AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #41 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Må ikke være friluftsliv, men sporty på ene eller andre måten er en viktig verdi for meg og hva JEG synes viser ressurssterke foreldre. Anonymkode: 090fe...4f1 Hvordan i all verden blir man ressurssterk av å være sporty? Å være sporty sier ingenting om forelderevnen. Anonymkode: 2a6d7...ca9 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #42 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan i all verden blir man ressurssterk av å være sporty? Å være sporty sier ingenting om forelderevnen. Anonymkode: 2a6d7...ca9 Jo, det sier veldig mye om foreldreevnen. Å være sporty betyr at du får vare på egen kropp og helse og forebygger sykdommer. Det gir mestring og glede. Å videreføre dette til barna sier MYE, faktisk nesten ALT om foreldreevnen. Synes ikke folk som skaper slappe sofagriser som på sikt belaster velferdsstaten gjennom livsstilsplager er gode foreldre. Anonymkode: 090fe...4f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #43 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jo, det sier veldig mye om foreldreevnen. Å være sporty betyr at du får vare på egen kropp og helse og forebygger sykdommer. Det gir mestring og glede. Å videreføre dette til barna sier MYE, faktisk nesten ALT om foreldreevnen. Synes ikke folk som skaper slappe sofagriser som på sikt belaster velferdsstaten gjennom livsstilsplager er gode foreldre. Anonymkode: 090fe...4f1 Man kan godt være en sporty egoist. Jeg kjenner til minst tre familier med veldig sporty, helsebevisste foreldre og spiseforstyrrede tenåringsdøtre. Foreldrene fortviler, men messer videre om hvor ekstremt viktig det er å ta vare på kroppen sin, trene, spise sunt osv. Jeg synes ikke sporty sier noe om hvor god forelder man er. Anonymkode: 88a53...f32 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #44 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man kan godt være en sporty egoist. Jeg kjenner til minst tre familier med veldig sporty, helsebevisste foreldre og spiseforstyrrede tenåringsdøtre. Foreldrene fortviler, men messer videre om hvor ekstremt viktig det er å ta vare på kroppen sin, trene, spise sunt osv. Jeg synes ikke sporty sier noe om hvor god forelder man er. Anonymkode: 88a53...f32 Jada. Og man kan være en egoist som likevel er med i FAU, eller en egoist som er kulturell og tar barna med på kunstneriske aktiviteter. Jeg står likevel ved at sporty er EN av kriteriene for å være en god forelder. Anonymkode: 090fe...4f1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 3. november 2024 #45 Del Skrevet 3. november 2024 Jo flere man har av disse punktene, jo mer ressurssterk: "Oppegående" og fornuftig, godt orientert i samfunnet, god helse, ryddig økonomi, sikker jobb, stabilt liv, bolig med nok plass, godt sosialt nettverk, engasjert i barnas skolehverdag og fritid (som ikke nødvendigvis betyr at man bruker all fritid på å kjøre rundt på kamper), tar med barna på utflukter og ferier (ikke nødvendigvis dyre utenlandsreiser), har barnas venner på besøk, engasjerer seg i nærmiljø eller frivillig arbeid. Jo flere man har av disse punktene, jo mer ressurssvak: Lav intelligens, lite kunnskap om grunnleggende ting som økonomi og samfunn, dårlig helse, ustabilt liv (f.eks. stadig flytting, stadig nye partnere), ufør, langtids arbeidsledig, sosialhjelpsmottaker, dårlig økonomi/usikker økonomi, for liten bolig, lite sosialt nettverk, engasjerer seg ikke i barnas hverdag, har sjelden eller aldri barnas venner på besøk, driver omsorgssvikt/er utrygg som omsorgsperson. Få kan krysse av på absolutt alle punkter i en av kategoriene, det er bare eksempler. Mange har dessuten et ressurssvak-punkt eller to uten å være ressurssvak av den grunn - det går an å veie opp, f.eks. kan man være ressurssterk selv om man har dårlig helse eller dårlig økonomi dersom man klarer å kompensere med andre ting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #46 Del Skrevet 3. november 2024 En ting som ikke er nevnt her, men som jeg mener kjennetegner ressurssterke foreldre er å snakke positivt om andre. Ressurssterke foreldre snakker positivt om andre barn, foreldre og spesielt skolen. Det dummeste foreldre kan gjøre er å snakke negativt om skolen foran barna. Det er en garanti for å få barn som også blir negative til skolen. Anonymkode: 090fe...4f1 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #47 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jo, det sier veldig mye om foreldreevnen. Å være sporty betyr at du får vare på egen kropp og helse og forebygger sykdommer. Det gir mestring og glede. Å videreføre dette til barna sier MYE, faktisk nesten ALT om foreldreevnen. Synes ikke folk som skaper slappe sofagriser som på sikt belaster velferdsstaten gjennom livsstilsplager er gode foreldre. Anonymkode: 090fe...4f1 Vel. Man kan være sporty og være narsissist, voldelig, og alt mulig dritt. Selvsagt er det viktig at barna er i aktivitet (den type aktivitet de faktisk liker, og ikke tvinges på), men at foreldrene selv er sporty, sier ikke en dritt om hvorvidt de er ressurssterke eller ikke. Jeg kjenner et ektepar som er alt annet enn ressurrsterke. Begge er uføre (fra før de fikk barn), og evner ikke å møte barnas emosjonelle behov. De kjefter for ting barna ikke kan noe for, det er lite kos og omsorg. Men de er veldig flinke til å ta med barna på aktiviteter, og er aktive selv. De ligger i telt, går mye i skogen. Sykkelturer. Men de har nada kunnskap om ernæring, null økonomisk styring. Personlig ville jeg heller ønsket meg ikke-sporty foreldre som møtte mine emosjonelle behov, og ikke serverte meg pølser til middag flere ganger i uka. Man kan bli sofagris av mange grunner, at foreldrene ikke selv er sporty er ikke nødvendigvis en av dem. Anonymkode: 2a6d7...ca9 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #48 Del Skrevet 3. november 2024 Jeg svarte tidligere. Kan også ta med at man oppmuntrer barna når barna viser interesse for noe. Sånn at barna får utvikle ferdigheter og talenter. Barna kan jo ikke få alt de peker på, og ikke alle kan kjøpe en hest eller betale for de dyreste aktivitetene, og alle kan ikke være med på alt. Men hvis barnet har sterkt ønske om å lære seg å spille et instrument, så synes jeg at foreldre bør prøve å legge til rette for dette. Ellers kan det være så enkelt som å gå på biblioteket og låne bøker til barnet som er opptatt av verdensrommet f.eks. Anonymkode: e3bf1...278 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #49 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): En ting som ikke er nevnt her, men som jeg mener kjennetegner ressurssterke foreldre er å snakke positivt om andre. Ressurssterke foreldre snakker positivt om andre barn, foreldre og spesielt skolen. Det dummeste foreldre kan gjøre er å snakke negativt om skolen foran barna. Det er en garanti for å få barn som også blir negative til skolen. Anonymkode: 090fe...4f1 Ja, det er viktig. Også normal folkeskikk og høflighet og respekt for andre. Barna tar etter foreldrene. Det hjelper ikke å si at man ikke skal baksnakke hvis foreldrene baksnakker hjemme f.eks. Anonymkode: e3bf1...278 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #50 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vel. Man kan være sporty og være narsissist, voldelig, og alt mulig dritt. Selvsagt er det viktig at barna er i aktivitet (den type aktivitet de faktisk liker, og ikke tvinges på), men at foreldrene selv er sporty, sier ikke en dritt om hvorvidt de er ressurssterke eller ikke. Jeg kjenner et ektepar som er alt annet enn ressurrsterke. Begge er uføre (fra før de fikk barn), og evner ikke å møte barnas emosjonelle behov. De kjefter for ting barna ikke kan noe for, det er lite kos og omsorg. Men de er veldig flinke til å ta med barna på aktiviteter, og er aktive selv. De ligger i telt, går mye i skogen. Sykkelturer. Men de har nada kunnskap om ernæring, null økonomisk styring. Personlig ville jeg heller ønsket meg ikke-sporty foreldre som møtte mine emosjonelle behov, og ikke serverte meg pølser til middag flere ganger i uka. Man kan bli sofagris av mange grunner, at foreldrene ikke selv er sporty er ikke nødvendigvis en av dem. Anonymkode: 2a6d7...ca9 Som jeg skrev. Det er EN av mange ting jeg ser på som en forutsetning. Tydeligvis flere som føler seg støtt av det og tillegger meg meninger jeg ikke har. Jeg står fortsatt på mitt. Å være sporty er en ting jeg ser på som en forutsetning for å være en bra forelder. Men selvfølgelig er det ikke det eneste. Anonymkode: 090fe...4f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #51 Del Skrevet 3. november 2024 Ressurssterke foreldre har gjerne høyere utdanning eller jobber der de tjener mye. De investerer mye tid i barna sine, og kan f.eks. også hjelpe dem med lekser. Ressurssvake foreldre har gjerne liten eller ingen utdanning. De kan være lavtlønnede eller er uføre, og ikke være i stand til å følge opp ungene sine både når det kommer til fritidsaktiviteter og skolearbeid. Man kan også være ressurssvak selv med høyere utdanning, men da tenker jeg at det må være et element av psykisk sykdom inn i bildet. Man kan også være ressurssterk selv med lite utdanning, altså. Dette er jo bare generaliseringer rundt det man vet om befolkningens ressurser. Anonymkode: cfd69...2b2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #52 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ressurssterke foreldre har gjerne høyere utdanning eller jobber der de tjener mye. De investerer mye tid i barna sine, og kan f.eks. også hjelpe dem med lekser. Ressurssvake foreldre har gjerne liten eller ingen utdanning. De kan være lavtlønnede eller er uføre, og ikke være i stand til å følge opp ungene sine både når det kommer til fritidsaktiviteter og skolearbeid. Man kan også være ressurssvak selv med høyere utdanning, men da tenker jeg at det må være et element av psykisk sykdom inn i bildet. Man kan også være ressurssterk selv med lite utdanning, altså. Dette er jo bare generaliseringer rundt det man vet om befolkningens ressurser. Anonymkode: cfd69...2b2 Dette vil jeg kalle ressurssvake holdninger. Anonymkode: 48409...ff6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #53 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Som jeg skrev. Det er EN av mange ting jeg ser på som en forutsetning. Tydeligvis flere som føler seg støtt av det og tillegger meg meninger jeg ikke har. Jeg står fortsatt på mitt. Å være sporty er en ting jeg ser på som en forutsetning for å være en bra forelder. Men selvfølgelig er det ikke det eneste. Anonymkode: 090fe...4f1 Og som jeg skrev, så sier ikke det å være sporty noe som helst om foreldreevnen. Jeg forstår at du ikke mener at det er det eneste, jeg bare påpeker at det er irrelevant for hvorvidt en forelder er ressurssterk eller ikke. Du kan være sporty å ha et elendig kosthold, du kan være sporty og være overvektig. Nå er det selvfølgelig positivt med aktive foreldre barn, det er bare ikke et kriterie for å være ressurssterk i mine øyne. Ikke alle foreldre kan være aktive heller, mener du for alvor at da er de automatisk ikke ressurssterke og dårligere foreldre? Anonymkode: 2a6d7...ca9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #54 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Og som jeg skrev, så sier ikke det å være sporty noe som helst om foreldreevnen. Jeg forstår at du ikke mener at det er det eneste, jeg bare påpeker at det er irrelevant for hvorvidt en forelder er ressurssterk eller ikke. Du kan være sporty å ha et elendig kosthold, du kan være sporty og være overvektig. Nå er det selvfølgelig positivt med aktive foreldre barn, det er bare ikke et kriterie for å være ressurssterk i mine øyne. Ikke alle foreldre kan være aktive heller, mener du for alvor at da er de automatisk ikke ressurssterke og dårligere foreldre? Anonymkode: 2a6d7...ca9 Jeg mener at å være sporty er en av flere ting som kjennetegner ressurssterke foreldre. Hva er det du ikke forstår egentlig? Foreldres utdanning er også noe mange her i tråden trekker frem som et kjennetegn, men det har da enda mindre å gjøre med foreldreevnen spør du meg. Ikke så mange som reagerer på det, så tydelig at det er noen slappfisker her inne som føler seg litt støtt.. Anonymkode: 090fe...4f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #55 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg mener at å være sporty er en av flere ting som kjennetegner ressurssterke foreldre. Hva er det du ikke forstår egentlig? Foreldres utdanning er også noe mange her i tråden trekker frem som et kjennetegn, men det har da enda mindre å gjøre med foreldreevnen spør du meg. Ikke så mange som reagerer på det, så tydelig at det er noen slappfisker her inne som føler seg litt støtt.. Anonymkode: 090fe...4f1 Jeg forstår hva du sier, jeg sier bare at jeg ikke er enig i resonnementet ditt. Utdanning sier heller ikke noe om foreldreevnen, sånn utover evnen til å skaffe stabil og god