AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #1 Skrevet 2. november 2024 Jeg her et barn i 2. klasse som har brukket armen med gips over albuen. Armen skal også holdes mye hevet og han må gå med fatle. Vi har ikke fått snakket med lege enda, men jeg vil høre deres erfaringer. Hvordan gjør vi ang skole etter hvert? Han ønsker jo veldig gjerne å gå på skolen når smertene gir seg men jeg er usikker på hvordan han vil klare seg ang toalettbesøk osv. Den hemmer jo bevegelsen veldig. Anonymkode: d2093...973
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #2 Skrevet 2. november 2024 Du tenker ungen skal holde seg hjemme i 4-6 uker? Anonymkode: 78175...4eb 4
Stor pike Skrevet 2. november 2024 #3 Skrevet 2. november 2024 Min gutt brakk håndleddet. Det var jo ikke gips over albuen, men han gikk da på skolen. Det var aldri noe tema. Det skal også sies at han gikk med bruddet i to uker før det ble røntget og gipset. (Jada, dårlig mor, det går nok over, det er bare en forskyvning) 1
Daria Skrevet 2. november 2024 #4 Skrevet 2. november 2024 Snakk med skolen, det er helt sikkert ikke en ny problemstilling for dem. I utgangspunktet tenker jeg at han selvfølgelig skal på skolen, det er mye han går glipp av både læringsmessig og sosial med så langt fravær. 3
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #5 Skrevet 2. november 2024 Min gikk på skolen, men var hjemme de(n) første dagen(e). Han brakk armen på en søndag, husker ikke om han var hjemme bare mandag eller om det var noen flere dager der i starten. Min gikk også i 2. klasse da det skjedde. Anonymkode: c1754...dc9
Fjaselina Skrevet 2. november 2024 #6 Skrevet 2. november 2024 Barna går på skule med gipsa arm eller bein, gjerne etter nokre dagar heime pga smerter. Skulen opplever dette av og til, og det går bra. Både medelever og tilsette hjelper til med praktiske utfordringer. Det går bra! (Litt fascinerende at eg har kollegaer på same skule som er heime pga samme skader, i 5-6 veker. Ungane klarer det, dei voksne har meir lyst til å vere heime....) 2 1
Daisy-love Skrevet 2. november 2024 #7 Skrevet 2. november 2024 I utgangspunktet gå på skolen, men han må gjerne ha litt hjelp med enkelte ting, og gjerne en påminnelse om at han ikke kan være med på all slags lek fremover. Er tross alt bare en 7åring. Smertene vil nok avta (og kløen stige, anbefaler strikkepinne om det ikke er noe sår han kan ødelegge). Søsken av meg gikk et halvt år med armen i fatle to ganger igjennom skoleløpet. Helt klart lettest i småskolen, men en klassekamerat måtte bære sekken i småskolen.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #8 Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg her et barn i 2. klasse som har brukket armen med gips over albuen. Armen skal også holdes mye hevet og han må gå med fatle. Vi har ikke fått snakket med lege enda, men jeg vil høre deres erfaringer. Hvordan gjør vi ang skole etter hvert? Han ønsker jo veldig gjerne å gå på skolen når smertene gir seg men jeg er usikker på hvordan han vil klare seg ang toalettbesøk osv. Den hemmer jo bevegelsen veldig. Anonymkode: d2093...973 Barn med brudd er en nokså vanlig skade. Skal barn holdes borte fra skolen av den grunn, så får de store hull i undervisningen som de aldri klarer å ta igjen. En 2. klassing bør heller ikke være hjemme alene hele dagen, mener du en forelder skal sykemeldes for å ta vare på barnet, hjemme? Brudd gjør mest vondt den første og andre dagen, dernest er gipsen det som er mest hemmende. Ikke krisemaksimer, dette går helt fint. Naboen løp på fjellet på ski med brudd i armen og gips. Anonymkode: 26ba4...311 4
SPOCA Skrevet 2. november 2024 #9 Skrevet 2. november 2024 Den første uka som lærer på ny skole og i ny klasse klarte to av elevene å brekke noe. Det er jo litt utfordrende fordi det krever tilpasning, men i tilfellet med brukket arm klarte barnet seg ganske bra. Jeg måtte bare minne barnet på at det ikke kunne være like aktivt som før, at det måtte passe seg. Han lærte seg å bruke toalettet selv. Et tips er å øve mye hjemme først, så han blir mest mulig selvstendig. Dette går bra, men snakk med lærer om det.
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #10 Skrevet 2. november 2024 Guttungen her var høyt og lavt og falt ned fra trær fra han gikk i barnehagen, det ble noen runder med gips både på armer og ben, men hverken barnehage eller skole var noen gang et problem.. Anonymkode: 4e749...a1c 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #11 Skrevet 2. november 2024 Min var på skolen som normalt, hadde gips helt opp til skuldra. Hadde ikke gym selvfølgelig, og trengte litt hjelp til å ta på jakka. Anonymkode: 12891...648 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #12 Skrevet 2. november 2024 Aldri hørt de blir hjemme periode med gips. I bhg der jeg jobbet gikk det kun et par dager så gjorde nå unga så og si som før selv med gips, husker,syklet osv. Gikk selv på jobb med knekt ein etter 2 dager. Måtte legges litt til rette men gikk nå greit Anonymkode: 38837...de1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #13 Skrevet 2. november 2024 Syntes noen av tilbakemeldingene er litt kvasse. Når en mamma ikke har vært borti dette før og er bekymret så kan man møte det med litt forståelse. Jeg har ikke noe ønske om å ha han hjemme, og som jeg skriver bilmhan selv absolutt ikke det heller. Men jeg får beskjed om at vi skal være påpasselige med å holde armen hevet så han ikke hovner opp og får stoppet blodtilførselen. Gipsen er satt på særlig stramt på (for å unngå at det måtte opereres) og vi får beskjed om å sjekke etter med en finger oppe og nede på gipsen, inn i mellom, for å sjekke etter hevelse og om at vi skal ta veldig kjapt kontakt med legevakt om vi er bekymret og at det er hastverk hvis han hovner opp. Vi har også fått beskjed om at hevelsesfaren kan vedvare hele perioden og at vi skal være forsiktige med at gipsen ikke blir våt siden det øker klemmingsfaren. Dette siden gipsen sitter særlig stramt på. Det er klart det da høres litt skremmende ut å sende barnet på skole da. Dette er jo tilleggsinformasjon jeg skriver nå, men jeg var ikke klar over at det var forskjell på hvordan gipsen sitter ol når jeg skreiv startinnlegget. Det er ganske stor forskjell på dette og den gangen jeg selv brakk håndleddet og hadde gips til under albuen og ikke så langt frem som dette barnet har på hånden. Jeg kunne bruke fingrene mer. Det er også til forskjell fra barn i barnehagen for der får de hjelp til stell mer enn på skolen. At barn sykler, klatrer og hopper med gips tenker jeg også er litt uheldig. Vi har fått beskjed om at han må passe seg for at andre kan dunke inni ham feks. Skolen fikser det helt sikkert og hjelper nok med å holde hånden hevet. Men akkurat i det jeg er bekymret er det lett å tenke utfordringer heller enn løsninger. Da er det jo fint å kunne lese om andres erfaringer. Sykehuset skremmer meg litt and dette med hevelse og behovet for å holde hånden hevet mest mulig. Men det går seg nok til om noen dager når vi får endret litt rutiner osv. Anonymkode: d2093...973 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #14 Skrevet 2. november 2024 Brudd er ikke smittsomt og han går på skolen som vanlig. Anonymkode: 6c2da...afc 2
Daisy-love Skrevet 2. november 2024 #15 Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Syntes noen av tilbakemeldingene er litt kvasse. Når en mamma ikke har vært borti dette før og er bekymret så kan man møte det med litt forståelse. Jeg har ikke noe ønske om å ha han hjemme, og som jeg skriver bilmhan selv absolutt ikke det heller. Men jeg får beskjed om at vi skal være påpasselige med å holde armen hevet så han ikke hovner opp og får stoppet blodtilførselen. Gipsen er satt på særlig stramt på (for å unngå at det måtte opereres) og vi får beskjed om å sjekke etter med en finger oppe og nede på gipsen, inn i mellom, for å sjekke etter hevelse og om at vi skal ta veldig kjapt kontakt med legevakt om vi er bekymret og at det er hastverk hvis han hovner opp. Vi har også fått beskjed om at hevelsesfaren kan vedvare hele perioden og at vi skal være forsiktige med at gipsen ikke blir våt siden det øker klemmingsfaren. Dette siden gipsen sitter særlig stramt på. Det er klart det da høres litt skremmende ut å sende barnet på skole da. Dette er jo tilleggsinformasjon jeg skriver nå, men jeg var ikke klar over at det var forskjell på hvordan gipsen sitter ol når jeg skreiv startinnlegget. Det er ganske stor forskjell på dette og den gangen jeg selv brakk håndleddet og hadde gips til under albuen og ikke så langt frem som dette barnet har på hånden. Jeg kunne bruke fingrene mer. Det er også til forskjell fra barn i barnehagen for der får de hjelp til stell mer enn på skolen. At barn sykler, klatrer og hopper med gips tenker jeg også er litt uheldig. Vi har fått beskjed om at han må passe seg for at andre kan dunke inni ham feks. Skolen fikser det helt sikkert og hjelper nok med å holde hånden hevet. Men akkurat i det jeg er bekymret er det lett å tenke utfordringer heller enn løsninger. Da er det jo fint å kunne lese om andres erfaringer. Sykehuset skremmer meg litt and dette med hevelse og behovet for å holde hånden hevet mest mulig. Men det går seg nok til om noen dager når vi får endret litt rutiner osv. Anonymkode: d2093...973 Skjønner det er litt omstendigheter her. Dette med hevelsen har jeg vært borti med andre, som likevel har gått på skolen. Jeg tror jeg hadde rådført meg med skolen og hva de tenker, og eventuelt fastlegen. Hva sa de som gipset ham angående skolen? Ikke sikkert du fikk spurt om det da oppi alt. Som jeg skrev over så må nok en 7åring ha litt hjelp og påminnelser her. Det er naturlig for alderen. Er du usikker så søk råd fra skole og fastlegen på det. Fortsatt god bedring til tøffingen 🩵💪🏻 Håper tilhelningen går så bra som mulig med optimalt resultat 🤞🏻 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #16 Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Barn med brudd er en nokså vanlig skade. Skal barn holdes borte fra skolen av den grunn, så får de store hull i undervisningen som de aldri klarer å ta igjen. En 2. klassing bør heller ikke være hjemme alene hele dagen, mener du en forelder skal sykemeldes for å ta vare på barnet, hjemme? Brudd gjør mest vondt den første og andre dagen, dernest er gipsen det som er mest hemmende. Ikke krisemaksimer, dette går helt fint. Naboen løp på fjellet på ski med brudd i armen og gips. Anonymkode: 26ba4...311 Ts kan ikke sykemeldes pga armbrudd hos barnet sitt! Ts kan derimot få pleiepenger, selvom barnet også er på skolen, fordi barnet trenger ekstra pleie og hjelp! Ts, be om å få legeerklæring slik at du kan få pleiepenger. Da kan du følge og hente barnet på skolen, om barnet trenger hjelp til dobesøk kan du være i nærheten og hjelpe til når det trengs. Anonymkode: 53e7f...ce1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #17 Skrevet 2. november 2024 Jobber i småskolen, og barn med gips er en ganske vanlig greie. Noen ganger med operasjon og nagler osv, andre ganger enkle brudd med kun gips. Hold gjerne hjemme en dag eller to-tre, sånn til smertene har roet seg og h*n er vant til å gjøre ting på egenhånd, men så er det helt vanlig at de går på skolen. Send gjerne en melding om hva de trenger hjelp til (yttertøy, sekk osv), og selvfølgelig kanskje ikke gym feks. Men bortsett fra det er det til stadighet en eller annen unge med gips på vår skole. Anonymkode: 657d7...1a4 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #18 Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg her et barn i 2. klasse som har brukket armen med gips over albuen. Armen skal også holdes mye hevet og han må gå med fatle. Vi har ikke fått snakket med lege enda, men jeg vil høre deres erfaringer. Hvordan gjør vi ang skole etter hvert? Han ønsker jo veldig gjerne å gå på skolen når smertene gir seg men jeg er usikker på hvordan han vil klare seg ang toalettbesøk osv. Den hemmer jo bevegelsen veldig. Anonymkode: d2093...973 Ikke noe problem..skjedde med 5åringen her i siste året på bhg. Var kun hjemme en dag eller to i forbindelse med operasjon. De tok hensyn ved f.eks utelek (dette var på vinteren og det var ikke så lett med uteklær når det var en gigantisk gips på armen). Klarte fint å gå på toalettet. Barn er MYE mer tilpasningsdyktig enn oss voksne. Jeg trudde det skulle bli et sabla styr men det var null stress. Anonymkode: 1b2ba...a29
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #19 Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Syntes noen av tilbakemeldingene er litt kvasse. Når en mamma ikke har vært borti dette før og er bekymret så kan man møte det med litt forståelse. Jeg har ikke noe ønske om å ha han hjemme, og som jeg skriver bilmhan selv absolutt ikke det heller. Men jeg får beskjed om at vi skal være påpasselige med å holde armen hevet så han ikke hovner opp og får stoppet blodtilførselen. Gipsen er satt på særlig stramt på (for å unngå at det måtte opereres) og vi får beskjed om å sjekke etter med en finger oppe og nede på gipsen, inn i mellom, for å sjekke etter hevelse og om at vi skal ta veldig kjapt kontakt med legevakt om vi er bekymret og at det er hastverk hvis han hovner opp. Vi har også fått beskjed om at hevelsesfaren kan vedvare hele perioden og at vi skal være forsiktige med at gipsen ikke blir våt siden det øker klemmingsfaren. Dette siden gipsen sitter særlig stramt på. Det er klart det da høres litt skremmende ut å sende barnet på skole da. Dette er jo tilleggsinformasjon jeg skriver nå, men jeg var ikke klar over at det var forskjell på hvordan gipsen sitter ol når jeg skreiv startinnlegget. Det er ganske stor forskjell på dette og den gangen jeg selv brakk håndleddet og hadde gips til under albuen og ikke så langt frem som dette barnet har på hånden. Jeg kunne bruke fingrene mer. Det er også til forskjell fra barn i barnehagen for der får de hjelp til stell mer enn på skolen. At barn sykler, klatrer og hopper med gips tenker jeg også er litt uheldig. Vi har fått beskjed om at han må passe seg for at andre kan dunke inni ham feks. Skolen fikser det helt sikkert og hjelper nok med å holde hånden hevet. Men akkurat i det jeg er bekymret er det lett å tenke utfordringer heller enn løsninger. Da er det jo fint å kunne lese om andres erfaringer. Sykehuset skremmer meg litt and dette med hevelse og behovet for å holde hånden hevet mest mulig. Men det går seg nok til om noen dager når vi får endret litt rutiner osv. Anonymkode: d2093...973 Om man virkelig er så bekymret og helt genuint er i tvil om ungen kan være på skolen med gips så spør man ved legen da. Og var det virkelig ingen i løpet av alle årene du gikk på skolen som brakk en arm eller et ben? Anonymkode: 07f64...163
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #20 Skrevet 2. november 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ts kan ikke sykemeldes pga armbrudd hos barnet sitt! Ts kan derimot få pleiepenger, selvom barnet også er på skolen, fordi barnet trenger ekstra pleie og hjelp! Ts, be om å få legeerklæring slik at du kan få pleiepenger. Da kan du følge og hente barnet på skolen, om barnet trenger hjelp til dobesøk kan du være i nærheten og hjelpe til når det trengs. Anonymkode: 53e7f...ce1 Du tuller nå? Anonymkode: 07f64...163 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå