0bdb0...b93 Nå har vel ikke alle som ikke er gode i matematikk dyskalkuli. Det kan bare hende at man har falt av lasset underveis, eller valgte å ikke legge inn en innsats i faget. Hvis man ikke forstår det grunnleggende er det vanskelig å forstå matematikk på et høyere nivå. Matte er et fag man må jobbe jevn og trutt med. Jeg falt av lasset på barneskolen. Så kan bare pluss, minus, gange og noe deling. Strøk i 2P på videregående, men slapp å ta opp faget. Kom innpå universitet basert på dispensasjon fra kravet om GENS. Har i dag en bachelor og master. Kvantitativ metode på universitet gikk helt fint. Men jeg har jo ikke problemer med tall i seg selv. Anonymkode: be78f...7bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet i går, 21:09 #19 Del Skrevet i går, 21:09 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Eller er det litt som dysleksi? Anonymkode: c7e12...a87 Alle kan bli bedre, men ikke alle kan bli gode i matematikk. Matematikk er vel av de fagene hvor det etter hvert blir størst sprik mellom elevene. Det er ikke som historie hvor alle kan bli «gode» bare de leser og husker det de har lest. I matte må du ha en viss logisk sans, evne til problemløsning og til å se systemer og sammenhenger for å bli god og det er evner som til en viss grad er litt medfødt selv om de må stimuleres. Den matematiske motsatsen til dysleksi er dyskalkuli, men du behøver ikke så lost som det for å slite med matte. Endret i går, 21:11 av Grüner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 21:17 #20 Del Skrevet i går, 21:17 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvilken matematikk er det du skal bestå ts? Anonymkode: 246ff...16c En-P og 2-P men håper å ta -T Sliter med å ikke stryke får jeg en toer til jul blir jeg glad. ts Anonymkode: c7e12...a87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå