Gå til innhold

Trenger hjelp til å ordne en regningskonto. Ja, vet jeg er dum, men forstår ikke.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en brukskonto med tilhørende kort hvor alt fra konto og også det som blir trukket fra kortet går ut fra.

Også e-fakturaer. 

Gikk inn på Nordea nå for å opprette en regningskonto.

Da må jeg opprette en brukskonto og kalle den for regningskonto.

Så da har jeg to kontoer med samme kort.

Hvis jeg da overfører 15.000 til min nye regningskonto som skal gå til utgifter hvordan blir det da med det som blir trukket rett fra kortet? 

Det er b.l.a streaming.

Eller kaller jeg den gamle brukskontoen for regningskonto og den nye for brukskonto?

Og hvordan blir det når jeg handler i butikken, hvilken konto går pengene fra da?

Som sagt helt nek når det gjelder dette så er takknemlig for hjelp. 

Anonymkode: d00f3...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du lager en ny konto i samme bank så er ikke den knyttet til bankkortet ditt. Et bankkort er bare knyttet til en konto.

Anonymkode: 253ce...d3b

• Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du kan ha 2 kontoer på 1 kort. Men du kan lage en konto der strøm, husleie etc bli trekt fra denne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 minutt siden):

Tror ikke du kan ha 2 kontoer på 1 kort. Men du kan lage en konto der strøm, husleie etc bli trekt fra denne. 

Da må jeg gå inn å endre alle e-fakturaer og betalinger så de blir trukket fra den nye kontoen? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eller må jeg ha et kort til den nye kontoen også?

Og bruke den kontoen til handling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal den brukes til regninger, trenger du vel ikke kort der. 
Du overfører en fast sum fra bruks-/lønnskontoen din over til regningskontoen, og så legger du inn avtale om at giroer skal trekkes fra den. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du ønsker kan du sikkert få kort også på ny konto. Men mulig du da må betale ekstra for dette kortet.

Jeg har for enkelthets skyld opprettet ny konto og endret til at lønn utbetales til denne. Så er min eksisterende konto virkelig bare til bruk.

Anonymkode: 16c24...385

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da må jeg gå inn å endre alle e-fakturaer og betalinger så de blir trukket fra den nye kontoen? 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og bruke den kontoen til handling?

Det letteste er å beholde den kontoen du allerede har kort til som brukskonto, og bruke den som vanlig når du handler med bankkort. Da blir det du handler med bankkort trukket fra den kontoen.

Fra den andre kontoen kan du betale regninger, sette opp faste trekk, avtalegiro osv. Da må du bare passe på at du jevnlig overfører penger til denne kontoen. Du trenger ikke noe bankkort til kontoen for å betale regninger.

Anonymkode: 253ce...d3b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har en brukskonto med tilhørende kort hvor alt fra konto og også det som blir trukket fra kortet går ut fra.

Også e-fakturaer. 

Gikk inn på Nordea nå for å opprette en regningskonto.

Da må jeg opprette en brukskonto og kalle den for regningskonto.

Så da har jeg to kontoer med samme kort.

Hvis jeg da overfører 15.000 til min nye regningskonto som skal gå til utgifter hvordan blir det da med det som blir trukket rett fra kortet? 

Det er b.l.a streaming.

Eller kaller jeg den gamle brukskontoen for regningskonto og den nye for brukskonto?

Og hvordan blir det når jeg handler i butikken, hvilken konto går pengene fra da?

Som sagt helt nek når det gjelder dette så er takknemlig for hjelp. 

Skal du opprette en konto til, så blir det en separat konto som ikke henger sammen med den kontoen du alt har. 

Jeg kaller kortkontoen min for daglig bruk, regningskontoen for regningskonto, bufferkonto for sparing, og bilutgifter på egen konto. 

På regningskontoen har jeg tatt alt av faste regninger jeg får i løpet av ett år, summert utgiftene og så delt på 12 måneder. Summen jeg da kommer frem til, setter jeg på regningskontoen. 

Når det nærmer seg ny lønning, så ser jeg hvor mye penger jeg har igjen og setter største parten av dette på bilkontroll og sparekonto. Slik har jeg gjort i mange år. 

Anonymkode: 98a81...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du trenger ikke kort til regningskontoen. Der skal bare regninger trekkes fra. Blir det for mye eller for lite penger på en konto, så går du i nettbanken og overfører. 
En gang i uken er lurt å se på regninger inn og penger igjen på kontoene dine. Da har du grei oversikt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Opprett ny konto og bestill nytt kort for den kontoen, om du velger å bruke den som regningskonto eller brukskonto velger du selv, du må bare huske å bruke riktige kort til de forskjellige tingene.. 

Du må da evt ta en runde å legge inn det nye kortet på alle streaming sider osv, med mindre du bruker denne nye kontoen som brukskonto. 

Anonymkode: b41a5...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Opprett ny konto og bestill nytt kort for den kontoen, om du velger å bruke den som regningskonto eller brukskonto velger du selv, du må bare huske å bruke riktige kort til de forskjellige tingene.. 

Du må da evt ta en runde å legge inn det nye kortet på alle streaming sider osv, med mindre du bruker denne nye kontoen som brukskonto. 

Høres ut som det enkleste er å ha et kort på den nye kontoen og bruke den som brukskonto. Og da bare bytte kort på VY og i buss appen. For det er kun disse jeg bruker kortet på bortsett fra betalinger og handling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du at jeg har mange kontoer...jeg har matkonto,brukskonto, spare konto, 2 kontoer til barna. Og 4 ukes kontoer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nei nei og nei. 

Du trenger bare ett kort. Kjekt med en ekstra konto for regninger og andre faste utgifter. Jeg har 6 kontoer. Det gir meg oversikt og forutsigbarhet. 

- Brukskonto med kort

- Budsjettkonto der lønna kommer inn, og variable regninger betales ut fra. 

- Regningskonto der alle de faste utgiftene går ut. 

- Salgskonto, der alt jeg tjener på å selge ting på Finn eller på FB går inn. Disse pengene brukes til klatrepenger når jeg reiser. 

- Reisekonto, der alt jeg tjener utenom jobb går inn. Har tenkt meg på en lengre utenlandsreise neste år, og må da ta fri uten lønn ei uke. Det jeg sparer her skal gå til å kunne kompensere for tapt inntekt. 

- Sparekonto med høy rente (fastrenteinnskudd), fordi jeg har bundet kontoen og ikke kan ta ut pengene på ett år

- Vanlig sparekonto

Du trenger absolutt ikke å gjøre som meg, men jeg synes at det å spare penger til ulike formål er gøy. 

Anonymkode: 5ebcd...8cf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei nei og nei. 

Du trenger bare ett kort. Kjekt med en ekstra konto for regninger og andre faste utgifter. Jeg har 6 kontoer. Det gir meg oversikt og forutsigbarhet. 

- Brukskonto med kort

- Budsjettkonto der lønna kommer inn, og variable regninger betales ut fra. 

- Regningskonto der alle de faste utgiftene går ut. 

- Salgskonto, der alt jeg tjener på å selge ting på Finn eller på FB går inn. Disse pengene brukes til klatrepenger når jeg reiser. 

- Reisekonto, der alt jeg tjener utenom jobb går inn. Har tenkt meg på en lengre utenlandsreise neste år, og må da ta fri uten lønn ei uke. Det jeg sparer her skal gå til å kunne kompensere for tapt inntekt. 

- Sparekonto med høy rente (fastrenteinnskudd), fordi jeg har bundet kontoen og ikke kan ta ut pengene på ett år

- Vanlig sparekonto

Du trenger absolutt ikke å gjøre som meg, men jeg synes at det å spare penger til ulike formål er gøy. 

Anonymkode: 5ebcd...8cf

Jeg har også diverse sparekontoer, b.l.a microspar.

Men har da bare en konto som lønn går inn på og regninger går ut fra. Siden jeg nå får penger en gang i mnd istedenfor hver 14 dag tenkte jeg det kunne være greit med både brukskonto og regningskonto.

Men med avtalegiro, regninger som må legges inn og betalinger som blir trukket direkte fra kortet synes jeg det blir vanskelig å få det til på en enkel måte. 

Siden jeg også har ting som går direkte fra kortet så bør jeg vel ha regningskontoen tilknyttet dette kortet og heller ordne en konto og et nytt kort som bare er til handling, buss og tog. 

Ser for meg at dette er den beste måten å gjøre det på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har også diverse sparekontoer, b.l.a microspar.

Men har da bare en konto som lønn går inn på og regninger går ut fra. Siden jeg nå får penger en gang i mnd istedenfor hver 14 dag tenkte jeg det kunne være greit med både brukskonto og regningskonto.

Men med avtalegiro, regninger som må legges inn og betalinger som blir trukket direkte fra kortet synes jeg det blir vanskelig å få det til på en enkel måte. 

Siden jeg også har ting som går direkte fra kortet så bør jeg vel ha regningskontoen tilknyttet dette kortet og heller ordne en konto og et nytt kort som bare er til handling, buss og tog. 

Ser for meg at dette er den beste måten å gjøre det på. 

Dumt å ha flere kort som du må betale årsgebyr på da.

Selv har jeg valgt å ikke ha et eneste vanlig bankkort, så slipper jeg årsgebyr helt.

Anonymkode: 459e8...8e6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Selv har jeg valgt å ikke ha et eneste vanlig bankkort, så slipper jeg årsgebyr helt.

Oi, siterte feil innlegg men får det ikke bort på mobil.

Jeg har to kort, ett vanlig Visa som brukskort, og ett mastercard.

Ts, jeg hadde samme følelse som deg, at jeg ikke følte jeg fikk oversikt over betalinger som trekkes fra brukskortet, så jeg løste det ved å ha trekk fra Mastercardet i stedet. Da får jeg obersikt hver måned over hva som er trukket, og jeg har fanget opp unødvendige trekk - noe jeg aldri klarte å få med meg fra brukskortet (fordi jeg var for lat på å gå over hver transaksjon, så fullstendig min feil altså).

Jeg har også et fast trekk fra regningskonto til Mastercardinnbetaling, slik at jeg aldri risikerer å betale unødvendige renter. Jeg ser jo hver måned om jeg går i minus eller ikke, så jeg har ikke trøbbel med å betale inn ekstra til Mastercard for å unngå rentene.

Anonymkode: ef30e...3fc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Spørsmålet er jo hvor man har sine kontoer. Noen banker har gratis/kort uten gebyrer. Blant annet Obos banken dersom man er Obos medlem.
Ikke en bank jeg bruker til dagligbank, men har en konto med kort der, og sparer opp til egenandeler hos lege gjennom året med noen hundredelapper i måned slik at jeg i januar har kontoen full til å betale inntil frikortet er på plass før mars måned kommer. Da bruker jeg bare det kortet. 
Her er mange måter å snu seg på for å planlegge økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...