Gå til innhold

Avlive hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da har vi kommet til et punkt hvor dyrlegen  mener det er best for hunden å slippe før vinteren setter inn.

utrolig vanskelig å bare bestemme at nå gjør vi det, men innforstått med at det er det beste å la henne slippe.  Hun har mye plager og nå er det mye bjeffing  hele dagen. 

vi har hatt henne i snart 13 år, (hun er 13;5 år) hun har flere jursvultser som har vokst (operert for det tidligere), hjertesvikt, mistet hørsel, separasjonsangst, stive ledd, godt ned en del i vekt til tross for normal mat inntak, Puster med hele kroppen (mistenker kreft i lungene evt om det er pga alder og snakket om muligens demens

Noen med erfaring som har lyst å dele?
Veldig tøft valg🥲

Anonymkode: 2dcd2...711

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at dette er utroleg tøft for deg/dere å stå i. Men valget er enkelt. Dyr skal ikkje lide. Vi har hatt to hunder vi måtte avlive. Begge to pga smerter, eine medfødt og andre trengde opperasjon nummer 3 for samme tingen. Svært tøft men veit at vi bærer sorga og hundane slepp smerte.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil aldri føles riktig eller rett å ta den telefonen og bestille time. Det er rett og slett noe man bare må gjøre uansett hvor ubehagelig og hjerteskjærende det er.

I ettertid, når den verste sorgen har lagt seg, vil man være glad for at man ikke ventet med å avlive hunden. Det føles ut som et svært stort steg der og da, men å avslutte livet mens man fortsatt har litt glede av det, er jo noe de fleste av oss ønsker. Vi har mulighet til å gi våre hunder en verdig avslutning. Vi kan la de sovne inn før hverdagen blir fylt med smerte og forvirring. Hunder lever i nuet. De tenker ikke tilbake på det gode livet de har hatt når de ligger der med smerter.

Bestill time, og bruk dagene før timen på å overøse hunden med alt den elsker. 

Anonymkode: 26acf...bd8

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Da har vi kommet til et punkt hvor dyrlegen  mener det er best for hunden å slippe før vinteren setter inn.

Dyrleger er diplomatisk anlagt og sier ikke at dere må avlive så snart som mulig, selv om det er det de egentlig tenker.

Så det er ikke så mye mer å tenke på.

Anonymkode: 5a752...7b2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar🥰  

Har kommet frem til at det er riktig avgjørelse, men er bare tiden.  Tenkte å  ikke ta det til uka, men neste. Begrunnelsen er at det ene barnet har bursdag denne uken som kommer, så vil vente til den er overstått. Så ikke sorgen vil komme opp i den.
Men ser selvfølgelig an hunden. blir det fort forandring blir det nok mot slutten av uka.   Ikke så vanskelig å få time, har vært i dialog med Vetrinæren.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

utrolig vanskelig å bare bestemme at nå gjør vi det, men innforstått med at det er det beste å la henne slippe.  Hun har mye plager og nå er det mye bjeffing  hele dagen. 

vi har hatt henne i snart 13 år, (hun er 13;5 år) hun har flere jursvultser som har vokst (operert for det tidligere), hjertesvikt, mistet hørsel, separasjonsangst, stive ledd, godt ned en del i vekt til tross for normal mat inntak, Puster med hele kroppen (mistenker kreft i lungene evt om det er pga alder og snakket om muligens demens

Noen med erfaring som har lyst å dele?
Veldig tøft valg🥲

Det er en utrolig tøff avgjørelse å måtte si farvel til en god venn etter så mange år. Men så må man også tenke på hva som er best for hunden. Du kjenner den best ♥️

Du har min sympati. Jeg har en hund på 14 år selv og vet at jeg ikke får beholde han i mange år til 😥 Min hører dårlig, men er ellers i ganske god form 😊

Lytt til hjertet ditt og tenk på hva som er det beste for hunden din ♥️ Dere har fått 13 år sammen med henne og det er jo mange år med gode minner ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler deg å få dyrlegen hjem så det blir ro rundt hele greia ❤️

(Sier dyrlegen at de ikke kan så ring til du finner en )

Anonymkode: 29b26...578

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uendelig vondt å miste en hund, så jeg skjønner deg godt. 

Jeg hadde heldigvis time hos dyrlege for en sjekk, der vi sammen kom frem til at nå var det best å la henne slippe. Jeg syns det var bedre å ta det der og da, enn å måtte bestille time for avlivning. 

Å sette hunden inn i bilen og kjøre til vet. for avlivning, tror jeg ikke at jeg hadde klart. Da hadde jeg heller bestilt veterinæren hjem til oss. Det er mange veterinærer som tilbyr dette. 

Ellers syntes jeg det var fint å få hjem urna, hadde den hjemme en stund, før vi gravde den ned på hytta og satte en fin stein på stedet (urna løses opp i jorden etter hvert). 

Veterinæren på klinikken var så fin. Jeg fikk all tid jeg ville inne på et eget rom med hunden, jeg fikk ringt etter både mann og barn, så vi var alle samlet når hun fikk sovne inn. Vi gråt og dyrlegen gråt. Vi fikk også sitte der så lenge vi ville etterpå, og fikk gå ut en bakdør når vi var klare for å gå, slapp å gå gjennom venterommet. 

Selve settingen av de to sprøytene var en rolig og fin affære, hun sovnet fredelig inn. Jeg gråt nesten non-stop i flere dager etterpå, men etter hvert begynte vi å snakke om henne med et smil, hvor snill hun var, hvor rar hun var, hvor sta hun var osv. 😊

Lykke til, og tenk på at den siste gode tingen du kan gjøre for hunden din nå, er å la den slippe. Det er vondt for dere, men godt for hunden ❤️

Anonymkode: 7613e...cdb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tusen takk for svar🥰  

Har kommet frem til at det er riktig avgjørelse, men er bare tiden.  Tenkte å  ikke ta det til uka, men neste. Begrunnelsen er at det ene barnet har bursdag denne uken som kommer, så vil vente til den er overstått. Så ikke sorgen vil komme opp i den.
Men ser selvfølgelig an hunden. blir det fort forandring blir det nok mot slutten av uka.   Ikke så vanskelig å få time, har vært i dialog med Vetrinæren.

Om hunden lider så hadde ikke jeg ventet et sekund til. Du skriver at den hoster hele dagen, da er det tydelig at den har det vondt og la den få slippe, vær så snill. Jeg måtte avlive min på min bursdag, så jeg vet hva jeg snakker om.💔

Anonymkode: d51c3...8f0

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi avlivet den forrige hunden vår for et år siden. Der var det akutt sykdom med smerter, i tillegg til plager hun hadde hatt over tid. Så sånn sett slapp vi å ta valget. Men det jeg ville si, var at jeg syntes avlivningen faktisk ble ganske fin. Sprøyten som gjør at de sovner, brukte noen minutter på å virke. Så da fikk hun sovne i fanget mitt mens hun fikk kos. Jeg så at hun fikk slappe så godt av, hun begynte til og med å snorke. Etter det fikk hun sprøyten som avslutter det, og det gikk så fredelig for seg. Selvfølgelig kjempetrist likevel, men jeg tror de har en mye finere død enn de fleste mennesker får. 

Anonymkode: 6e41c...b25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere deler❤️ Trodde det ikke skulle bli så tøft å ta den avgjørelsen. Hun skal få slippe å lide

Hun er en mamma jente, så følger meg overalt. 🥰 

Hun har ingen store smerter nå i følge vetrienæren, men mener det er lurt å slippe før det skjer. Og når kulda kommer får hun ledd smerter (gikk på smertestillende sist vinter) så skal få slippe det.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om hunden lider så hadde ikke jeg ventet et sekund til. Du skriver at den hoster hele dagen, da er det tydelig at den har det vondt og la den få slippe, vær så snill. Jeg måtte avlive min på min bursdag, så jeg vet hva jeg snakker om.💔

Anonymkode: d51c3...8f0

Hun bjeffer.  Virker som hun er konstant sulten. Så bjeffer nok mye på mat og når hun ikke ser oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...