Maleficenta Skrevet 4. november 2024 #41 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg er invitert i en stor dobbel 30 års dag som skal arrangeres i et lokal. Her er ikke bare venner invitert men også bekjente. Rundt 100 stykk er invitert. På invitasjonen står det at istedenfor gaver så ønsker de at alle gjester vipser 200,- i inngangspenger som går til dekke av lokale, snacks, pynt og andre utgifter. I tillegg må vi ta med egen alkohol som på andre fester ellers. Jeg har selv arrangert temafester hvor jeg har kjøpt inn mye, men jeg har ikke tenkt tanken å ta betalt for det. Syntes dere dette er normalt? Anonymkode: 3fd86...901 Hørtes utrolig rart ut. Og ikke minst ganske frekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #42 Del Skrevet 4. november 2024 Maleficenta skrev (12 minutter siden): Hørtes utrolig rart ut. Og ikke minst ganske frekt Hvorfor synes du det er frekt? Folk flest gir jo mer i gave enn 100 kr per person. Anonymkode: a3cb3...f84 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DittHåp Skrevet 4. november 2024 #43 Del Skrevet 4. november 2024 Hallo..... 200kr ? Hvis du er ca 30 år gammel og ikke har råd til å spandere dette på inngangsbillett står det dårlig til. Si heller takk til vertskapet som tar seg bryet med å dra igang en skikkelig fest og ordner med lokale og selve arrangementet istede for å sutre her inne over småpenger. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4. november 2024 #44 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor synes du det er frekt? Folk flest gir jo mer i gave enn 100 kr per person. Anonymkode: a3cb3...f84 Er ikke pengene i seg selv men måten de dikterer at skal du komme i bursdagen må du betale inngangspenger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DittHåp Skrevet 4. november 2024 #45 Del Skrevet 4. november 2024 Maleficenta skrev (Akkurat nå): Er ikke pengene i seg selv men måten de dikterer at skal du komme i bursdagen må du betale inngangspenger... Hvis alternativet er 6 stk som sitter å knuger rundt en bløtkake og du går hjem kl 21... ville du heller valgt dette " gratisarrangementet" fremfor en skikkelig fest med masse mennesker og god stemning ? Hvis svaret er JA bør du definitivt beholde de 200 kr og bli hjemme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4. november 2024 #46 Del Skrevet 4. november 2024 DittHåp skrev (Akkurat nå): Hvis alternativet er 6 stk som sitter å knuger rundt en bløtkake og du går hjem kl 21... ville du heller valgt dette " gratisarrangementet" fremfor en skikkelig fest med masse mennesker og god stemning ? Hvis svaret er JA bør du definitivt beholde de 200 kr og bli hjemme. Jeg tenker at har man ikke råd til stor fest med hundre personer så kutter du ned på antall gjester. Går fint å ha fest med mindre enn hundre personer. Hadde holdt å invitert venner. Hvorfor skal de invitere perifere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DittHåp Skrevet 4. november 2024 #47 Del Skrevet 4. november 2024 Maleficenta skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at har man ikke råd til stor fest med hundre personer så kutter du ned på antall gjester. Går fint å ha fest med mindre enn hundre personer. Hadde holdt å invitert venner. Hvorfor skal de invitere perifere? Kanskje fordi det blir morsommere for deg som gjest å møte nye folk i tillegg til de du har møtt tidligere? Hvis gjerrighet er en sterkere drift enn lysten til å bli kjent med nye mennesker hadde det ikke eksistert utesteder. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4. november 2024 #48 Del Skrevet 4. november 2024 DittHåp skrev (3 minutter siden): Kanskje fordi det blir morsommere for deg som gjest å møte nye folk i tillegg til de du har møtt tidligere? Hvis gjerrighet er en sterkere drift enn lysten til å bli kjent med nye mennesker hadde det ikke eksistert utesteder. Det handler jo ikke om pengene sa jeg jo. Og utesteder er jo annerledes. De må tjene penger for å kunne holde åpent 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DittHåp Skrevet 4. november 2024 #49 Del Skrevet 4. november 2024 Maleficenta skrev (Akkurat nå): Det handler jo ikke om pengene sa jeg jo. Og utesteder er jo annerledes. De må tjene penger for å kunne holde åpent Jeg hadde vært takknemlig hvis noen tok seg bryet med å dra igang en slik fest med mange gjester, gamle bekjente + nye folk. Om jeg betalte 50,- eller 500,- for å delta, spiller det noen rolle ? Skjønner at for enkelte så er prinsippet det viktige her, og da bør du definitivt holde deg hjemme og ikke delta. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #50 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): 200 var mye. Hvis alle kommer får de inn 20.000.. Anonymkode: 33d17...139 200 var mye? Hvor mye pleier du å gi i gave når folk feirer rundt år? Hos oss er der vanlig å gi for 500. Så hos oss hadde vi sluppet ekstremt billig unna! For vi hadde betalt 1000 kroner i gaver for de to personene. Anonymkode: 6109a...5c9 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #51 Del Skrevet 4. november 2024 Invitasjon. Ikke stevning. Man kan si nei. Anonymkode: 51243...20a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #52 Del Skrevet 4. november 2024 Har aldri gjort det selv, men syns det høres helt ok ut. 200 kr istedet for å lete etter en gave som jubilantene kanskje ikke har bruk for. Mange kjenner kanskje begge disse som feirer sammen, og måtte ha brukt over 1000 på gaver. Dessuten blir det sikkert en kjempegøy fest 🙂 Anonymkode: d4cb0...c3b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #53 Del Skrevet 4. november 2024 Syns det høres ut som en smart løsning. Tror neppe det handler om at de ikke har råd til å arrangere festen, men at de ikke ønsker masse gaver de ikke trenger og de gjør det mye enklere for gjestene. Hadde de ikke skrevet dette så hadde folk hatt med gaver, så hadde de fått masse unødvendige ting og tang og en drøss vinflasker de kanskje ikke liker. Hadde de skrevet at de ønsket penger i gave, så hadde de nok fått en god del mer enn 100 kr hver per pers. Er 100 invitert så kommer kanskje 75 stk (?), og de har masse utgifter med en sånn fest, så det er ikke sånn at de kommer til å sitte igjen med 10000 hver etter festen. Syns også det er mer innafor å droppe en sånn fest dersom man tror det ikke blir gøy, enn om det hadde vært en mindre «gratis» sammenkomst med de nærmeste. Anonymkode: feef7...5f2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #54 Del Skrevet 4. november 2024 Ikke se på det som inngangspenger da, men et spleiselag for en god fest. Noe, om ikke alt av pengene går jo tilbake til gjestene i form av snacks++, samt en forhåpentligvis hyggelig feiring. Anonymkode: 5aa51...233 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #55 Del Skrevet 4. november 2024 Jeg var invitert i overaskelsesbursdag til en venninne. Det var mannen som inviterte, og han hadde faktisk bare holdt av ene etasjen på et utested. Vi måtte betale all drikke selv og fikk sms før bursdagen at han ville bestille litt fingermat og at de som ønsket å spise av den måtte vippse 200kr. Husker jeg syntes det var gjerrig opplegg. Ble en dritdyr kveld for oss vennene. Vi hadde jo med flotte gaver og trodde ikke det bare var en kveld på byen liksom. Tenker enda på de som utrolig gjerrige. Anonymkode: 1eeeb...48f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #56 Del Skrevet 4. november 2024 Haha. Dette har jeg også opplevd. To ganger! Et var lignende festen du ble invitert på. Lokale, temafest, mat (relativt enkelt og ikke så dyrt), velkomst-musserende, et band. Var vel rundt 200kr det "kostet". Ingen opplysning om at gaver skulle kuttes ut. Både jeg og flere jeg kjenner droppet å betale. Det var ikke vektere som stod i døren og sjekket vipps og festet bånd rundt håndleddet. Og vedkommende som hadde bursdag var jo opptatt med å hilse på gjestene. Jeg tenkte at jeg skulle betale om jeg fikk vippskrav, men det fikk jeg aldri. Mulig hun var flau over påfunnet sitt, ikke orket å kreve betaling eller kanskje noen som stod henne nærmere har realitetsorientert henne. En annen rund dag var jeg invitert på et utested. Med inngangspenger. Vedkommende som inviterte jobbet innimellom på utestedet selv, og jeg tror det hadde vært gode muligheter for å leie lokale gratis da (vet om et par som har gjort det og jobbet der). Det var tydelig 150kr i inngang skulle dekke inn pynt og snacks. Pynten vet jeg vedlommende hadde fra før av og det ble også lånt av venner. Vi var vel 50stk, så det ble jo litt penger. I tillegg var det selvsagt ikke lov med medbrakt alkohol..det be servert litt snacks, men ikke noe mat, og ikke noe velkomstdrikke. Jeg vet også at hen fikk sin prosent av det som ble tjent den dagen på blant annet alkohol. Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gikk, men ble bare til slik. Jeg kom relativt tidlig, så klarte å få med meg en vindunk. Den gjemte jeg under en jakke og flere fikk seg et glass. Hadde ikke dårlig samvittighet siden bursdagsbarnet sannsynligvis planla å gå godt i pluss etter festen.... Generelt sett, man inviterer til det man har mulighet og råd til. Har man ikke råd til lokale og band, så feirer man med nærmeste hjemme. Jeg syns også det er fint å gå ut å spise dersom gjestene ikke trenger å ta med gave, og står for egen mat og drikke. Men da bør restauranten ha et middels prisnivå og med variert meny slik alle finner noe de liker. Også bør man vite om gjestene faktisk har råd. Man kan ikke invitere ut en gjeng studenter og tenke at de har råd til bruke 500kr+. Jeg mener også at man skal varte opp gjestene litt. Med det mener jeg at ingen bør være sulten hele kvelden. Dersom det ikke serveres mettende mat og kun snacks bør det opplyses om, og festen bør ikke starte for tidlig da. Jeg mener også det minimumet er å servere velkomstdrink og rikelig med variert snacks/frukt. Og også sørge for noe alkoholfritt for de som ønsker det. Dersom gjestene må betale for noe enten det er mat eller drikke, så må man opplyse om at gjestene ikke skal tenke på gaver. Anonymkode: 09500...c1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DittHåp Skrevet 4. november 2024 #57 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Haha. Dette har jeg også opplevd. To ganger! Et var lignende festen du ble invitert på. Lokale, temafest, mat (relativt enkelt og ikke så dyrt), velkomst-musserende, et band. Var vel rundt 200kr det "kostet". Ingen opplysning om at gaver skulle kuttes ut. Både jeg og flere jeg kjenner droppet å betale. Det var ikke vektere som stod i døren og sjekket vipps og festet bånd rundt håndleddet. Og vedkommende som hadde bursdag var jo opptatt med å hilse på gjestene. Jeg tenkte at jeg skulle betale om jeg fikk vippskrav, men det fikk jeg aldri. Mulig hun var flau over påfunnet sitt, ikke orket å kreve betaling eller kanskje noen som stod henne nærmere har realitetsorientert henne. En annen rund dag var jeg invitert på et utested. Med inngangspenger. Vedkommende som inviterte jobbet innimellom på utestedet selv, og jeg tror det hadde vært gode muligheter for å leie lokale gratis da (vet om et par som har gjort det og jobbet der). Det var tydelig 150kr i inngang skulle dekke inn pynt og snacks. Pynten vet jeg vedlommende hadde fra før av og det ble også lånt av venner. Vi var vel 50stk, så det ble jo litt penger. I tillegg var det selvsagt ikke lov med medbrakt alkohol..det be servert litt snacks, men ikke noe mat, og ikke noe velkomstdrikke. Jeg vet også at hen fikk sin prosent av det som ble tjent den dagen på blant annet alkohol. Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gikk, men ble bare til slik. Jeg kom relativt tidlig, så klarte å få med meg en vindunk. Den gjemte jeg under en jakke og flere fikk seg et glass. Hadde ikke dårlig samvittighet siden bursdagsbarnet sannsynligvis planla å gå godt i pluss etter festen.... Generelt sett, man inviterer til det man har mulighet og råd til. Har man ikke råd til lokale og band, så feirer man med nærmeste hjemme. Jeg syns også det er fint å gå ut å spise dersom gjestene ikke trenger å ta med gave, og står for egen mat og drikke. Men da bør restauranten ha et middels prisnivå og med variert meny slik alle finner noe de liker. Også bør man vite om gjestene faktisk har råd. Man kan ikke invitere ut en gjeng studenter og tenke at de har råd til bruke 500kr+. Jeg mener også at man skal varte opp gjestene litt. Med det mener jeg at ingen bør være sulten hele kvelden. Dersom det ikke serveres mettende mat og kun snacks bør det opplyses om, og festen bør ikke starte for tidlig da. Jeg mener også det minimumet er å servere velkomstdrink og rikelig med variert snacks/frukt. Og også sørge for noe alkoholfritt for de som ønsker det. Dersom gjestene må betale for noe enten det er mat eller drikke, så må man opplyse om at gjestene ikke skal tenke på gaver. Anonymkode: 09500...c1a Jeg trodde karakteren Ove fra serien Solsidan var et påfunn, men jeg tok tydeligvis feil. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #58 Del Skrevet 5. november 2024 . Anonymkode: 3fd86...901 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 5. november 2024 #59 Del Skrevet 5. november 2024 DittHåp skrev (På 4.11.2024 den 7.25): Jeg hadde vært takknemlig hvis noen tok seg bryet med å dra igang en slik fest med mange gjester, gamle bekjente + nye folk. Om jeg betalte 50,- eller 500,- for å delta, spiller det noen rolle ? Skjønner at for enkelte så er prinsippet det viktige her, og da bør du definitivt holde deg hjemme og ikke delta. De skulle ikke kalt det inngangspenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 5. november 2024 #60 Del Skrevet 5. november 2024 Det blir mye serpentiner og artig-hatter for 200,-. 100,- ville vært mer enn nok. Sier ikke at jeg hadde droppet det, men vertskapet hadde for alltid hatt stempel i panna som kjipe og gjerrige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå