Gå til innhold

Hvordan forhandle med kreditorer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal for første gang forhandle med kreditorer som Klarna, Norwegian bank og Instabank. Kan noen gi meg noen råd og tips, jeg har aldri gjort det før og vil være mest mulig forberedt.

Anonymkode: dad80...20a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er årsaken til at du skal forhandle? Det har betydning for hva som er mulig. Hvis du fortsatt betaler så har du lite å forhandle om. 

Anonymkode: dff89...b46

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er årsaken til at du skal forhandle? Det har betydning for hva som er mulig. Hvis du fortsatt betaler så har du lite å forhandle om. 

Jeg kommer ikke til å klare å betale alt i kommende måneder

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vurdert å sjekke om mulighet for refinansiering så det blir samlet i ett lån med mindre utgifter per måned?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vurdert å sjekke om mulighet for refinansiering så det blir samlet i ett lån med mindre utgifter per måned?

Det er ikke spørsmålet mitt. Jeg lurer på om noen har råd og tips angående forhandling med kreditorer

Skrevet

Jeg tok kontakt per epost. La frem saken min og satte opp regnestykke på hva jeg kunne betale, og ba om nedsatt renter. Jeg vurderte det som lurt å legge dette frem skriftlig i en god, og saklig, epost.

Fikk fine svar fra alle og fikk hos noen frys i renta, hos andre nedsatt rente og hos noen fikk jeg tilbud om å betale inn større engangssum og så ble resten slettet.

Men: Jeg hadde ikke noe gjeld hos Norwegian. Har hørt at de er svært vanskelig å forhandle med så med dem bør du formulere deg godt og gi dem et godt tilbud slik at de kanskje er villig til å forhandle med deg. 

Anonymkode: 027cb...d51

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tok kontakt per epost. La frem saken min og satte opp regnestykke på hva jeg kunne betale, og ba om nedsatt renter. Jeg vurderte det som lurt å legge dette frem skriftlig i en god, og saklig, epost.

Fikk fine svar fra alle og fikk hos noen frys i renta, hos andre nedsatt rente og hos noen fikk jeg tilbud om å betale inn større engangssum og så ble resten slettet.

Men: Jeg hadde ikke noe gjeld hos Norwegian. Har hørt at de er svært vanskelig å forhandle med så med dem bør du formulere deg godt og gi dem et godt tilbud slik at de kanskje er villig til å forhandle med deg. 

Norwegian er bare å blåse i. Betalingsutsettelse inntil 3 måneder og tilbud o. medlemskap i rettferd for taperne eller noe lignende forening som de sponser

Anonymkode: decc9...1ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for fint svar. Når du la frem regnestykke, la du ut hele budsjettet med inntekt og alt? Og foreslo du selv en sum du kunne betale? Og hvordan kan jeg gi et godt tilbud? Har som sagt ikke gjort dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Norwegian er bare å blåse i. Betalingsutsettelse inntil 3 måneder og tilbud o. medlemskap i rettferd for taperne eller noe lignende forening som de sponser

Leit å høre. Jeg har kredittkort der med en relativt høy sum.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke spørsmålet mitt. Jeg lurer på om noen har råd og tips angående forhandling med kreditorer

Fersk gjeld, du ikke klarer å betale som planlagt fremover, er ikke forhandlbar.
Den typen gjeld er heller ikke mulig å få refinansiert. 
Du må be om en behandlingsplan du klarer å holde, noe annet er ikke mulig å få til. 

Trodde du at du bare kan ta opp gjeld og så betale mindre fordi du ikke klarer å betale?

Her er jo og et åpent spørsmål hva du har brukt disse pengene på. Det sier tråden ingenting om. Er det bare reint forbruk, så er der enda mindre å forhandle om. Da er det inkasso neste. Det viktigste du gjør da er å svare på henvendelser og ikke stikke hodet i sanden som en struts. 

Anonymkode: 29db8...713

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Leit å høre. Jeg har kredittkort der med en relativt høy sum.

Ja, til syvende og sist er det bare penger. Det finnes retningslinjer og lover for det meste, inkludert hvordan man håndterer og nedbetaler gjeld som kan virke uoverkommelig. Vet ikke om det er det som er åroblemet ditt. 

Det handler ikke om følelser over hbor mye du kan betaøe eller personlige historier om hvordan gjelden har oppstått. En gjeldsrådgiver hos NAV, eller andre med kompetanse på budsjettering av livsopphold, kan hjelpe deg – eller du kan undersøke selv hva som gjelder for deg. mange i en uoverkommelig situasjon ender ofte med å ikke betale noe, som fører til tvangstrekk. Dette kan unngås med god budsjettering og dokumentasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men hvor gammel er gjelda?

Anonymkode: 9e0e1...357

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...