AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #101 Del Skrevet 21 timer siden Sefanja skrev (22 minutter siden): Hadde følt det som utrolig ydmykende å få vite om utroskap av noen andre. De som skriver at de ville visst, tenker seg ikke om Helt uenig. For meg var det betraktelig mer ydmykende å vite at noen andre visste, uten at jeg visste eller ble fortalt noe. Den biten har ødelagt noe i meg for alltid, og jobber fremdeles iherdig med å klare å stole på venner og bekjente og kollegaer siden den gang. I terapi har jeg fått vite at det jeg ooplever er veldig vanlig. Anonymkode: aa29c...c7a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #102 Del Skrevet 21 timer siden Det går faktisk an å tenke på hvordan det oppleves å bli oppringt/meldt av et ukjent menneske med denne typen «informasjon». Det kommer sjelden noe godt ut av det. Dere mener dere ville blitt «glade» for å få vite, men det vet dere ikke. De fleste tror ikke på vilt fremmede over den man er gift med. Mange ville blitt skremt. Eller deprimert. Du vet ikke hva dette mennesket står i til daglig. Kanskje alvorlig sykt barn, kanskje vedkommende selv har kreft i siste fase. Eller kanskje personen er psykisk syk, og kanskje din «informasjon» var det som skulle til før han eller hun avsluttet livet. Kanskje ektemannen til den du sladrer på er voldelig og gir kona så mye bank når hun kommer hjem at hun blir skadet for livet. Ligg unna. Anonymkode: 959e1...8ed 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #103 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har jobba i en bedrift med over 4.000 ansatte, og man forholder seg vel stort sett til sin egen avdeling og/eller arbeidsgrupper. Reelt sett har vel ikke de fleste så mange kolleger de omgås daglig/ukentlig eller ser på jobbfest. Man vet jo ofte om folk har partner. Anonymkode: c3f0a...514 Du motsier deg selv. "Man vet jo ofte om folk har partner" sier du, samtidig som du sier du forholder deg bare til egen avdeling. Så, hva er det.. enten kjenner du til privatlivet til alle 4000 eller så gjør du det ikke. Rykter om utroskap holder seg jo sjelden innenfor egen avdeling. Som er eksakt det som er poenget mitt, du får høre at Per på regnskap er utro, og de som forteller deg det må vise bilde av han og forklare sånn at du såvidt husker hvem det er. Kontakter du liksom da samboeren hans Pål, som du ikke viste eksisterte engang før denne samtalen? Hvor godt man kjenner kolleger eller ei er nesten irrelevant sidespor for min del, jeg hadde ikke kontaktet Pål om jeg så spiste lunsj med Per hver dag heller og hadde hørt navnet her og der i vanlig samtale. Det er fremdeles Per jeg kjenner, og jeg har ikke noe intim kjennskap og viten om forholdet deres, og har heller ingen mulighet for å vite hvordan det skal gå med dem når jeg stalker opp Pål på Facebook og sender en melding om at Per klinte med julenissen på julebordet. Anonymkode: ba9af...7bd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #104 Del Skrevet 21 timer siden Jeg har sett det én gang. Valgte å ikke si noe. Det er ikke min business, og det er ikke verdt det å blande meg inn i det. Anonymkode: 36df6...f69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #105 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det går faktisk an å tenke på hvordan det oppleves å bli oppringt/meldt av et ukjent menneske med denne typen «informasjon». Det kommer sjelden noe godt ut av det. Dere mener dere ville blitt «glade» for å få vite, men det vet dere ikke. De fleste tror ikke på vilt fremmede over den man er gift med. Mange ville blitt skremt. Eller deprimert. Du vet ikke hva dette mennesket står i til daglig. Kanskje alvorlig sykt barn, kanskje vedkommende selv har kreft i siste fase. Eller kanskje personen er psykisk syk, og kanskje din «informasjon» var det som skulle til før han eller hun avsluttet livet. Kanskje ektemannen til den du sladrer på er voldelig og gir kona så mye bank når hun kommer hjem at hun blir skadet for livet. Ligg unna. Anonymkode: 959e1...8ed Helt uenig. Jeg har opplevd begge deler og det vondeste var UTEN TVIL, og uten sammenligning, det å forstå at andre visstw uten å si noe, i stedet for å gi meg valget selv. Jeg kunne unngått å kaste bort fem år på en mann som løy og manipulerte så mye at jeg trodde han var verdens herligste. Ble lurt trill rundt og mistet kanskje muligheten for å få et barn til, som jeg egentlig ønsket meg. Det er klart det gjør vondt der og da, når du får beskjeden. Personlig ville jeg sørget for å ha bevis allerede på plass når man forteller noe, for å gjøre prosessen mindre pinsom. Og ja, mitt første instinkt var at jeg ikke ville tro på det, men det tok ikke lange tiden å sette to og to sammen, så fort jeg hadde fått høre det perspnen fortalte. Så måtte jeg ta grep for å avdekke bevis, som også skjedde raskt, heldigvis, men det var tortur i fire dager. Kontra å ikke bli fortalt; tortur i mange, mange år. Anonymkode: aa29c...c7a 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #106 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Helt uenig. Jeg har opplevd begge deler og det vondeste var UTEN TVIL, og uten sammenligning, det å forstå at andre visstw uten å si noe, i stedet for å gi meg valget selv. Jeg kunne unngått å kaste bort fem år på en mann som løy og manipulerte så mye at jeg trodde han var verdens herligste. Ble lurt trill rundt og mistet kanskje muligheten for å få et barn til, som jeg egentlig ønsket meg. Det er klart det gjør vondt der og da, når du får beskjeden. Personlig ville jeg sørget for å ha bevis allerede på plass når man forteller noe, for å gjøre prosessen mindre pinsom. Og ja, mitt første instinkt var at jeg ikke ville tro på det, men det tok ikke lange tiden å sette to og to sammen, så fort jeg hadde fått høre det perspnen fortalte. Så måtte jeg ta grep for å avdekke bevis, som også skjedde raskt, heldigvis, men det var tortur i fire dager. Kontra å ikke bli fortalt; tortur i mange, mange år. Anonymkode: aa29c...c7a For deg, ja kanskje. Men du kan ikke vite at det samme gjelder for alle andre, og spesielt mennesker du ikke kjenner. Hva tenker du om eksemplene mine, for eksempel den voldelige ektemannen eller den syke i livets siste fase? Tenker du fortsatt at de «fortjener» å vite? Det er lett å være kategorisk på utsiden av et forhold. Anonymkode: 959e1...8ed 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #107 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): For deg, ja kanskje. Men du kan ikke vite at det samme gjelder for alle andre, og spesielt mennesker du ikke kjenner. Hva tenker du om eksemplene mine, for eksempel den voldelige ektemannen eller den syke i livets siste fase? Tenker du fortsatt at de «fortjener» å vite? Det er lett å være kategorisk på utsiden av et forhold. Anonymkode: 959e1...8ed Jeg vet at jeg, spesielt i de situasjonene du foreslår, ville ha visst. Sviket er fra den som er utro. Ikke den som forteller. Anonymkode: aa29c...c7a 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #108 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har det rambla helt for folk her inne? Du skal selvfølgelig si ifra ts, noe annet er direkte forkastelig. Hvor er deres moralske kompass? Er dette samme fjortiser som klager på at dating og kjærlighet er dritt i 2024? Vel, dere dyrker jo denne kulturen selv i så fall. I vår omgangskrets er det et direkte svik å ikke si ifra om noe sånt, uavhengig om du er en kjenning eller venn av vedkommende. Anonymkode: 4c64a...91c Er ikke sladder mer moralsk forkastelig? Og fordømming? Det er det hvertfall for meg. Når jeg ikke vet hva slags reaksjon jeg får så sier jeg ikke fra. Og moralen min er helt over gjennomsnittlig, takk! Anonymkode: d9a92...5b4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #109 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg vet at jeg, spesielt i de situasjonene du foreslår, ville ha visst. Sviket er fra den som er utro. Ikke den som forteller. Anonymkode: aa29c...c7a Du tar utgangspunkt i deg selv og ser derfor svart/hvitt på alt. Men sånn er ikke livet. For det første: Du får meg ikke til å tro at du bare ville trukket på skuldrene og sagt at det er den utros egen feil at hun ble skadet eller drept av den voldelige ektemannen. (For det er faktisk ofte sjalusi som får menn til å begå partnerdrap). For det andre: Du vet ingenting om andres parforhold. Det kan være at «den bedratte» selv er en serieutro drittsekk, det kan være de har en forståelse seg i mellom, det kan være de har bestemt seg for separasjon, det kan være at de uansett ikke har annet valg enn å holde sammen, på grunn av syke barn eller økonomi. Det kan være at denne «informasjonen» bare legger enorme sten til byrden. Og hvordan kan man egentlig vite 100% sikkert at det er utroskap? For ikke å snakke om å skaffe bevis på det? Skal du leke detektiv? Lydopptak gjennom veggen? Nei, vær så snill, bland deg ikke i saker du ikke har noe med. Anonymkode: 959e1...8ed 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #110 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du tar utgangspunkt i deg selv og ser derfor svart/hvitt på alt. Men sånn er ikke livet. For det første: Du får meg ikke til å tro at du bare ville trukket på skuldrene og sagt at det er den utros egen feil at hun ble skadet eller drept av den voldelige ektemannen. (For det er faktisk ofte sjalusi som får menn til å begå partnerdrap). For det andre: Du vet ingenting om andres parforhold. Det kan være at «den bedratte» selv er en serieutro drittsekk, det kan være de har en forståelse seg i mellom, det kan være de har bestemt seg for separasjon, det kan være at de uansett ikke har annet valg enn å holde sammen, på grunn av syke barn eller økonomi. Det kan være at denne «informasjonen» bare legger enorme sten til byrden. Og hvordan kan man egentlig vite 100% sikkert at det er utroskap? For ikke å snakke om å skaffe bevis på det? Skal du leke detektiv? Lydopptak gjennom veggen? Nei, vær så snill, bland deg ikke i saker du ikke har noe med. Anonymkode: 959e1...8ed Det kommer opp mange kreative forslag her. Han er egentlig ikke utro, det bare ligner. Veldig. Hun er utro men det er han også. Derfor er det galt å få dem til å snakkes om det. De har egentlig et åpent forhold. Bare kjempehemmelig. Og veldig indiskret. De har egentlig slått opp men skal bare vente 2 år til før de går fra hverandre. I mellomtida mens de holdt det heeeelt hemmelig at det offisielle bruddet kommer, ligger de langvarig og indiskret med andre. Framfor å være hos sitt syke barn... Og vold: som jeg sa lenger oppi tråden her. For guds skyld bland deg dersom dama som er utro er sammen med en sinnsykt sjalu mann! Ikke la henne holde på uke etter uke med en eller annen naiv kar som skal redde henne men setter alle involverte i fare. Folk er jammen kreative. Derfor er det også lurt å være kreativ selv + ligge unna drama. Fortelle anonomt og med henvisning til noe konkret som kan sjekkes. Jeg var forresten i et åpent forhold selv, da folk kom og ville snakke med meg om det. Helt greit det. Hadde selv valgt å være såpass åpen at det var lett å finne ut. Anonymkode: c3f0a...514 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #111 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kommer opp mange kreative forslag her. Han er egentlig ikke utro, det bare ligner. Veldig. Hun er utro men det er han også. Derfor er det galt å få dem til å snakkes om det. De har egentlig et åpent forhold. Bare kjempehemmelig. Og veldig indiskret. De har egentlig slått opp men skal bare vente 2 år til før de går fra hverandre. I mellomtida mens de holdt det heeeelt hemmelig at det offisielle bruddet kommer, ligger de langvarig og indiskret med andre. Framfor å være hos sitt syke barn... Og vold: som jeg sa lenger oppi tråden her. For guds skyld bland deg dersom dama som er utro er sammen med en sinnsykt sjalu mann! Ikke la henne holde på uke etter uke med en eller annen naiv kar som skal redde henne men setter alle involverte i fare. Folk er jammen kreative. Derfor er det også lurt å være kreativ selv + ligge unna drama. Fortelle anonomt og med henvisning til noe konkret som kan sjekkes. Jeg var forresten i et åpent forhold selv, da folk kom og ville snakke med meg om det. Helt greit det. Hadde selv valgt å være såpass åpen at det var lett å finne ut. Anonymkode: c3f0a...514 Hvis du først skal rote i andres liv, så er det minste du kan gjøre å være åpen om hvem du er. Ingen av forslagene mine er spesielt kreative. Det er ganske vanlige situasjoner. Det er ikke din jobb å «ordne opp» i andres ekteskap. Anonymkode: 959e1...8ed 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 18 timer siden #112 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvis du først skal rote i andres liv, så er det minste du kan gjøre å være åpen om hvem du er. Ingen av forslagene mine er spesielt kreative. Det er ganske vanlige situasjoner. Det er ikke din jobb å «ordne opp» i andres ekteskap. Anonymkode: 959e1...8ed Nei, partnerdrap er heldigvis en meget sjelden risiko ved oppdagelse av utroskap. Er ikke vanlig. Hvis det er et åpent forhold, så er det vel ikke noe problem at man forteller. Syns vel det er bedre å ta opp opplagte problemer, som fremfor alt er: Hva vet jeg egentligen? Ja, kanskje jeg har hørt ryktene om Stine og Stian på julebordet... At Stian kom ut fra Stines hotellrom midt på natten, og alle vet at dem har en god å flørtete tone. Men betyr det at jeg vet at Stine har vært utro med Stian? Fortsetter med Stine og Stian når vi kommer til det neste opplagte problemet. Arbeidsmiljø, kan nok lage en skikkelig guffen konflikt som involverer flere personer å fortelle partner til en kollega om antatt utroskap. Så til noe som ikke er et problem, men er grenser for hvor mye vi kan engasjere oss i livet til andre mennesker. Tid, energi og resurser. Men tror du vil slite med å gjøre det til uetisk å fortelle om utroskap. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #113 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Du tar utgangspunkt i deg selv og ser derfor svart/hvitt på alt. Men sånn er ikke livet. For det første: Du får meg ikke til å tro at du bare ville trukket på skuldrene og sagt at det er den utros egen feil at hun ble skadet eller drept av den voldelige ektemannen. (For det er faktisk ofte sjalusi som får menn til å begå partnerdrap). For det andre: Du vet ingenting om andres parforhold. Det kan være at «den bedratte» selv er en serieutro drittsekk, det kan være de har en forståelse seg i mellom, det kan være de har bestemt seg for separasjon, det kan være at de uansett ikke har annet valg enn å holde sammen, på grunn av syke barn eller økonomi. Det kan være at denne «informasjonen» bare legger enorme sten til byrden. Og hvordan kan man egentlig vite 100% sikkert at det er utroskap? For ikke å snakke om å skaffe bevis på det? Skal du leke detektiv? Lydopptak gjennom veggen? Nei, vær så snill, bland deg ikke i saker du ikke har noe med. Anonymkode: 959e1...8ed Hvis det ikke er utroskap, så gjør det jo selvsagt heller ingenting om de får høre det. Når den utro ikke skjuler det, altså at det er såpass synlig at flere rundt dem ser noe, så kan de heller ikke forvente at det ikke snakkes om. Til dem som mener det er sladder, mener jeg det er det helt motsatte, for sladder er npr man snakker bak ryggen på folk - ikke når man kun går direkte til den fornærmede part. Jeg har, som andre tidligere har nevnt, en sterk følelse av at de som er imot å gi beskejd, selv er av den illojale typen som gagnes av at folk holder stille. Heldigvis er det mer enn halvparten av populasjonen som er for åpenhet og ærlighet, og utroskap vil forhåpentligvis begynne å dø ut sakte men sikkert. Ønsketenking fra min side 😅 Anonymkode: aa29c...c7a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #114 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du først skal rote i andres liv, så er det minste du kan gjøre å være åpen om hvem du er. Ingen av forslagene mine er spesielt kreative. Det er ganske vanlige situasjoner. Det er ikke din jobb å «ordne opp» i andres ekteskap. Anonymkode: 959e1...8ed Det er alles jobb å vise omsorg for hverandre i samfunnet. Jeg synes det er helt hårreisende at så mange av dere fraskriver dere ansvaret ved slike situasjoner. Jeg hører deres argumenter, men jeg er vitterlig så uenig som man kan få det. Anonymkode: aa29c...c7a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #115 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er ikke sladder mer moralsk forkastelig? Og fordømming? Det er det hvertfall for meg. Når jeg ikke vet hva slags reaksjon jeg får så sier jeg ikke fra. Og moralen min er helt over gjennomsnittlig, takk! Anonymkode: d9a92...5b4 At det er MER moralsk forkastelig? Absolutt ikke. For øvrig er det ikke sladder vi snakker om heller. Jeg håper at vi alle, uandett hvilken side vi står på, i det minste er enige om at å sladre om utroskap med andre mennesker bak ryggen på dem det gjelder er fullstendig forkastelig. Dessverre skjer jo dette svært ofte, så realiteten er at mange er villige til å sladre om det - men ikke si det til dem det gjelder. Det er selvsagt helt moralsk forkastelig. Anonymkode: aa29c...c7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #116 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis det ikke er utroskap, så gjør det jo selvsagt heller ingenting om de får høre det. Når den utro ikke skjuler det, altså at det er såpass synlig at flere rundt dem ser noe, så kan de heller ikke forvente at det ikke snakkes om. Til dem som mener det er sladder, mener jeg det er det helt motsatte, for sladder er npr man snakker bak ryggen på folk - ikke når man kun går direkte til den fornærmede part. Jeg har, som andre tidligere har nevnt, en sterk følelse av at de som er imot å gi beskejd, selv er av den illojale typen som gagnes av at folk holder stille. Heldigvis er det mer enn halvparten av populasjonen som er for åpenhet og ærlighet, og utroskap vil forhåpentligvis begynne å dø ut sakte men sikkert. Ønsketenking fra min side 😅 Anonymkode: aa29c...c7a Den var ny; hvis det ikke er utroskap så gjør det ikke noe at jeg «forteller». Jo! Da skaper du jo en mulig krise i et forhold helt uten grunn. Og jeg har enda ikke sett at noen av dere som roper «korsfest, korsfest» faktisk forteller at dere har gjort det dere sier er en selvfølge. Altså kontakte en vilt fremmed for å «informere» on at mannen/kona har (kanskje) vært utro. Anonymkode: 959e1...8ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #117 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den var ny; hvis det ikke er utroskap så gjør det ikke noe at jeg «forteller». Jo! Da skaper du jo en mulig krise i et forhold helt uten grunn. Og jeg har enda ikke sett at noen av dere som roper «korsfest, korsfest» faktisk forteller at dere har gjort det dere sier er en selvfølge. Altså kontakte en vilt fremmed for å «informere» on at mannen/kona har (kanskje) vært utro. Anonymkode: 959e1...8ed Det var i respons til hva om de har åpent forhold og det dermed ikke er utroskap. Det hypotetiske scenarioet jeg snakker om har konsekvent inkludert bevis av utroskap, så det er ikke snakk om "uten grunn". Og jo, kontakte fremmed skrev jeg om tidligere i tråden Anonymkode: aa29c...c7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #118 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det var i respons til hva om de har åpent forhold og det dermed ikke er utroskap. Det hypotetiske scenarioet jeg snakker om har konsekvent inkludert bevis av utroskap, så det er ikke snakk om "uten grunn". Og jo, kontakte fremmed skrev jeg om tidligere i tråden Anonymkode: aa29c...c7a Hva slags bevis? Anonymkode: 959e1...8ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #119 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ingen av forslagene mine er spesielt kreative. Det er ganske vanlige situasjoner. Det er ikke din jobb å «ordne opp» i andres ekteskap. Anonymkode: 959e1...8ed Folk som forbeholder seg retten til å være utro i fred fordi x og y, kan også ta på seg bryet med å utvise diskresjon med dette uten å aktivt involvere kolleger, venner og bekjente som da settes i skvis. Men ofte vil jo folk ha skjødesløs oppførsel fordi de ER ambivalente og håper på å bli "tatt" på det. Anonymkode: c3f0a...514 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #120 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Den var ny; hvis det ikke er utroskap så gjør det ikke noe at jeg «forteller». Jo! Da skaper du jo en mulig krise i et forhold helt uten grunn. Og jeg har enda ikke sett at noen av dere som roper «korsfest, korsfest» faktisk forteller at dere har gjort det dere sier er en selvfølge. Altså kontakte en vilt fremmed for å «informere» on at mannen/kona har (kanskje) vært utro. Anonymkode: 959e1...8ed Det gir ingen mening at noen i et par som har avtalt at sex med andre er lov, skal få ei krise av at andre omtaler at dette faktisk skjer. Hvis situasjonen derimot er at man har ei avtale om "dont ask, dont tell", krever det enorm diskresjon fra involverte parter slik at ingen finner ut hverken om avtalen eller detaljene om det som skjer. F.eks at man aldri møter noen i felles by, aldri er med noen i kretsen osv. Men folk er ofte late og glade i komfort. De vil ikke gjøre det som skal til for å faktisk utvise diskresjon, og skyver heller ansvaret over på omgivelsene. Anonymkode: c3f0a...514 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå