AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #1 Skrevet 2. november 2024 I løpet av denne uken kommer det noen innom leiligheten min og jeg må prøve å få det litt ryddigere. Er noen som skal reparere noe, så de kommer til å være på stua/kjøkkenet og badet. Men her ser ikke ut, og jeg føler ikke tiden strekker til. Jeg har så lyst til å ha orden på hjemmet mitt. Men jeg klarer det ikke. Mest fordi jeg også mangler oppbevaringsplass. Har ikke et eneste klesskap, jeg har et par kommoder men de er fylt til randen. Er deprimert, ble sykemeldt rett før nyttår i fjor og er fortsatt ikke tilbake i normal jobb. Å ta i et skippertak fungerer ikke på samme måte som før, jeg er helt død innvendig og jeg blir kjempe sliten av den minste ting! I tillegg sliter jeg med søvnen, er stuptrøtt, bruker mye tid på å sove, får ikke til å sove, får ikke til å gjøre noe, blir bare sittende og gruble. Jeg skjemmes, er sint, lei meg for at det er sånn, lei meg for at jeg ikke klarer å ta tak, at jeg ikke evner å organisere, planlegge og få til noe som helst. Ja, jeg får hjelp, nei jeg har ikke adhd, nei jeg har ikke noen jeg kan spørre om hjelp. Alt føles bare kaotisk og hjemmet mitt er like rotete som hodet mitt. Jeg lurer på om dette er første gang jeg kommer til å slippe noen inn i et skittent og stygt hjem. Jeg kjenner allerede skammen men denne gangen klarer jeg ikke komme meg ovenpå. Og nei, jeg kan ikke utsette det. Dessverre. Har allerede utsatt det i 2 uker.. Anonymkode: 9b472...50e 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #2 Skrevet 2. november 2024 Da slipper du de inn uansett hvor ryddig og rent du har det. Jeg har akkurat vært igjennom det. Håndverkere måtte innom alle rom i boligen. Jeg har vært syk i snart 3 år og ingenting er på stell. Skjemmes ja, men overlevde greit. Jeg hadde ingen valg. Anonymkode: be92a...eb6 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #3 Skrevet 2. november 2024 Jeg sender deg en klem. Er selv sliten og overveldet, nylig sykemeldt pga depresjon. Jeg forstår deg. Og kompliserte følelser. Vit at det finnes mange som forstår. Når jeg selv har det slik, lager jeg små avtaler med meg selv: Nå skal du brette 20 klær. Nå skal du ta alt opp fra gulvet og sortere i hauger. Nå skal du re opp senga. Nå skal du ta det hjørnet der- men ikke mer. Jeg klarer små mål. Setter på musikk. Lufter litt. Hviler mellom små mål. Har det ikke perfekt og superryddig. Orker ikke en brøkdel av det jeg skulle ønske. Men jeg kjenner glimt av noe godt når jeg klarer små mål. Idag klarte jeg å gjøre soverommet hyggelig. Har fortsatt ikke støvsugd. Men jeg luftet godt, samlet klær, brettet. Redde opp sengen, la noe pent på nattbordet. Begynn i et hjørne. Sett på tidsur og rydd i 15 min. Eller sett mål om "rydd vekk 30 gjenstander". Jeg heier på deg! Det er vondt å ha det slik. Anonymkode: 73f94...b25 3 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #4 Skrevet 2. november 2024 Du kan jo tenke at perfekt blir det ikke, men kanskje litt ryddigere. Og det er jo ikke bare for de som skal inn i huset, men du får nyte gode av det. Har du mulighet til å kaste? Samle sammen i søppelposer og bli kvitt noe? Anonymkode: e4e87...7dd
Snabeltann Skrevet 2. november 2024 #5 Skrevet 2. november 2024 Lufte i alle fall. Frisk luft inn. De har nok sett det meste, går bra! Og god bedring❤️
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #6 Skrevet 2. november 2024 Gjør små ting hver dag. Begynn smått. Skriv ned fem ting du skal gjøre til dagen etterpå osv osv. Baby steps. Var som deg men nå gjør jeg små ting hver dag sånn at det holder seg rydding . Er ekstremt viktig for humøret å ha det ryddig og fint rundt seg. Så begynn med det selv om du ikke har lyst. Du kommer til å føle deg bedre da- garantert! Anonymkode: c4a40...39f
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #7 Skrevet 2. november 2024 Når det gjelder klær: Bestem deg for å kvitte deg med 10 plagg. Start der. Legg det i en klescontainer. Du vil føle deg mer fri når du har færre ting. Jeg har ikke selv kapasitet til full opprydding. Men skuffer som tyter, gjør meg enda mer stressa. Anonymkode: 73f94...b25 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #8 Skrevet 2. november 2024 Jeg har en regel om å ta med meg en ting som ikke er der den burde være og legge den på plass når jeg er på vei fra ett sted i leiligheten til et annet. Da blir det ryddig. 👌 Anonymkode: 9b4ae...510
punkyB Skrevet 3. november 2024 #9 Skrevet 3. november 2024 Jeg tror de som skal inn og jobbe ikke bryr seg - bare du sørger for at de kommer til og får gjort jobben de skal . Men du bør jo begynne å prøve å få mer orden hjemme . Det er sikkert lurt å begynne litt i det små - det viktigste er kanskje å se om du kan få inn litt mer lagringsplass ? Lag en dagsplan over ting du skal gjøre - litt rydding - kanskje legge inn litt turer ut og også prøve å gjøre noe gøy. Så kan du etterpå notere ned hva du fikk gjort og hva da som var bra med dagen. Hvis det er vanskelig å komme i gang kanskje du kan be noen om å bli med deg ? Lykke til 🙂
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #10 Skrevet 4. november 2024 Sett på alarmen på 15 minutter og rydd alt du klarer. Sett på en feel-goodsang og rydd i vei. Et rom om gangen. 15 minutter pr rom. Du får gjort mer enn du tror. Anonymkode: df2ae...3b9 2
BobbySocks Skrevet 4. november 2024 #11 Skrevet 4. november 2024 Slipp dem inn, de har sikkert sett verre. Og slutt å vær slem med deg selv, du bruker bare masse energi på det. Det ble sånn denne gangen. Det går bra!
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #12 Skrevet 4. november 2024 Hvorfor er det så mange her som skriver at de som skal inn har sett det meste og kommer trolig ikke til å bry seg? Alt ettersom hva slags folk det er så kan de jo sende belymrings mld, evnt om det er styret kan de jo kreve at her må det ryddes og vaskes opp (gris som går utover gulv og vegger, rot som forhindrer nødutgang ved brann osv) Anonymkode: 84a42...58e
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #13 Skrevet 4. november 2024 Hadde brukt 5 min på badet, tatt bort hauger av klær. Gjem de under dyna eller noe. Og... Sist en kjapp ryddings på kjøkken/ kjøkkenbenken. Bare gjør, ikke tenk, kun 10 min. Heier på deg🥳 Anonymkode: cdbab...f60
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #14 Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sett på alarmen på 15 minutter og rydd alt du klarer. Sett på en feel-goodsang og rydd i vei. Et rom om gangen. 15 minutter pr rom. Du får gjort mer enn du tror. Anonymkode: df2ae...3b9 Dette er faktisk en veldig god idé! Jeg er akkurat passe rotete av meg og hater å sette i gang med å rydde, men å sette en timer på 15 min - én time til sammen - og så rydde kjøkken, stue, soverom og bad ville jo gjort underverker! Ett par/tre ganger i uken ville jo holdt lenge! Anonymkode: 4d736...6fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå