AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #1 Skrevet 3. november 2024 Har en sekundærbolig. Leiligheten er en 3-roms selveier til 5,2 mill med god standard sentralt i Oslo. Kan leies ut for 20-22k i måneden (internett, varmtvann og oppvarming er inkl.) Men når jeg ser på regnestykket, så er det vanskelig å regne seg frem til at dette er lønnsomt. En investering på 5,2 mill gir altså en brutto avkastning på 264 000 i året. Så er det felleskostnader (50 000) og skatt (45 000), da blir avkastningen netto 169 000 i året, noe som blir 3,3%. Hvis boligprisen stiger med 2% i året er det fortsatt bare 5,3%. Hvordan kan dette være lønnsomt? Anonymkode: ce48e...655 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #2 Skrevet 3. november 2024 Er vel muligens en grunn til at så mange selger unna utleieleiligheter for tiden? Anonymkode: 42bf0...255 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #3 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er vel muligens en grunn til at så mange selger unna utleieleiligheter for tiden? Anonymkode: 42bf0...255 Ja, mange større utleiere har solgt unna det siste året. Men det er jo mange som ikke gjør det, også, i hvert fall ikke de som har så få objekter at det ikke regnes som næring. Anonymkode: ce48e...655
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #4 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har en sekundærbolig. Leiligheten er en 3-roms selveier til 5,2 mill med god standard sentralt i Oslo. Kan leies ut for 20-22k i måneden (internett, varmtvann og oppvarming er inkl.) Men når jeg ser på regnestykket, så er det vanskelig å regne seg frem til at dette er lønnsomt. En investering på 5,2 mill gir altså en brutto avkastning på 264 000 i året. Så er det felleskostnader (50 000) og skatt (45 000), da blir avkastningen netto 169 000 i året, noe som blir 3,3%. Hvis boligprisen stiger med 2% i året er det fortsatt bare 5,3%. Hvordan kan dette være lønnsomt? Anonymkode: ce48e...655 Tenker på at en nesten ikke kan forvente å gå med god avkastning til enhver tid. Nå er jo ikke den absolutt beste tiden, nærmere den værste. Om en ikke vil vente det av så må en vel nesten selge? Anonymkode: 46d95...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #5 Skrevet 3. november 2024 Hvor mye har du beregnet for mulig oppussing og reperasjon ved utleie? Og manglende leieinntekter? Anonymkode: ffb84...f2d 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #6 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor mye har du beregnet for mulig oppussing og reperasjon ved utleie? Og manglende leieinntekter? Anonymkode: ffb84...f2d Pusset opp hele for noen år siden, manglende leie tviler jeg på at det blir. Ligger svært sentralt i Oslo Anonymkode: ce48e...655
solsolsol Skrevet 3. november 2024 #7 Skrevet 3. november 2024 2% i prisvekst? https://www.nrk.no/stor-oslo/skrekktall-for-boligmarkedet-i-oslo-_-spar-hoye-boligpriser-i-hele-landet-1.16841213 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #8 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pusset opp hele for noen år siden, manglende leie tviler jeg på at det blir. Ligger svært sentralt i Oslo Anonymkode: ce48e...655 Så du regner med at det ikke vil bli noen skader eller slitasje ved utleie? Og at du får inn nye leietakere samme dag som andre flytter ut, uten at du engang trenger male? Du beregner null risiko whatsoever med utleie? Det er ganske optimistisk av deg. Anonymkode: ffb84...f2d 8 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #9 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så du regner med at det ikke vil bli noen skader eller slitasje ved utleie? Og at du får inn nye leietakere samme dag som andre flytter ut, uten at du engang trenger male? Du beregner null risiko whatsoever med utleie? Det er ganske optimistisk av deg. Anonymkode: ffb84...f2d Oppussing er sweat equity som jeg ikke gidder å regne på, ja. Men ok, la oss si det blir én måned i snitt i året uten leieinntekt. Det endrer ikke regnestykket spesielt mye. Anonymkode: ce48e...655
Knirke Skrevet 3. november 2024 #10 Skrevet 3. november 2024 Mye mer lønnsomt å selge og sette pengene i fond. Da slipper du alt maset med utleie også. 3
