Gå til innhold

Nekte å håndtere voldelige elever?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste mye om det i media for en stund siden. Var glad for at sånt ikke skjedde på skolen der jeg jobber. Men nå har det altså skjedd en del av det i det siste. Ikke mot meg, men kolleger. Voldelige elever, både mot medelever og lærere. Flere av kollegene mine er ikke redd for å ta tak i, bære bort eller legge voldelige elever i bakken. Men jeg tør det ikke. Da vil jeg heller bare løpe langt bort.

Hva sier egentlig reglene om dette? Kan jeg nekte å håndtere voldelige elever? Det vil jo bety at jeg i situasjoner vil nekte å stoppe elev som angriper en annen elev. Så det er jo et dilemma. Men med økningen av vold som er nå, så vil jeg jo vite hva jeg kan og ikke kan gjøre om det plutselig skjer meg. For sånn som det er nå, er det vel bare et spørsmål om tid før jeg havner i en slik situasjon.

Anonymkode: 89373...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har en plikt til å gripe inn, så det betyr at du må gjøre NOE. Du må ikke nødvendigvis gå i mellom hvis det utsetter deg for fare, men plikten til å gripe inn omfatter også å for eksempel hente hjelp. Har selv håndtert mange voldelige elver, og i de situasjonene kollegaer ikke har hjulpet til blir de ikke akkurat applaudert for av ledelse og andre kollegaer. Viktig å tenke at vi er et team som jobber sammen, og at vi hjelper hverandre. Det er jo ingen som ønsker å bli slått, gå inn i slåsskamper og lignende.

Anonymkode: 246e3...e72

• Liker 19
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket trinn jobber du på?

Anonymkode: 64b88...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du har en plikt til å gripe inn, så det betyr at du må gjøre NOE. Du må ikke nødvendigvis gå i mellom hvis det utsetter deg for fare, men plikten til å gripe inn omfatter også å for eksempel hente hjelp. Har selv håndtert mange voldelige elver, og i de situasjonene kollegaer ikke har hjulpet til blir de ikke akkurat applaudert for av ledelse og andre kollegaer. Viktig å tenke at vi er et team som jobber sammen, og at vi hjelper hverandre. Det er jo ingen som ønsker å bli slått, gå inn i slåsskamper og lignende.

Anonymkode: 246e3...e72

Ts her.

Jeg har aldri slåss før eller vært i noe som helst slags håndgemeng. I lignende situasjoner (f.eks som barn eller ungdom, eller om jeg møter på aggressive personer utenom jobb) så får jeg helt sperre og prøver å bare komme meg lengst mulig vekk. Så jeg vet ikke om jeg fysisk klarer å gå inn i en slik situasjon en gang. Jeg bare fryser helt. Å ringe etter eller hente hjelp kan jeg jo gjøre, så klart. 

Har ikke hatt om dette på lærerutdannelsen. Vet at noen skoler har voldskurs, men det kan vi se langt etter på min jobb da vi har innkjøpsstopp, og det innebærer også kurs. 

Upopulær kan jeg godt bli. Men hva sier regelverket om dette? 

Jeg underviser i en klasse hvor 3 elever tidligere har angrepet lærere og elever. Jeg venter bare på den dagen en av de angriper meg. Jeg gruer meg skikkelig til jeg skal ha klassen. Undervisningen tilpasses så elevene ikke skal bli sinte, og jeg tar ingen kamper. Det er veldig slitsomt. Jeg har snakket med både kontaktlærer og ledelse, men vi får ingen hjelp. Kontaktlærer er like frustrert, men er tøffere enn meg og tør å gå inn fysisk om en elev blir voldelig. 

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvilket trinn jobber du på?

Mellomtrinnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mellomtrinnet

Du mener at du skal stå å se på, eller snu ryggen til, hvis barna du har ansvar for begynner sloss?

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her tenker jeg at du må få det dokumentert at dere ber om kurs for å håndtere voldelige elever. 

I verste fall blir du angrep og ender opp varig skadet og ender opp ufør.

Et alternativ er at du får bytta klasse å undervise eller blir sykemeldt pga angst (pga dårlig arbeidsmiljø). 

Anonymkode: ec9f2...4e8

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som lærer og jeg har ALDRI gått mellom barn som slåss. Jeg nekter å utsette meg selv for potensielle skader, det er ikke mitt problem. Du kan hente hjelp i stedet, det har jeg alltid pleid å gjøre. At uansvarlige foreldre ikke kan oppdra barna sine er ikke god nok grunn til at du skal utsette deg for skade. En kollega hos oss ble faktisk slått i magen mens hun var gravid fordi hun prøvde å stanse en rabiat gutt. Aldri i livet om jeg utsetter meg for noe slikt. 

Anonymkode: 632cb...abd

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts her.

Jeg har aldri slåss før eller vært i noe som helst slags håndgemeng. I lignende situasjoner (f.eks som barn eller ungdom, eller om jeg møter på aggressive personer utenom jobb) så får jeg helt sperre og prøver å bare komme meg lengst mulig vekk. Så jeg vet ikke om jeg fysisk klarer å gå inn i en slik situasjon en gang. Jeg bare fryser helt. Å ringe etter eller hente hjelp kan jeg jo gjøre, så klart. 

Har ikke hatt om dette på lærerutdannelsen. Vet at noen skoler har voldskurs, men det kan vi se langt etter på min jobb da vi har innkjøpsstopp, og det innebærer også kurs. 

Upopulær kan jeg godt bli. Men hva sier regelverket om dette? 

Jeg underviser i en klasse hvor 3 elever tidligere har angrepet lærere og elever. Jeg venter bare på den dagen en av de angriper meg. Jeg gruer meg skikkelig til jeg skal ha klassen. Undervisningen tilpasses så elevene ikke skal bli sinte, og jeg tar ingen kamper. Det er veldig slitsomt. Jeg har snakket med både kontaktlærer og ledelse, men vi får ingen hjelp. Kontaktlærer er like frustrert, men er tøffere enn meg og tør å gå inn fysisk om en elev blir voldelig. 

Herregud, du er jo lærer. Du skal fikse alt. Du trenger da ikke opplæring eller avsatt tid for noe som helst, bare gjør det. Det inngår i arbeidstidsavtalen din. I tillegg til alt annet som ikke har tidsramme. Ekstra ressurser? Nei, dette fikser du. Du er jo lærer!

Hilsen eks-lærer som vet altfor godt hvor tøft det er å være lærer 😉 

Anonymkode: 79859...fd7

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du mener at du skal stå å se på, eller snu ryggen til, hvis barna du har ansvar for begynner sloss?

Det er det jeg lurer på. Kan jeg nekte å forsøke å stoppe en slåsskamp? Hva sier regelverket? 

Eller om en elev angriper meg. Kan jeg gå vekk fra situasjonen? 

Ikke bare stå og se på, men f.eks ringe ledelsen og be de komme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er det jeg lurer på. Kan jeg nekte å forsøke å stoppe en slåsskamp? Hva sier regelverket? 

Eller om en elev angriper meg. Kan jeg gå vekk fra situasjonen? 

Ikke bare stå og se på, men f.eks ringe ledelsen og be de komme. 

Ja, selvsagt kan du det! Hvis elever slåss med hverandre henter du hjelp, eventuelt ringer politiet. Hvis du blir angrepet kan du også så klart forlate situasjonen. Du skal ALDRI utsette deg selv for vold. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her tenker jeg at du må få det dokumentert at dere ber om kurs for å håndtere voldelige elever. 

I verste fall blir du angrep og ender opp varig skadet og ender opp ufør.

Et alternativ er at du får bytta klasse å undervise eller blir sykemeldt pga angst (pga dårlig arbeidsmiljø). 

Anonymkode: ec9f2...4e8

De andre lærerne er ikke redde for å stoppe slåsskamper, eller fysisk stoppe og holde fast eller sperre for utagerende elever. Så de fleste ber ikke om voldskurs.

Jeg ønsker ikke å bli skadet, det er derfor jeg generelt holder meg unna aggressive mennesker og potensielt farlige situasjoner. Jeg holder meg unna dem i fritiden og vil gjerne holde meg unna dem i jobb også.

Jeg får ikke byttet klasse. Kan godt hende jeg blir sykemeldt hvis det skjer noe.....

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jobber med barn fra 10-12 år? Altså 5/6/7 klasse? Så tør du ikke å gå mellom? Hadde liksom skjønt det mer om du jobbet med 15-19 åringer. Ja barn er voldelige i dag dessverre. Og jeg mener vi voksene har plikt til å gå mellom barn som sloss. Jeg er ikke lærer, men likevel har masse med elever og de har ikke respekt, men jeg går mellom når jeg ser andre blir skadet. 
Du får høre med ledelsen om du kanskje kan jobbe i lavere trinn? Vet elever kaster stoler, bøker og alt de finner. Jeg forstår der kan virke skummelt, men voksene har et ansvar å skape et sikkert miljø for alle andre. 

Anonymkode: e4d9c...972

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer langt med en god, gammeldags gymfløyte. Det er faktisk mer virkningsfullt enn man skulle tro, særlig om du bruker den riktig. Det kan være lurt å snakke med klassen på forhånd og "oppdra dem" slik at de vet hva fløyta betyr, hva de skal gjøre når de hører den, hvor de skal gå osv. Du kjenner elevene best. Jeg hadde mine trent etter gym fløyta og det ble sjelden at den måtte brukes.

Hilsen også ansatt på skole og kjenner til problemet.

Anonymkode: 86eeb...a6e

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg jobber som lærer og jeg har ALDRI gått mellom barn som slåss. Jeg nekter å utsette meg selv for potensielle skader, det er ikke mitt problem. Du kan hente hjelp i stedet, det har jeg alltid pleid å gjøre. At uansvarlige foreldre ikke kan oppdra barna sine er ikke god nok grunn til at du skal utsette deg for skade. En kollega hos oss ble faktisk slått i magen mens hun var gravid fordi hun prøvde å stanse en rabiat gutt. Aldri i livet om jeg utsetter meg for noe slikt. 

Hva tenker du lærerne skal gjøre, da? La elevene holde på? Et av mine barn kom hjem med store blåmerker på halsen og sår i hodebunnen etter at han hadde blitt angrepet av et barn i klassen. Dette var også på mellomtrinnet. Barnet hadde tatt kvelertak på ham, og læreren måtte rive ham løs fra mitt barn med makt. Hva mener du er alternativet her, at barn skal dø? Skulle barnet mitt blitt kvalt fordi du nekter å utsette deg selv for risiko for skader? Gjør du sånn i privatlivet ditt også? Nekter å hjelpe til ved bilulykker, fordi du kan få psykiske traumer etterpå, eller de du hjelper kan ha HIV eller hepatitt C?

Dette var åpenbart et barn med store (kjente) problemer. Det hadde ikke noe med uansvarlige foreldre eller dårlig oppdragelse å gjøre, men faktisk traumer barnet hadde blitt påført på skolen

Jeg tenker her ikke på gravide, det er midlertidig og de kan omplasseres eller få svangerskapspenger hvis klassen er ille. 

Anonymkode: 0a174...485

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt forstå lærerene, de kan gå i mellom og riskikere sin egen helse. I 6 kl på en skole her hvor vi bor ble læreren sparket i ansiktet av en 12 åring, en annen ble truet med kniv. De er lærere, ikke politi. De skjæres ned over en lav kam og

vi stiler spørsmålstegn hvorfor de ikke går i mellom!!  Fordi de er lærere, ikke sikkerhetspersonell. Da bør de heller ansette eget sikkerhetspersonell så lærere slipper å gå på jobb og frykte slike hendelser. For ikke å snakke om barna våre som er vitne til denne volden. 

