Gamle gode 10na Skrevet 27. februar 2006 #1 Skrevet 27. februar 2006 Jeg er blitt så utrolig fasinert av denne majestetiske katterasen ut i fra bilder og beskrivelser på nettet, samt fra tv-programmer at jeg er hellig overbevist om at dette er "min" type katt. Er det noen her på KG som har erfaring med rasen, anbefaling om et seriøst oppdrett etc?
Replica Skrevet 27. februar 2006 #2 Skrevet 27. februar 2006 (endret) Her har du iallefall en oversikt over oppdrettere, selv fikk jeg anbefalt Bargello av en annen oppdretter. http://mainecoonforum.com/oppdrettere.php Endret 27. februar 2006 av Replica
Gjest Revenka Skrevet 27. februar 2006 #3 Skrevet 27. februar 2006 Jeg har et par venninner som har maine coon. Ekstremt nydelige katter. Skal jeg ha katt igjen så skal jeg ha maine coon
Sniglå Skrevet 27. februar 2006 #5 Skrevet 27. februar 2006 Naboen min har en liten knall, har et bilde av han i dagboka mi her
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #6 Skrevet 27. februar 2006 Maine Coon er en flott katterase! De blir ganske store, og fóret til en Maine Coon 8altså tørrfóret) er i mye større biter enn vanlig kattefór. Av gemytt så kan Maine Coon være litt sær, og er ikke så enkel å sette sammen med andre dyr eller er like familievennlig som feks Hellig Birma. Men det varierer selvfølgelig fra katt til katt, jeg snakker her om "det store bildet". http://home.no.net/mcoring/ Maine coon-ringen i Norge.
Gjest Gjest_Abygail_* Skrevet 6. september 2007 #7 Skrevet 6. september 2007 Jeg har en Maine coon:) Den er helt spesiell i sin adferd, den er leken, morsom, selskapelig, og veldig nysgjerrig Kjøper man seg en Maine Coon må man være innstilt på at katten vil være med på ALT! Den undersøker alt nytt i huset, fra handlenett til nye gjenstander! Faktisk ligner Maine Coonen mest på hunder i sin adferd, de elsker mennesker og de er selskapssyke. De er der du er! Når man bor sammen med en Maine Coon har en mye underholdning! De elsker å leke og er lærevillige. De elsker å bli lekt med, og lære en Maine Coon for eksempel å apportere er ingen problem! De lærer også greit å gå i bånd. Kattene har høy ”toleransegrense” og godtar uten problemer å bli badet og stelt for eksempel foran en utstilling. De tar også både korte og lange bilturer med knusende ro! De er intelligente og selvstendige, og man bør sette ”grenser” i oppveksten, i likhet med oppdragelsen til en hund! De trives godt innendørs, men lukkede dører liker de ikke. De fungerer flott med andre katteraser, hunder og faktisk også sammen med kaniner og andre kjæledyr. På temperament får Maine Coon-katten selvfølgelig på en skala fra 1-10 poeng, 10 POENG!!! :)
la Flaca Skrevet 7. september 2007 #8 Skrevet 7. september 2007 Jeg har en Maine coon:) Den er helt spesiell i sin adferd, den er leken, morsom, selskapelig, og veldig nysgjerrig Kjøper man seg en Maine Coon må man være innstilt på at katten vil være med på ALT! Den undersøker alt nytt i huset, fra handlenett til nye gjenstander! Faktisk ligner Maine Coonen mest på hunder i sin adferd, de elsker mennesker og de er selskapssyke. De er der du er! Når man bor sammen med en Maine Coon har en mye underholdning! De elsker å leke og er lærevillige. De elsker å bli lekt med, og lære en Maine Coon for eksempel å apportere er ingen problem! De lærer også greit å gå i bånd. Kattene har høy ”toleransegrense” og godtar uten problemer å bli badet og stelt for eksempel foran en utstilling. De tar også både korte og lange bilturer med knusende ro! De er intelligente og selvstendige, og man bør sette ”grenser” i oppveksten, i likhet med oppdragelsen til en hund! De trives godt innendørs, men lukkede dører liker de ikke. De fungerer flott med andre katteraser, hunder og faktisk også sammen med kaniner og andre kjæledyr. På temperament får Maine Coon-katten selvfølgelig på en skala fra 1-10 poeng, 10 POENG!!! :) Kremt. Syns det var vel bombastiske påstander å komme med på vegne av en hel rase... Alle Coons liker da ikke å kjøre bil, og mange tar nærmest livet av matmor når de skal bades før utstilling. Men jeg er ikke enig i at Maine Coon er holdt for å være sære (som nevnt i et tidligere innlegg), heller det motsatte. Det er en rase med stor selvtillit og engasjement i verden rundt seg. Stort sett rolige og kosete også.
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2007 #9 Skrevet 7. september 2007 Sjekk også ut sibirkatt... Minner om Main Coon, litt mindre tror jeg, men like fantastiske!! Og mer allergivennelige
~Mocca~ Skrevet 7. september 2007 #10 Skrevet 7. september 2007 Har aldri hørt at MCO er sær! Min lille MCO prins er den mest uredde tassen som finnes. Når han kom hjem hit, så sjekket han ut hele huset på 5min, ikke snakk om å frese på de andre eller være noe redd. Jeg tar han med i sele ut på tur, i bil for å besøke andre.. MCO er som en hund i katteklær. Og utseendemessig så er de det vakreste som finnes i hele verden! Jeg ville meldt meg inn på mainecoonforumet og snakket litt med oppdretterene og eierene der inne om jeg lurte på å anskaffe meg rasen. Og gjerne tatt en tur på utstilling, da var ihevtfall jeg solgt når jeg fikk se hvor store og deilige de er. Med de vakre tufsene under potene sine! :rødme:
la Flaca Skrevet 7. september 2007 #11 Skrevet 7. september 2007 Sjekk også ut sibirkatt... Minner om Main Coon, litt mindre tror jeg, men like fantastiske!! Og mer allergivennelige Har en sånn jehei! Fordi jeg har allergi, og jeg tåler han veldig mye bedre enn noen annen katt jeg har vært i kontakt med. Reklame: Sibiren er tett og kompakt. Rundt hode og mindre ører enn Coon. Unik lang, strittende pels som er ekstremt lettstelt og ser nystriglet ut til enhver tid. Som en norsk skogkatt i størrelse, men lavere. Kryper langs bakken når de går. Hele inntrykket er at katten er "vill", særlig blikket. Sibiren avles for å likne kaukasisk villkatt så mye som mulig, og det gjør den virkelig også. Fås til og med med maske (Neva Maskerade), men den er ikke godkjent i Norge enda. Men utrolig vakker er den.
Silvert Skrevet 7. september 2007 #12 Skrevet 7. september 2007 Jeg har to kastrerte Maine Cooner. Den ene er fra oppdrettet "Bargello" som en annen nevnte tidligere i denne saken. Hun som har oppdrettet er veldig flink til og følge opp kattungekjøperne sine. Det var egentilig litt tilfeldig at den første katten jeg kjøpte var en MCO. Men rasen passer meg perfekt. Er bare og anbefale. Det skal være katteutstilling på Klepp (1/2 time sør for Stavanger) første helg i oktober. Der vet jeg det skal være en hel del MCO'er. Blandt annet mine
Abygail Skrevet 7. september 2007 #13 Skrevet 7. september 2007 Kremt. Syns det var vel bombastiske påstander å komme med på vegne av en hel rase... Alle Coons liker da ikke å kjøre bil, og mange tar nærmest livet av matmor når de skal bades før utstilling. Javel, snakker du av erfaring av maine coon da eller? Jeg har hatt 7 maine coon, alle disse elsket å bade og kjøre bil osv!
la Flaca Skrevet 8. september 2007 #15 Skrevet 8. september 2007 Jeg har hatt 7 maine coon, alle disse elsket å bade og kjøre bil osv! At hele 7 stk Maine Coon eller en hvilken som helst annen rase elsker å bade, elsker faktisk, ser jeg på som et mirakel. Eller en matmor som tar munnen noe full. Snakker om erfaring ja, gjennom bekjente med Coon-oppdrett. Har selv en rase som er holdt for å være vannelskende, men det er et fåtall individer som faktisk er det. Og det er forskjell på å oppsøke vann og leke med det, og å bli holdt fast, dusjet og shamponert x antall ganger før utstilling.
Abygail Skrevet 8. september 2007 #16 Skrevet 8. september 2007 Du virker bare skikkelig kranglete å ekkel! Mine katter er slik! DEAL with it! 1
la Flaca Skrevet 8. september 2007 #17 Skrevet 8. september 2007 Du virker bare skikkelig kranglete å ekkel! Mine katter er slik! DEAL with it! Og min oppriktige mening er at noen som påstår at en hel katterase elsker vann ikke er helt vel bevart. 2
Abygail Skrevet 8. september 2007 #18 Skrevet 8. september 2007 Det er bare en generell forklaring av rasen. Det betyr ikke at alle er sånn. Man kan si at kinesere er små, men det fins alltid unntak! Men det er det som gjelder flertallet. Det er bare til hjelp av di som vil ha generel forståelse av rasen, men selfølgelig gjelder det ikke alle, det har jeg aldri sagt. Det fins sikkert andre katteraser hvor det sies at di ikke liker å bade, mens som gjør det. virker som om du bare vil starte en diskusjon her. det er bare dumt å begynne å argumentere noe som burde være allmennvitende i utgangspunktet, å det er at det alltid fins unntak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå