Gå til innhold

Gjerrig far nekter mor å bytte ut ting

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mine foreldre har en del ting som må byttes ut, sofa, oppvaskmaskin som synger på siste verset, komfyr, tv osv. Begge to sitter godt i det,  men far er gjerrig og nekter å bytte ut ting. Mor sier hun kan bytte ut disse tingene. Problemet er at far nekter henne, han sier det skal ikke brukes penger på noe, og da blander han seg borti hennes penger også. De har ikke felles økonomi. Ihvertfall må de jo ha ny komfyr og oppvaskmaskin da det synger på siste verset og tv er de avhengig av. Tv,n er treg og vil noen ganger ikke slå seg på, de har hatt den siden 2005 . Foreldrene mine er i 60 årene. Om jeg hadde prøvd å bidra så hadde han nektet meg også, han er veldig opptatt av å blande seg opp i andres pengebruk,altså familen. Han tåler ikke at vi andre bruker penger. Han blir sint hvis vi prøver å snakke om det. Han har alltid vært sånn da.  Jeg bør vel ikke blande meg, men hva gjør man med sånt?

Anonymkode: 1490a...9b4

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mine foreldre har en del ting som må byttes ut, sofa, oppvaskmaskin som synger på siste verset, komfyr, tv osv. Begge to sitter godt i det,  men far er gjerrig og nekter å bytte ut ting. Mor sier hun kan bytte ut disse tingene. Problemet er at far nekter henne, han sier det skal ikke brukes penger på noe, og da blander han seg borti hennes penger også. De har ikke felles økonomi. Ihvertfall må de jo ha ny komfyr og oppvaskmaskin da det synger på siste verset og tv er de avhengig av. Tv,n er treg og vil noen ganger ikke slå seg på, de har hatt den siden 2005 . Foreldrene mine er i 60 årene. Om jeg hadde prøvd å bidra så hadde han nektet meg også, han er veldig opptatt av å blande seg opp i andres pengebruk,altså familen. Han tåler ikke at vi andre bruker penger. Han blir sint hvis vi prøver å snakke om det. Han har alltid vært sånn da.  Jeg bør vel ikke blande meg, men hva gjør man med sånt?

Det må jo bli en sak mellom din mor og din far. Ovenfor deg ber du han holde kjeft :) 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter din mor, tenker jeg. Det er jo hun som skal leve med disse tingen og det er ingen grunn at far har vetorett. Hvis hun har penger og vil ha ny komfyr/oppvaskmaskin etc så snakk med henne om det og støtt henne. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn er det hos mine foreldre også. I følge han trengs det aldri noe nytt.

Vi løser det med at mor får hjelp av barna til det praktiske og så betaler mor. Så får far velge om han skal bli irritert og få til svar at ettersom han ikke får til å kjøpe ting selv så måtte noen andre hjelpe til, eller han kan velge å holde kjeft.

Anonymkode: db763...037

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en ukjent problematikk. Noen gubber blir så redd for endring. 

Svigermor har løst det ved å noen ganger bare bestille nye ting. 

Tips henne om at tv'er tåler dårlig at man roter med en skrutrekker i elektronikken (mens den er koblet av strøm) 

Anonymkode: c9f2d...66d

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Problemet er at far nekter henne, han sier det skal ikke brukes penger på noe, og da blander han seg borti hennes penger også.

Hadde dratt på handletur med mor og gitt faen i meningene til far. 

Anonymkode: f6b0f...517

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelp henne med å kjøpe, og støtt henne i at det er i orden. Fiks at de leverer si komfyren fredag, og dere kommer på middag lørdag, og dere roser den nye komfyren opp i skyene 🤪🙈 «Steiken har allldri vært sååå saftig, det MÅ være komfyren». Han blir sikkert grinete, men han forstår vel at din mor har støtte. 

Utover dette så er det egentlig et problem i mellom dem. Så lenge det ikke er noe mishandling her, så bør de finne ut av det selv. Helt i orden at dere støtter og hjelper til, men en del må tas på kammerset mellom dem. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren din må gi bort eller kaste den gamle komfyren/tv, så bestille nytt. 

Just do it!

Anonymkode: 96562...d13

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hjulpet mor med det praktiske og sagt til far at pengene får man ikke med seg i grava uansett.

Anonymkode: 35131...9c7

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør hvor mye han har tenkt å bruke på take away mat mens de venter på ny komfyr etter at den slutter helt å virke, eller kommenterer at da har han vel tenkt å ta all oppvask for hånd mens de venter på ny maskin når den ryker. 
Neida, jeg regner med at det ikke hjelper. Pappa var litt sånn, men var enig at komfyr og oppvaskmaskin godtok han å skifte fordi begge ble en risiko mtp brannsikkerhet. Tv ble ikke bytta før den slutta helt å virke. 
Har dessverre ikke råd. 

Anonymkode: 95aa8...a31

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får han bli sur da.. Hva så? Om ikke ha blir voldelig av det, så er vel hennes lykke og velbehag like mye verdt som hans? 

Så la han bli sur og støtt din mor i å kjøpe nytt av hva hun trenger. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal han ha siste ord egentlig? Høres ut som at alle bare vegrer seg for å si/gjøre noe som helst fordi han kan bli muggen. 

Anonymkode: acc38...f8b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hvis din mor vil ha induksjonskomfyr, er det godt mulig hun må ha ny sikring. De skal ha minst 25 V, kjøkkensikringer i eldre hus er ofte beregnet for mindre. Så der kan det komme utgifter til elektriker også.

Velger hun en komfyr med keramisk topp, unngår hun det.

Anonymkode: f921b...f6a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir han muggen eller blir han fysisk/psykisk voldelig? 

Om kun muggen synes jeg dere bør tåle det, og ikke belønne oppførsel med å gi etter. Om voldelig sørge for beviser og anmelde. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han en jobb eller hobby han forlater huset for å gå på jevnlig, så hadde jeg rett og slett alliert meg med voksne barn om jeg var din mor, og sørget for å fjerne gammel hvitevare og sette inn ny(e) mens han var borte/ute av huset for øyeblikket.

Bytt komfyr og oppvaskmaskin på en time. Gamle hvitevarer kan innleveres i butikken der man kjøpte de nye, de har plikt til å ta i mot varer i retur når de selger tilsvarende.

At han blir muggen får man bare fnyse av og be han ta seg sammen og holde opp. Overse han til han kommer til fornuft igjen.

Endret av Million
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere redd han? Hvis ikke så kjører jeg bare på jeg. Pappa var sånn han å. Men vi overkjørte han bare. Ny komfyr måtte dem ha. Men hvis dere er redd han så stiller det jo seg litt annerledes 

Anonymkode: b37f6...51e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skift det ut en dag han ikke er hjemme. Han vet vel ikke hvordan hverken komfyr eller vaskemaskin ser ut alikavel. Antar jeg, pga holdningen han har. Ellers støtt din mor, høres ikke greit ut. Hadde blitt eitranes forbanna på min far om han holdt på sånn ovenfor min mor eller andre i familien for den saks skyld. 

Anonymkode: 13ddf...ea2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Han høres helt psykopat ut. Hvordan var barndommen med han der i hus?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (4 timer siden):

Blir han muggen eller blir han fysisk/psykisk voldelig? 

Om kun muggen synes jeg dere bør tåle det, og ikke belønne oppførsel med å gi etter. Om voldelig sørge for beviser og anmelde. 

Ts skriver han alltid har vært sånn og høres ut som mor ikke tør å kjøpe nytt pga han. Hadde hun vært så underkua og latt han få siste ord på alt dersom hun ikke ble psykisk mishandlet tenker nå jeg....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enter fungerer vel komfyren og oppvaskmaskinen ellers gjør de ikke det? Begynner de bli dårlige kan enkelt vedlikehold være alt som skal til, som kjøre maskinvask med egnede tabletter og en skikkelig filterrengjøring. 

Jeg forstår at faren din er sånn, for det er fort gjort at man da begynner å skulle bytte ut veldig mye, samtidig er ting ganske dyrt nå og kvaliteten på mye i billigklassene er helt på trynet. 

Anonymkode: 50fdb...250

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...