AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:22 #1 Del Skrevet lørdag kl 20:22 Vi fikk oss valp i forrige uke, en australian shepherd jeg tenker å bruke skog/fjellturer og agility når hun blir stor. Har lest meg mye opp på rasen og forstår at den krever mye, og har lest meg opp og ned på positiv forsterkning og jobber aktivt hver dag med kontakt. Hun sover store deler av dagen, men har mye energi når hun er våken. Prøver å gi henne aktivitet som snusing/slikkematte og kong og rolig lek, med vekselsvis utforske nye steder og holde oss i bakgården for å bare snuse. Føler vi gjør alt riktig, men blir likevel mutt og føler jeg trenger noen støttende ord og råd. Hun spiser på absolutt alt hun finner ute, også snus, sigaretter og i verste fall glassbiter som jeg må grave frem fra munnen hennes. Prøver å øve på «slipp», men blir veldig distrahert når vi er ute og lokking og godbiter er ikke like interessant lengre. Når først en ting går «galt» ute, føler jeg alt går galt - hun får helt raptus og løper i alle retninger motsatt fra dit jeg vil, drar og biter i båndet og drar med seg alt hun finner. Ender ofte med å bare slippe båndet og gå slik at hun til slutt følger etter og føler meg som en dårlig valpeeier.. Noen råd og tips til en nybakt valpeforelder med lite søvn? Anonymkode: 69b54...d7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:27 #2 Del Skrevet lørdag kl 20:27 Dere har fått henne for en uke siden - så da er hun 9 uker kanskje? Kan vel ikke forvente så veldig mye fra henne allerede? Trodde nesten ikke man skulle gå tur med de så tidlig engang jeg. Anonymkode: ccf9c...f13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet lørdag kl 20:28 #3 Del Skrevet lørdag kl 20:28 Ta en dag av gangen...regner med at hunden bare er 9 uker? Husk hunden har bare bodd hos dere 1 uke...det tar tid å venne seg til nye lyder, hjem, lukter, rutiner...og ikke sin søskenflokk og mor 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet lørdag kl 20:34 #4 Del Skrevet lørdag kl 20:34 Husk også at hun må lære seg ( ikke nå) at hun må kunne slappe av...om dere allerede begynn nå i uke 9 med slikke matter..leker..snuse leker etc...da vil dere bare "hype" henne mer opp. Oh jo mer dere stresser..jo mer vil hunden stresse. Den må lære seg at den trenger ikke oppmerksomhet hele tiden...og at det må kunne eks dette dere ned og spise middag uten at det skal skje noe . Små turer...5-10 min flere ganger om dagen. Husk at en hund kan veldige fort bli overstimulert.... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:39 #5 Del Skrevet lørdag kl 20:39 Krevende valp på 9 uker? Dette høres ut som en helt normal valp. Hvilke forventninger hadde du til en så liten skapning? Anonymkode: 3014d...a80 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:41 #6 Del Skrevet lørdag kl 20:41 Glemte å skrive litt tilleggsinfo ser jeg. Hun er 9 uker ja, så hun er jo bare barnet. Hun er kjempeflink til å roe seg ned inne, ingen store problemer med valpegrinda og legger seg alltid ned eller roer seg selv ned om vi lager mat/spiser middag. Vi går rett utenfor bygget maks 5-15 min av gangen, og legger til rette for mye rolig aktivitet. Jeg tror jeg bare søker etter støttende ord som sier at det kommer til å gå over, det føles veldig overveldende ut selvom man følte at man var forberedt på det meste. Anonymkode: 69b54...d7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet lørdag kl 20:48 #7 Del Skrevet lørdag kl 20:48 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Glemte å skrive litt tilleggsinfo ser jeg. Hun er 9 uker ja, så hun er jo bare barnet. Hun er kjempeflink til å roe seg ned inne, ingen store problemer med valpegrinda og legger seg alltid ned eller roer seg selv ned om vi lager mat/spiser middag. Vi går rett utenfor bygget maks 5-15 min av gangen, og legger til rette for mye rolig aktivitet. Jeg tror jeg bare søker etter støttende ord som sier at det kommer til å gå over, det føles veldig overveldende ut selvom man følte at man var forberedt på det meste. Anonymkode: 69b54...d7b Jepp...og du kan få noe som heter puppy blues.. Pluss alle hunder er forskjellige. Vi har hund på 1 år..når han var valp var han aldri interessert i p bite i tung...eller finne ting på bakken...nå som han er 1 år...da er ting mye mer interessant he he Noen har hunder som er voksne og forsatt synes å spise bæsj er nam..kult...he he...andre ikke interessert i heltatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:00 #8 Del Skrevet lørdag kl 21:00 Helt normal oppførsel hos valpen. Selv hunden min rundt 1-års alder var noenlunde lik (hadde ikke raptuser, men kunne hoppe, bite og dra i båndet på tur når han ikke fikk vilja si, og ville hvertfall ikke slippe fra seg "snacks" han fant langs veien). Overtenning eller frustrasjon kan være årsaken, og det skal ikke mye til før en valp føler det slik. Jeg ville latt være å gå noe særlig tur. Gå heller rundt i hagen og skog hvor det er mindre søppel, støy og folk/dyr. Bytt mellom å leke, snuse/følge med på verden, og å slappe av. Å gå langs veien kan bli for mye for en såpass ung valp. Alt skal luktes og smakes på, all bråket osv. blir rett og slett for mye på én gang. Ta hundeholdet mer med ro - valpen må ikke gjøre noe hele tida! Du kan f.eks. bytte ut noe av slikkematte-/snuseteppetida med å sitte ute 😊 Valper er ikke så flinke til å slappe av på egenhånd, så når du tilbyr en aktivitet så blir de med selv om de egentlig burde ta seg en blund. Spesielt rundt kveldstid opplever mange valpeeiere at valpen blir ekstra vanskelig. Om du søker på valperelaterte temaer her så finner du MANGE som sitter med dårlig samvittighet, triste følelser, og ikke minst utmattelse. Det er helt normalt den første tida, og det vil gå over! Men så kan hunden bli litt annerledes igjen når hun får løpetid, de fleste sier de blir daffere da (har ikke hatt tispe selv). Jeg sier at den verste tida med ny hund eller valp er uke 1. Det blir lettere ettersom du og valpen lærer, og ikke minst blir vant til hverandre. Anonymkode: 60a11...5b0 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:05 #9 Del Skrevet lørdag kl 21:05 Helt normal valpeatferd. De færreste valper er "perfekte". Min bet meg til blods i flere måneder 😅 Flere ganger måtte jeg stenge meg inn på badet og gråte mens valpen skrapte på badedøra og var ivrig på mer blod. Som voksen er hun den roligste, flotteste hunden man kan tenke seg. Og jeg lærte meg at man ikke skal kreve perfeksjon fra første stund. Valper må få lov til å være tullete og urokråker, og man har lov til å le av uønsket atferd. "Når først en ting går «galt» ute, føler jeg alt går galt - hun får helt raptus og løper i alle retninger motsatt fra dit jeg vil-" Noen valper er veldig sensitiv til frustrasjon/stress i eier, og reagerer med 'raptus'. Det er kanskje derfor du føler at alt går galt når én ting går galt. Neste gang noe går galt, stopp opp, sett deg ned og gi valpen en kos, et par godbiter for å sitte eller andre kommandoer den kan godt, og ikke tenk så mye på hva du eller valpen "bør" kunne. Sett tiden på pause i et par minutter. Da får du sentrert deg selv, og valpen vil definitivt bli roligere. Det beste du kan gjøre for deg selv og valpen er å senke forventningene til valpen 139 hakk. Den trenger ikke å gjøre alt riktig NÅ. Målet er at den skal bli en god hund når den er voksen. Det er minst 2 år til. På disse to årene skal du legge inn gode rutiner, lade opp kontaktord og trene kontant, sladretrening og motbetinging, trene ro ute osv. Du vil møte nye problemer ved hver fase av valpens to første år, og du vil finne løsninger. Og, du skal le når den er tullete, fordi valper er rakkere og de må få lov til å være rakkere uten at livet til eieren faller sammen. Mange valpefakter vil falle vekk helt av seg selv ettersom den blir eldre. Andre valpefakter vil falle vekk fordi du øver inn alternativ atferd, avledet dårlig atferd, legger til gode rutiner og roser god atferd. Ikke stress så mye 🙂 Og jeg er uenig i de som mener snusematte og annet er for mye. Mental aktivitet er flott. Så lenge valpen får massevis av søvn, så er det bare flott at den får enkle mentale aktiviteter som gir mestringsfølelse. Når det kommer til at den spiser på alt ute, så må du rett og slett bare være litt i forveien. Når du tar fra den ting, kan den lære at disse tingene er ekstra spennende. Derfor er det best at du har litt oversikt over området dere er. Men, øv på å bytte når dere er inne, også når dere er rett utenfor hjemmet, osv. Helst bør du ha noe ekstra godt i lomma for å bytte. Jeg bruker ordet "trade" med mine. Når jeg sier "trade", vet de at de får noe skikkelig digg og kommer løpende. Jeg begynte å lære de "trade" ved å si ordet mens jeg ga de skikkelig digge godbiter. Deretter begynte jeg å si det mens de hadde en leke i munnen (leker for de har ikke høy verdi). Nå kan jeg si det om de finner brødskiver i grøftekanten, men finner de noe ekstra digg (pizzabit eller kylling), blir jeg ignorert. Da må jeg inn i kjeften med fingrene, men de får masse godbiter og lek etterpå, så de tolererer det. Anonymkode: 974b2...edf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #10 Del Skrevet 20 timer siden Hei! Kjenner meg igjen i frustrasjonen din, jeg har selv en gjeterhund, som fortsatt er valp, og jeg trodde også at jeg skulle bli gal den første måneden jeg hadde den i hus! Jeg har ikke så mye å tilføye enn de andre har skrevet her, synes du har fått mange gode tips! Men, ønsker gjerne å dele en teknikk for å lære "slipp" som jeg lærte på valpekurs. Du må ha 2 helt like leker (trenger ikke være samme farge, men må være samme type). Gjerne litt myke, som hunden kan bite og dra i. Den må heller ikke leke med disse lekene til vanlig, bare da du skal trene. Du setter deg ned på bakken med hunden, så tar du den ene leken og begynner å dra den fram og tilbake på bakken for å fange hunden sin oppmerksomhet. Da hunden får tak i leken har du en liten drakamp med den før du lar den få leken. Så tar du frem den andre leken du har, å begynner å dra den frem og tilbake langs bakken for å fange hundens oppmerksomhet. Da hunden slipper den første leken og prøver å ta den leken du har, så sier du "slipp" og roser akkurat i det hunden slipper leken den har i munn for å ta den leken du har i hånda. Så gjør du dette her helt til hunden skjønner poenget. Det kan være litt vanskelig å "time" det å si "slipp" akkurat da hunden slipper, men det blir et muskelminne hos hunden etter hvert. Det er dog viktig å ikke løfte leken fra bakkeplan når man gjør dette, da får du fort en hund som lærer seg å hoppe. Dette funket veldig bra på min gjeterhund. Vi har også begynt å bruke leke som belønning isteden for godbit, da hunden er mye mer gira på en leke den ikke får leke med ellers, enn en godbit. Men dette varierer fra hund til hund. Masse lykke til med valpen❤️ Anonymkode: 2f7ee...08a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #11 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei! Kjenner meg igjen i frustrasjonen din, jeg har selv en gjeterhund, som fortsatt er valp, og jeg trodde også at jeg skulle bli gal den første måneden jeg hadde den i hus! Jeg har ikke så mye å tilføye enn de andre har skrevet her, synes du har fått mange gode tips! Men, ønsker gjerne å dele en teknikk for å lære "slipp" som jeg lærte på valpekurs. Du må ha 2 helt like leker (trenger ikke være samme farge, men må være samme type). Gjerne litt myke, som hunden kan bite og dra i. Den må heller ikke leke med disse lekene til vanlig, bare da du skal trene. Du setter deg ned på bakken med hunden, så tar du den ene leken og begynner å dra den fram og tilbake på bakken for å fange hunden sin oppmerksomhet. Da hunden får tak i leken har du en liten drakamp med den før du lar den få leken. Så tar du frem den andre leken du har, å begynner å dra den frem og tilbake langs bakken for å fange hundens oppmerksomhet. Da hunden slipper den første leken og prøver å ta den leken du har, så sier du "slipp" og roser akkurat i det hunden slipper leken den har i munn for å ta den leken du har i hånda. Så gjør du dette her helt til hunden skjønner poenget. Det kan være litt vanskelig å "time" det å si "slipp" akkurat da hunden slipper, men det blir et muskelminne hos hunden etter hvert. Det er dog viktig å ikke løfte leken fra bakkeplan når man gjør dette, da får du fort en hund som lærer seg å hoppe. Dette funket veldig bra på min gjeterhund. Vi har også begynt å bruke leke som belønning isteden for godbit, da hunden er mye mer gira på en leke den ikke får leke med ellers, enn en godbit. Men dette varierer fra hund til hund. Masse lykke til med valpen❤️ Anonymkode: 2f7ee...08a Fantastisk, takk for at du deler. ❤️ Anonymkode: 4e499...59e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå