Gå til innhold

Generell studiekompetanse.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker å ta generell studiekompetanse på VG3, men saken er den at jeg vet ikke hva jeg vil bli. Jeg bare er redd for å "kaste bort tid" så jeg vil ikke avbryte VG. Men hva kan jeg gjøre med generell studiekompetanse? Begynte på på skolen for å bli apotektekniker men det er bare noe jeg surrer på med. Går på helseservice nå. Men dersom jeg søker meg inn på generell studiekompetanse på VG3 nå, så har jeg ikke noe programfag igjen. Jeg må bare ta norsk og samfunnsfag. Og veileder sa at jeg kan søke nå, trenger ikke vente til mars. Så hva gjør jeg nå? 

Fullføre VG2 helseservice selv om det er en blindvei eller søke nå og bare droppe programfagene og jobbe? 

Anonymkode: 63c6b...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med generell studiekompetanse kan du jo studere og det er nye forskjellig du kan bli. Har du gode karakterer?

Om du er usikker på hva du vil gjøre bør du absolutt ta generell studiekompetanse og du kan bestemme hva du vil etterpå, det er overhodet ikke å kaste bort tid

Anonymkode: ff26d...233

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med generell studiekompetanse kan du jo studere og det er nye forskjellig du kan bli. Har du gode karakterer?

Om du er usikker på hva du vil gjøre bør du absolutt ta generell studiekompetanse og du kan bestemme hva du vil etterpå, det er overhodet ikke å kaste bort tid

Anonymkode: ff26d...233

Jeg har femmere og en sekser 😅 Så de er gode enn så lenge. Tror ikke jeg beholder gode karakterer i matte da. Den skal jo to trinn opp på generell studiekompetanse. Er det noen vits dersom jeg ikke beholder gode karakterer? Hva er gode egentlig? Vil en 4 være en god karakter?

Takk for svaret forresten :papirfly:

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har femmere og en sekser 😅 Så de er gode enn så lenge. Tror ikke jeg beholder gode karakterer i matte da. Den skal jo to trinn opp på generell studiekompetanse. Er det noen vits dersom jeg ikke beholder gode karakterer? Hva er gode egentlig? Vil en 4 være en god karakter?

Takk for svaret forresten :papirfly:

TS

Hvilke karakterer du skal ha er jo avhenting av hvilke studier du ønsker å ra videre. Så dette er jo helt generelt. Hvis fu vil ha best mulig muligheter så sats på mest mulig 5’ere. Noen studier krever også at du tar ekstra fag som kjemi, fysikk etc.

du kan enten ta påbygg eller 120 stp på fagskole  for å få generell studiekompetanse. Fagskole koster ofte penger men da har du jo noe å falle på som er litt høyere enn VGS. Men lavere enn universitet.

Anonymkode: 65e6d...3e9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilke karakterer du skal ha er jo avhenting av hvilke studier du ønsker å ra videre. Så dette er jo helt generelt. Hvis fu vil ha best mulig muligheter så sats på mest mulig 5’ere. Noen studier krever også at du tar ekstra fag som kjemi, fysikk etc.

du kan enten ta påbygg eller 120 stp på fagskole  for å få generell studiekompetanse. Fagskole koster ofte penger men da har du jo noe å falle på som er litt høyere enn VGS. Men lavere enn universitet.

Men det er spesielle regler her FYI

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill tatt påbygg om jeg ikke veit, så heller jobb etterpå.

Anonymkode: 35c98...d61

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestill en time hos en rådgiver.

Angrer på at jeg ikke benyttet meg mer av det tilbudet på vgs 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg et to år eldre enn deg virker det som, og gikk vg1 Helse- og oppvekst, vg2 Helseservice og tok påbygg i fjor. Har riktignok visst hva jeg ønsker å studere siden barneskolen (null med helse eller oppvekst å gjøre). Har friår nå med fhs, og skal så i militæret før studier. Det som er så fint nå er at jeg likevel når som helst kan gå ut i læren og ta fagbrev, men likevel har studiekompetanse. Påbygg er riktignok helt jævlig, men du har ikke vurdert å gå det?

Anonymkode: 3789a...299

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg et to år eldre enn deg virker det som, og gikk vg1 Helse- og oppvekst, vg2 Helseservice og tok påbygg i fjor. Har riktignok visst hva jeg ønsker å studere siden barneskolen (null med helse eller oppvekst å gjøre). Har friår nå med fhs, og skal så i militæret før studier. Det som er så fint nå er at jeg likevel når som helst kan gå ut i læren og ta fagbrev, men likevel har studiekompetanse. Påbygg er riktignok helt jævlig, men du har ikke vurdert å gå det?

Anonymkode: 3789a...299

Lykke til i militæret :klem3: Kusinen min gikk i milliæret i fjor. Hun sa hun lærte så mye om seg selv og at det var noe hun ikke ville vært foruten. 

Jeg vet ikke hva påbygg er? Tenkte det var for de som bare ville oppgradere karakterene sine, men at generell studiekompetanse var at du trengte alle fagene. Snakket med veileder og hun ba meg ta det, men at jeg ikke ville ha mer enn fellesfagene i år da. Og de er samlet på fredagene så jeg kan jobbe hele uka. Men....flere lærere har sagt at jeg får generell s.k av å gå ferdig apotektekniker også. Redd for at ingen vet helt eller bryr seg 😅

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan regner du ut studiepoeng? Dersom jeg trenger 180 stp, er det mye?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lykke til i militæret :klem3: Kusinen min gikk i milliæret i fjor. Hun sa hun lærte så mye om seg selv og at det var noe hun ikke ville vært foruten. 

Jeg vet ikke hva påbygg er? Tenkte det var for de som bare ville oppgradere karakterene sine, men at generell studiekompetanse var at du trengte alle fagene. Snakket med veileder og hun ba meg ta det, men at jeg ikke ville ha mer enn fellesfagene i år da. Og de er samlet på fredagene så jeg kan jobbe hele uka. Men....flere lærere har sagt at jeg får generell s.k av å gå ferdig apotektekniker også. Redd for at ingen vet helt eller bryr seg 😅

ts

Påbygg er ikke for å forbedre karakterene, det er for å bygge videre på kunnskapen du allerede har. Det kan være et tøft løp, men det åpnes mange dører etterpå: høyskole og universitetsundervisning for eks. 

Jeg tok nøyaktig samme løp selv, har aldri angret på det. Senere tok jeg fagbrev, da hadde jeg modnes og funnet ut hva jeg ville.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påbygg er det som gir deg generell studiekompetanse. 
Gå ferdig VG2. Etter VG2 kan du velge mellom å bli lærling eller du kan søke deg inn på påbygg. 

Anonymkode: cbf4f...d3d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ts

Studiepoeng på fagskole er ikke det samme som universitetet. Fagskole er mellom universitet og yrkesfag. Noen ganger kan studiepoeng fra fagskole bli omgjort til studipoeng i en bachelor som er på 180 stp

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Studiepoeng på fagskole er ikke det samme som universitetet. Fagskole er mellom universitet og yrkesfag. Noen ganger kan studiepoeng fra fagskole bli omgjort til studipoeng i en bachelor som er på 180 stp

Ååå, skjønner 😊 Hva betyr dette? (under) Skjønner ikke hva tallene betyr. 

For å søke på dette programmet må du ha

Det kan være konkurranse om plassene. Ved forrige opptak var poenggrensene

• 49,6 i ordinær kvote
  • 42 i kvote for førstegangsvitnemål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine svar! :papirfly:

Det føles litt skummelt å begynne på GSK, men jeg tror det er det jeg må gjøre. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 22.45):

Tenker å ta generell studiekompetanse på VG3, men saken er den at jeg vet ikke hva jeg vil bli. Jeg bare er redd for å "kaste bort tid" så jeg vil ikke avbryte VG. Men hva kan jeg gjøre med generell studiekompetanse? Begynte på på skolen for å bli apotektekniker men det er bare noe jeg surrer på med. Går på helseservice nå. Men dersom jeg søker meg inn på generell studiekompetanse på VG3 nå, så har jeg ikke noe programfag igjen. Jeg må bare ta norsk og samfunnsfag. Og veileder sa at jeg kan søke nå, trenger ikke vente til mars. Så hva gjør jeg nå? 

Fullføre VG2 helseservice selv om det er en blindvei eller søke nå og bare droppe programfagene og jobbe? 

Påbygg og generell studiekompetanse er ca. det samme. Bare kalles påbygg da det er etter et yrkesfag linje. (må ha norsk, nynorsk, gym, et programfag, historie) Gikk selv helse og helseservice vg2. Så påbygg men strøk i matte.. Så kom aldri lenger med det, litt med at jeg har ikke peiling på hva jeg vil jobbe som så har ingen utdanninger jeg ønsker å gå uansett., så har ikke tatt opp faget.. Kan jeg spørre hvorfor du ikke tenker å gå/bli apotekteknikker? Vurderer det egentlig selv men jeg vetikke..

Anonymkode: 8ac98...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Påbygg og generell studiekompetanse er ca. det samme. Bare kalles påbygg da det er etter et yrkesfag linje. (må ha norsk, nynorsk, gym, et programfag, historie) Gikk selv helse og helseservice vg2. Så påbygg men strøk i matte.. Så kom aldri lenger med det, litt med at jeg har ikke peiling på hva jeg vil jobbe som så har ingen utdanninger jeg ønsker å gå uansett., så har ikke tatt opp faget.. Kan jeg spørre hvorfor du ikke tenker å gå/bli apotekteknikker? Vurderer det egentlig selv men jeg vetikke..

Kjempevanskelig å få jobb som apotektekniker, jeg hadde bihule betennelse for litt siden og legen snakket litt small talk med meg og jeg fortalte om skolen. Han så meg rett i øynene og sa "ikke bli apotektekniker, bli helsesekretær eller portør. Med mindre du virkelig brenner for det". Ble skikkelig stressa. De fleste apotek utenom sykehusapotek er privateid. Hjelper vel om du kjenner noen?

Jeg hadde heller egentlig aldri lyst til å bli det, men jeg var desperat og synes jobben virket koselig. Jeg klarer ikke å jobbe innen helse for jeg er ei pingle, men jeg følte at dette var bittelitt innenfor. 

Men ikke ta råd fra meg, jeg kan ikke hjelpe meg selv engang 😅

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjempevanskelig å få jobb som apotektekniker, jeg hadde bihule betennelse for litt siden og legen snakket litt small talk med meg og jeg fortalte om skolen. Han så meg rett i øynene og sa "ikke bli apotektekniker, bli helsesekretær eller portør. Med mindre du virkelig brenner for det". Ble skikkelig stressa. De fleste apotek utenom sykehusapotek er privateid. Hjelper vel om du kjenner noen?

Jeg hadde heller egentlig aldri lyst til å bli det, men jeg var desperat og synes jobben virket koselig. Jeg klarer ikke å jobbe innen helse for jeg er ei pingle, men jeg følte at dette var bittelitt innenfor. 

ts

Rettelse, man er ikke desperat for å velge apotektekniker, men valget var et lite gjennomtenkt et fordi jeg så gjerne ville jobbe med noe helserelatert og derfor desperat. Dårlig formulert! 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ts

Ja skjønner.. Problemet mitt er også at jeg er litt "pingle" med helse, eller besvimer av sprøyter ogsånn så kan ikke bli helsesekretær. Og portør høres litt spennende ut men så tror jeg kanskje det blir mindre av i fremtiden? maskiner osv tar over kanskje. Også er jeg veldig petite 160 cm og liten.. Mulig jeg ikke hadde klart å frakte pasienter trygt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.11.2024 den 15.31):

ts

180 studiepoeng er en Bachelor(3 år) Å få studiekompetanse er viktig. Da kan du velge og vrake i studier etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...