Gå til innhold

Norge- det beste landet å bo i ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg bodd i Norge i 20 år og merker at livskvaliteten går betraktelig ned. Kommer fra et annet europeisk land og familien min har bedre råd enn meg. Selv om de tjener mindre. Jeg har godt betalt jobb og 2 barn som er snart voksne. 

Problemet er faste utgiftene som blir bare større. Det stopper ikke og henger ikke med lønnsøkning.

Det i andre land er helt normalt er luksus her . Gå ut og spise, tannlege, frisør, bilreparasjoner, håndverker tjenester, ut med venner på cafe og spise kaker, kino, badeland. Folk sitter i kalde hus pga strømpriser. Føler vi går i en helt ukjent retning. 

Nå har jeg grei økonomi, egen bolig og bil, men snart må jeg bare sitte hjemme og la vær å være en del av samfunnet. Gå på tur er gratis ja, men været er ikke noe fristende. 

Anonymkode: bd548...010

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folkens, norsk arbeidskultur og ambisjonsnivå er en parodi sammenlignet med steder som UK, USA, Frankrike, Kina, m.m. Bare se på sykefraværet.

Vi har ikke evig med penger. Enten må vi jobbe mer og innovere, eller så må vi kutte kostnader. Ingen regjering kommer til å redde livsstilen din, du står ansvarlig for den selv.

Anonymkode: fd639...72b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er ganske gode på å sette verdensmesterstempel i panna på seg selv. Når det dukker opp hver gang man ser i speilet er det fort gjort å tro på det.

Forøvrig helt enig med deg, jeg kommer også fra et annet europeisk land. For 10-15 år siden reiste folk hit for å jobbe, men nå burde vi på nordpolen tatt turen andre veien. Norsk økonomi og verdiskapning er bysset i søvn av oljealderen, det er jo ikke noe her utenom det. Ikke rart at andre tar igjen og går forbi da.

Anonymkode: 0560e...44c

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Alle skal ha det like dårlig er målet her 

Anonymkode: 38b98...dda

Vet ikke om det er målet, men skille mellom rike og fattige blir bare større. Nå er det sånn at familier med 2 gjennomsnittlige inntekter lever rett over fattigdomsgrensen. Etter nyttår blir det enda høyere kommunale utgifter i Bergen .Noe må skje eller blir vi spist opp. 

ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nordmenn er ganske gode på å sette verdensmesterstempel i panna på seg selv. Når det dukker opp hver gang man ser i speilet er det fort gjort å tro på det.

Forøvrig helt enig med deg, jeg kommer også fra et annet europeisk land. For 10-15 år siden reiste folk hit for å jobbe, men nå burde vi på nordpolen tatt turen andre veien. Norsk økonomi og verdiskapning er bysset i søvn av oljealderen, det er jo ikke noe her utenom det. Ikke rart at andre tar igjen og går forbi da.

Anonymkode: 0560e...44c

Det å være første generasjon i et land tar ekstremt mye jobb og energi å etablere seg. Regnet ikke med at resten av oppholdet skal være overlevelsekamp også. 
ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det værste landet å bo i når det gjelder klimaet. Snø halve året og kaldt.

Anonymkode: b02e0...db7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullårene er over. Vi får ikke nok barn til å kunne ha noen vesentlig økonomisk vekst. 

Med alle de eldre som skal tas vare på og enorme investeringer i forsvaret, så vil det bli harde prioriteringer fremover. 

Anonymkode: d23f1...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Gullårene er over. Vi får ikke nok barn til å kunne ha noen vesentlig økonomisk vekst. 

Med alle de eldre som skal tas vare på og enorme investeringer i forsvaret, så vil det bli harde prioriteringer fremover. 

Anonymkode: d23f1...a2a

Synes det er veldig rart at flere ikke tar inn over seg alvoret av dette. Det er en katastrofe på vei som vi ser tydelig og klart. Blir det for abstrakt for folk fordi det er noen år frem i tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Synes det er veldig rart at flere ikke tar inn over seg alvoret av dette. Det er en katastrofe på vei som vi ser tydelig og klart. Blir det for abstrakt for folk fordi det er noen år frem i tid?

Hva er dine prognoser for de neste årene ? 

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Alle skal ha det like dårlig er målet her 

Anonymkode: 38b98...dda

Det er ikke målet mitt.

Anonymkode: 4bdb5...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er det værste landet å bo i når det gjelder klimaet. Snø halve året og kaldt.

Anonymkode: b02e0...db7

Det er for mye å bære. Derfor må en være i sydlandske strøk i 3-5 mnd pr år.

Anonymkode: 4bdb5...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norge er et bra land å være trygda i, de fleste andre hadde nok kommet bedre ut av det i andre land der lønningene er høyere og kostnadene lavere.

Anonymkode: 1e6c0...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bodd flere år i utlandet, og merket at livskvaliteten gikk ned da jeg flyttet tilbake til Norge. Det du nevner som normalt i andre land, men luksus i Norge, kjenner jeg meg veldig godt igjen i. Kona og jeg spiste ute kanskje 3 dager i uken før. Nå er det kanskje 1 gang i måneden. Har ikke råd til det. Det samme med alt det andre du nevner, kino, café, taxi, etc. Føler at livet i Norge stort sett er å være inne i huset.

Anonymkode: ca1db...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Folk sutrer alt for mye i det landet her.

Anonymkode: 86f62...ed0

Det er sant! Og det er fordi mange aldri har bodd i ett annet land, så de har ikke noe å sammenligne med. Norge er fortsatt på topp ti av over 200 land

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man ser på forbruket til svært mange i dette landet, så er det ikke synd på oss. Bare se på biler, boliger, ferier, hytter, interiør, klær osv. De som faller utenfor, skal i teorien få hjelp til tak over hodet, varme og mat.

Vi nordmenn er fæle til å sammenligne oss med andre, og forvente at vi skal ha råd til det samme som naboen.

Men når det er sagt, så er det mye som er på tur til å gå feil vei i dette landet. Tenker på pleie og hjelp til eldre, skoler som legges ned, mangel på ungdomsklubber osv. Kommunene har så få vaktmestre, at kommunale bygg ikke blir tatt godt vare på lenger. Resultatet er kort levetid på disse. 

Vi som er godt voksne nå, har vokst opp med sosialdemokrati og en slags likhet for alle. Det er uvant at vi nå får et større og større klasseskille. På 80-tallet hørte vi aldri om folk som satt og frøs i boligen sin fordi de ikke hadde råd til å bruke strøm. Men da var også flere i jobb, og levealderen litt kortere. Det vi hadde da, og mindre av nå, er kvinner som ble minstepensjonister fordi de aldri hadde vært ute i jobb. Disse fikk det vanskelig om mannen døde.

Men jeg nekter å tro at situasjonen er så mye bedre i andre land. Leste f.eks nettopp en artikkel om matvareprisene i USA. Der har de også dyrere helsehjelp.

Anonymkode: cd1c9...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om at vi ikke er så ressurssterke i utgangspunktet. Vanlige nordmenn forbruker jo mer enn de bidrar med i skatt eksempelvis (veldig upopulært å påpeke, men det er faktisk sant). Sånn er det når man idealiserer influenserlivet over verdiskapning. Vi har en gigantisk offentligsektor med tullejobber, et astronomisk sykefravær og knapt noe konkurransedyktig industri utenfor olje, gass og sjømat. Se på kommuneøkonomien rundt om i landet. Det er faktisk ikke til å tro, med vårt utdanningsnivå, at forvaltningen har vært så hinsides dårlig over så mange år. Blir folk stilt til ansvar? Neppe. De mest talentfulle søker lykken i USA i stedet for å skape noe her.

Kos og janteloven styrer. Vi ønsker å få det bedre, men ikke hvis det betyr at naboen får det enda bedre enn oss selv.

Anonymkode: 7303f...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...