Gå til innhold

Er dette sykt frekt?

Kvisten3

Anbefalte innlegg

Vi gir bare gaver til barna. Men så gir jo jeg gave til mitt voksne barn, og mitt voksne barn gir gave til meg. Og det gjør de andre og. Men jeg gir da ikke gave til mine voksne tantebarn, og de gir ikke gave til meg. 

Anonymkode: dff13...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler appen Ønsk!
Da kan man dele en ønskeliste man kan oppdatere med nye ting etterhvert som man kommer på noe man ønsker seg. De som skal kjøpe kan hele tiden se oppdatert ønskeliste, og reservere dersom de kjøper noe, så andre ser at den tingen allerede er kjøpt (greit for å unngå at noen får fem av samme tingen). Selv ser man ikke hva som har blitt reservert/kjøpt før man eventuelt går aktivt inn for å finne det ut (og får en "advarsel" i form av spørsmål om man virkelig vil se hva som er reservert).
Det er sikkert mange som synes ønskeliste er frekt eller teit, men hvorfor er det verre enn å måtte hoste opp ønsker når folk spør? Jeg har laget liste der og sender link til de som spør hva jeg ønsker meg. Flere av vennene mine har også tatt den i bruk, og det synes jeg er kjempekjekt!

Anonymkode: ad041...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så ille å ønske seg en bok, og å kjøpe noen bøker i gave? En flaske rødvin til bror? Ullsokker til far? Du kan si ifra at du toner ned nivået, og levere konkret ønskeliste selv, så de vet hvor lista ligger og at du gjerne vil ha tilsvarende liste tilbake. Bøker "disse titlene". Flanellspysj fra Cubus. Ullsokker. Ansiktskrem merke: det du bruker. En champagneflaske (til nyttårsaften). Kinogavekort. 

Jeg lager ønskelister, og alle som ikke leverer ønskelister tilbake får bøker og /eller sokker. Det fungerer fint. Har truet nevøer med å kjøpe underbukser hvis de ikke ønsker seg noe, og da listene uteble når de ble tenåringer fikk de Calvin Klein-boxere, og alle var fornøyde og stemningen god. Niesen skyndte seg å ønske seg calvin klein-undertøy året etter.

I år blir det bøker.

Anonymkode: 06ba3...0bc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva andre ønsker kan ikke du styre, det du derimot kan gjøre er å gi beskjed om fra neste år ønsker du ingen gaver fra noen og du kommer heller ikke til å kjøpe noen i retur.

Men å bestemme at de andre voksne ikke skal få heller eller at alle bare skal få en gave hvor de verken vet hvem de skal kjøpe til eller hvem de får fra kan du virkelig ikke mene.

Anonymkode: 8dcb8...0bf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.11.2024 den 11.19):

Men er det så ille å ønske seg en bok, og å kjøpe noen bøker i gave? En flaske rødvin til bror? Ullsokker til far?

Anonymkode: 06ba3...0bc

Er det så ille å ikke kjøpe noe bare for å kjøpe noe? 

Anonymkode: 156e2...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi løser det med å ha en lukket/hemmelig Facebookgruppe for nærmeste familie (min mor, mine brødre, mine nevøer osv). Nå mot slutten av november så skriver vi alle inn der hva vi ønsker oss. 

Da er det lett å kjøpe gaver og det er kjekt å både få og gi, fordi man vet det er noe man ønsker seg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere år siden jeg og mine søsken sluttet å kjøpe julegaver til hverandre. Jeg kjøper ikke gaver til venninner heller og de kjøper ikke til meg.

Vi møtes i julen og hygger oss sammen med god mat og drikke, det er viktigere enn gaver for oss alle. 

Dessuten har vi nådd en alder hvor vi har stort sett alt vi trenger, men, som nevnt, hyggelig samvær setter alle pris på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker selv hvor lei jeg er av pakker med tiden, mest fordi 90% er ræl som blir kjøpt bare for å kjøpe, fordi en liksom må og skal og bør gi hverandre noe til jul. Med min egen familie har jeg ikke noe problem med å si at '"hei, i år dropper vi gave, med unntak av barna" (under 18 eller før konfirmasjon). Gir og får gave av samboeren og det er da noe som er gjennomtenkt og alltid faller i smak. Ellers sørger jeg for å gi beskjed eller sende ønskeliste og samtidig be om å få deres ønskeliste. Ønsker meg ofte bøker, treningsutstyr som løpesko, løpesokker osv, ting jeg uansett ville kjøpt til meg selv etterhvert og som jeg dermed sparer noen kroner på. Er også glad i å gi bort kurv/pose med lokale råvarer, hjemmelaget mat som granola, kryddermiks osv). Rett og slett tenke på  nytte og omtanke. :) syntes det har fungert veldig fint så langt de siste årene hvor vi har gjort det slik. De handler mest om kommunikasjon og en avklaring rundturen forventninger slik at ingen føler seg ignorert eller glemt men vet hva som er tanken 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jwg kutta ut å både ønske meg og kjøpe gaver for 25-30 år siden, ga beskjed om mitt ståsted og hva jeg syns om hele pakkegalskapen i jula.

Ble litt sure miner og noen prøvde å gi meg gave de første åra, men de returnerte jeg uåpnet. 

Jeg mener hele gavegreia i jula er idiotisk de fleste av oss kjøper det vi trenger fortløpende og om vi ikke gjør det er det sannsynligvis så dyrt at ingen har råd ril å kjøpe det i julepresang heller… så da blir det til at vi ofte gir hverandre noe bare for å gi noe, som ingen trenger eller ønsler seg og det er bare nok en ting som havner på dynga.

Hvis du virkelig ønsker å glede meg så husker du bursdagen min og ringer/sender et kort eller lignende da.

Anonymkode: 4c423...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mitt søsken sagt at han ikke ønsker å bytte gaver, så skulle jeg respektert det. Da hadde jeg bare fått større budsjett til gaver til resten av gjengen! Men hadde han insistert på at det ble en pakkelek eller ingen gaver mellom alle voksne hver gang han arrangerte jul, så hadde jeg blitt hjemme. Jeg føler det er den eneste riktige fremgangsmåten, å be om å bli holdt utenfor gaveplanleggingen. Så får du heller se om de andre følger på senere. Kanskje de egentlig sitter og tenker det samme?

Nå kommer heldigvis dette aldri til å skje for min del, for familien min er glade givere! Elsker å se folk åpne pakker jeg har brukt lang tid på å finne, samt gjort meg ordentlig flid med innpakningen. Å gi og motta julegaver gjøres med hjerte i vår familie! Kunne ikke tenkt meg en mer stusselig julaften, enn en uten gaver. Trist.

Anonymkode: 1f044...dfe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta det opp. Å bytte vinflasker og konfektesker er litt unødvendig.

Eller, enda bedre er det å finne en konsert eller teater du har lyst til å gå på selv og gi billetter så dere kan gå sammen. Da har du både gitt gave og sikrer deg en hyggelig opplevelse med noen du er glad i.

Anonymkode: 74de0...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror gaver mellom voksne var mer «stas» en god tid tilbake, når det ikke var overflod og man ikke hadde alt fra før, og man ikke hadde råd til å kjøpe seg alt man trengte? 

Vi voksne i familien sluttet med gaver til hverandre for ca 10år siden. Vi har jo alt vi trenger? Og det ble gjerne kjøpt bare for å kjøpe, endte opp med å føles som ren byttehandel. Ble jo alltid glad for gavene, og alltid likt å gi gaver, men vi bestemte for heller å kjøpe gode og fine gaver til barna, også nyter vi voksne gleden dems og julestemningen på juleaften. Aldri savnet gavene, får ikke en eneste gave. Det er alt det andre med julen som er jul for meg :)

Anonymkode: b143e...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...