Gå til innhold

Prøve ulike antidepressiva

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har måttet prøve ulike typer før noe virka?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så stor forskjell.

Og er det farlig å prøve dersom man ikke har ubalanse i hjernen? Det kan man jo egentlig ikke vite

Anonymkode: 0bcda...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svigerinnen min og broren min måtte prøve ut flere typer før de fant en type som passet for dem.

Det er store individuelle forskjeller, det som fungerer for en person fungerer kanskje ikke for en annen. Det har gjerne med gener å gjøre.

Legen din kommer ikke til å skrive ut noe til deg som er farlig å prøve. Hvis legen din sier at du kan prøve ut antidepressiva så har han vurdert det sånn at du høyst sannsynlig har en depresjon som dette vil virke mot.

Anonymkode: ad183...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere jeg kjenner har måttet prøve ut flere før de fikk noe som passet dem. Selv traff jeg «blink» på første forsøk (ingen av de andre kunne bruke det samme som meg) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd alle, eller en i hver "kategori". Ingen virka. Fikk enormt mange bivirkninger av alle sammen, blant annet alvorlige selvmordstanker.

Det er derfor veldig viktig at du har god oppfølging mens du prøver ut de forskjellige. Jeg ville anbefalt å vært i kontakt med lege tre ganger i uka minimum, etter mine erfaringer med slike medisiner. Lykke til!

Anonymkode: 8f9c7...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har prøvd alle, eller en i hver "kategori". Ingen virka. Fikk enormt mange bivirkninger av alle sammen, blant annet alvorlige selvmordstanker.

Det er derfor veldig viktig at du har god oppfølging mens du prøver ut de forskjellige. Jeg ville anbefalt å vært i kontakt med lege tre ganger i uka minimum, etter mine erfaringer med slike medisiner. Lykke til!

Det viktigste tror jeg er at man har en grei oversikt over de alvorlige bivirkningene på forhånd, slik at man vet når man evt. skal kontakte lege. Det er jo derfor det er anbefalt å lese pakningsvedlegget når man starter på en ny medisin. Dette er ikke unikt for antidepressiva, det gjelder alle medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Svigerinnen min og broren min måtte prøve ut flere typer før de fant en type som passet for dem.

Det er store individuelle forskjeller, det som fungerer for en person fungerer kanskje ikke for en annen. Det har gjerne med gener å gjøre.

Legen din kommer ikke til å skrive ut noe til deg som er farlig å prøve. Hvis legen din sier at du kan prøve ut antidepressiva så har han vurdert det sånn at du høyst sannsynlig har en depresjon som dette vil virke mot.

Nei men det er høyst usikkert om det jeg sliter med er depresjon eller angst.

Men kan være elementer av det. 

Men det trenger jo ikke bety at man har ubalanse i stoffene og siddn de ulike medisinene påvirker ulike stoffer så er det jo bingo om man isåfall treffer. Og min tanke da er jo at man skaper ek enda større ubalanse isåfall? («Farlig»)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilke har du prøvd da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det viktigste tror jeg er at man har en grei oversikt over de alvorlige bivirkningene på forhånd, slik at man vet når man evt. skal kontakte lege. Det er jo derfor det er anbefalt å lese pakningsvedlegget når man starter på en ny medisin. Dette er ikke unikt for antidepressiva, det gjelder alle medisiner.

Jeg leste alt på forhånd, så når jeg f.eks fikk tremor og de fysiske symptomene så visste jeg jo at det var medisinene det kom av. Men når selvmordstankene kom var jeg brått så langt nede at jeg hadde ingenting annet i hodet enn "dette livet vil ikke jeg leve". Forsto ikke selv at det var en forklaring på dette, så om ikke legen hadde fanget det opp hadde jeg tatt selvmord. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvilke har du prøvd da?

Cipralex, zoloft, efexor, wellbutrin, remeron, sarotex er de jeg kommer på i farta. Men det har vært enormt mye utprøving, så det er flere jeg ikke husker. Nå klarer jeg meg fint med kun Imovane for søvn heldigvis! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg leste alt på forhånd, så når jeg f.eks fikk tremor og de fysiske symptomene så visste jeg jo at det var medisinene det kom av. Men når selvmordstankene kom var jeg brått så langt nede at jeg hadde ingenting annet i hodet enn "dette livet vil ikke jeg leve". Forsto ikke selv at det var en forklaring på dette, så om ikke legen hadde fanget det opp hadde jeg tatt selvmord. 

Cipralex, zoloft, efexor, wellbutrin, remeron, sarotex er de jeg kommer på i farta. Men det har vært enormt mye utprøving, så det er flere jeg ikke husker. Nå klarer jeg meg fint med kun Imovane for søvn heldigvis! :) 

Glemte quetiapin. Det er vel ikke egentlig en antidepressiva tror jeg? Den var verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Slitsomt…

jeg har prøvd cipralex og remeron.

Neste på lista er Brintellix… prøvd den?

Hvordan kom du deg ut av dette utrn medisin da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slitsomt…

jeg har prøvd cipralex og remeron.

Neste på lista er Brintellix… prøvd den?

Hvordan kom du deg ut av dette utrn medisin da??

Nei, tror ikke jeg har prøvd Brintellix. :) 

Det "gikk over" med tida, skulle jeg til å si.
Får jeg nok søvn og holder godt fast i rutinene mine klarer jeg å ha en okei livskvalitet. Derfor Imovane for søvn, den er svært viktig for at jeg ikke skal falle ned i depresjonen igjen. I tillegg ble jeg ufør, så alt det stresset med økonomi, jobb og press fra nav forsvant. 
Også har jeg gått MYE i terapi, så jeg har lært godt hvordan det er jeg fungerer og ikke fungerer, så jeg har klare begrensninger for meg selv når det kommer til sosialisering og hva jeg gjør. Jeg har et veldig lite toleransevindu, så jeg må passe på at jeg ikke går utenfor det for lenge av gangen.

Neste på lista for meg er å forsøke å utvide det toleransevinduet litt. Jeg tviler på at jeg noen gang vil fungere i jobb, men sånn er det. :) Aksept for egen situasjon har også minsket depresjonen. Jeg er god nok som jeg er og jeg gjør mitt beste, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei men det er høyst usikkert om det jeg sliter med er depresjon eller angst.

Men kan være elementer av det. 

Men det trenger jo ikke bety at man har ubalanse i stoffene og siddn de ulike medisinene påvirker ulike stoffer så er det jo bingo om man isåfall treffer. Og min tanke da er jo at man skaper ek enda større ubalanse isåfall? («Farlig»)

Antidepressiva funker mot angst også, så uansett om du har angst eller depresjon så er sannsynligheten stor for at det er et godt valg for deg. På innleggene dine virker det jo som om du har litt kvernetanker, så hvis jeg skulle gjette så har du kanskje litt angst også?

Som sagt, legen din ville ikke skrevet ut noe som var farlig for deg, som ville skapt større ubalanse eller som det ikke er stor sannsynlighet for at du vil ha nytte av. Fullstendig bingo er det ikke, legen vil velge ut en type basert på symptomene dine.

Vi som ikke er helsepersonell kan ikke forvente å forstå nøyaktig hvordan en medisin virker i hjernen og vi trenger heller ikke å forstå det fullt ut. Vi må velge å stole på at noe som er en godkjent behandling i helsevesenet fungerer, selv om vi ikke har full oversikt over mekanismene. Det er jo rimelig, tenker jeg da.

Hvis du fremdeles føler deg usikker så spør legen neste gang du er der. Det er dog vanskelig å ikke føle seg usikker når man er i psykisk ubalanse, det er liksom i sykdommens natur. Tenker at det beste er å velge å stole på legen akkurat nå. Han kan dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Antidepressiva funker mot angst også, så uansett om du har angst eller depresjon så er sannsynligheten stor for at det er et godt valg for deg. På innleggene dine virker det jo som om du har litt kvernetanker, så hvis jeg skulle gjette så har du kanskje litt angst også?

Som sagt, legen din ville ikke skrevet ut noe som var farlig for deg, som ville skapt større ubalanse eller som det ikke er stor sannsynlighet for at du vil ha nytte av. Fullstendig bingo er det ikke, legen vil velge ut en type basert på symptomene dine.

Vi som ikke er helsepersonell kan ikke forvente å forstå nøyaktig hvordan en medisin virker i hjernen og vi trenger heller ikke å forstå det fullt ut. Vi må velge å stole på at noe som er en godkjent behandling i helsevesenet fungerer, selv om vi ikke har full oversikt over mekanismene. Det er jo rimelig, tenker jeg da.

Hvis du fremdeles føler deg usikker så spør legen neste gang du er der. Det er dog vanskelig å ikke føle seg usikker når man er i psykisk ubalanse, det er liksom i sykdommens natur. Tenker at det beste er å velge å stole på legen akkurat nå. Han kan dette.

Ja er nok mye stress og angst og oppheng😬

men det er jo en grunn til det.

Og stoler ikke helt på legen, da jeg har fysisk sykdom som kan gi en del av symptomene og:)

Men innlegget her var mest ift det å måtte prøve så mye forskjellig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og stoler ikke helt på legen, da jeg har fysisk sykdom som kan gi en del av symptomene og:)

Man starter jo gjerne med det som passer best til symptomene og det som fungerer godt for det fleste. Da har du oddsen på din side. Noen får jo antidepressiva mot smerter for eksempel, så det kan fungerer mot mer enn bare psykisk sykdom. Håper du får lindring i alle fall! Oppdater gjerne og si hvordan det går når du starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man starter jo gjerne med det som passer best til symptomene og det som fungerer godt for det fleste. Da har du oddsen på din side. Noen får jo antidepressiva mot smerter for eksempel, så det kan fungerer mot mer enn bare psykisk sykdom. Håper du får lindring i alle fall! Oppdater gjerne og si hvordan det går når du starter.

Har som sagt forsøkt både cipralex og remeron. Så dette funker liksom ikke på meg🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som sagt forsøkt både cipralex og remeron. Så dette funker liksom ikke på meg🥲

Å ja, jeg la ikke merke til koden på det innlegget. Tenkte du bekymra deg litt på forhånd og var redd for at det skulle bli flere utprøvinger. Forstår deg bedre da. Skjønner det er kjipt å ha prøvd to som ikke virker, men ville ikke gitt opp å finne noe som virker helt ennå. :klem3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å ja, jeg la ikke merke til koden på det innlegget. Tenkte du bekymra deg litt på forhånd og var redd for at det skulle bli flere utprøvinger. Forstår deg bedre da. Skjønner det er kjipt å ha prøvd to som ikke virker, men ville ikke gitt opp å finne noe som virker helt ennå. :klem3:

Takk:) ja nei jeg skjønner lkmsom ikke hva vitsen egentlig skulle være med å prøve en til

For da tyder det på det er «noe annet»❤️‍🩹

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva slags fysisk sykdom har du, og hva er symptomene dine?

Anonymkode: 67770...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen opplevd å bli verre av remeron/ men hatt nytte av annen type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har noen opplevd å bli verre av remeron/ men hatt nytte av annen type?

Hvor lenge skal du fortsette å spørre i stedet for å gå til fastlegen og få hjelp? Nei, ikke skriv "jeg har vært hos legen". Du må gå til legen og be om hjelp, evt henvisning. Du blir ikke bedre av å spamme på forum.

Anonymkode: 0828c...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...