AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Jeg har akkurat mistet min beste venn, hun døde av sykdom. Jeg takler sorgprosesser veldig dårlig, da min erfaring er at jeg ofte har vært alene i sorgen. Noe som nødvendigvis ikke er helt sant, men jeg føler jeg må være sterkere enn det jeg er. At jeg må se frem over med en gang, i stedet for å tillate meg å sørge og la sorgprosessen gå sin gang. Jeg fikk i går kveld en gave av et familiemedlem, som betydde svært mye for meg. Det lot meg kjenne på sorgen, gå inn i hvor vondt jeg egentlig har det. Jeg fortalte det til et annet familiemedlem som sa at selvfølgelig må du få sørge. Det er ikke rart du har det vondt. Dette høres ut som en dårlig film, men jeg ble veldig forvirret da denne personen sa de ordene. For jeg ble påminnet om at for noen dager siden så sa samme personen at «nesten alt handler om deg». Jeg hadde glemt at dette ble sagt, men akkurat da ble jeg så forvirret. Jeg har fått en beskjed for noen dager siden, nå har jeg plutselig fått lov å føle på sorg? Jeg datt litt ut og sa at jeg ikke helt forstår nå, dette er en av grunnene til at jeg ikke klarer å vise følelser. For når jeg gjør det så har jeg flere ganger fått kommentarer som dette. Det gikk opp for meg at denne personen har kommet med kommentarer som dette hele livet mitt, noe som gir meg veldig mikset signaler. Jeg spurte personen om det var sant, at alt handlet om meg og om det virkelig var slik personen følte. Og om det var tilfelle, vennligst vær ærlig med meg. Personen sa at det var en unødvendig kommentar og at det ble sagt i frustrasjon. At jeg måtte være så snill å ikke tro på det som ble sagt, at selvfølgelig skulle jeg få lov å sørge over å ha mistet noen som sto meg så nært. Jeg er så forvirret, jeg gjør mitt beste for å holde følelsene til meg selv. Jeg stenger folk ute for jeg ikke ønsker å være en belastning for de rundt meg, men der fikk jeg en påminnelse på hvorfor. Hvordan kan jeg slippe de inn når jeg hele livet mitt har fått disse kommentarene fra denne personen? Jeg er så forvirret! Det skal sies at jeg har isolert meg mye opp gjennom årene nettopp på grunn av denne personen, at det har medført et en skadelig overlevelsesmekanisme hvor jeg ikke delere hvor vondt jeg har det for jeg føler at det ikke er rom for meg. Jeg har tatt på meg en maske hvor jeg ved flere situasjoner bagatelliserer og later som om jeg er sterkere enn det jeg er. Jeg vet at jeg er en person som føler mye, jeg vet at jeg til tider kan være krevende og at jeg har ting jeg må jobbe med. Men en av de tingene har vært å slippe folk inn på meg. Nettopp på grunn av denne vanskelige relasjonen. Det har vært flere vonde kommentarer der fra, som personen trekker tilbake etterpå. Har også fått kommentarer som at «det har jeg aldri sagt» «nå overdriver du» osv.. Noe som har vært veldig skadelig, for jeg har opplevd flere sjokk og forvirring når personen etterpå sier at det ikke er tilfelle. Vi er begge personer med hver våre feil og har jobbet med å prøve å få en god relasjon. Vi er forskjellige, jeg opplever denne personen som kald og ufølsom. Ofte falsk ovenfor andre. Jeg er veldig forvirret om denne personen vil meg godt, har til tider også følt meg mislikt. Kan være at jeg poster dette innlegget i feil kategori. Men jeg går gjennom et av mine livs største sorger, det er hovedtemaet. Det har ikke gått mange ukene, er det rimelig at jeg skal nekte meg selv å sørge? Bare skynde meg gjennom dette og fortsette som før? Jeg tror ikke mine næreste forventer dette av meg, men jeg blir jammen forvirret av de signalene jeg får. Anonymkode: 3c338...e3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Det høres ikke ut som om dere gjør hverandre godt. Det er glimt av godhet, men dere stoler ikke på hverandre Finn deg noen andre å få støtte av Anonymkode: 49060...46a 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden Selvsagt skal du få lov til å sørge. Men høres ut som du har en del utfordringer og at sorgen på en måte blir dråpen som får den andre til å miste tålmodighet. Dropp denne personen og jobb med deg selv. Dere gjør ikke hverandre godt. Anonymkode: 268f7...a62 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Gaslighting, psykisk vold og emosjonell svikt kaller psykologen det. Selv føler jeg meg bare forvirret og vet ikke hva jeg skal kalle det. Anonymkode: 59860...d2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det har ikke gått mange ukene, er det rimelig at jeg skal nekte meg selv å sørge? Bare skynde meg gjennom dette og fortsette som før? Jeg tror ikke mine næreste forventer dette av meg, men jeg blir jammen forvirret av de signalene jeg får. Anonymkode: 3c338...e3a Egen prosessering av sorg er en ting. Å dra andre inn i sorgen er noe annet. Anonymkode: 6f7e3...47c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Gaslighting, psykisk vold og emosjonell svikt kaller psykologen det. Selv føler jeg meg bare forvirret og vet ikke hva jeg skal kalle det. Anonymkode: 59860...d2f Såpass. Jeg føler på det samme som deg, totalt forvirret. Også redd. Jeg føler at det blir vanskelig å stole på at personen vil meg vel. Anonymkode: 3c338...e3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden Altså. Det finnes ingen fasit på hvordan man skal sørge. Men å ta sorgen over på de rundt deg er kanskje ikke rett. Og det høres ikke ut som den personen er rett for deg. Jeg tåler å få sorgen fra andre. Derfor åpner folk seg om den til meg å. Jeg åpner meg ikke om sorgen min. Jeg snakker ikke med noen om å miste min far. Jeg har ikke behov for det. Jeg sier det går fint. Men husk. Det er en ting å leve med sorgen. En annen ting er å leve i sorgen. Noen kommer seg aldri ut av den og kan å leve med den isteden for. Anonymkode: 0bcbb...7c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Altså. Det finnes ingen fasit på hvordan man skal sørge. Men å ta sorgen over på de rundt deg er kanskje ikke rett. Og det høres ikke ut som den personen er rett for deg. Jeg tåler å få sorgen fra andre. Derfor åpner folk seg om den til meg å. Jeg åpner meg ikke om sorgen min. Jeg snakker ikke med noen om å miste min far. Jeg har ikke behov for det. Jeg sier det går fint. Men husk. Det er en ting å leve med sorgen. En annen ting er å leve i sorgen. Noen kommer seg aldri ut av den og kan å leve med den isteden for. Anonymkode: 0bcbb...7c5 Takk for svar. Som nevnt håndterer jeg dette ganske dårlig. Om jeg får spørsmål om hvordan det går, så skammer jeg meg skikkelig dersom jeg f.eks. gråter. Jeg ønsker ikke å dra andre inn i min sorg, men ikke skamme meg over naturlige reaksjoner heller. Jeg fikk bare en åpenbaring på hvorfor jeg føler at jeg ikke kan være autentisk i følelsene mine. For det har ikke vært rom for det tidligere, spesielt ikke fra denne personen. Det ligger nok mye i at vi ønsker å ha et nære bånd, men ingen av oss får dette helt til Anonymkode: 3c338...e3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden På tide at du og denne personen tar en pause fra hverandre. Anonymkode: 56bd8...5a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Såpass. Jeg føler på det samme som deg, totalt forvirret. Også redd. Jeg føler at det blir vanskelig å stole på at personen vil meg vel. Anonymkode: 3c338...e3a Samme tanker har jeg. Tenker ofte folk vil meg vondt, at de hater meg og misliker meg, liker meg bare utav plikt, jeg er til bry og en byrde og er i veien for de rundt meg når det kommer til å dele og å vise problemer, følelser, egne tanker og meninger osv. Bare det å være meg selv med andre, trigger slike tanker og følelser. Det å få slike kommentarer er et bevis på at det jeg tenker stemmer. Når noen behandler meg godt så blir jeg mistenksom og usikker, tror ikke på dem og forsøker å finne bevis på at de egentlig hater meg og vil meg vondt. Jeg føler meg OK blant andre, når jeg imiterer den jeg er med og ikke er meg selv i en relasjon. Jeg blir også redd av den minste ting. For eksempel hvis mamma ringer på et unormalt tidspunkt, så får jeg fullstendig panikk og tenker det verste. At hun er sint på meg, jeg har sagt eller gjort noe galt. Hvis jeg viser store følelser, både positive og negative, så blir jeg redd. Det er som om jeg er 5 år igjen. Når jeg får slike motstridende kommentarer, at det å være lei meg er lov en dag men ikke den neste, så blir jeg redd og tenker mye rart. Alt fra at hun hater meg og vil meg vondt, til at jeg er gal og bare finner opp alt som har skjedd tidligere, at den forrige kommentaren er bare noe jeg har funnet på. Jeg bare lyver og hun vil kjefte på meg for å finne på ting osv. Har kompleks PTSD, og har hatt emosjonell ustabil PF (men den er nå fjernet). Alt dette med lavt selvbilde og mye selvhat går inn i begge disse diagnosene. Sier ikke at du har en av disse to, men det er ganske likt hvordan jeg tenker, føler og oppfører meg med andre og om meg selv. Anonymkode: 59860...d2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå