Gå til innhold

Jeg snakker for mye om meg selv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt i samtaler, og lurer på om noen her har råd til hvordan jeg kan bli litt flinkere. Jeg er ganske pratsom og åpen, ikke en sånn person du må dra ordene ut av. Jeg opplever at andre spør meg om noe med mitt eget liv, og jeg svarer på det. Jeg glemmer fort å spørre "hva med deg da?", ofte kommer jeg på noe annet som handler om det vi allerede snakker om og så fortsetter jeg med å fortelle om det. 

Det er ikke det at jeg ikke er interessert i andre, for hvis de forteller om sine ting så synes jeg det er interessant, Jeg blir bare litt stressa og overvelda i samtaler, og så er jeg kanskje ikke så flink til å lytte, mer at jeg hører etter for å kunne svare videre. Jeg klarer å innse hva jeg er dårlig på, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre noe med det. Synes det er flaut når jeg har snakka lenge med noen og så handler det 80% om meg. Er det noen som har noen råd?

Anonymkode: ac518...37a

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg sliter litt i samtaler, og lurer på om noen her har råd til hvordan jeg kan bli litt flinkere. Jeg er ganske pratsom og åpen, ikke en sånn person du må dra ordene ut av. Jeg opplever at andre spør meg om noe med mitt eget liv, og jeg svarer på det. Jeg glemmer fort å spørre "hva med deg da?", ofte kommer jeg på noe annet som handler om det vi allerede snakker om og så fortsetter jeg med å fortelle om det. 

Det er ikke det at jeg ikke er interessert i andre, for hvis de forteller om sine ting så synes jeg det er interessant, Jeg blir bare litt stressa og overvelda i samtaler, og så er jeg kanskje ikke så flink til å lytte, mer at jeg hører etter for å kunne svare videre. Jeg klarer å innse hva jeg er dårlig på, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre noe med det. Synes det er flaut når jeg har snakka lenge med noen og så handler det 80% om meg. Er det noen som har noen råd?

sliter med det samme,. men jeg har reguleringsproblemer.

Noe lignende adhd

Anonymkode: 5b469...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det har veldig mye å si på hvem man snakker med. Noen er forsiktige, og det er lett å plapre i vei (kanskje fordi det ellers blir litt stille), og plutselig har man fortalt om en kvise man har på rumpa liksom.

Andre er veldig pratsomme, og man blir selv den som er stille og føler at man kanskje er litt kjedelig. 

De som matcher best er jo de man føler man treffer en humoristisk linje med; at man forstår hverandre på en annen måte enn de to førstnevnte. Da har det ikke så mye å si om hvem som prater mest og minst, og det veksler gjerne også hvem som prater mest. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå heller jeg mot det autistiske spekteret da, men jeg har det samme. Logisk for meg er at folk skyter inn med egne historier og kommentarer underveis, og at vi dermed går fram og tilbake. For meg føles det som et helt unødvendig steg at vi skal stille spørsmål til hverandre, etter at samtalen er i gang.

Jeg har jo for øvrig lært meg at det er sosial norm (snork) og jeg forsøker å tilpasse meg. Av og til glemmer jeg meg, men nå er det sjeldent tror jeg.

Verden hadde vært mye bedre for sånne som meg om vi kunne slutte å dømme andre så mye, og heller gå utifra at de gjør ting annerledes uten å ha vonde intensjoner.

Anonymkode: bc51c...531

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå heller jeg mot det autistiske spekteret da, men jeg har det samme. Logisk for meg er at folk skyter inn med egne historier og kommentarer underveis, og at vi dermed går fram og tilbake. For meg føles det som et helt unødvendig steg at vi skal stille spørsmål til hverandre, etter at samtalen er i gang.

Jeg har jo for øvrig lært meg at det er sosial norm (snork) og jeg forsøker å tilpasse meg. Av og til glemmer jeg meg, men nå er det sjeldent tror jeg.

Verden hadde vært mye bedre for sånne som meg om vi kunne slutte å dømme andre så mye, og heller gå utifra at de gjør ting annerledes uten å ha vonde intensjoner.

Anonymkode: bc51c...531

Jeg syns dette høres helt normalt ut. Det er jo sånn man er med venner, folk man anser som litt nærmere. Da skytes det inn, og man spør ikke av høflighet. det hadde jo blitt for slitsomt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Trøst deg med en ting, de fleste som har en slik adferd har ikke selvinnsikt til å se det selv, men det gjør du, og da er du godt på vei til å gjøre endring 

Jeg er nesten på motsatt ende av skalaen, veldig god på å lytte og stille spørsmål, men ikke like god på å dele om meg selv. 

Beste tipset jeg kan gi er å være bevisst på å stille mer spørsmål, skjønner det er vanskelig, men minn deg selv på det ofte, ha det hele tiden i bakhodet, så vil det nok bli endring. Virker ikke som dette handler om at du er egoistisk eller nsrsissist, du bare sliter litt med å regulere deg selv, og det kan endres så lenge du er bevisst på det og har selvinnsikt, noe det virker som du har ❤️

Anonymkode: abd9a...ae4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også denne tendensen, men klarer å lytte også. Mer at når jeg begynner å prate, så fosser ting ut, ofte litt ugjennomtenkt.

Det kan være litt flaut synes jeg, for jeg merker selv at jeg blir for pratsom og åpen. Tror for min del det henger sammen med slitenhet/utmattelse, som er noe jeg sliter med. 

Råd må være å prøve å være mer bevisst og forberedt før og i det du treffer noen. Tenke at andre ikke er interessert i å høre om min dårlige helse for eksempel. Vende blikket utover og være interessert i å høre hvordan andre har det. Ha en fokus på det på forhånd. 

Anonymkode: 18a98...7d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har også denne tendensen, men klarer å lytte også. Mer at når jeg begynner å prate, så fosser ting ut, ofte litt ugjennomtenkt.

Det kan være litt flaut synes jeg, for jeg merker selv at jeg blir for pratsom og åpen. Tror for min del det henger sammen med slitenhet/utmattelse, som er noe jeg sliter med. 

Råd må være å prøve å være mer bevisst og forberedt før og i det du treffer noen. Tenke at andre ikke er interessert i å høre om min dårlige helse for eksempel. Vende blikket utover og være interessert i å høre hvordan andre har det. Ha en fokus på det på forhånd. 

Anonymkode: 18a98...7d0

Jeg er også der du er. Hvis noen spør hvordan jeg har det, så fosser det ut av meg. Alt jeg er fortvilet over når det kommer til min egen situasjon, f.eks. Jeg er ikke av typen som svarer "Jeg har det bra", fordi jeg ikke gidder å lyve. Men jeg er også blitt bedre til å spørre de jeg snakker med om hvordan det går med dem, og det å stille oppfølgingsspørsmål. 

Anonymkode: 2fcf3...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett alltid minn deg selv på det du sier. Et "hvordan går det med deg?" etter at du har "fått tømt deg" er et skritt i riktig retning. Jeg er også en veldig pratsom person. Ikke det at jeg ikke har sperrer for hva jeg velger å dele med andre, men kommer vi innpå et samtaleemne som jeg har masse meninger om så kjører jeg på uredigert. Men husker alltid på å ikke forlate samtalen uten å spørre hva samtalepartner tenker eller som sagt "hvordan går det med deg"?

Har spurt stillere venninner eller kollegaer om jeg tyter for mye, og de svarer ofte; sånn er du, så lenge du ikke føler jeg må matche deg i pratsomheten så går det fint. Folk deler det de vil dele, men det er alltid god sosial skikk å aktivt involvere andre. 

Anonymkode: 5b7e6...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det er flaut når jeg har snakka lenge med noen og så handler det 80% om meg. Er det noen som har noen råd?

Råd får du av flere her. Men jeg tenker flau. Er det slik at du tror at dine tilhørere snakker negativt og bak deg etterpå? Masete kjerring liksom? Best å ikke gnage på det. Kanskje du kunne lufte dette for en venninne du virkelig stoler på? Er det for mye meg meg meg synes du? Er jeg altfor slitsom? Er hun en god venninne så gir hun deg råd, pluss forsikringer om at du betyr mye for henne.

Ikke glem at ulikheter også tiltrekker hverandre. I min verden og omgangskrets ville jeg synes det var drit kjedelig hvis alle hadde samme personlighet. Noen snakker mer enn andre, sånn vil det alltid være.

Når du er bevisst på det her på KG skulle man tro du klarer å være bevisst på det der ute også. Men så er det det resterende da, regulering/selvkontroll. Lett å bare sitte her å si det..

Kona mi får mye ut av venninner som både har bekymringer, er svært snakkesalige og utagerende. Skjønn forening alt sammen. Selv er hun avmålt kontrollert og arbeider selv i psykiatrien. Hun blir selvsagt benyttet/utnyttet når venninnene hennes sliter med noe på det personlige plan. Og kona stiller alltid opp som det gode mennesket hun er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det noen som har noen råd?

Stopp halvveis, kontre med et spørsmål tilbake og hold fred inntil det naturlig blir din tur å prate igjen.

Anonymkode: ecf72...5bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...