Gå til innhold

Indeks fond

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor sikkert er egentlig fond? Syns det er vanskelig å stole på økonomer (eller hva de er) når de jobber i bank etc. 

Jeg har 200 000 i indeks fond. Og har avkastning på 55%, begynte for ca. 3 år siden. Sitter med nesten 2 mill i banken (fastrenteinnskudd). Men kjenner jo på hvor mye jeg kunne hatt om jeg hadde turt og satt inn alt. Livredd for å miste pengene. 

Så, hvor sikkert er det egentlig? 

Anonymkode: a8b5b...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må se det i et historisk perspektiv. Ingen kan spå inn i fremtiden, men historisk sett kommer slike investeringer bra ut over tid

Anbefaler billige globale, som for eksemple Klp aksjeglobal. 

Anonymkode: 1f108...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ts! 

Det er et kjempeflott spørsmål du stiller her. Risiko knyttet til fond er lite diskutert her på KG og burde absolutt få mer oppmerksomhet. Det er ikke så lett å forstå og mange investerer eller nettopp ikke investerer god troende eller i frykt for risiko.

Et eksempel som økonomer gjerne sier:

Din indeksfond har "lav" risiko i forhold til enkelte aksjer eller spesifikke bransjefond. Men din indeksfond har "høyt" risiko sammenlignet med en sparekonto.

Jeg er uenig i den påstanden. Jeg ville sagt at en sparekonto har annen type risiko enn fond. Dessuten vet vi ikke hva "lav" og "høy" egentlig betyr her. 

Alt i livet har risikofaktorer. Du har en risiko for å få lungekreft når du puster lufter du puster. Men hva er sannsynligheten for at du faktisk får lungekreft pga. luften du puster inn? Den er kanskje svært lav men det er en risikofaktor for det om. 

Hva er økonomiske risikofaktorer? Her kommer noen eksempler:

1. Inflasjon (dvs. tid)
2. Politisk risiko (f.eks. skatt og lover)
3. Risiko knyttet til valuta
4. Markedsrisiko
5. Likviditetsrisiko 

Det finnes mange flere risikofaktorer. Det er avhengig av produktet du velger om du da utsetter pengene mer eller mindre for disse faktorene. Banken har plikt til å informere om risikofaktorer før du tegner en avtale. Risikofaktorer til ditt indeksfond kan du lett finne i nøkkelopplysningene.

Gjerne ta en google og sett deg inn i hva de ulike faktorene betyr f.eks. når du har pengene i en sparekonto vs. investert i indeksfond.

Lykke til med research!

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvor sikkert er egentlig fond? Syns det er vanskelig å stole på økonomer (eller hva de er) når de jobber i bank etc. 

Jeg har 200 000 i indeks fond. Og har avkastning på 55%, begynte for ca. 3 år siden. Sitter med nesten 2 mill i banken (fastrenteinnskudd). Men kjenner jo på hvor mye jeg kunne hatt om jeg hadde turt og satt inn alt. Livredd for å miste pengene. 

Så, hvor sikkert er det egentlig? 

Anonymkode: a8b5b...387

Jeg tenker du må dele opp risiko litt når det kommer til å vurdere fondssparing mot annen type sparing.

Et «case» som ofte blir nevnt, hvor enn urealistisk det er, mot fondssparing er at dersom verden går under (i en eller annen form), så vil alt være borte. Til det er det flere momenter verdt å ta inn over seg:

1. Selv ikke 2. verdenskrig tok knekken på aksjene notert på børsen i Berlin. Verdiene var kraftig redusert, men de var der. Parallelt var pengene verdiløse fordi hvem vil bytte papirlapper mot mat, drikke osv?

2. litt som nevnt ovenfor; hvis alt av børsverdier blir utslettet i en verdensendrende hendelse.. hvorfor anta at kontoen i sparebanken har det bedre?

3. historisk sett har det vært svingninger i aksjemarkedet, men over tid er snitt avkastning ca 10%. Dette har man mye data over tid på, og selv om nedgang skjer i perioder er avkastningen enormt mye bedre enn bankkonto..

Dette sagt; disponer pengene slik at den totale risikoen sammenfaller med dine ønsker. Sparer du til pensjon; hvor mye penger trenger du å kunne få tilgjengelig innenfor gitte tidsrammer? Kan du bruke bolig som buffer? Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gått rundt og leitet etter den ultimate trygghet - men i virkeligheten er livet og naturens gang på mange måter uforutsigbar og umulig å styre. Det beste man kan gjøre er å ta kloke valg men samtidig tørre å leve. Det kan komme en ny pandemi som knerter halvparten av klodens befolkning, da kan du nok vinke farvel til verdiene i fondet ditt, eller eiendomsinvesteringene dine. Men hva er alternativet, liksom

Anonymkode: 3b43c...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men ser noen poenget og drive med indeksfond når du må betale over 37% skatt når krypto er bare på 22% så hva er hensikten egentlig? Og om du trader og får 20%  i gevinst og du f-eks satte 70.000 må du betale nesten 20.000 i skatt da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ballesvans skrev (4 timer siden):

men ser noen poenget og drive med indeksfond når du må betale over 37% skatt når krypto er bare på 22% så hva er hensikten egentlig? Og om du trader og får 20%  i gevinst og du f-eks satte 70.000 må du betale nesten 20.000 i skatt da

Krypto er jo enormt mye høyere risiko, så det blir merkelig å si at krypto er «bedre» pga skatteprosenten… (Ja, jeg har både fond og krypto). Du sitter fremdeles igjen med 63% av gevinsten, da. Det er mye bedre enn ingen ting. Og man får utsatt skatt på ASK, mens på sparekonto må man betale skatt av rentene hvert år.
Det er dessuten sannsynlig at en borgerlig regjering (som jeg tror vi får neste år) vil redusere beskatningen. 

Anonymkode: 48dbd...48b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både fond og sparekonto innebærer risiko, men det er ulike typer risiko. 
Sparekonto er et garantert tapsprosjekt, spesielt nå med en stadig svakere krone. 
Fond kan du tjene penger på, men det er ingen garanti. Men historisk sett har det lønt seg, over lengre tidsperioder. Du må tåle å sitte gjennom dårlige tider uten å få panikk, og du bør ikke være bundet til at du MÅ ta ut pengene på et gitt tidspunkt. Men fremtiden kan ingen spå. 
Ett pluss med fond er at du kan plassere pengene i utlandet. Det har jeg vært sjeleglad for selv nå som krona har stupt.

Anonymkode: 48dbd...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...