inntekt, som forøvrig er veldig viktig. Herregud, er du seriøs? Jeg går nok fint innunder kategorien "sporty" selv, men jeg vet da veldig godt at det ikke er det som gjør en forelder ressurssterk. Men selvfølgelig er det kjempeviktig at foreldre gjør sitt for å ta vare på seg selv, men da må du jo i grunn ta med kosthold og være fri for tobakk som kriterie også. Det er langt verre å røyke enn å ikke være sporty. Og joda, mange som er aktive røyker faktisk, det er ingen automatikk at det å trene flere timer i uka verken betyr fri for tobakk eller Toro. Anonymkode: 2a6d7...ca9 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #56 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg forstår hva du sier, jeg sier bare at jeg ikke er enig i resonnementet ditt. Utdanning sier heller ikke noe om foreldreevnen, sånn utover evnen til å skaffe stabil og god inntekt, som forøvrig er veldig viktig. Herregud, er du seriøs? Jeg går nok fint innunder kategorien "sporty" selv, men jeg vet da veldig godt at det ikke er det som gjør en forelder ressurssterk. Men selvfølgelig er det kjempeviktig at foreldre gjør sitt for å ta vare på seg selv, men da må du jo i grunn ta med kosthold og være fri for tobakk som kriterie også. Det er langt verre å røyke enn å ikke være sporty. Og joda, mange som er aktive røyker faktisk, det er ingen automatikk at det å trene flere timer i uka verken betyr fri for tobakk eller Toro. Anonymkode: 2a6d7...ca9 Dette er klassisk whataboutisme. Selvfølgelig er det enda verre å røyke, men det gjelder såpass få i 2024 og ikke interessant å trekke frem heller, da dette er noe «alle» er inneforstått med at er ganske ressurssvakt. Og det er vel en ganske grei kausalitet mellom trening og ikke-røyking og sunt kosthold også. Anonymkode: 090fe...4f1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #57 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er klassisk whataboutisme. Selvfølgelig er det enda verre å røyke, men det gjelder såpass få i 2024 og ikke interessant å trekke frem heller, da dette er noe «alle» er inneforstått med at er ganske ressurssvakt. Og det er vel en ganske grei kausalitet mellom trening og ikke-røyking og sunt kosthold også. Anonymkode: 090fe...4f1 Spiller ingen rolle hvor mange det gjelder. Evnen til å skaffe barna det de trenger og takle utfordringer/gjøre nødvendige endringer, er det som spiller en rolle. Anonymkode: 2a6d7...ca9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #58 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spiller ingen rolle hvor mange det gjelder. Evnen til å skaffe barna det de trenger og takle utfordringer/gjøre nødvendige endringer, er det som spiller en rolle. Anonymkode: 2a6d7...ca9 Så kjekt at du har fasiten der, da, med så få ord. Da kan vi jo bare legge hele tråden død da og slutte å komme med konkrete eksempler. Anonymkode: 090fe...4f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #59 Del Skrevet 3. november 2024 Ressurssterk er de som sørger for at barna har der bra, følger opp både skole og fritid og er til stede. Ressurssvake er de som ikke klarer dette, barna er mye alene, har ikke det som de trenger i forhold til skole/fritid. Økonomien kan være god, men en kan fortsatt være ressurssvak - feks Anna Rasmussen. Anonymkode: a1b5a...936 1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #60 Del Skrevet 3. november 2024 Ressurssterke foreldre: Foreldre som er stabile, har god emosjonsregulering og høy enosjonell iq, som modellerer et godt forhold, Autoritativ foreldrestil, setter grenser, gir ansvar, mye ute i naturen, lite skjerm, lite sukker og junkfood, lærer barna å være snille omtenksomme og inkluderende med andre, har støttende familie rundt seg, engasjerer seg i barnas liv og stiller opp, god økonomi men nøkternt forbruk, har tid til barna, prioriterer barn uten å være overbeskyttende, lar barna oppleve opp og nedturer og står i følelsene med barna, leser med barna, tar med barna på oppgaver ressurssvake- konflikt krangling og dårlig følelsesregulering, mye skjerm, snakker lite med barna, sitter mye inne, mye shopping og kreditt forbruk, mye godteri og junk, snakker stygt om andre, ekskluderer andre barn, lite empati for andre, lite tid til barna, over eller under involverer seg, lite nettverk Anonymkode: b70e7...f82 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå