Gå til innhold

Jakten på en diagnose

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Opplever til stadighet, både her inne og i det virkelige liv, at så fort noen oppfører seg, føler seg eller gjør noe annerledes skal det alltid forklares med en diagnose. Adhd, Asperger og angst. Er det ikke vanlig lenger å ha en dårlig dag, gjøre noe dumt eller kjenne på ubehag uten at det skyldes en diagnose? Blir så oppgitt.

Eksempel:For litt siden fortalte en kollega av meg at da hun og mannen skilte seg fikk ungen deres adhd av det. Ei jeg kjenner synes det er slitsomt og kjedelig å rydde så hun tror hun har adhd. Ei jeg gikk i klasse med hadde angst fordi hun synes det var ubehagelig å komme sist inn på bussen når alle såg på henne. 

altså hva er greia??

Anonymkode: b1472...34d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen til år 2024. Nå må du ha en diagnose for å være normal. 

Anonymkode: 0dc1a...c1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 12.06):

Opplever til stadighet, både her inne og i det virkelige liv, at så fort noen oppfører seg, føler seg eller gjør noe annerledes skal det alltid forklares med en diagnose. Adhd, Asperger og angst. Er det ikke vanlig lenger å ha en dårlig dag, gjøre noe dumt eller kjenne på ubehag uten at det skyldes en diagnose? Blir så oppgitt.

Eksempel:For litt siden fortalte en kollega av meg at da hun og mannen skilte seg fikk ungen deres adhd av det. Ei jeg kjenner synes det er slitsomt og kjedelig å rydde så hun tror hun har adhd. Ei jeg gikk i klasse med hadde angst fordi hun synes det var ubehagelig å komme sist inn på bussen når alle såg på henne. 

altså hva er greia??

Ekspander  

Greia er at verden endrer seg og at du ikke har klart å følge med i den absurde endringen hos unge i dag. 
Svaret er og ofte ta Paracet nesten uansett hva som er galt. 
Angst, ADHD og alt annet styrer livene til folk, folk styrer ikke lengre egne liv, fordi det første er behageligere. 

Satt og søkte på noe på Temu i går, og får opp en Haug med kort der det står jeg har PTSD, angst, diabetes, og en hel rekke andre ting. Diabetes kort kan jeg forstå, men å gå med kort i lommeboken det det står at man har angst eller PTSD, hva er liksom hensikten? Også kjøpt på Temu da. 

Anonymkode: 92ff0...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier jo veldig mye om deg, at du tror folk oppsøker hjelp fordi de har hatt en dårlig dag eller tre. Selvsagt har de slitt over lengre perioder enn det.

Anonymkode: f03af...790

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 12.29):

Det sier jo veldig mye om deg, at du tror folk oppsøker hjelp fordi de har hatt en dårlig dag eller tre. Selvsagt har de slitt over lengre perioder enn det.

Anonymkode: f03af...790

Ekspander  

Jeg syns set er verre med dem som ikke tar innover seg at dette foregår i stor stil.

Anonymkode: 50cb8...507

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså hva er greia??

Ekspander  

Jeg må le av eksemplene dine. Spesielt den med barnet som fikk adhd av en skilsmisse 😅.

Å bruke diagnoser på denne måten er helt idiotisk. Den med hun i klassen din gir mening om du snur på setningen, hun synes kanskje det var ubehagelig fordi hun har angst. (Angst er noe alle skal og bør he, men noen opplever det forsterket eller ikke klarer å håndtere det).

Når det er sagt så er en diagnose i mange tilfeller avgjørende å sette for å kunne få den hjelpen man trenger. Man kan gjerne ga en mistanke om en diagnose, men å bestemme seg selv for at det er det man har hjelper selvsagt ikke. Det blir opp til fagfolk.

En liten ting til ettertanke. Med et barn som strever merker jeg at denne mentaliteten fra andre der man sier at diagnoser er selvdiagnostisert er skadelig. Det fører til forverring i tilstanden enten den er diagnose på eller ikke. Pass dere for det. Voksne bør også passe seg for slike holdninger. De smitter fort over til barna. Mitt barn hadde klart å håndtere angsten og møte på skolen om ikke hn ble møtt med slike holdninger.

Anonymkode: 64366...43b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 12.57):

Jeg må le av eksemplene dine. Spesielt den med barnet som fikk adhd av en skilsmisse 😅.

Å bruke diagnoser på denne måten er helt idiotisk. Den med hun i klassen din gir mening om du snur på setningen, hun synes kanskje det var ubehagelig fordi hun har angst. (Angst er noe alle skal og bør he, men noen opplever det forsterket eller ikke klarer å håndtere det).

Når det er sagt så er en diagnose i mange tilfeller avgjørende å sette for å kunne få den hjelpen man trenger. Man kan gjerne ga en mistanke om en diagnose, men å bestemme seg selv for at det er det man har hjelper selvsagt ikke. Det blir opp til fagfolk.

En liten ting til ettertanke. Med et barn som strever merker jeg at denne mentaliteten fra andre der man sier at diagnoser er selvdiagnostisert er skadelig. Det fører til forverring i tilstanden enten den er diagnose på eller ikke. Pass dere for det. Voksne bør også passe seg for slike holdninger. De smitter fort over til barna. Mitt barn hadde klart å håndtere angsten og møte på skolen om ikke hn ble møtt med slike holdninger.

Anonymkode: 64366...43b

Ekspander  

Men, veldig udigg å møte på voksne med den største bekynringrynken ever. Som om det er konkurranse i å ha den dypeste bekymringsrynken. 

Anonymkode: 7c845...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 14.32):

Men, veldig udigg å møte på voksne med den største bekynringrynken ever. Som om det er konkurranse i å ha den dypeste bekymringsrynken. 

Ekspander  

Men = mhm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 14.32):

Ekspander  

Jeg får helt makk av disse folkene. De spiser opp selvtilliten til folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså hva er greia??

Ekspander  

Det kan vel være at det ligger mer bak «kjedelig å rydde» enn det henne forteller? Jeg sa selv til en kollega før jeg fikk ADHD at jeg var sikker på at jeg hadde det, men ramset ikke opp alle grunnene såklart. Derimot slo jeg ut på alt, og det er jo ikke bare sånn at jeg fikk diagnosen, jeg måtte jo også få familie til å fylle ut skjema etc. ta test osv

Anonymkode: fe06e...c74

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 17.19):

Det kan vel være at det ligger mer bak «kjedelig å rydde» enn det henne forteller? Jeg sa selv til en kollega før jeg fikk ADHD at jeg var sikker på at jeg hadde det, men ramset ikke opp alle grunnene såklart. Derimot slo jeg ut på alt, og det er jo ikke bare sånn at jeg fikk diagnosen, jeg måtte jo også få familie til å fylle ut skjema etc. ta test osv

Ekspander  

Dog holder jeg diagnosen sjult nå i ettertid, kun samboer og to venner som vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man jakter mer en forklaring på hvorfor ting er som de er. Ikke diagnose i seg selv.

Anonymkode: 9d4ab...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en som "jakter" på en diagnose. Jeg øsker ADHD-utredning.  Jeg har ingen problemer med å si at det kun handler om å få tilgang til ADHD-medisiner. 

Jeg er overbevist om at ADHD-medisiner kan gjøre livet mitt bedre så jeg ønsker ADHD-medisiner. 

Nå sliter jeg nok med livet mitt til at jeg har bitt ufør. Så det er ikke slik at jeg har lette plager. Og jeg håper og tror at om jeg får ADHD-medisiner så kan jeg jobbe. 

Jeg har diagnosen autisme og fikk den da psykologene trodde at folk med autisme ikke kan ha ADHD uansett hvor tydelig ADHD-tegnene er.  

Jeg skjønner ikke dere som er så mye i mot ADHD-medisiner. Hva taper dere på at jeg tar ADHD-medisiner? I verste fall så får det ingen resultater. I beste fall så slipper dere å betale trygden min og jeg kan heller betale for sykehjemsplassen deres når dere blir gamle. 

Anonymkode: 916bf...1ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 19.17):

Jeg er en som "jakter" på en diagnose. Jeg øsker ADHD-utredning.  Jeg har ingen problemer med å si at det kun handler om å få tilgang til ADHD-medisiner. 

Jeg er overbevist om at ADHD-medisiner kan gjøre livet mitt bedre så jeg ønsker ADHD-medisiner. 

Nå sliter jeg nok med livet mitt til at jeg har bitt ufør. Så det er ikke slik at jeg har lette plager. Og jeg håper og tror at om jeg får ADHD-medisiner så kan jeg jobbe. 

Jeg har diagnosen autisme og fikk den da psykologene trodde at folk med autisme ikke kan ha ADHD uansett hvor tydelig ADHD-tegnene er.  

Jeg skjønner ikke dere som er så mye i mot ADHD-medisiner. Hva taper dere på at jeg tar ADHD-medisiner? I verste fall så får det ingen resultater. I beste fall så slipper dere å betale trygden min og jeg kan heller betale for sykehjemsplassen deres når dere blir gamle. 

Ekspander  

Jeg tror du misforstår hva TS mener med innlegget sitt. Det er ikke kritikk av de som trenger ADHD medisin, men derimot de som mener at folk har en diagnose - bare fordi at de oppfører seg annerledes eller at de får angst for det ene eller andre. Du må ikke lese bare overskriften.

Å si at man har angst, bare fordi at man kjenner på helt normale følelser er unødvendig. Frykt, redsel og ubehag er helt normalt, man trenger ikke å ha en diagnose for det om. Man trenger ikke å ha en autisme diagnose, bare fordi at man ikke er helt A4.

Anonymkode: 29567...f9c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 19.58):

Jeg tror du misforstår hva TS mener med innlegget sitt. Det er ikke kritikk av de som trenger ADHD medisin, men derimot de som mener at folk har en diagnose - bare fordi at de oppfører seg annerledes eller at de får angst for det ene eller andre. Du må ikke lese bare overskriften.

Å si at man har angst, bare fordi at man kjenner på helt normale følelser er unødvendig. Frykt, redsel og ubehag er helt normalt, man trenger ikke å ha en diagnose for det om. Man trenger ikke å ha en autisme diagnose, bare fordi at man ikke er helt A4.

Anonymkode: 29567...f9c

Ekspander  

Ja mulig jeg misforstår. Selv er jeg helt enig i at det ikke er noe vits å ha en diagnose kun for å ha en diagnose. Jeg ønsker som sagt ADHD-utredning fordi jeg tror det kan hjelpe meg å å klare å jobbe. Så diagnosen har et formål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 19.17):

Ekspander  

Det er forresten ikke kun Kvinneguiden som er skeptisk til ADHD-diagnoser. Jeg søkte om utredning for ADHD hos DPS og forklarte at jeg ønsker å se om jeg kan jobbe om jeg får tilgang til ADHD-medisiner. 

I avslaget fikk jeg beskjed om at de ikke gir nye utredninger og spesielt ikke til oss som er uføre. Selv om min gamle utredning var gitt da man trodde det var umulig å ha ADHD og autisme samtidig og man nå vet at så mange av 70 prosent av oss med autisme kan kan ADHD. 

Nå sparer jeg opp til privat utredning. Men det tar tid for jeg har lav inntekt(ufør) og siden jeg har ADHD så gjør jeg også dårlig impulskontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 2.11.2024 den 17.19):

Ekspander  

Enig med deg. Selv har jeg autisme-diagnosen og ønsker å bli utredet for ADHD.  Det er mange symptomer jeg ikke snakker høyt om.  Om noen spør meg så er jeg som regel svært vag om problemene mine. Det er ikke så rart for mange av symptomene er jo svært pinlige. 

Er en del jeg ikke turte å fortelle psykologen om heller. Er først i ettertid jeg har skjønt at disse tingene er noe som går igjen hos folk som er rammet av autisme og ADHD. 

Synes også det er rart at på enkelte på den ene siden shamer oss med diagnoser og på den andre siden forventer at vi er åpne om problemene våre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...