Gå til innhold

Kan se ut som tørket puss i øret - har trommehinna sprukket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Seksåringen våknet i går kveld med ørevondt, og holdt på store deler av natta med å gråte og ha vondt. Sovnet til slutt etter å ha fått Paracet. Vært i fin form og ikke hatt vondt i dag.

Ser i øret nå at det kan se ut som noe tørket, både innover i øret og mot ytre del av øret. Kan det være at trommehinnen har sprukket og at det har væsket litt ut? Ikke snakk om store mengder, i så tilfelle, men ser ut som mer enn bare litt ørevoks, liksom.

Og hvis så det er trommehinna, vil det da kunne bli vondt igjen i natt når ungen blir liggende flatt, eller er man "ferdig" hvis trommehinna sprekker?

Anonymkode: 7ec5c...dca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig at det væsker fra øret ved ørebetennelse. Det trenger ikke bety at trommehinnen har sprukket. De fleste barn får jo ørebetennelse uten at trommehinnen sprekker. 

Det er lurt for barnet å ligge med hodet hevet og ha en håndduk på puta når barnet har ørebetennelse. 

Anonymkode: f5f53...96a

Skrevet

Det verste er over når den sprekker, husker det som en befrielse selv om jeg kjente at det sprakte for så å renne ut puss. 

Anonymkode: c3c7f...d7c

• Liker 1
Skrevet

Mine opplevelser når trommehinna sprekker er at det væsker enormt mye.

Anonymkode: 2d7ea...f76

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Seksåringen våknet i går kveld med ørevondt, og holdt på store deler av natta med å gråte og ha vondt. Sovnet til slutt etter å ha fått Paracet. Vært i fin form og ikke hatt vondt i dag.

Ser i øret nå at det kan se ut som noe tørket, både innover i øret og mot ytre del av øret. Kan det være at trommehinnen har sprukket og at det har væsket litt ut? Ikke snakk om store mengder, i så tilfelle, men ser ut som mer enn bare litt ørevoks, liksom.

Og hvis så det er trommehinna, vil det da kunne bli vondt igjen i natt når ungen blir liggende flatt, eller er man "ferdig" hvis trommehinna sprekker?

Anonymkode: 7ec5c...dca

Høres mer ut som øregangsbetennelse. Få en lege til å se på barnet til uka. Får barnet vondt igjen er legevakten mulig å ringe for råd. 

Anonymkode: a0fa9...13a

Skrevet

Det er ikke mulig å svare på uten at en lege kikker i øret, tror jeg. 

Jeg er tidligere ørebarn, som selv har to ørebarn. Hos meg brukte det å komme tynn, gjerne litt blodig væske ut, når trommehinna sprakk. Da var det såpass at det ble flekker på puta. Og jeg skjønte at trommehinna sprakk fordi det som andre over nevner, var så godt. Trykket, og smerten forsvant. 

Hos barna mine har det ikke artet seg likt. Det ene barnet har hatt sprukket trommehinne uten at det har kommet noe vi har sett, og vi har bare merket det på at hun brått ikke hadde så vondt mer. Og det andre barnet pleier å få masse tykk verk som kommet ut, og syns veldig godt.

Her hjelper det godt å bygge opp med puter og dyner så barnet nesten sover sittende. I kombinasjon med paracet. Paracet alene pleier ikke å være nok til å døyve smertene når barnet ligger flatt. 

Anonymkode: 56a1d...ac2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...