Gjest gotthard Skrevet 27. februar 2006 #1 Skrevet 27. februar 2006 ba om lit forskud på feriepengene i dag, mye regninger for tia men, lønningskontoret mente jeg da måtte betale skatt av de? mente bestemt at det skulle jeg ikke siden jeg tar de ut det året de egentlig skulle bli utbetalt.. noen som vet sikkert hvem som her har rett?
Gjest GreenSky Skrevet 27. februar 2006 #2 Skrevet 27. februar 2006 (endret) Du har jo betalt skatt av feriepengene allerede. Feriepengene skal utbetales i forbindelse med hovedferien. Hvis du tar hovedferien nå, kan du få utbetalt pengene nå. Har tenkt å ta ferie neste måned selv, og skal sende brev til jobben om å få pengene utbetalt. Hvis du f.eks slutter i jobben og får fjorårets feriepenger nå + årets feriepenger, vil du måtte betale skatt av årets feriepenger. Du vil imidlertid få igjen pengene på skatten til neste år. Om du skjønte hva jeg mente? Si fra, hvis det var uklart. Jobben kan nok nekte deg å utbetale deg feriepenger til å betale regninger. Men om du skal ha dem til ferie, blir det noe annet. Endret 27. februar 2006 av GrønnSky
abelille Skrevet 27. februar 2006 #3 Skrevet 27. februar 2006 Skal ikke betale skatt av feriepenger du har opptjent i fjor. Du betaler jo ekstra skatt resten av året for å slippe å skatte for dem senere. Eneste forskjellen for deg vil være at du får igjen på skatten eller kan få skattekort med lavere trekkprosent resten av året dersom de trekker skatt av disse når de utbetales.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #4 Skrevet 27. februar 2006 Hva som trekkes i skatt av hver utbetaling har jo ingenting med hva du skal BETALE i skatt å gjøre.. Bare kjekt å bli trukket litt ekstra i skatt nå.. for da får du det tilbake.. Med god rente..
abelille Skrevet 27. februar 2006 #5 Skrevet 27. februar 2006 Men Gjest, dersom forskuddet var fordi hun hadde mange regninger NÅ, er det ikke i juli til neste år hun trenger å få tilbake de pengene. Det er nå!
Shea Skrevet 28. februar 2006 #6 Skrevet 28. februar 2006 Arbeidsgiver kan kreve at du tar ut en del av feien som tilsvarer feriepengeutbetalingen. Feriepenger er til bruk når arbeidstaker har ferie. Husker en sak for en tid tilbake om arbeidsgiver som betalte ut feriepenger til en annsatt på forespørsel. Den ansatte var da pengelens når ferien kom og arbeidsgiver måtte betale ut en gang til. Skal være lovfestet en eller annen plassen. Men de fleste går ofte med på å utbetale deler av feriepenger, noen trenger imidlertid litt tid for å gjennomføre det pga. ekstra papirarbeid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå