AnonymBruker Skrevet 2. november #1 Del Skrevet 2. november Hei! Jeg har fullført videregående og tar et friår nå, men jeg er usikker på hva jeg bør studere til neste år. Jeg har en interesse for økonomi og vurderer derfor å bli siviløkonom. Samtidig har jeg noen bekymringer rundt jobbmuligheter i arbeidsmarkedet. Jeg er blant annet redd for at det er mange utdannede økonomer og derfor stor konkurranse om relevante jobber. I tillegg bekymrer jeg meg for hvordan økt automatisering og teknologisk utvikling vil påvirke økonomyrket i fremtiden. Er det noen siviløkonomer eller andre med erfaring som kan gi meg råd om dette? Anonymkode: f3ea9...356 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #2 Del Skrevet 2. november Jeg er utdannet siv.øk, og kan med hånden på hjertet si at det er beinhard konkurranse. Finnes ALTFOR mange økonomer der ute, og det spyttes ut nye fra universitetene hvert år. De aller aller aller fleste jeg kjenner som har samme tittel eller lavere, har ikke jobb innen ønsket felt. På universitetet sto lærerne og skrøt av hvor lett det er å få seg jobb, og at vi kom til å bli headhuntet etc. Totalt bullshit. Bare en veldig liten % kommer gjennom nåløyet. De aller fleste ender med en utdanning de ikke får bruk for. Men om du virkelig vil gå innen økonomi så er det den veien jeg anbefaler. Ikke gå noen av de "side-tingene" som innovasjon, salg etc. De gir det bare litt av hele økonomi-spekteret, mens øk. adm gir deg hele. Men nei, relevant jobb kan man se langt etter med mindre man bor i for eks Oslo. Men der er det enda flere om beinet... Anonymkode: b7a87...38e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #3 Del Skrevet 2. november 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er utdannet siv.øk, og kan med hånden på hjertet si at det er beinhard konkurranse. Finnes ALTFOR mange økonomer der ute, og det spyttes ut nye fra universitetene hvert år. De aller aller aller fleste jeg kjenner som har samme tittel eller lavere, har ikke jobb innen ønsket felt. På universitetet sto lærerne og skrøt av hvor lett det er å få seg jobb, og at vi kom til å bli headhuntet etc. Totalt bullshit. Bare en veldig liten % kommer gjennom nåløyet. De aller fleste ender med en utdanning de ikke får bruk for. Men om du virkelig vil gå innen økonomi så er det den veien jeg anbefaler. Ikke gå noen av de "side-tingene" som innovasjon, salg etc. De gir det bare litt av hele økonomi-spekteret, mens øk. adm gir deg hele. Men nei, relevant jobb kan man se langt etter med mindre man bor i for eks Oslo. Men der er det enda flere om beinet... Anonymkode: b7a87...38e Takk for svar! Nå ble jeg enda mer usikker, bor i Stavanger hva hadde du da anbefalt at jeg gjøre eller studere? Syns du økonomiutdanningen har noe å si med tanke på hvor du studerte? Er NHH mer ettertraktet enn de andre universitetene? Anonymkode: f3ea9...356 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november #4 Del Skrevet 3. november Er siviløkonom fra NHH, og store deler av omgangskretsen er også det. Har aldri vært noen risiko for arbeidsledighet, selv ikke under pandemien. De fleste fikk jobb et år før de var ferdig studert. Og der jeg jobber nå har vi over mange år fått tak i færre nyansatte enn vi ønsker. Jeg er ikke redd for utviklingen. Det kommer stadig flere krav, regulatoriske endringer, og tjenester. Måten nyansatte jobber på nå er helt annerledes enn da jeg var ny. Og uansett, som siviløkonom beviser du bare at du er god til å lære, og raskt kan tilpasse deg, så det finnes muligheter innenfor en rekke bransjer. Men er nok for mange totalt sett. Er mange steder som kun rekrutterer fra skolene som opprinnelig kunne utdanne siviløkonomer. Anonymkode: 1899e...240 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november #5 Del Skrevet 3. november Er det ikke to tråder med akkurat samme spørsmål, og litt ulik tittel? Kanskje de bør merges? Anonymkode: c7327...75d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå