AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #1 Skrevet 2. november 2024 Her jeg bor i Oslo er det mest sameier. Jeg blir stadig vekk forundret av naboene sine begreper. De har kjøpt en leilighet til 6 millioner. Vet ingenting om tilstanden til bygget. Har ikke lest referater fra årsmøtene. Kjenner ikke vedtektene eller husordensreglene. Det verste er at de konsekvent omtaler vårt sameie som et borettslag. Hvorfor...? Her om dagen spurte en ny nabo meg om hvorfor vårt borettslag ikke hadde IN-ordning. Fordi han kjente flere andre som hadde det i sine borettslag. Anonymkode: bb2c1...9a7 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #2 Skrevet 2. november 2024 Ikke alle forstår forskjellen på sameie og borettslag, og noen blander begrepene/glemmer seg fordi de kanskje tidligere har bodd i sameie. Skjønner ikke hvorfor det er så farlig, det har da ingen relevans for deg? Det er faktisk ikke vanlig å kjenne til tilstanden på et bygg når det er sameie, fordi takstmannen befarer kun boligen. Kjøpere får likevel info i salgsoppgave på ting som er utbedret av sameiet tidligere. Nye vinduer, balkonger, slike ting. Bygget er sameiet sitt ansvar å holde vedlike, og det er ofte derfor man velger å kjøpe seg leilighet - for å slippe ansvaret med bygget selv. Javel, er det ikke et normalt spørsmål å stille vedr in-ordning? Spiller da ingen rolle om det er borettslag eller sameie, spørsmålet er jo legitimt. Anonymkode: 2ee9e...f3e 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #3 Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her jeg bor i Oslo er det mest sameier. Jeg blir stadig vekk forundret av naboene sine begreper. De har kjøpt en leilighet til 6 millioner. Vet ingenting om tilstanden til bygget. Har ikke lest referater fra årsmøtene. Kjenner ikke vedtektene eller husordensreglene. Det verste er at de konsekvent omtaler vårt sameie som et borettslag. Hvorfor...? Her om dagen spurte en ny nabo meg om hvorfor vårt borettslag ikke hadde IN-ordning. Fordi han kjente flere andre som hadde det i sine borettslag. Anonymkode: bb2c1...9a7 Hæ? IN ordning i sameie, der han har betalt hele syulamitten i en engang? Hva skal han med IN ordning uten fellesgjeld? Nei, så du er da bare sauer og ikke mennesker. Anonymkode: 6ac24...8ff 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #4 Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det verste er at de konsekvent omtaler vårt sameie som et borettslag. Hvorfor...? Anonymkode: bb2c1...9a7 Er det flaut for deg at folk ikke omtaler boligen din som selveier? Anonymkode: 9ced2...7a7 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #5 Skrevet 2. november 2024 Det er mange sameier som også har fellesgjeld, så synes ikke spørsmålet om IN-ordning var så merkelig. Anonymkode: 901b5...80c 2 4
Mezzosoprena Skrevet 2. november 2024 #6 Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Her jeg bor i Oslo er det mest sameier. Jeg blir stadig vekk forundret av naboene sine begreper. De har kjøpt en leilighet til 6 millioner. Vet ingenting om tilstanden til bygget. Har ikke lest referater fra årsmøtene. Kjenner ikke vedtektene eller husordensreglene. Det verste er at de konsekvent omtaler vårt sameie som et borettslag. Hvorfor...? Her om dagen spurte en ny nabo meg om hvorfor vårt borettslag ikke hadde IN-ordning. Fordi han kjente flere andre som hadde det i sine borettslag. Anonymkode: bb2c1...9a7 "Det verste er at de omtaler vår sameie som et borettslag"?? Heisann, ja det var virkelig ille du 🤣 4 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #7 Skrevet 3. november 2024 Mezzosoprena skrev (14 timer siden): "Det verste er at de omtaler vår sameie som et borettslag"?? Heisann, ja det var virkelig ille du 🤣 Ja det er helt utrolig Anonymkode: 2ee9e...f3e 2
Brunello Skrevet 3. november 2024 #8 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hæ? IN ordning i sameie, der han har betalt hele syulamitten i en engang? Hva skal han med IN ordning uten fellesgjeld? Nei, så du er da bare sauer og ikke mennesker. Anonymkode: 6ac24...8ff Det er mange sameier som har gjeld og mange borettslag som ikke har det. 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #9 Skrevet 3. november 2024 Bodde i borettslag uten fellesgjeld før. Tror det er du TS som ikke skjønner endel. Anonymkode: e9bb2...df8 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #10 Skrevet 3. november 2024 Leste overskriften som borettslag og samleie... Det gav helt klart forvirring for meg. 🤷🏼♀️ Anonymkode: 65949...000 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #11 Skrevet 3. november 2024 Jeg blir stadig sjokkert hvor lite folk vet når de gjør investeringer på flere millioner i bolig. Sitter i styret i vårt borettslag, og blir stadig tatt på senga av at folk tror vaktmestertjenesten og styret er noen form for servicesentral som skal fikse alt for de. Men sånn er det bare. Selv om vi nå har internett med tilnærmet ubegrenset tilgang til informasjon på mobilen i lomma, må jo folk fortsatt oppsøke denne informasjonen og det ser ut til å være vanskelig. Jeg skjønner at du er overrasket, men det er vel ikke et problem for deg spesifikt? Det er jo i hovedssak kjøperne som havner i problem når de ikke setter seg inn i hva de kjøper. Anonymkode: a1b49...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #12 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hæ? IN ordning i sameie, der han har betalt hele syulamitten i en engang? Hva skal han med IN ordning uten fellesgjeld? Nei, så du er da bare sauer og ikke mennesker. Anonymkode: 6ac24...8ff Det er da like mye fellesgjeld i eierseksjonssameier som i borettslag? Tror du det er noe mindre felles infrastruktur fordi det er organisert som et eierseksjonssameie?? Anonymkode: be679...a83 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #13 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Her jeg bor i Oslo er det mest sameier. Jeg blir stadig vekk forundret av naboene sine begreper. De har kjøpt en leilighet til 6 millioner. Vet ingenting om tilstanden til bygget. Har ikke lest referater fra årsmøtene. Kjenner ikke vedtektene eller husordensreglene. Det verste er at de konsekvent omtaler vårt sameie som et borettslag. Hvorfor...? Her om dagen spurte en ny nabo meg om hvorfor vårt borettslag ikke hadde IN-ordning. Fordi han kjente flere andre som hadde det i sine borettslag. Anonymkode: bb2c1...9a7 Hvis det er det verste med din nye nabo, så er du veldig heldig Anonymkode: 2f2b2...8b0 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #14 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er da like mye fellesgjeld i eierseksjonssameier som i borettslag? Tror du det er noe mindre felles infrastruktur fordi det er organisert som et eierseksjonssameie?? Anonymkode: be679...a83 Det finnes sameier med fellesgjeld ja, men det er langt mer vanlig i borettslag. Det handler om hvor enkelt det er for bankene å ta sikkerhet i eiendommen. Du ser fort forskjellen hvis du titter på et borettslagsregnskap og et sameieregnskap Anonymkode: 4519e...7a2 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #15 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det finnes sameier med fellesgjeld ja, men det er langt mer vanlig i borettslag. Det handler om hvor enkelt det er for bankene å ta sikkerhet i eiendommen. Du ser fort forskjellen hvis du titter på et borettslagsregnskap og et sameieregnskap Anonymkode: 4519e...7a2 Jeg er styreleder i et eierseksjonssameie og vi må jo ta opp lån når vi skal gjøre store investeringer. Jevnt over virker det som en del borettslag har litt mer i fellesgjeld, men det må jo være rester etter nybygget. Det er ingen grunn til at det skal være noe mindre fellesgjeld i et eierseksjonssameie enn i et borettslag. Anonymkode: be679...a83 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #16 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg er styreleder i et eierseksjonssameie og vi må jo ta opp lån når vi skal gjøre store investeringer. Jevnt over virker det som en del borettslag har litt mer i fellesgjeld, men det må jo være rester etter nybygget. Det er ingen grunn til at det skal være noe mindre fellesgjeld i et eierseksjonssameie enn i et borettslag. Anonymkode: be679...a83 Vel, jeg jobber med boligselskaper og kan love deg at det går minst 10 borettslag med fellesgjeld på hvert sameie med fellesgjeld, antakelig mer. Er styreleder i et sameie selv, vi har ingen fellesgjeld, og ved alle større investeringer så tar vi enten av oppspart kapital, ekstra innbetalinger fra sameierne eller en kombinasjon. Anonymkode: 4519e...7a2 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #17 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er styreleder i et eierseksjonssameie og vi må jo ta opp lån når vi skal gjøre store investeringer. Jevnt over virker det som en del borettslag har litt mer i fellesgjeld, men det må jo være rester etter nybygget. Det er ingen grunn til at det skal være noe mindre fellesgjeld i et eierseksjonssameie enn i et borettslag. Anonymkode: be679...a83 Nei, mange sameier beslutter at investeringer dekkes av direkte innbetalinger fra eierne. Dessuten har sameier en høyere rente (over 7% nom.) på lån siden banken ikke har pant i bygningsmassen som i et borettslag. Disse faktorene gjør at låneopptak er mer vanlig i borettslag. I samme slengen kan jeg legge til at modellen som heter IN-ordning i borettslag ikke kan benyttes i et sameie. Siden jeg er TS var mitt hovedpoeng hvor lite enkelte vet om hva de kjøper. At de ikke har peiling på forskjellene mellom sameier og borettslag. Det spiller da ingen rolle om en person kjøper i et borettslag og tror det er et sameie - eller omvendt. Nei, det plager ikke meg. Jeg bare undres. Anonymkode: bb2c1...9a7 2
TBL12 Skrevet 3. november 2024 #18 Skrevet 3. november 2024 (endret) Skal et borettslag eller sameie gjøre større oppgraderinger må arbeidene finansieres en måte. - Via ordinært driftsbudsjett, må enten spare opp kapital, eller dele opp større arbeider over flere år. - Ta opp lån, det vil gjerne øke fellesutgiftene for dekke renter og avdrag på lånet. - Eller, beboere gjør ekstra innbetaling for å dekke kostnadene. Eier av en enebolig vil gjerne gjøre det på mye samme måten. Må taket byttes og kontoen er tom må en låne penger, og betale ned lånet over tid. Er boligen høyt belånt fra før vil vilkår for lån bli høyere rente. Endret 3. november 2024 av TBL12 2
TomKrus Skrevet 3. november 2024 #19 Skrevet 3. november 2024 (endret) TBL12 skrev (6 minutter siden): Skal et borettslag eller sameie gjøre større oppgraderinger må arbeidene finansieres en måte. - Via ordinært driftsbudsjett, må enten spare opp kapital, eller dele opp større arbeider over flere år. - Ta opp lån, det vil gjerne øke fellesutgiftene for dekke renter og avdrag på lånet. - Eller, beboere gjør ekstra innbetaling for å dekke kostnadene. Eier av en enebolig vil gjerne gjøre det på mye samme måten. Må taket byttes og kontoen er tom må en låne penger, og betale ned lånet over tid. Er boligen høyt belånt fra før vil vilkår for lån bli høyere rente. Og i praksis er det akkurat likt for en enebolig ! Du må betale løpende utgifter hele tiden, og sparer du ikke opp penger så må du ta opp lån når vedlikeholdsutgiftene kommer, og tro meg de kommer på alle bygg før eller senere. Ofte etter 6-7 år selv på helt nye bygg. Og det er borettslag som forsømmer dette over 10 år, og det er boligeier som gjør det samme. Og de som kjøper slikt må være klar over at dette betyr økte utgifter i fremtiden om de kjøper det. Om det er borettslag eller enebolig. Betyr ikke en dritt. Endret 3. november 2024 av TomKrus 1
Gjest issoras Skrevet 3. november 2024 #20 Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg blir stadig sjokkert hvor lite folk vet når de gjør investeringer på flere millioner i bolig. Sitter i styret i vårt borettslag, og blir stadig tatt på senga av at folk tror vaktmestertjenesten og styret er noen form for servicesentral som skal fikse alt for de. Men sånn er det bare. Selv om vi nå har internett med tilnærmet ubegrenset tilgang til informasjon på mobilen i lomma, må jo folk fortsatt oppsøke denne informasjonen og det ser ut til å være vanskelig. Jeg skjønner at du er overrasket, men det er vel ikke et problem for deg spesifikt? Det er jo i hovedssak kjøperne som havner i problem når de ikke setter seg inn i hva de kjøper. Anonymkode: a1b49...9ce Det artigste, synes jeg, er de som ikke en gang vet hvilken KOMMUNE de kjøper bolig i. 😂 Så får de et sjokk når de får barn og innser at de ikke skal innom helsestasjonen i storbyen de tror de bor i, men skal "ut på bygda"... (sier også litt om den rare kommunestrukturen vi har i dette landet men jaja).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå