Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjør jeg. Oppfordrer alle andre til å gjøre det.

Om man får lov og ikke besvimer av tanken på sprøyter synes jeg det er det er noe man bør gjøre...

Videoannonse
Annonse
Gjest GreenSky
Skrevet

Nei. Er blodfattig, og tar dessuten div medisiner som setter sine spor i blodet. Men absolutt edelt å gjøre, for de som gjør det. :)

Gjest King James
Skrevet

Nei jeg vil helst ungå sprøyter

Gjest Liten Tapir
Skrevet

Jeg skulle gjerne gjort det og har tilbudt meg, men blodbanken takket nei pga kronisk sykdom.

Skrevet

Jeg gir blod. Eller..har ikke gjort det enda - har vært på prøvetapping og alt slikt og har fått innkalling tre ganger til 1.tapping men det har aldri passet. Men nå har jeg fått ny inkalling til neste uke, så hvis jeg ikke blir syk så "debuterer" jeg da. :)

Skrevet

Jeg ville, men av en eller annen grunn syntes ikke de det passet å gi bort ferdig blodfortynnet blod, så det gjør jeg ikke ;) Men jeg har fått blod, og er evig takknemlig for det. Intet av mitt "originalblod" er igjen i kroppen

Skrevet

Ja, jeg gir blod, jeg har rett og slett ingen grunn til å la være.

Jeg får lov av blodbanken. Og da har jeg ingen unnskyldning for å la være, så det gjør jeg. (jeg måtte bli tung nok først, de har nemlig en vektgrense som jeg passerte flere år etter at jeg passerte aldersgrensa.) Men jeg har ikke gjort det i mer enn et år da (og vært tung nok i alle fall i 6 tenker jeg) så jeg somla med å komme igang...

Synes det hele er en positiv opplevelse jeg. Jeg får gå fra jobb tidelig uten å trekkes i lønn (eller komme sent, avhengig av når jeg har time. Jeg har aldri fått en time sånn at jeg skulle gå fra jobb og tilbake på jobb, det ville vært litt mer stress, ettersom jeg ikke kjører bil til jobb) Og sitte der, lese dagens aviser mens jeg drikker en flaske brus jeg har valgt meg helt gratis fra skapet deres. Etterpå går jeg hjem og tar det med ro resten av dagen med god samvittighet, jeg har jo gitt blod :)

Skrevet

Nei, jeg får ikke lov.

Skrevet

Nei, jeg holder på å dåne bare jeg ser en sprøytespiss nærme seg, så det er dessverre ikke tingen for meg.

Skrevet

Jeg gir blod!

Ikke akkurat nå, siden jeg er gravid så har jeg ikke lov, men kommer til å gjøre det igjen etter jeg er ferdig med å amme...

Skrevet

Nei, jeg har en helt ekstrem sprøyteskrekk så det lar seg desverre ikke gjennomføre.

Skrevet

Jeg har tilbudt meg, men de ville ikke ha blodet mitt, siden det var en så sjelden type at de aldri hadde bruk for den og fordi jeg hadde hull i ørene, så da har jeg gjort mitt.. Men skulle gjerne ha gjort det hvis de ville hatt det...

Skrevet

Hull i ørene (sånn helt vanlig) har jeg også, og det er absolutt ikke noe problem i det hele tatt! (men man må vel vente noen måneder fra man tar det. Det er "hull i" diverse andre steder som komplett diskvalifiserer, hull i slimhinner i alle fall, så lenge der er noe i det (ok når man alr det gro igjen)

Men, vil de ikke ha blodet ditt, så er det jo lite å gjøre med det da. Blod har ikke så lang holdbarhte, så dersom de ikke trenger den typen, så er det lite vits for dem å tappe det, selvsagt. (trodde de ville hatt sånne som deg i "backup" så de kunne ringe til om de trengte det eller noe jeg da, men de bruker vel bare "universalblod" (O) i slike tilfeller, sikkert)

Skrevet (endret)

jeg gjør det :)

har både hull i ørene og sjelden blodtype

edit: skriveleif

Endret av baby-E
Skrevet

Har ikke landets vanligste blodtype jeg heller, ejg har B og det er det 8% som har, men det er jo ikke sååååå uvanlig heller da. Og de vil altså mer enn gjerne ha meg som blodgiver :)

Skrevet

Hull i ørene (sånn helt vanlig) har jeg også, og det er absolutt ikke noe problem i det hele tatt! (men man må vel vente noen måneder fra man tar det. Det er "hull i" diverse andre steder som komplett diskvalifiserer, hull i slimhinner i alle fall, så lenge der er noe i det (ok når man alr det gro igjen)

Men, vil de ikke ha blodet ditt, så er det jo lite å gjøre med det da. Blod har ikke så lang holdbarhte, så dersom de ikke trenger den typen, så er det lite vits for dem å tappe det, selvsagt. (trodde de ville hatt sånne som deg i "backup" så de kunne ringe til om de trengte det eller noe jeg da, men de bruker vel bare "universalblod" (O) i slike tilfeller, sikkert)

Jeg og syntes det var rart at de ikke ville ha, siden de hadde gått ut i avisen og sagt at det var mangel på alle typer blod, og at de trengte blodgivere. Jeg har hatt hull i ørene i 17 år, så jeg regner med at de er grodd, men hverken jeg eller noen av mine venninner som var oppe og ville melde oss som blodgivere fikk fordi vi hadde piercing (hull i ørene er også piercing var svaret vi fikk)...

Nå har jeg hull i tunga også da, men jeg skal jo ikke ha det i all evighet heller, så når jeg tar ut den og det får grodd skikkelig så kan jeg kanskje prøve igjen :) Har flytta fra den forrige blodbanken lell

Skrevet

Jeg gir ikke blod, fordi jeg har blodmangel. Men etter hvert vil jeg nok gjøre det om det ikke er andre ting som setter stopper for det.

Skrevet

Fra http://www.giblod.no :

"- Følgende personer skal IKKE gi blod:

1. Menn som har eller har hatt seksuell kontakt med andre menn.

2. Personer som bruker eller har brukt narkotiske midler eller dopingmidler.

3. Prostituerte og tidligere prostituerte.

4. Kvinner som har eller har hatt seksuell kontakt med personer i gruppe 1.

5. Personer som har eller har hatt seksuell kontakt med en person med AIDS eller hepatitt (gulsott), eller med person som har hatt positiv test relatert til disse sykdommene."

Jeg er en av disse og får derfor ikke gi blod. Vet ikke helt om jeg hadde giddet å gi blod hvis jeg ikke var blant disse utstøtte. Det er jo litt rart at de ikke lager en tidsgrense i hvert fall. For meg er det over 10 år siden, og da skulle man jo tro at smittefaren var over.

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

.

Endret av Elfrida
Skrevet

Jeg og syntes det var rart at de ikke ville ha, siden de hadde gått ut i avisen og sagt at det var mangel på alle typer blod, og at de trengte blodgivere. Jeg har hatt hull i ørene i 17 år, så jeg regner med at de er grodd, men hverken jeg eller noen av mine venninner som var oppe og ville melde oss som blodgivere fikk fordi vi hadde piercing (hull i ørene er også piercing var svaret vi fikk)...

Nå har jeg hull i tunga også da, men jeg skal jo ikke ha det i all evighet heller, så når jeg tar ut den og det får grodd skikkelig så kan jeg kanskje prøve igjen :) Har flytta fra den forrige blodbanken lell

Ja, altså, hull i tunga må tas ut for å kunne gi blod, men hull i ørene er IKKE noe problem. Så lenge det er snakk om helt vanlige hull i ørene, og de ikke er tatt helt nylig (der er en grense på x antall måneder, det er for at det skal være grodd og sånn) så er det null problem.

Så prøv igjen du, når du har tatt ut den i tungen etterhvert :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...