AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #1 Del Skrevet 2. november 2024 Jeg titter rundt etter en grei bruktbil å øvelseskjøre med og helst beholde en stund. Jeg har blitt fortalt at jeg burde skaffe en mindre bil, og jeg kan se hvorfor det er enklere å kjøre med en bil som ikke har så lang bakdel. Å lære å kjøre med vanlig/stor bil er kjekt mtp fremtidige biler også enn å være redd for å skaffe stor bil senere. ("Stor" som i typisk familiebil, ikke svær off-road Jeep😋) Jeg har litt mer lyst til å skaffe en bil med grei størrelse for å være komfortabel med å kjøre en slik, enn å føle meg "stuck" med kun små biler. Jeg er dog redd for at jeg ikke kommer til å klare å rygge uten å kræsje borti alt😂 Hva tenker dere? Anonymkode: eb4ea...391 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 2. november 2024 #2 Del Skrevet 2. november 2024 Jeg tenker at du må gjøre litt erfaring. Min første bil var litt for stor, for lang. Den bilen jeg har i dag er perfekt. Passe stor, ikke for lang. God bagasjeplass. Du må gjøre dine erfaringer. Kanskje du ikke får det rett på første forsøk. Du må kjenne på det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #3 Del Skrevet 2. november 2024 Jeg øvelseskjørte og kjørte opp i en liten golf. Min første bil var en stasjonsvogn. Jeg skulle ønske jeg hadde kjørt mer med stasjonsvogn og større biler da jeg øvelseskjørte. Jeg var godt vant med å rygge, parkere og lukeparkere med en liten bil, men det ble vanskeligere når jeg satt alene i en større bil. Jeg hadde jo aldri trent på at det var så trangt noen steder, og jeg skulle ønske jeg hadde en veileder/lærer i bilen som kunne hjelpe meg når det ble plutselig var mye dårligere plass på parkeringsplassen. Anonymkode: 45d27...fe6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #4 Del Skrevet 2. november 2024 Jeg har aldri kjørt en liten bil. Jeg øvelseskjørte på stasjonsvogn. Begge mine barn har å gjort det. Minsta øvelseskjørte med varebil. Hun synes det var nydelig. Lell om den er veldig lang. Og no så kvier ingen av dem å kjøre biler. De kjører alt som dem får lov til. Vi har noen store biler på jobb. Begge to håndterer dem veldig bra. Så du må bare føle deg litt fram tenker jeg. Anonymkode: f1c16...5d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #5 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg øvelseskjørte og kjørte opp i en liten golf. Min første bil var en stasjonsvogn. Jeg skulle ønske jeg hadde kjørt mer med stasjonsvogn og større biler da jeg øvelseskjørte. Jeg var godt vant med å rygge, parkere og lukeparkere med en liten bil, men det ble vanskeligere når jeg satt alene i en større bil. Jeg hadde jo aldri trent på at det var så trangt noen steder, og jeg skulle ønske jeg hadde en veileder/lærer i bilen som kunne hjelpe meg når det ble plutselig var mye dårligere plass på parkeringsplassen. Anonymkode: 45d27...fe6 Nettopp dette jeg er redd for at skal skje hvis jeg begynner med liten bil! Enklere å lære å kjøre med en liten en, men å lære å kjøre større bil på egenhånd høres ikke så gøy ut når man er fersk bilist😨 Får se om jeg klarer å finne en bil som er noe mer realistisk i størrelse til hva jeg kunne tenkt meg å kjøre istedet, og heller bruke mer tid på rygging/parkering sammen med læreren om det trengs. Var nesten låst fast på å skaffe meg liten bil først, men nå høres ikke det så smart ut allikevel hahah. Takk for at du delte! Hilsen TS😊 Anonymkode: eb4ea...391 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #6 Del Skrevet 2. november 2024 Helene skrev (1 time siden): Jeg tenker at du må gjøre litt erfaring. Min første bil var litt for stor, for lang. Den bilen jeg har i dag er perfekt. Passe stor, ikke for lang. God bagasjeplass. Du må gjøre dine erfaringer. Kanskje du ikke får det rett på første forsøk. Du må kjenne på det. Helt klart. Mulig jeg velger en bil som ikke er så ekstremt lang a la likbil, men noe mer... balanserte proporsjoner🤔 Sikkert enklere å finne en god match hvis jeg starter der enn med noe for kort eller for langt. Å teste ut ulike biler før kjøp kan jeg alltids gjøre, men dumt hvis jeg finner ut av slikt i etterkant😅 Men takk for at du delte! Får ha det i bakhodet når jeg kjører. Godt å vite at folk må teste seg litt fram. Jeg var nemlig litt usikker på om andre tenkte noe særlig på slikt. Anonymkode: eb4ea...391 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #7 Del Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg har aldri kjørt en liten bil. Jeg øvelseskjørte på stasjonsvogn. Begge mine barn har å gjort det. Minsta øvelseskjørte med varebil. Hun synes det var nydelig. Lell om den er veldig lang. Og no så kvier ingen av dem å kjøre biler. De kjører alt som dem får lov til. Vi har noen store biler på jobb. Begge to håndterer dem veldig bra. Så du må bare føle deg litt fram tenker jeg. Anonymkode: f1c16...5d2 Det er kjekt å kunne! Nå tviler jeg på at jeg får noe jobb-/firmabil, men der er det ikke mange små (som jeg har sett i alle fall). Min mor kjører litt "rund" Mercedes, mens far kjører alt fra knøttsmått til lastebil, så de har sine egne tanker om hva som er "best" for meg haha. Fint å høre hvilke erfaringer andre har! Anonymkode: eb4ea...391 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 4. november 2024 #8 Del Skrevet 4. november 2024 Må innrømme, jeg kjørte gigantisk stor bil etter førerkortet. Med henger og bil oppå der igjen. Hva gjorde man ikke på 90 tallet. Har kjørt campingvogn, hengere etter den tid. Vokst opp med dette. Det du ikke kan, lærer du deg med litt øvelse. I dag er ikke dette lov. Jeg har utvidet førerkort. Kan både kjøre liten lastebil og minibuss. Har fortsatt ikke lov til store tilhengere. Tilbake til første bil. Jeg hadde en snerten liten Nissan cherry. Gullfarget med sorte svartstriper. Fantastisk bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 4. november 2024 #9 Del Skrevet 4. november 2024 Helene skrev (På 2.11.2024 den 17.10): Jeg tenker at du må gjøre litt erfaring. Min første bil var litt for stor, for lang. Den bilen jeg har i dag er perfekt. Passe stor, ikke for lang. God bagasjeplass. Du må gjøre dine erfaringer. Kanskje du ikke får det rett på første forsøk. Du må kjenne på det. Min første bil jeg kjøpte selv var alt for stor. Jeg innser i dag at jeg har vært bortskjemt. Skjønte ikke det i unge dager. Jeg fikk «bil» av min far da jeg var 18. det var en gullbelagt bil med svarte svartstiper. Jeg elsket denne bilen. Kjørte for fort, alltid. Lært av min far. Men min første bil som jeg kjøpte selv. Var over 38 år. Jeg hadde ikke råd før dentid. Noen ganger går livet sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2024 #10 Del Skrevet 7. november 2024 Chevrolet Tahoe. Da har du en utrolig trygg og komfortabel bil. Går glatt 1.00.000 Km. Uten store utgifter. Kanskje skifte av hjullagere ved 600.000.Km. ellers er det bare skifte av oljer på motor,kasse og aksler som trengs. Da har du bil i 30 år. Selv om den er glad i mat,så blir totalen lønnsom. Anonymkode: 6babd...59b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #11 Del Skrevet 8. november 2024 Det er kanskje spesielt relevant for meg fordi jeg er skikkelig lav, og evt. hvis en er høyere enn snittet også. Men for min del har hvordan en sitter i bilen større betydning enn størrelsen. Min første bil var forøvrig bitteliten, men det handlet mest om pris samt at jeg bodde i Oslo, hadde gateparkering utenfor bygården og trengte en bil som fikk plass i små luker. Det ble ikke noe problem at neste bil var en god del større likevel. Mitt råd må uansett være prøvekjør og kjenn hvordan bilen funker for deg. Jeg klarer rett og slett ikke å kjøre min venninnes BMW, jeg føler jeg ikke "rekker opp til vinduene" og dermed ikke ser godt nok i den. Og i en del biler har jeg problemer med at jeg havner helt inni rattet når jeg stiller førersetet så langt frem at jeg når frem til pedalene. Anonymkode: c4975...544 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2024 #12 Del Skrevet 8. november 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er kanskje spesielt relevant for meg fordi jeg er skikkelig lav, og evt. hvis en er høyere enn snittet også. Men for min del har hvordan en sitter i bilen større betydning enn størrelsen. Min første bil var forøvrig bitteliten, men det handlet mest om pris samt at jeg bodde i Oslo, hadde gateparkering utenfor bygården og trengte en bil som fikk plass i små luker. Det ble ikke noe problem at neste bil var en god del større likevel. Mitt råd må uansett være prøvekjør og kjenn hvordan bilen funker for deg. Jeg klarer rett og slett ikke å kjøre min venninnes BMW, jeg føler jeg ikke "rekker opp til vinduene" og dermed ikke ser godt nok i den. Og i en del biler har jeg problemer med at jeg havner helt inni rattet når jeg stiller førersetet så langt frem at jeg når frem til pedalene. Anonymkode: c4975...544 Hehe, jeg er også lav! Jeg merker forskjellen fra å sitte i lav, langstrakt bil i forhold til "normale" høye biler (som passasjer da). Jeg er litt redd for å ikke rekke rundt i min egen bil. Sittepute gir høyde, men da rekker jeg ikke til pedalene, og så blir rattet et problem.. Så vanskelig!😫 Biler med noe høyere bakkeklaring har så langt vært å foretrekke. Og har gått vekk fra tanken om å skaffe liten bil etter hva jeg har lest her inne (og etter min egen situasjon så er ikke liten bil det mest praktiske, selv om de er mer lettvint å kjøre). Takk for rådet, da får jeg merke meg hvor komfortabelt det er å sitte i og stille inn ulike biler før jeg bestemmer meg. Jeg har tenkt mye på utvendige faktorer, men glemte bort meg selv! Hilsen TS 😊 Anonymkode: eb4ea...391 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 9. november 2024 #13 Del Skrevet 9. november 2024 Volvo er en av få produsenter som har gjort et poeng ut av at bilene også skal 'passe' kvinner. Inntil for 20 år siden var skadehyppigheten blant kvinner 75% høyere fordi kræsjtestdukkene var utformet som menn. Man skjønte rett og slett ikke at alt blir litt annerledes for mindre kropper... Les om Volvo YCC for mer om temaet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå