AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:49 #1 Del Skrevet lørdag kl 19:49 Jeg har nettopp overtatt en bolig hvor internt bruksareal (BRA-i) er oppgitt til å være 66 kvadratmeter (65 kvm P-rom og 1 kvm S-rom). I forbindelse med at jeg ønsker å legge ny parkett, har jeg gjort beregninger ut fra plantegningen og kommer kun fram til 50 kvm internt bruksareal (P-rom). Dette gir et avvik på 15 kvadratmeter, eller drøye 23 prosent. Er det noen som har vært borte i lignende situasjoner og vet hva som kan ha skjedd her? Er det vanlig at det kan oppstå slike store avvik, og har noen erfaringer med hvordan man går frem når det gjelder oppfølging med takstmann eller eiendomsmegler? Jeg har allerede sendt en e-post til takstmannen som utførte tilstandsrapporten for å be om en ny måling. Takk for alle råd og erfaringer – det føles litt urolig å oppdage dette etter overtakelse. Anonymkode: 698eb...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:04 #2 Del Skrevet lørdag kl 20:04 Hva får du på plantegningen hvis du regner alt innenfor yttervegger? Anonymkode: 267cb...816 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:12 #3 Del Skrevet lørdag kl 20:12 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva får du på plantegningen hvis du regner alt innenfor yttervegger? Anonymkode: 267cb...816 Totalt areal innenfor ytterveggene (uten balkong) er 50.04m². Anonymkode: 698eb...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:15 #4 Del Skrevet lørdag kl 20:15 Dette burde kvalifisere som vesentlig mangel og du har vel boligkjøperforsikring? Anonymkode: 677f9...5ef 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:17 #5 Del Skrevet lørdag kl 20:17 Når vi solgte ble arealet målt av takstmann med laser. Er det faktisk så stort avvik så vil jeg si det er en vesentlig mangel. Her ville jeg sjekket rapporten på de oppgitte målene og hva du får. Så ville jeg fått en ny måling hvis du fremdeles får stort avvik før du klager. Ville ikke klaget basert på en amatørmåling. Anonymkode: 50f7d...63e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:17 #6 Del Skrevet lørdag kl 20:17 Jeg vet om noen andre kjøpere som hadde samme problem. Jeg vet at de prøvde å heve kjøpet, men jeg vet ikke hvordan det endte. Anonymkode: fc0fd...432 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:21 #7 Del Skrevet lørdag kl 20:21 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Totalt areal innenfor ytterveggene (uten balkong) er 50.04m². Anonymkode: 698eb...3c4 Da må det være en feil i papirene. Står det nevnt BRA b/e i papirene? Anonymkode: 267cb...816 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:22 #8 Del Skrevet lørdag kl 20:22 Digresjon, men når jeg skulle selge i vår måtte jeg korrigere oppmålingen flere ganger, så det er meget mulig at det du har funnet ikke stemmer. Det er vel boligkjøperforsikringen som er veien å gå. Anonymkode: 4bfee...86b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:22 #9 Del Skrevet lørdag kl 20:22 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når vi solgte ble arealet målt av takstmann med laser. Er det faktisk så stort avvik så vil jeg si det er en vesentlig mangel. Her ville jeg sjekket rapporten på de oppgitte målene og hva du får. Så ville jeg fått en ny måling hvis du fremdeles får stort avvik før du klager. Ville ikke klaget basert på en amatørmåling. Anonymkode: 50f7d...63e Det er takstmannens plantegning jeg tar utgangspunkt i. Jeg har allerede tatt kontakt på e-post for å be om en ny måling Anonymkode: 698eb...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:24 #10 Del Skrevet lørdag kl 20:24 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er takstmannens plantegning jeg tar utgangspunkt i. Anonymkode: 698eb...3c4 Fram med målebåndet og krabb på gulvet. Anonymkode: 267cb...816 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:27 #11 Del Skrevet lørdag kl 20:27 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da må det være en feil i papirene. Står det nevnt BRA b/e i papirene? Anonymkode: 267cb...816 BRA-e står oppgitt til å være 6 kvm - en kjellerbod. Den er ikke med i plantegningen. Anonymkode: 698eb...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:28 #12 Del Skrevet lørdag kl 20:28 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da må det være en feil i papirene. Står det nevnt BRA b/e i papirene? Anonymkode: 267cb...816 Og BRA-b står oppgitt til å være 8 kvm - en balkong. Det stemmer med målene på plantegningen. Anonymkode: 698eb...3c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:33 #13 Del Skrevet lørdag kl 20:33 Da er det nok BRA som er 66, BRA-e 6, BRA-b 8 og da blir BRA-i ca 52. Anonymkode: 267cb...816 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:58 #14 Del Skrevet lørdag kl 20:58 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Da er det nok BRA som er 66, BRA-e 6, BRA-b 8 og da blir BRA-i ca 52. Anonymkode: 267cb...816 Det er i så fall ikke greit. Det står tydelig i både tilstandsrapporten og i boligannonsen at BRA-i er 66 kvm (65 kvm P-rom og 1 kvm S-rom). Prisen for leiligheten tilsvarer også at BRA-i er 66 kvm. Anonymkode: 698eb...3c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:03 #15 Del Skrevet lørdag kl 21:03 Håper det går som en vesentlig mangel og at du har forsikring. Men, ser man ikke forskjell på 50 og 65 kvm på visning og overtakelse? Anonymkode: 7506d...e4f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:08 #16 Del Skrevet lørdag kl 21:08 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Da er det nok BRA som er 66, BRA-e 6, BRA-b 8 og da blir BRA-i ca 52. Anonymkode: 267cb...816 Dette står i annonsen og tilstandsrapporten: Internt bruksareal: 66 m² (BRA-i) Bruksareal: 72 m² Eksternt bruksareal: 6 m² (BRA-e) Balkong/Terrasse: 8 m² (TBA) Anonymkode: 698eb...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:09 #17 Del Skrevet lørdag kl 21:09 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Håper det går som en vesentlig mangel og at du har forsikring. Men, ser man ikke forskjell på 50 og 65 kvm på visning og overtakelse? Anonymkode: 7506d...e4f Jeg stoler jo i utgangspunktet på boligannonsen og på tilstandsrapporten i salgsoppgaven. Det er ikke alltid så lett å se hvor stor en leilighet er uten møbler. Anonymkode: 698eb...3c4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:13 #18 Del Skrevet lørdag kl 21:13 Har du et rom du bruker som egentlig er en innebod? Har du husket å regne med badet? Antar du ikke skal ha parkett der. Anonymkode: 77fb7...6b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:27 #19 Del Skrevet lørdag kl 21:27 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har du et rom du bruker som egentlig er en innebod? Har du husket å regne med badet? Antar du ikke skal ha parkett der. Anonymkode: 77fb7...6b2 Ja, totalt areal innenfor ytterveggene (inkludert en bod på 1 kvm) er 50.04m² ifølge takstmannens plantegning. Anonymkode: 698eb...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:10 #20 Del Skrevet lørdag kl 23:10 Er det oppgitt mål på takstmannens tegninger? Stemmer de med de målene du selv har funnet? Har du sjekket byggtegningene på kommunens saksinnsyn eller spurt styret i borettslaget/sameiet om tegninger? Ville sjekket hvor det har gått galt - og om det kan skyldes en målefeil eller alternativt virker som alle mål er litt for store. Sistnevnte ville jeg tolket som bevisst svindel! Anonymkode: 64276...5a9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå