Gå til innhold

Noen kjappe tips for å komme i mål med masteren?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal levere masteren min i desember, og sliter med enormt lav motivasjon, skrivesperre og mangel på en tydelig rød tråd i oppgaven.
Skjønner ikke hvordan jeg skal sy sammen dette på noen få uker???

Jeg har gjort dårlig forarbeid fordi jeg ikke visste bedre, og har ikke noe å diskutere eller drøfte, så det blir bare et sammendrag med noen kommentarer av dataene jeg har samlet inn. 

Hvor mye eller lite skal til for å stå? Jeg får ikke reist tilbake i tid og endret på datamaterialet, så jeg må jobbe med det jeg har. Virker som det samme gjelder for mange masteroppgaver jeg har lest. Det er jo ikke noe som diskuteres eller drøftes på slutten hos de fleste egentlig. 

Noen som har tips til å redde inn oppgaven? 😅

Anonymkode: c5cd0...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjedelig situasjon. Men med hard jobbing, er det håp. Har du funnet noe litteratur som er relevant og som du kan diskutere dataene opp mot? Hvis ikke, kan du høre med veileder om det? Det kommer selvsagt an på hvilket fag du tar master i, men hvis det er et samfunnsfag, kan du redde dårlige data med å ta inn og diskutere mer teori. Hvis du tar biologi, er det kanskje vanskeligere? Jeg kjenner ikke det faget, så vet ikke.

Du bør igså lage deg en veldig detaljert plan for hva du skal gjøre hver dag. Og du må jobbe minst 8 timer hver dag, helst mer.

Sist, men ikke minst: Ikke bli fristet til å la chapGPT e.l. skrive oppgaven for deg. Det kan lett bli oppdaget og teller som plagiat. Bruk gjerne chatGPT, hvis du får nytte av det som sparring i idégenerering osv. Men husk at det er lett å bruke mye tid på det, som hår på bekostning av skrivetid. Og husk at du ikke kan stole på faktaoppplysninger fra chatGPT. Hvis du bruker chatGPT e.l må du si hvordan i oppgaven. Det har dere sikkert fått info om. Og sist men ikke minst: husk at AI bruker mye strøm, så ikke bruk det, hvis du kunne brukt Google isteden.

Hilsen veileder og sensor

Anonymkode: 3a2cf...2ad

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med veilederen din, det kan ofte hjelpe og motivere. Du kan jo også utsette leveringen, slik at du får bedre tid på deg til å gjøre et ordentlig arbeid, med en bedre plan med  problemstilling og teori/litteratur som gjør at du får til en god drøfting. Hvilket fagområde er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...