Anonymkode: 2851e...7ea

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ekstremt bekymringsverdig!! 
Hvis et uskyldig barn blir fysisk angrepet av en gærning, så kan den altså forvente at læreren blir stående på trygg avstand men hun ringer ledelsen og ber dem komme ned? Så kan barnet bare ligge der og ta i mot volden mens hen venter på noen som tørr å hjelpe, fordi lærer er ukomfortabel med å gå i mellom, og ikke ønsker å usette seg selv for risiko?! Det er en kvalmende tanke!! 

Uavhengig av regelverk og lover mener jeg at alle voksene er moralsk forpliktet til å beskytte alle barn mot vold, uansett om de er lærer, forelder eller en tilfeldig forbipasserende.

Barna har intet annet valg enn pent å finne seg i denne risikoen, fordi vi voksene har bestemt at "alle skal inkluderes likt".
Jeg skulle gjerne sett tilbake spesialskoler for barn med ekstra utfordringer - ville vært best for alle parter…

Anonymkode: 6eae9...3ea

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner lærere som ikke vil gå inn i en slosskamp. Får være grenser for hva de skal utsettes for. Å en i 5-7 klasse kan være både stor og sterk, å ingenting å anbefale en redd lærer å prøve å skille de.

En annen ting er vel at læreren er vel også utsatt for å bli anmeldt av foreldre til voldelige barn hvis de går inn i fysisk avbryter/ skiller noen i slåsskamp. 

Anonymkode: 5ecb3...247

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du jobber med barn fra 10-12 år? Altså 5/6/7 klasse? Så tør du ikke å gå mellom? Hadde liksom skjønt det mer om du jobbet med 15-19 åringer. Ja barn er voldelige i dag dessverre. Og jeg mener vi voksene har plikt til å gå mellom barn som sloss. Jeg er ikke lærer, men likevel har masse med elever og de har ikke respekt, men jeg går mellom når jeg ser andre blir skadet. 
Du får høre med ledelsen om du kanskje kan jobbe i lavere trinn? Vet elever kaster stoler, bøker og alt de finner. Jeg forstår der kan virke skummelt, men voksene har et ansvar å skape et sikkert miljø for alle andre. 

Anonymkode: e4d9c...972

Ikke ute etter hva du mener, men hva reglene sier. Ts

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ekstremt bekymringsverdig!! 
Hvis et uskyldig barn blir fysisk angrepet av en gærning, så kan den altså forvente at læreren blir stående på trygg avstand men hun ringer ledelsen og ber dem komme ned? Så kan barnet bare ligge der og ta i mot volden mens hen venter på noen som tørr å hjelpe, fordi lærer er ukomfortabel med å gå i mellom, og ikke ønsker å usette seg selv for risiko?! Det er en kvalmende tanke!! 

Uavhengig av regelverk og lover mener jeg at alle voksene er moralsk forpliktet til å beskytte alle barn mot vold, uansett om de er lærer, forelder eller en tilfeldig forbipasserende.

Barna har intet annet valg enn pent å finne seg i denne risikoen, fordi vi voksene har bestemt at "alle skal inkluderes likt".
Jeg skulle gjerne sett tilbake spesialskoler for barn med ekstra utfordringer - ville vært best for alle parter…

Anonymkode: 6eae9...3ea

Problemet mitt er som sagt at jeg fryser helt i slike situasjoner. Så jeg vet ikke om jeg fysisk klarer å gå inn i en slik situasjon. Det blir som å be noen med høydeskrekk om å hoppe i fallskjerm. Det er totalt sperre der. Og ikke vet jeg hva jeg skal gjøre heller. Jeg har aldri havnet i slåsskamp før eller annet fysisk håndgemeng. Jeg har 0 erfaring. Vi har heller ikke hatt noe om dette i utdannelsen eller fått noe kurs på jobb. 

Folk kan mene hva de vil, men jeg lurer på om noen vet regelverket? Selv mener jeg at det bør andre tiltak inn enn at lærere skal "slukke branner". Men det er ikke opp til meg å avgjøre, så jeg lurte bare på om noen vet hva som er reglene så jeg er forberedt.

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...