enkefru Skrevet 3. november 2024 #11 Skrevet 3. november 2024 Så lenge leiligheten betaler seg selv og ikke koster deg noe, vil det være lønnsomt i lengden - mtp prisstigningen 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #12 Skrevet 3. november 2024 Jeg har en bolig jeg leier ut, mest fordi jeg ikke har mulighet til å bo i den selv og kan heller ikke selge den. Jeg vil aldri valgt utleiebolig som investeringsobjekt slik forholdene er nå i alle fall. Siden jeg i tillegg har lån på denne boligen har jeg en negativ cashflow som utgjør rundt 5000 i måneden. Jeg tror ikke man taper på å leie ut bolig, men spesielt lønnsomt er det nok heller ikke. Anonymkode: 4c287...cb5 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #13 Skrevet 3. november 2024 I Fjugur skrev (9 minutter siden): Så lenge leiligheten betaler seg selv og ikke koster deg noe, vil det være lønnsomt i lengden - mtp prisstigningen nei da. Men da må man se bort fra alternativkostnaden også. Anonymkode: 52ad4...353 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #14 Skrevet 3. november 2024 solsolsol skrev (19 minutter siden): 2% i prisvekst? https://www.nrk.no/stor-oslo/skrekktall-for-boligmarkedet-i-oslo-_-spar-hoye-boligpriser-i-hele-landet-1.16841213 Har sett at det forventes kraftig prisvekst i Oslo, men vet ikke helt om det er realistisk. Men klart, legger man på 7% prisvekst i året her ser jo regnestykket plutselig ekstremt bra ut. Anonymkode: ce48e...655 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #15 Skrevet 3. november 2024 Knirke skrev (3 timer siden): Mye mer lønnsomt å selge og sette pengene i fond. Da slipper du alt maset med utleie også. Jeg regner med regjeringskifte neste år, da vil nok beskattningen lette litt. Anonymkode: 84c76...74a 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #16 Skrevet 3. november 2024 Det er ikke lønnsomt sammenlignet med til eksempel fond, men det har jo vært ekstremt høy prisvekt i noen perioder, og da er det plutselig helt annerledes. Sånn sett er det vel mer trygt å eie en leilighet i Oslo enn på bygda siden de mest sannsynlig alltid vil være salgbare og folk flytter til byene, selv om investert beløp er høyere. Her hadde jeg aldri orket å drive med utleie om ikke det er var en del av vår egen bolig, altså vi skal ikke selge. Kunne også gjort det en periode med en leilighet dersom barna mine skulle overtatt den senere. Men å kjøpe for å leie ut eller bare leie ut for moro skyld? Nei, det er for mye mas og for lite avkastning. Anonymkode: 2617e...601
Brunello Skrevet 3. november 2024 #17 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Oppussing er sweat equity som jeg ikke gidder å regne på, ja. Men ok, la oss si det blir én måned i snitt i året uten leieinntekt. Det endrer ikke regnestykket spesielt mye. Anonymkode: ce48e...655 Slitasje må du legge inn et par prosent av leilighetens verdi på. Både utvendig og innvendig koster mye når det først må gjøres.
Brunello Skrevet 3. november 2024 #18 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg regner med regjeringskifte neste år, da vil nok beskattningen lette litt. Anonymkode: 84c76...74a Det skjedde ikke i de forrige åtte årene, så hvorfor nå? 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #19 Skrevet 3. november 2024 Har ikke boligprisene steget 8% i år I Oslo, blir vel pen forretning da. Hadde et hus som gikk for 700K i 96 som har verdi på ca 7 mill i dag slår kanskje ikke fond i år og de siste 3 årene men over langen så har det historisk slått det meste. Det er jo spådd 30% opp til og med 2027 Anonymkode: a7302...b6e
Schmuhu Skrevet 3. november 2024 #20 Skrevet 3. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis boligprisen stiger med 2% i året er det fortsatt bare 5,3%. Hvordan kan dette være lønnsomt? Husk å trekke inflasjon og andre kostnader til vedlikehold. Utleie er sjelden lønnsomt i Norge. Det er bare en mulighet å redusere kostnader for de fleste. Jeg vil også påstå at en global indeksfond på tvers av regioner, bransjer og valuta har langt mindre risiko enn en bolig på kvikk i Oslo. Satt på spissen. Schmuhu Endret 3. november 2024 av Schmuhu 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå