Kvisten3 Skrevet lørdag kl 19:21 #1 Del Skrevet lørdag kl 19:21 Jeg syntes dette med julegaver er skikkelig vanskelig. Både det å tenke ut noe man kan få i gave selv, men også det å finne på noe å gi til noen som «ikke trenger noen ting» eller «er jo alltids greit med et par sokker». Optimalt skulle jeg ønske vi hadde en sånn pakkelek-ordning hvor alle har med én gave til potten, men jeg skjønner jo at jeg ikke bare kan endre på hvordan foreldre og søsken har gjort det i alle år. Syntes bare det er så synd å bruke tusenvis av kroner på noe man egentlig ikke har bruk for bare fordi det er forventet og «tradisjon». Jeg kan jo selvfølgelig finne noe billigere, men syntes det er kjipt hvis de andre ikke vil gi noe billig eller brukt: Det andre jeg vurderer er å foreslå at kun barna får (pr nå er det kun ett barn i familien), men med det så blir det jo automatisk kjedeligere for både mamma og pappa og bror som sikkert har lyst på gaver selv og som kommer til å gi noe til oss voksne uansett, som igjen bare fører til dårlig samvittighet. Hvordan løser dere andre det? Og når er man voksen nok til å bestemme litt selv? Har jo veldig lyst til å ha pakkelek når vi begynner å arrangere jul selv ila de neste årene; men ikke hvis det blir trosset av øvrig familie. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet lørdag kl 19:26 #2 Del Skrevet lørdag kl 19:26 Kvisten3 skrev (2 minutter siden): Jeg syntes dette med julegaver er skikkelig vanskelig. Både det å tenke ut noe man kan få i gave selv, men også det å finne på noe å gi til noen som «ikke trenger noen ting» eller «er jo alltids greit med et par sokker». Optimalt skulle jeg ønske vi hadde en sånn pakkelek-ordning hvor alle har med én gave til potten, men jeg skjønner jo at jeg ikke bare kan endre på hvordan foreldre og søsken har gjort det i alle år. Syntes bare det er så synd å bruke tusenvis av kroner på noe man egentlig ikke har bruk for bare fordi det er forventet og «tradisjon». Jeg kan jo selvfølgelig finne noe billigere, men syntes det er kjipt hvis de andre ikke vil gi noe billig eller brukt: Det andre jeg vurderer er å foreslå at kun barna får (pr nå er det kun ett barn i familien), men med det så blir det jo automatisk kjedeligere for både mamma og pappa og bror som sikkert har lyst på gaver selv og som kommer til å gi noe til oss voksne uansett, som igjen bare fører til dårlig samvittighet. Hvordan løser dere andre det? Og når er man voksen nok til å bestemme litt selv? Har jo veldig lyst til å ha pakkelek når vi begynner å arrangere jul selv ila de neste årene; men ikke hvis det blir trosset av øvrig familie. De fleste i min omgangskrets er lei av tullet med gaver mellom voksne, så det har heldigvis fadet ut for lenge siden. Pakkeleken elsker jeg:) Ikke pga pakkene, men pga leken. Syns det er utrolig morsomt, men skjønner hva du mener med familie som tviholder på det trauste:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:30 #3 Del Skrevet lørdag kl 19:30 Gavekort? Folk kan si noe om hvilke butikker de kunne tenke seg å få gavekort fra? Anonymkode: 8b6b7...efe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet lørdag kl 19:36 #4 Del Skrevet lørdag kl 19:36 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gavekort? Folk kan si noe om hvilke butikker de kunne tenke seg å få gavekort fra? Anonymkode: 8b6b7...efe Men at to voksne personer utveksler et gavekort på rundt samme sum.... Det er jo bare så utrolig unødvendig? Hva er vitsen?. Er det ikke på høy tid at vi kutter ut dette? Jeg husker et år broren min fikk t-lysholdere fra ikke mindre enn 5 stk! Noe han er totalt uinteressert i. Vi lo ganske godt, så sånn sett var det jo greit:) 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvisten3 Skrevet lørdag kl 19:40 Forfatter #5 Del Skrevet lørdag kl 19:40 Men er det innafor å be om at både mine foreldre og bror ikke gir oss gave, og at vi ikke gir til de? For føler jo veldig at jeg overkjører deres forvetninger da med mine meninger, og det er jo ikke helt greit. samtidig er det jo ikke greit at de kjøper noe og jeg ikke gir tilbake, så da er man tilbake til scratch da med å bare gi noe tull bare for att. -TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:40 #6 Del Skrevet lørdag kl 19:40 Du kan jo begynne med å ta opp at en reduserer prisen på gaver mellom voksne. Anonymkode: 5d811...4c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet lørdag kl 19:43 #7 Del Skrevet lørdag kl 19:43 Kvisten3 skrev (1 minutt siden): Men er det innafor å be om at både mine foreldre og bror ikke gir oss gave, og at vi ikke gir til de? For føler jo veldig at jeg overkjører deres forvetninger da med mine meninger, og det er jo ikke helt greit. samtidig er det jo ikke greit at de kjøper noe og jeg ikke gir tilbake, så da er man tilbake til scratch da med å bare gi noe tull bare for att. -TS Jeg syns du skal ta det opp. Er ikke de fleste lei av det kjøpehysteriet uansett? Du er jo ikke frekk; det er dine egne foreldre og din egen bror! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet lørdag kl 19:51 #8 Del Skrevet lørdag kl 19:51 Dette synes jeg ikke er frekt, det er jo helt greit å ta opp problemstillingen og ikke frekt i det hele tatt. Du kan jo ikke valse inn å diktere at dere plutselig skal gjør ting annerledes, men selvfølgelig kan det diskuteres. I vår familie har søsken sluttet å gi til hverandre, barn av søsken får gaver fram til de selv får barn osv... Foreldre gir til egne barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:44 #9 Del Skrevet i går, 00:44 Det er jo ikke frekt, bare et forslag. Det ultimate teite er jo pakkelek. Da er det bedre å ikke gi noe. Anonymkode: 0bdc2...d72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:51 #10 Del Skrevet i går, 00:51 visp skrev (5 timer siden): Men at to voksne personer utveksler et gavekort på rundt samme sum.... Det er jo bare så utrolig unødvendig? Hva er vitsen?. Er det ikke på høy tid at vi kutter ut dette? Jeg husker et år broren min fikk t-lysholdere fra ikke mindre enn 5 stk! Noe han er totalt uinteressert i. Vi lo ganske godt, så sånn sett var det jo greit:) Kan ikke folk bare få lov å gjøre det de vil? Anonymkode: c9bb6...f24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:55 #11 Del Skrevet i går, 00:55 Vi løste det slik at vi kjøpte gaver til barn og barnløse søsken, mor og far. Mine barn får ikke gaver lengre av mine søsken siden de er blitt over 20 år. Anonymkode: f7b67...bea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:02 #12 Del Skrevet i går, 01:02 Det er lov å spørre og forslå. Jeg spurte i fjor sommer min bror og hans kone om ikke vi skulle slutte å kjøpe til hverandre. Det var de glade for 😅 Jeg får dermed null gaver til jul 🥴 Anonymkode: 799e6...e03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:14 #13 Del Skrevet i går, 14:14 Kvisten3 skrev (18 timer siden): Men er det innafor å be om at både mine foreldre og bror ikke gir oss gave, og at vi ikke gir til de? For føler jo veldig at jeg overkjører deres forvetninger da med mine meninger, og det er jo ikke helt greit. samtidig er det jo ikke greit at de kjøper noe og jeg ikke gir tilbake, så da er man tilbake til scratch da med å bare gi noe tull bare for att. -TS Er det dere som har familiens eneste barn? I såfall syntes jeg det er mer riktig å si at dere ikke ønsker gave, men at dere kjøper gave til besteforeldre/onkel på vegne av barnet. Tenker det er greit å ta det opp, men tror også det er vanskelig å si at en vil kjøpe gave når andre sier de ikke vil. En kan jo f.eks starte med å snakke om pris? Gavene hos oss har økt så i pris, så jeg har redusert prisen. Anonymkode: 41350...310 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:20 #14 Del Skrevet i går, 14:20 Vi gir kun gaver til barn i min familie, har funket kjempebra! Mindre stress og romsligere økonomi for alle 😊 Anonymkode: 7704f...649 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:23 #15 Del Skrevet i går, 14:23 Det er jo bare å spørre! Ingenting frekt ved det. Jeg har forsøkt, men ble nedstemt. Hater virkelig å bruke mange tusen kroner på gaver, så får man bare unødvendig dritt tilbake. Heldigvis er mannens familie mer på linje med oss, der har vi kuttet ut gaver. Anonymkode: 9c45a...2c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:33 #16 Del Skrevet i går, 14:33 Jeg er enig med deg. For min del kunne vi droppet gaver til de voksne. Jeg spurte om det et år men ingen var med på den. "Vi må jo ha noe under treet, synes du ikke?". Nei, jeg syntes ikke det. Det er dyrt og det er et stress hvert år. Ville heller ha brukt de pengene på meg selv og noe jeg trenger eller har lyst på. Nytter jo ikke ønske seg noe hos andre heller, for de er som regel tidlig ferdig med innkjøp uansett. Anonymkode: 0127a...341 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå