Gå til innhold

Rutine promillekontroll er det normalt at politiet har « kryssforhør»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet trådtittelen kan høres litt dramatisk ut,men jeg fant ikke noe bedre ord. Så til spørsmålet. Jeg har hatt lappen i i mange år,men har aldri opplevd rutinekontroll så jeg vet ikke hva som er normalt eller ikke normalt, men jeg lurte på om det er vanlig at politiet først spør om hvor du skal og når du svarer at du skal hjem så spør de hvor du bor og etter at man har blåst grønt spør de om du har tatt noe annet og når du svarer nei så spør de om du har gjort det før eller om du har noe historikk på det. Og de sjekket jo også førerkortet så om det hadde vært noe historikk så hadde jo det kommet opp. Nå er det ikke det at jeg ødela kvelden min på noen som helst måte, men jeg har jo hørt om andre som har blitt stoppet i rutinekontroll og de har ikke nevnt noe om dette.

Anonymkode: 90fcc...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vet trådtittelen kan høres litt dramatisk ut,men jeg fant ikke noe bedre ord. Så til spørsmålet. Jeg har hatt lappen i i mange år,men har aldri opplevd rutinekontroll så jeg vet ikke hva som er normalt eller ikke normalt, men jeg lurte på om det er vanlig at politiet først spør om hvor du skal og når du svarer at du skal hjem så spør de hvor du bor og etter at man har blåst grønt spør de om du har tatt noe annet og når du svarer nei så spør de om du har gjort det før eller om du har noe historikk på det. Og de sjekket jo også førerkortet så om det hadde vært noe historikk så hadde jo det kommet opp. Nå er det ikke det at jeg ødela kvelden min på noen som helst måte, men jeg har jo hørt om andre som har blitt stoppet i rutinekontroll og de har ikke nevnt noe om dette.

Stoppet for noen dager siden. 
Ingen spørsmål om hvor jeg skulle eller hvor jeg kom fra. 
Fikk beskjed om å finne frem førerkortet. De tok bilde av bilens reg nummer. 
Måtte blåse, og fikk kjøre. 
Det skal legges til, jeg har alvorlig sykdom og viste frem papirer fra OUS sammen med førerkortet. Mulig de derfor ikke gjorde så stort nummer av noe når blåsetesten var negativ? Ikke vet jeg. 
Politifolk er jo også mennesker, så noen spør gjerne mer enn andre? 

Anonymkode: 06c20...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye vi spør går veldig mye på hvordan vi oppfatter den som blir stoppet.

Mange blir nervøse/stresset når de blir stoppet, og om vi merker dette spør vi gjerne litt om løst og fast for å danne oss et bilde om du bare er stressa/nervøs uten spesiell grunn, eller om du faktisk har gjort noe ulovlig så du har en mer reel grunn til å bli stressa?

Anonymkode: 7f932...dbc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble bare spurt om å blåse og vise førerkort

Anonymkode: 2d19e...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte bare blåse og vise førerkort. Siden kontrollen var på fergekaien og bilene hadde begynt å kjøre om bord gikk det ganske raskt.

Anonymkode: 40022...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåse og førerkort. Var rutinekontroll, ca ti tiden, på typisk langdistansestrekning, der de vinket ut et visst antall biler om gangen.

Rareste kontrollen var kun vognkort og førerkort, forstod ikke hvorfor vi ble vinket ut, de drev og satt opp fartskontroll. Søndag ettermiddag, klassisk hjem-fra-hytta rute, meg og mannen i bilen. Han kjørte. I vognkortet står han som eier, jeg som medeier. Og hun fra politiet hang seg så veldig opp i hvem jeg var, med rare spørsmål. Vil jo tro at veldig mange samboere/ektefelle eier bilen sammen, og kjører sammen? Vi tror egentlig hun var under opplæring, og bare fikk prøve seg litt mens de satt opp kontrollen. 

Anonymkode: f06b2...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Blåse og førerkort. Var rutinekontroll, ca ti tiden, på typisk langdistansestrekning, der de vinket ut et visst antall biler om gangen.

Rareste kontrollen var kun vognkort og førerkort, forstod ikke hvorfor vi ble vinket ut, de drev og satt opp fartskontroll. Søndag ettermiddag, klassisk hjem-fra-hytta rute, meg og mannen i bilen. Han kjørte. I vognkortet står han som eier, jeg som medeier. Og hun fra politiet hang seg så veldig opp i hvem jeg var, med rare spørsmål. Vil jo tro at veldig mange samboere/ektefelle eier bilen sammen, og kjører sammen? Vi tror egentlig hun var under opplæring, og bare fikk prøve seg litt mens de satt opp kontrollen. 

Jeg ble plukket ut som den eneste i en lang rekke biler som kom fra ferga, og måtte vise førerkort og vognkort. Kjørte riktig nok en bil som var over 3,5 tonn, men ingen andre lastebiler/trailere ble stoppet. De gikk foran bilen og sjekket at bilnummeret stemte med vognkortet, spurte ikke om noen ting.

Jeg har en mistanke om at en person som var med samme ferge hadde tipset om at jeg kjørte for tung bil. Vedkommende var ute etter jobben min, og uten lappen hadde jeg mistet jobben. Hen visste tydeligvis ikke at jeg har lov til å kjøre ganske store biler, mye større enn den jeg kjørte den dagen.

Anonymkode: 40022...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan ha vært en ung/fersk aspirant som skulle lære seg både å kommunisere og å sjekke folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor mye vi spør går veldig mye på hvordan vi oppfatter den som blir stoppet.

Mange blir nervøse/stresset når de blir stoppet, og om vi merker dette spør vi gjerne litt om løst og fast for å danne oss et bilde om du bare er stressa/nervøs uten spesiell grunn, eller om du faktisk har gjort noe ulovlig så du har en mer reel grunn til å bli stressa?

Anonymkode: 7f932...dbc

Det er nå så og jeg kan til en viss grad forstå at at dere stiller spørsmål om man har tatt noe annet hvis føreren virker nervøs, men å fortsette utspørringen med spørsmål om jeg har tatt noe før om jeg har en rushistorikk etc. ser jeg ingen forklaring på. Og vi var jo flere som sto der så jeg leverte jo førerkortet til en politimann og ventet på han som skulle komme med alkometeret så om jeg hadde hatt noe historikk på det hadde det kommet frem allerede før jeg blåste. Men det må jo også nevnes at det verken var stresset eller nervøs da jeg ikke hadde noe som helst å skjule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Stoppet for noen dager siden. 
Ingen spørsmål om hvor jeg skulle eller hvor jeg kom fra. 
Fikk beskjed om å finne frem førerkortet. De tok bilde av bilens reg nummer. 
Måtte blåse, og fikk kjøre. 
Det skal legges til, jeg har alvorlig sykdom og viste frem papirer fra OUS sammen med førerkortet. Mulig de derfor ikke gjorde så stort nummer av noe når blåsetesten var negativ? Ikke vet jeg. 
Politifolk er jo også mennesker, så noen spør gjerne mer enn andre? 

Jeg har snakket med noen venner om det i dag og alle kommer med den samme beskrivelsen som du gjør og ingen har hørt om noen som fikk alle de spørsmålene jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...