Gå til innhold

Dumt å si ifra hvis man ser noen er utro?

katties

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har jobbet i bedrifter med opp mot 1000 ansatte. Jeg vet ikke hvem som er samboere/ektefeller til alle, jeg vet ikke hvem alle er engang....

Anonymkode: ba9af...7bd

Jeg har jobba i en bedrift med over 4.000 ansatte, og man forholder seg vel stort sett til sin egen avdeling og/eller arbeidsgrupper. Reelt sett har vel ikke de fleste så mange kolleger de omgås daglig/ukentlig eller ser på jobbfest. Man vet jo ofte om folk har partner.

Anonymkode: c3f0a...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne ikke falle meg inn å fare med sladder. Det er forkastelig.

(At noen her klarer å innbille seg at det er moralsk riktig å «si ifra» til en person de ikke kjenner, og potensielt bidra til å ødelegge en familie, er mer enn jeg kan fatte. Det er sladrekjerring-mentalitet).

Anonymkode: 959e1...8ed

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

(At noen her klarer å innbille seg at det er moralsk riktig å «si ifra» til en person de ikke kjenner, og potensielt bidra til å ødelegge en familie, er mer enn jeg kan fatte. Det er sladrekjerring-mentalitet).

0/10

Anonymkode: 4c64a...91c

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Tror du misforstår hvem det er som ødelegger forholdet her. Men jeg har en følelse av at mange av dere som velger å tie om utroskap, har en «skjult» agenda her. For tenk en verden hvor utroskap var noe alle ville melde fra om! Da hadde det virkelig ikke vært så enkelt som det er i dag å være utro. I en verden hvor alle tier om utroskap, da er det helt trygt og ok å være utro fremfor hvermannsen. Vel… så lenge ikke partneren ser. 
Nå har vi i det minste en blanding, så slik åpenlys utroskap risikerer fortsatt at en som er oppmerksom melder ifra.

Noen mennesker bryr seg tydeligvis ikke om den urett som ikke rammer dem selv.

Anonymkode: 4cb94...b54

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Den som er utro - på en indiskret måte, så mange vet det i tillegg - ødelegger for seg selv helt på egenhånd. Å begynne å kjefte fordi folk informerer mannen eller kona om det som skjer og som bygda allerede vet, er å putte pekefingeren i feil retning. 

Å sladre er det motsatte av dette; å snakke om utroskapen til alle andre enn den det er relevant for. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som er utro er ugress. Og det skal lukes ut. 
Har opplevd det i min vennekrets og har sagt fra hver eneste gang. 
i utgangspunktet ikke min business, men den som blir bedratt må vite om det. Så jeg er den som sier ifra. 

Anonymkode: 055ff...eba

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

i utgangspunktet ikke min business, men den som blir bedratt må vite om det. Så jeg er den som sier ifra. 

Helt innafor å gjøre det til din business 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som tøffer dere og sier dere garantert hadde varslet ektefelle, - det tipper jeg dere IKKE hadde gjort. Det er bare noe dere sier. Selvsagt blander man seg ikke inn i andres liv på den måten.

Har noen av dere faktisk GJORT det? Alle har vel vært på seminar eller jobbreise der det har gått litt hett for seg mellom to kolleger. Så dere påstår at dere dagen derpå har satt dere ned, googlet for å finne ut hva begges samboere/ektefeller het, ring for å si at : «du, nå skal du høre her! I går ble det en litt fuktig kveld på seminaret, og da så jeg at Kjell danset ganske tett med en kollega, og de kysset litt i gangen, og en annen så dem gå inn på samme rom etterpå!!!!» Og kanskje lagt til litt skinnhellig noe om at man selv ville «ønsket å vite» osv. og forventet takk.

Vel, du hadde ikke blitt lenge på den arbeidsplassen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle dere som tøffer dere og sier dere garantert hadde varslet ektefelle, - det tipper jeg dere IKKE hadde gjort. Det er bare noe dere sier. Selvsagt blander man seg ikke inn i andres liv på den måten.

Har noen av dere faktisk GJORT det? Alle har vel vært på seminar eller jobbreise der det har gått litt hett for seg mellom to kolleger. Så dere påstår at dere dagen derpå har satt dere ned, googlet for å finne ut hva begges samboere/ektefeller het, ring for å si at : «du, nå skal du høre her! I går ble det en litt fuktig kveld på seminaret, og da så jeg at Kjell danset ganske tett med en kollega, og de kysset litt i gangen, og en annen så dem gå inn på samme rom etterpå!!!!» Og kanskje lagt til litt skinnhellig noe om at man selv ville «ønsket å vite» osv. og forventet takk.

Hehe, det er nok dere som har handlingsvegring som er tøflene her 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hehe, det er nok dere som har handlingsvegring som er tøflene her 😅

Så du har altså gjort det? Ringt en person du ikke kjenner for å «fortelle» at partner er utro? Hvordan gikk det?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ønsket å vite om min mann var utro. 

Jeg trodde jeg også ville fortalt det om jeg så utroskap blant mer enn perifere kolleger, men de jeg anser som litt nærmere enn kun kolleger, type møttes på fritida iblant også. 

Men jeg fant ut at det var uriktig da jeg opplevde min nærmeste venninne være utro. Jeg kjenner mannen hennes også veldig godt. Jeg så det med egne øyne på et utested og hun møtte en gammel eks (kun engangstilfelle). Jeg klarte ikke få meg til å ødelegge ekteskapet deres, særlig fordi jeg visste at de var en tøff plass i utgangspunktet. Jeg håper det aldri kommer ut heller, for nå er ekteskapet deres bedre enn noensinne. Hun gløder, og fniser rundt mannen sin hele tida nå, flørter og virker nyforelska, og jeg måtte innse at jeg ikke har sett henne så lykkelig siden hun først møtte mannen sin. Mannen har også glimtet ordentlig til etter at hun "våknet til" i forholdet igjen.

Anonymkode: d0f01...182

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For det første, det finnes langt mer barmhjertige metoder å gå frem enn det du beskriver her.

Ellers; jo. Absolutt. Dog ville jeg først konfrontert vedkommende og gitt personen selv en mulighet til å innrømme det. Det beste for den som blir bedratt er å få høre det fra personen selv.

Med det sagt, min omgangskrets er folk med samme tankeegang (at utroskap ødelegger mennesker for livet, og at de som blir bedratt fortjener å vite så de ikke kaster bort mange år i stedet for å finne en lojal partner). Og det vi ville gjort, og i to tilfeller har gjort, er å sørge for bevis når vi oppdager noe. Og deretter, som sagt, konfrontere vedkommende og be dem innrømme utroskapen selv. Hvis ikke de gjør det, snakker vi med partneren, gir bevis og svarer på spørsmål.

Hvis partner velger å tilgi dømmer vi ikke.

Hvis noen vet om utroskap blant våre partnere uten å gi beskjed, er det mennesker vi aldri vil ha en relasjon til. Jeg kunne ikke tilgitt noen rundt meg for å ikke si noe hvis de visste.

Anbefaler for øvrig alle å være verbale og tydelige på dette til menneskene rundt dem. At hvis noen vet noe, så ønsker dere å vite. Da kan ikke disse som mener at man ikke kan vite hva som er best og dermed ikke blande seg inn, påstå at de ikke vet.

Anonymkode: aa29c...c7a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville ønsket å vite om min mann var utro. 

Jeg trodde jeg også ville fortalt det om jeg så utroskap blant mer enn perifere kolleger, men de jeg anser som litt nærmere enn kun kolleger, type møttes på fritida iblant også. 

Men jeg fant ut at det var uriktig da jeg opplevde min nærmeste venninne være utro. Jeg kjenner mannen hennes også veldig godt. Jeg så det med egne øyne på et utested og hun møtte en gammel eks (kun engangstilfelle). Jeg klarte ikke få meg til å ødelegge ekteskapet deres, særlig fordi jeg visste at de var en tøff plass i utgangspunktet. Jeg håper det aldri kommer ut heller, for nå er ekteskapet deres bedre enn noensinne. Hun gløder, og fniser rundt mannen sin hele tida nå, flørter og virker nyforelska, og jeg måtte innse at jeg ikke har sett henne så lykkelig siden hun først møtte mannen sin. Mannen har også glimtet ordentlig til etter at hun "våknet til" i forholdet igjen.

Anonymkode: d0f01...182

Usj. Så jævlig. Jeg hadde gått med knute i magen resten av livet for det der, og tankek på å være mannen hennes uten å vite. Jeg hadde aldri klart å tilgi noen for å ikke fortelle meg - uansett om forholdet så ble bedre senere. Den lykken er bygd på falske premisser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man må selvsagt være mer sikker enn som så, hvis man skal si ting videre. Mye mer enn et lite blaff av flørt. 

En annen ting er at langvarig utroskap som alle vet om men som det forventes at man ignorerer, setter alle rundt i en kjip situasjon, det går ut over mange. Det skaper dårlig arbeidsmiljø og har negative ringvirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde følt det som utrolig ydmykende å få vite om utroskap av noen andre. De som skriver at de ville visst, tenker seg ikke om

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (2 minutter siden):

Hadde følt det som utrolig ydmykende å få vite om utroskap av noen andre...

Klart det. Det beste er å få ektefellen til å fortelle det selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ugress faktisk .... aner jeg lukten av bitterhet her ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 20.22):

Jeg ville visst, men man vet aldri med andre. 

Anonymkode: 6dd08...f1e

Det er akkurat det!

Hvordan andre egentlig har det i sine forhold vet jeg ingenting om, så jeg ville ikke fortalt det i tilfelle jeg ender opp med å totalt ødelegge livet til noen. Et sånt ansvar føler jeg meg ikke kompetent til å ta. Herregud, det er jo vanskelig nok å navigere i egne forhold om man ikke skal blande seg i andres også.

Om jeg ville visst? Langvarig utroskap, ja. Men jeg tenker ikke at noen har et direkte ansvar for å fortelle eller tipse meg. En enkeltstående fyllehendelse som får mannen til å angre som en hund og ta et oppgjør med seg selv? Nei, helst ikke.

Anonymkode: d55d6...733

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For det første, det finnes langt mer barmhjertige metoder å gå frem enn det du beskriver her.

Ellers; jo. Absolutt. Dog ville jeg først konfrontert vedkommende og gitt personen selv en mulighet til å innrømme det. Det beste for den som blir bedratt er å få høre det fra personen selv.

Med det sagt, min omgangskrets er folk med samme tankeegang (at utroskap ødelegger mennesker for livet, og at de som blir bedratt fortjener å vite så de ikke kaster bort mange år i stedet for å finne en lojal partner). Og det vi ville gjort, og i to tilfeller har gjort, er å sørge for bevis når vi oppdager noe. Og deretter, som sagt, konfrontere vedkommende og be dem innrømme utroskapen selv. Hvis ikke de gjør det, snakker vi med partneren, gir bevis og svarer på spørsmål.

Hvis partner velger å tilgi dømmer vi ikke.

Hvis noen vet om utroskap blant våre partnere uten å gi beskjed, er det mennesker vi aldri vil ha en relasjon til. Jeg kunne ikke tilgitt noen rundt meg for å ikke si noe hvis de visste.

Anbefaler for øvrig alle å være verbale og tydelige på dette til menneskene rundt dem. At hvis noen vet noe, så ønsker dere å vite. Da kan ikke disse som mener at man ikke kan vite hva som er best og dermed ikke blande seg inn, påstå at de ikke vet.

Det tror jeg ikke noe på. Hvordan kan du sjekke at vedkommende har fortalt uten å snakke med partneren?

Du snakker om din omgangskrets. Men i HI var det snakk om på jobb. Da kjenner man som regel ikke partneren.

Uansett synes jeg det er en uting å blande seg i andres privatliv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

...Du snakker om din omgangskrets. Men i HI var det snakk om på jobb. Da kjenner man som regel ikke partneren.

Uansett synes jeg det er en uting å blande seg i andres privatliv.

Her er jo premisset at vedkommendes har blanda alle kolleger inn i sitt privatliv...

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...