Gå til innhold

Mulig å ned 8 kg til julaften?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :) jeg ønsker å ned 8 kg til julaften .gått ned 20 kg siste 5 mnd. Det jeg sliter mest med er dobbelthaka.den vil liksom ille bli mindre :( jeg er 1.62 høy og 73 kg. Noen som har tips til hvordan ned i vekt uten å telle kalorier ? Har stoppet litt opp nå. Hilsen kvinne 41.

Anonymkode: d5236...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt jobbet :)

Det er mulig ja, litt over 1 kg i uka er vel sånn anbefalt vektnedgang og også fullt mulig å oppnå. 

Men det er jo ikke alltid enkel matte da, det er vel ofte sånn at man når et platå, og det er jo også en velkjent greie at de siste fem kiloene er de vanskeligste. Kroppen har liksom sin trivselsvekt som den liker å være på 😃

I tilfelle det har blitt litt sånn at kroppen tviholder på kiloene fordi den tror det er hungersnød, noe som kan skje når man er i kaloriunderskudd - hva med å endre dietten litt? 

Har du for eksempel prøvd lavkarbo? Eller low carb, high fat?

Periodisk faste med spisedager kanskje, 5:2 dietten etc. 

Trener du? Kanskje begynne å trene styrke for å hjelpe fettforbrenning. Om du ikke er medlem av treningssenter så er det mye du kan gjøre hjemme med egen kroppsvekt. Jeg trener en del styrke, da er det ikke vekta i kilo jeg måler meg på, men sammensetningen mellom muskler og fett.

Anonymkode: 4ec3f...bcc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Godt jobbet :)

Det er mulig ja, litt over 1 kg i uka er vel sånn anbefalt vektnedgang og også fullt mulig å oppnå. 

Men det er jo ikke alltid enkel matte da, det er vel ofte sånn at man når et platå, og det er jo også en velkjent greie at de siste fem kiloene er de vanskeligste. Kroppen har liksom sin trivselsvekt som den liker å være på 😃

I tilfelle det har blitt litt sånn at kroppen tviholder på kiloene fordi den tror det er hungersnød, noe som kan skje når man er i kaloriunderskudd - hva med å endre dietten litt? 

Har du for eksempel prøvd lavkarbo? Eller low carb, high fat?

Periodisk faste med spisedager kanskje, 5:2 dietten etc. 

Trener du? Kanskje begynne å trene styrke for å hjelpe fettforbrenning. Om du ikke er medlem av treningssenter så er det mye du kan gjøre hjemme med egen kroppsvekt. Jeg trener en del styrke, da er det ikke vekta i kilo jeg måler meg på, men sammensetningen mellom muskler og fett.

Anonymkode: 4ec3f...bcc

Tusen takk for svar :) har prøvd lavkarbo tidligere , men spiste liksom bare 2 måltid da og følte det ble for lite . Tenkte å begynne på senter å trene igjen , har vært gjennom en graviditet så har fokusert mest på gåturer foreløpig men kan nok bli bedre ved å komme i gang på setter igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det jeg sliter mest med er dobbelthaka.den vil liksom ille bli mindre :(

Det med dobbelthake er ofte genetisk betinget og vanskelig å gjøre noe med. 

Anbefaler lavkarbo, helst ketose, det er fullt mulig å gå ned i hvert fall 5-6 kilo til jul.

Anonymkode: 04fbe...698

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det med dobbelthake er ofte genetisk betinget og vanskelig å gjøre noe med. 

Anbefaler lavkarbo, helst ketose, det er fullt mulig å gå ned i hvert fall 5-6 kilo til jul.

Ingen i familien min har dobbelthake så håper den forsvinner . Vet bare ikke helt hva jeg skal spise da jeg føler 2 måltid blir for lite som jeg har lest mange spiser ved ketose .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen i familien min har dobbelthake så håper den forsvinner . Vet bare ikke helt hva jeg skal spise da jeg føler 2 måltid blir for lite som jeg har lest mange spiser ved ketose .

Du kan godt spise flere måltider.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan godt spise flere måltider.

Har prøvd 5-6 måltider før men gikk bare opp i vekt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en følelse av at de siste 5-7 kiloene sitter som støpt.

Har gått ned 33 kilo, skulle gjerne gått ned 6 til... Da er jeg fortsatt overvektig på BMI, men ikke mye. Men disse kiloene er det akkurat som om kroppen nekter å kvitte seg med... Har veid det samme omtrent siden august. Særlig mye mindre enn jeg spiser nå er jeg ikke villig til å spise heller, så nå har jeg spist litt mer i halvannen uke før planen er å stramme inn igjen fra i morgen. Se om kroppen kan slippe litt mer da, når den skjønner at det faktisk er mat å få. Har ikke gått opp noe særlig heller, ligger på pluss/minus den samme kiloen.... 

Det er i teorien mulig, spørsmålet er hvor mye man er villig til å "ofre" for å få det til. Jeg er altså i utgangspunktet ikke villig til å ofre noe særlig mer, men vi får se om jeg får den viljestyrken etter hvert hvis det fortsetter å stå stille....

Anonymkode: ce1ef...900

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det enten 2måltider daglig eller 5-6??

Anonymkode: 6444d...3f8

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, det høres kanskje helt merkelig ut men har du prøvd å gå med hodet mer hevet? 

Man ser jo helt jævlig ut med hodet ned i telefonen(accidentally front cam er ugreit), jeg får også dobbelthake av den. Men om jeg er ute og går og velger å heve hodet bare -litt- mer (uten at jeg hoverer eller ser opp i skyene!) så forsvinner veldig mye av effekten av dobbelthaken… 

Litt opp, litt frem. Ikke overdriv naturligvis! Og det føles litt uvant og unaturlig i starten, men både nakken og hodet har godt av det, istedenfor å gå bøyd ned med nesen i telefonen (eller boken eller avisen). 

Anonymkode: 9938a...b44

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det enten 2måltider daglig eller 5-6??

Ja jeg har enten spist 2 eller 5-6 måltid .aldri vært vant til å spise kveldsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da prøver du 3 eller 4..

Anonymkode: f88b3...f21

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da prøver du 3 eller 4..

Anonymkode: f88b3...f21

Får teste ut 2 igjen og se om jeg går ned da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får teste ut 2 igjen og se om jeg går ned da.

HVORFOR ikke en mellomting...?

Anonymkode: 17d46...669

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Okei, det høres kanskje helt merkelig ut men har du prøvd å gå med hodet mer hevet? 

Man ser jo helt jævlig ut med hodet ned i telefonen(accidentally front cam er ugreit), jeg får også dobbelthake av den. Men om jeg er ute og går og velger å heve hodet bare -litt- mer (uten at jeg hoverer eller ser opp i skyene!) så forsvinner veldig mye av effekten av dobbelthaken… 

Litt opp, litt frem. Ikke overdriv naturligvis! Og det føles litt uvant og unaturlig i starten, men både nakken og hodet har godt av det, istedenfor å gå bøyd ned med nesen i telefonen (eller boken eller avisen). 

Anonymkode: 9938a...b44

Enig og et godt tips. Nå er jeg dømt til en uheldig genetisk hake, men gjør den så mye verre av å ta hodet nedover hele tiden 😅😂

Anonymkode: f34a6...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

HVORFOR ikke en mellomting...?

Spiser sjelden frokost , aldri spist kveldsmat ,bare lunsj og middag .mulig det er galt men 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Spiser sjelden frokost , aldri spist kveldsmat ,bare lunsj og middag .mulig det er galt men 

Nei, du skrev at 2måltider føltes for lite, men at du gikk opp i vekt da du spiste 5-6måltider daglig. Hvorfor spiller du dum nå?

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gå ned over en kilo per uke, når du allerede har gått ned såpass mye i løpet av noen få måneder, må du knappe enda mer ned på kaloriinntaket. Det er ikke sikkert du kommer unna en viss form for kaloritelling. Enten du teller kalorier eller ikke, må du faktisk ta inn færre kalorier enn før. Kroppen din trenger færre kalorier nå enn da du veide 90 kg. Og din kropp på 73 kg trenger færre kalorier enn en kropp på 73 kg som aldri har hatt fedme. (Det føles skikkelig dritt, jeg vet. Min høyde, vekt og vektnedgang er nesten lik som din.) Det er egentlig ikke antall måltider du spiser som er viktig, men hva de inneholder. 

Selv går jeg for en "moderat" periodisk faste, sånn ca 16:8, med tre måltider. Jeg spiser masse grønnsaker, da de fyller opp både med fiber og volum uten å inneholde mye kalorier. Tallerkenmodellen, der du fyller halve tallerkenen med grønnsaker, 1/4 med grove karbohydrater og 1/4 med proteiner, er en grei pekepinn. Samtidig registrerer jeg hva jeg spiser i Lifesum for å ha en viss oversikt. Det går nedover jevnt og trutt på den måten. 

Anonymkode: 35f95...fe7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men du skriver at 2 måltider er for lite, og 5-6 er for mye. I mellom der har du 3 og 4. Hvorfor ikke prøve det da...?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig det er lite smart å kjøre en sultekur fram til en høytid som ofte innebærer MYE fristelser og fet mat. Når du da har «nådd målet» før jul vil du ofte overspise, og vips er alt tilbake. Syns generelt jeg ser en tendens at de som har gått ned veldig mye, sliter med «de siste 5kiloene». Kanskje det rett og slett er urealistisk å komme helt til det ultimate målet? Er det ikke bedre å stabilisere seg der man er? Det er ekstremt urealistisk at man beholder sin nye vekt, dersom det krever såå mye å nå den.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...