Tangent1983 Skrevet 3. november 2024 #1 Skrevet 3. november 2024 Hei. Dette blir muligens en litt langt hjertesukk, men jeg skal forsøke å korte det ned. For to år siden møtte min lillesøster en fyr via Tinder. De endte fort opp som kjærester og bor sammen den dag i dag. Problemet er bare at de første 1,5 årene av forholdet deres var drevet av rus, utroskap, fysisk og psykisk vold, alt fra hans side. Han introduserte min naive og sårbare søster (hun er begynnelsen av 20-årene) til tung rus, absurde seksuelle aktiviteter, samtidig som han var utro og slo henne to eller tre ganger. Hun endte opp med å slå opp med ham for rundt 9 måneder siden, men de ble raskt kjærester igjen og siden den gang har de holdt sammen. Nå virker det dog som om han har skjerpet seg. Han har begynt å studere og jobbe, og holder seg unna de tyngste rusmidlene. Det er viktig for søsteren min at jeg liker ham, og til tross for at jeg ser endringer, kjenner jeg at jeg ikke klarer å tilgi han for den smerten han har påført søsteren min. Jeg går ofte rundt med en klump i halsen, ettersom jeg tror at hun nok holder tilbake mye informasjon om forholdet som hun vet jeg hadde reagert negativt på. Spørsmålene mine er derfor: Skal jeg lære meg å akseptere han? Kan man tilgi noen som har skadet noen du er glad i? Hvordan skal jeg forholde meg til min søster, for dessverre er det slik at hun tar han med hvor enn hun går og jeg får aldri en til en tid med henne. På forhånd, tusen takk<3 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #2 Skrevet 3. november 2024 Dette var trist å lese 🙁 og reagerer på din siste setning om at hun tar han med…. Kan det være han som er så kontrollerende at hun ikke får lov til å gå alene? For etter å ha levd i en slik relasjon er min erfaring at selv om den tyngste rusen er borte, så endrer dette mønsteret seg ikke. Så mitt råd er: ikke skubb din søster bort, men vær klar til å fange henne opp den dagen hun greier å komme seg bort. Ha en overfladisk grei tone med han, men uten å komme for nær. Pass likevel på at han ikke tar avstand til deg, for da mister du også tilgangen til din søster. Tror ikke jeg hadde greid å tilgi, men forsøk å lage som om dere kan omgås. Grip inn ved minste tegn til vold eller kontroll. Og masse lykke til! Dette er en utrolig vanskelig og smertefull situasjon 😔 Anonymkode: 3b8e7...248 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #3 Skrevet 3. november 2024 Er som å lese om min venninne. Der ble det også slutt en periode, men de ble sammen igjen da han tilsynelatende hadde skjerpet seg. Det hadde han ikke - volden var verre enn noen gang. Gitt min erfaring hadde jeg aldri i verden tilgitt, men hadde heller ikke gitt opp søsteren. Vær på vakt, ikke tro på at han er blitt bedre. Bare det at du aldri får tid alene sammen med henne er et illrødt tegn. Hun trenger garantert hjelp. Anonymkode: f84a5...2dc
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #4 Skrevet 3. november 2024 Jeg ville også holdt meg nær så jeg kunne stilt opp for søster. Jeg ville ikke vært bestevenn med ham, fordi jeg ikke stolte på ham. Men en grei og lett tone i hverdagen skulle jeg klart. Hvis du holder deg unna alvorsprater og dere bare prater om enkle ting, så går jo det greit. Har du prøvd å foreslå for søster at dere to gjør ting sammen? Søstertid ved å dra på kino for eksempel. Også der legger du opp til en lett tone uten å stupe inn i det vanskelige så fort anledningen byr seg. La henne ta initiativ til prat, du bare lytter og støtter uten å si meningen din. Først når hun spør direkte om meningen din, så sier du den - men vær vennlig og diplomatisk. Si noe positivt først, son at du ser han jobber hardt med å endre seg og det er kjempebra, før du eventuelt undrer deg med henne hvordan det går med rus og vold. Så sier du at du vil alltid være der for henne, uansett hva hun trenger deg til. Anonymkode: c26d2...268
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå