AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #1 Del Skrevet 2. november 2024 Jeg tenkte å få på plass et egenberedskapslager, men kjenner jeg er veldig grønn på området. Har dere som har et lager vannrensetabletter/er det lurt å ha? Anonymkode: 7eb4a...741 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #2 Del Skrevet 2. november 2024 Om du har tilgang til rent vann som ikke krever strøm (pumpe) er det ikke så mye vits. På den annen side tar de ikke stpre plassen og varer "evig", så kjekt å ha? Anonymkode: 94183...49b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #3 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om du har tilgang til rent vann som ikke krever strøm (pumpe) er det ikke så mye vits. På den annen side tar de ikke stpre plassen og varer "evig", så kjekt å ha? Anonymkode: 94183...49b Takk for svar. Jeg ser at jeg var litt dårlig å presisere hva jeg mente. Det står at man bør ha plastdunker med vann lagret, men bør man da også ha rensetabletter også for sikkerhets skyld, så vannet blir «renest mulig» om man får bruk for det? Anonymkode: 7eb4a...741 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #4 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Jeg ser at jeg var litt dårlig å presisere hva jeg mente. Det står at man bør ha plastdunker med vann lagret, men bør man da også ha rensetabletter også for sikkerhets skyld, så vannet blir «renest mulig» om man får bruk for det? Anonymkode: 7eb4a...741 Du kan bruke klorin så lenge det ikke er jord i det du skal rense Anonymkode: 20806...948 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 2. november 2024 #5 Del Skrevet 2. november 2024 (endret) Har du fått det heftet om egenberedskap i posten? Der står det litt om rengjøring av kanner osv. Jeg tenker det holder med kanner. Det man kan tenke seg er jo forurensning av vann pga sabotasje eller brudd på rør eller lignende. Da er det lurt å ha vann i hus fram til kommunen får på plass en stasjon hvor man kan hente rent vann. Som regel kan man koke vannet også. Hvis det blir en stor naturkatastrofe med tap av elektrisitet og samtidig forurenset vann, er det også fornuftig med noen liter med vann. Men da vil kommunen også lage en forsyningsstasjon med vann ila få dager. Et annet scenario er forurensing av vannet etter en atomkatastrofe eller lignende, altså radioaktivt nedfall. Da funker det uansett ikke med vannrensetabletter. Sånn har i alle fall jeg tenkt 😄 Vannrensetabletter var fint på månedslange øvelser i Forsvaret, men ser ikke helt poenget med å kjøpe det inn hjemme. Så jeg har tenkt at det holder å følge rådene til DSB. Endret 2. november 2024 av Rosa Dartle 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 2. november 2024 #6 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for svar. Jeg ser at jeg var litt dårlig å presisere hva jeg mente. Det står at man bør ha plastdunker med vann lagret, men bør man da også ha rensetabletter også for sikkerhets skyld, så vannet blir «renest mulig» om man får bruk for det? Anonymkode: 7eb4a...741 Vannet er jo rent så fremt du har brukt rene dunker? Jeg har 80L stående og bytter det 1 gang pr år. Går utifra vi greier oss på det 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #7 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Jeg ser at jeg var litt dårlig å presisere hva jeg mente. Det står at man bør ha plastdunker med vann lagret, men bør man da også ha rensetabletter også for sikkerhets skyld, så vannet blir «renest mulig» om man får bruk for det? Anonymkode: 7eb4a...741 Du passer på holdbarhetsdato, så bruker du vannet og kjøper nytt før det går ut på dato, dette gjelder alt av hermetikk og varer du måtte ha på kriselager, dvs det meste av tørrvarer og hermetikk holder seg jo langt over dato selvfølgelig, men veldig greit att det en har som kriselager er på stell tenker jeg. Så må du tenke hygiene, såpe ol, dette er også varer som bør "byttes ut" innimellom. Rensetabletter er vel mer med tanke på vann en henter i naturen, dette kan også kokes feks. Sikkert kjekt og ha, men vann på dunk en kjøper i butikken skal vere fritt fra bakterier og amøber og virus forhåpentligvis. Og utsette vann for solstråling over noen dager tar mye uhumskheter også faktisk. Anonymkode: c0767...589 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #8 Del Skrevet 2. november 2024 TS Takk for alle gode svar. Jeg er litt redd for at jeg ikke skal klare å få dunkene rene nok, men da bør det nok gå bra. Er kanskje litt hysterisk når det kommer til renhold, hygiene etc. Anonymkode: 7eb4a...741 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #9 Del Skrevet 2. november 2024 Kan man ikke kjøpe ferdig vann på dunker? Anonymkode: ce40e...618 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #10 Del Skrevet 2. november 2024 Rosa Dartle skrev (18 minutter siden): Har du fått det heftet om egenberedskap i posten? Der står det litt om rengjøring av kanner osv. Jeg tenker det holder med kanner. Det man kan tenke seg er jo forurensning av vann pga sabotasje eller brudd på rør eller lignende. Da er det lurt å ha vann i hus fram til kommunen får på plass en stasjon hvor man kan hente rent vann. Som regel kan man koke vannet også. Hvis det blir en stor naturkatastrofe med tap av elektrisitet og samtidig forurenset vann, er det også fornuftig med noen liter med vann. Men da vil kommunen også lage en forsyningsstasjon med vann ila få dager. Et annet scenario er forurensing av vannet etter en atomkatastrofe eller lignende, altså radioaktivt nedfall. Da funker det uansett ikke med vannrensetabletter. Sånn har i alle fall jeg tenkt 😄 Vannrensetabletter var fint på månedslange øvelser i Forsvaret, men ser ikke helt poenget med å kjøpe det inn hjemme. Så jeg har tenkt at det holder å følge rådene til DSB. Har ikke fått heftet i posten, men har prøvd å lese meg litt opp på renhold av dunkene. Er likevel redd jeg ikke skal klare å få bort kjemikaliene eller få det rent nok, men skjønner at jeg nok er litt i overkant hysterisk! Da følger jeg anvisningene og så bør det være bra nok:) Anonymkode: 7eb4a...741 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #11 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan man ikke kjøpe ferdig vann på dunker? Anonymkode: ce40e...618 Jo, men tenkte at det ble billigere å heller kjøpe dunker og bytte ut vann istedenfor å kjøpe nye når holdbarhetsdato går ut. Vi er mange i familien, så det er store mengder vann vi bør lagre! Anonymkode: 7eb4a...741 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #12 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan man ikke kjøpe ferdig vann på dunker? Anonymkode: ce40e...618 Jo, de kan man og det er anbefalt på radioen tidligere i uka å ikke kjøpe de største dunkene. Anonymkode: b4590...a7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #13 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, de kan man og det er anbefalt på radioen tidligere i uka å ikke kjøpe de største dunkene. Anonymkode: b4590...a7b Hvor store bør man kjøpe? Anonymkode: 7eb4a...741 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 2. november 2024 #14 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo, de kan man og det er anbefalt på radioen tidligere i uka å ikke kjøpe de største dunkene. Anonymkode: b4590...a7b Hva er galt med de største dunkene? Og hva er størst? Her har vi 5L dunker fra dagligvare, tenker de må være rene nok for å holde minst 1 år (og sørger for å bytte vann deretter). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 2. november 2024 #15 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har ikke fått heftet i posten, men har prøvd å lese meg litt opp på renhold av dunkene. Er likevel redd jeg ikke skal klare å få bort kjemikaliene eller få det rent nok, men skjønner at jeg nok er litt i overkant hysterisk! Da følger jeg anvisningene og så bør det være bra nok:) Anonymkode: 7eb4a...741 Da får du det nok snart 😊 Skulle sendes ut til alle. Nå er det ett år siden jeg vasket dunkene sist, så må bytte igjen. Men mener man bare vasker dem, har oppi en kork med klorin og lar det stå en stund og så skyller godt før man fyller dem med vann. Hvis du tenker på mikroplast fra dunken eller at det lekker noe fra plasten eller noe, så ville jeg ikke tenkt så mye på det. Forhåpentligvis får du ikke bruk for det, og om du gjør det er det ikke verre enn at du har brukt gammel stekespade i plast eller noe sånt 😄 Sannsynligvis mindre farlig også 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #16 Del Skrevet 3. november 2024 Jeg har en 5L stående i min 27m2 bolig😅Har konkludert med at det er eneste løsning ift bosituasjon. Har en bod på 1,5m2 i kjeller, men døren inn går på strøm. Så da vil jeg ikke klare å komme inn, og i tillegg har jeg så store ryggskader at om jeg kommer meg inn, så vil jeg ikke klare å bære 5L opp til 5.etg🥴Heisen vil jo ikke fungere ved strømbrudd. Kunne kjøpt en rensekanne i tillegg, kanskje. Det er veldig vanskelig å ha et greit beredskapslager på 27m2. Har måttet kvitte meg med hjelpemidler jeg ikke har plass til🤷♀️ Anonymkode: 4ed77...9c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #17 Del Skrevet 3. november 2024 Du gjør det mye vanskeligere enn det er. Om du kjøper tomme kanner så har du i vann og litt oppvaskmiddel og rister godt. Så skyller du et par runder, før du fyller på med kaldt vann fra springen. Dette trenger du ikke gjøre på nytt før om mange år. Kjøper du dunker med vann så trenger du ikke gjøre noe. Vann tåler å stå i åresvis (typ ti+ år). Det eneste som skjer er at vannet vil smake litt annerledes men det er trygt å drikke. Anonymkode: 668a1...fe5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå