Gå til innhold

1,4 barn per kvinne… her er konsekvensene

KallePils

Anbefalte innlegg

thomH skrev (På 2.11.2024 den 10.07):

Hvordan vet du at du ikke vil ha barn? Jeg har flere barn (med samme kvinne). Før vi fikk barn, og før jeg møtte min kone, så tenkte jeg det samme. Jeg elsket friheten min og tenkte at barn ikke var for meg. Men så fikk vi et barn, og det endret alt. Alt det jeg gjorde og tenkte før jeg fikk barn fremsto som fullstendig meningsløst og barnslig da vi fikk barn. Jeg mener det er helt umulig å forestille seg hvordan det er å få barn, og dermed tror jeg at de som sier de ikke vil ha barn egentlig ikke vet hva de snakker om.

Å få barn er det mest naturlige vi mennesker gjør. Det er derfor vi er her som art. Det er derfor vi har en seksualdrift.

Ikke samme person, men kan svare for meg. Har aldri hatt ønske om barn. Rart nok elsket jeg å leke med dukker da jeg var liten, hadde ei spesiell dukke jeg skiftet bleier på, byttet klær på, hadde med overalt, passet på at hun sov i vogna, "matet" henne etc. Hun betydde alt! Og slik sett skulle man tro jeg skulle vokse opp og ønske meg barn. I stedet har jeg hatt dyr, har i dag en liten hund jeg elsker over alt på jord. 

Jeg har vokst opp med søsken på 8 og 20 år yngre enn meg, samt en haug yngre søskenbarn, så alltid vært småbarn rundt. Vet ikke om det kan ha gjort meg "mettet" på å skulle få egne, da jeg ser hvor stor 24/7 jobb det er. Barnet som er 20 år yngre enn meg, tok jeg meg mye av de 2 første årene, og har kanskje på den måten "opplevd det man opplever som forelder"?, og har ingen trang til å finne ut hvordan det er?.. 

Men igjen, jeg har aldri hatt noen drøm om et barn. Klart jeg kan ha lurt på hvordan ungen ville sett ut og hvilken personlighet den ville fått. Og jeg kan syns at noen babyer er søte med kulerunde øyne, men det ringer ikke i eggstokkene. Ser jeg en liten valp derimot, blir jeg helt tussete gal. 

Jeg hadde en "mikroperiode" da jeg fylte 30 om at "kanskje jeg bare burde fått barn?", var i fast forhold (er i det samme forholdet fremdeles), men den gikk over. Og jeg ble egentlig bare glad da jeg bikket 35, og endelig følte at ingen andre heller "forventet" at jeg skulle få barn, for nå hadde jeg passert "for gammel" alderen. 

Nå er jeg snart 39 år, og jeg tror nok ikke jeg blir mor til et eget barn. Jeg føler meg noen ganger "rar"  fordi jeg ikke har noen lyst til å bli mor. Ser bare for meg at det blir å skru tilbake tiden til man selv var barn og gjenoppleve alt på nytt. I tillegg har jeg både fysiske og psykiske plager jeg ikke vil videreføre til et uskyldig menneske. Så med tanke på det og, er jeg egentlig glad for at jeg heller aldri har hatt et intenst barneønske. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hocane skrev (På 11.11.2024 den 15.14):

Det finnes en løsning, men løsningen er ikke realistisk.

Akkurat som klimakrisen. Folk kommer ikke til å slutte med å spise kjøtt, reise med fly eller kjøre biler.

Ja vi forstår alle konsekvensene, men det finnes ingen løsning, med mindre du er for å fjerne rettigheter til kvinner.

Bare tull, det finnes løsninger, er bare å motivere folk til å få barn det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KallePils skrev (På 2.11.2024 den 9.14):

https://www.vg.no/nyheter/i/KMPEnM/eldreboelgen-alarmen-gaar-i-hele-norge

Som det står i artikkelen: I 2031 vil det for første gang være flere over 65 enn under 19 i Norge.

Og som kommunalsjefen i Flekkefjord korrekt påpeker: Det er faktisk til syvende og sist ikke penger det står på, men mangel på folk.

Jammen hva trodde folk konsekvensene ville bli av å få 1,4 barn per kvinne, som i tillegg skal "selvrealisere" seg ved å flytte til byen, ta lang utdanning og være full jobb?

Vi har jo valgt denne situasjonen helt selv?

Vel. Jeg har fire barn. To av disse var uplanlagt (i ekteskap), og jeg ble presset kraftig på abort. Det skal en mann og en kvinne til for å få barn. Det nytter ikke å pule dere gjennom 20- og 30-årene, for så å begynne å lete etter fruktbare unge jenter. Du hr ingen barn, så du er virkelig ikke den rette til å kritisere kvinner for å ikke få nok barn. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (På 13.11.2024 den 19.53):

Jeg har fått 3 barn, men har null problem med å forstå at de aller fleste stopper på max to. Når jeg vokste opp på 80-tallet så ble vi bare jaget ut for å leke fra morgen til kveld, folk hadde vanlige, ofte enkle jobber og ikke krevende karrierer, internett fantes ikke og verden var liten, rolig og trygg. Unge familier hadde råd til både å ha ny enebolig på bygda og en voksen i deltidsstilling.

Nå har begge voksne 40 timers arbeidsuker pluss eventuell pendling da en enebolig selv på bygda koster 6-7 mill, og barna sitter kronisk i fosterstilling med skjerm dersom man ikke bruker timevis hver eneste dag på å frakte dem til og fra organiserte fritidsaktiviteter. Selvfølgelig, det finnes mange med fleksibelt hjemmekontor og bedagelige barn som ikke vil kjøres noe sted. Statistikk viser at hele 70 % av Norges befolkning er overvektige, nettopp pga stillesitting. Men veldig mange har vonde, frustrerende og stressende tidsklemmer, og velger vekk barn nr 3 av hensyn til egen helse.

Hva som skal til for at jeg hadde fått barn nr 4? Vel, 20 millioner kroner. Da hadde vi hatt råd til en sentral enebolig slik at vi slapp å kjøre oss spent ihjel slik vi gjør nå, pluss at mannen min kunne ha gått ned til halv stilling. For absolutt alt koster skjorta nå, spesielt mat, bolig og renter. Og man blir jo ansett som fattig hvis man ikke er i Syden annenhvert år.

Synes dette var gode poenger. Jeg er mye enig.

I tillegg mener jeg sosiale medier har en stor del av skylda. I dag skal alt være perfekt, og det skal vises uttad.

Og der man i større grad før hadde en jobb som skulle finansiere hverdagen og livet, er jobben i dag noe helt annet. For mange er dessverre jobben viktigere enn noe annet, og da jobbes det gjerne 150% for å oppnå den ønskede statusen og den ønskede økonomien. Så skal det jo trenes må vite, og det holder ikke bare å hive på seg ovetrekksbuksa og t-skjorta og ta seg ei økt i nabolaget som man gjørde "før i tida". Neida, her skal det på med siste skrik av treningstights, sko og overdel, og alt "tilbehøret" med pulsklokke, øretelefoner og what not. Så skal det selvsagt flashes litt av turen på instagram, gjerne i litt sexy positur - og ikke minst må økta deles på Strava! Likes må vi ha!

Det er pinadø ikke annet å forvente enn at våre unge håpefulle i dag vokser opp med psykiske utfordringer og følelsen av å ikke strekke til. Dette rammer jo også godt voksne. Et glansbilde som bare er et forbanna skall.

Sosiale medier er virkelig gift i vårt samfunn, og det ødelegger sakte men sikkert folks normale relasjoner, og påvirker selvsagt også familieliv. Jeg får lyst til å gråte.

Da er det ikke annet å forvente at man ikke orker å få mer en knapt et barn, og maks to.

Og ja - jeg er dessverre en del av alt dette kjøret. Er ikke det grann bedre enn noen andre. Hamsterhjulet bare går og går og går.....

Endret av Tiger Jack
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomH skrev (På 2.11.2024 den 10.07):

Hvordan vet du at du ikke vil ha barn? Jeg har flere barn (med samme kvinne). Før vi fikk barn, og før jeg møtte min kone, så tenkte jeg det samme. Jeg elsket friheten min og tenkte at barn ikke var for meg. Men så fikk vi et barn, og det endret alt. Alt det jeg gjorde og tenkte før jeg fikk barn fremsto som fullstendig meningsløst og barnslig da vi fikk barn. Jeg mener det er helt umulig å forestille seg hvordan det er å få barn, og dermed tror jeg at de som sier de ikke vil ha barn egentlig ikke vet hva de snakker om.

Å få barn er det mest naturlige vi mennesker gjør. Det er derfor vi er her som art. Det er derfor vi har en seksualdrift.

Kanskje på litt samme måte som at jeg VET jeg ikke ønsker å bo på Antarktisk og strikke grytekluter som jobb. Jeg kan ikke vite hvordan det livet ville vært i detalje for meg uten å oppleve det, men jeg kan forestille meg det mer enn godt nok til å vite at det er noe jeg absolutt ikke ville trivdes med.

Dette gjelder veldig mye i livet. Bo et annet sted, gifte seg med en annen, ta en annen jobb. Andre retninger man ikke ønsker å gå fordi man har det bra i livet der man er. Det er vell ingen andres sak å gå inn å betvile og mene de vet bedre hva andre velfungerende og tilsynelatende tilfredse mennesker trenger i livene sine? Om jeg var skilt og overlykkelig med det, skulle jeg gå rundt mene at alle andre også ville fått det så mye bedre som skilt. Dette er høyst personlige og private valg. Barn er ikke noen magisk unntak. Det er ikke få som angrer på barn og drømmer om livet som barnløs.

Selv har jeg ingen sterke meninger om å få eller ikke få barn, men det er ingen tvil om at mange legitime grunner taler imot utover personlig frihet. Jeg liker ikke hverdagen småbarnsforeldre har  idag med full jobb og lange dager i bhg. Jeg er usikker på om jeg har helse til en slik hverdag, men har ikke økonomi til å jobbe deltid med barn uten å snu hver krone og kan ikke belage meg på å møte en rik mann... Jeg er pessimistisk for fremtiden, så om jeg får barn ser jeg ikke nødvendigvis så lyst på hvordan livene deres blir. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiger Jack skrev (27 minutter siden):

Sosiale medier er virkelig gift i vårt samfunn, og det ødelegger sakte men sikkert folks normale relasjoner, og påvirker selvsagt også familieliv. Jeg får lyst til å gråte.

Nettopp.. Hadde Snap og FB, bare mas så sletta begge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tått skrev (21 minutter siden):

Nettopp.. Hadde Snap og FB, bare mas så sletta begge. 

Ja, det er sikkert sosiale medier skyld at fødselsomsorgen er ræva, og alt er dyrt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Ja, det er sikkert sosiale medier skyld at fødselsomsorgen er ræva, og alt er dyrt. 

😂🙈...Så det du sier er at kvinner helt uten rettigheter i lutfattige islamske land får enda færre barn enn bortskjemte norske kvinner da?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (20 minutter siden):

😂🙈...Så det du sier er at kvinner helt uten rettigheter i lutfattige islamske land får enda færre barn enn bortskjemte norske kvinner da?

Kvinner i lutfattige muslimske land blir gjerne voldtatt av ektemannen sin, det finnes ingen prevensjon heller. Mange av dem føder dødfødte barn, dør i fødsel eller blir permanent skadet i fødsel. Er det dit du vil? Det er for øvrig ikke bortskjemt å kreve ordentlig fødselsomsorg.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Kvinner i lutfattige muslimske land blir gjerne voldtatt av ektemannen sin, det finnes ingen prevensjon heller. Mange av dem føder dødfødte barn, dør i fødsel eller blir permanent skadet i fødsel. Er det dit du vil? Det er for øvrig ikke bortskjemt å kreve ordentlig fødselsomsorg.

Nei jeg ønsker ikke å ta Norge tilbake til 1400- tallet nei hvis det var det du mente?

Det jeg sier er at økonomi ikke er hovedgrunnen til de lave fødselstallene i den vestlige verden. Ja snart i hele verden, fødselstallene faller som en stein selv i dysfunksjonelle muslimske land.

Dårlig helsevesen er heller ikke årsaken til de lave fødselstallen i Norge..tvert imot faller fødselstallene mer dess rikere vi blir og dess bedre helsetjenester vi får.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (12 minutter siden):

Nei jeg ønsker ikke å ta Norge tilbake til 1400- tallet nei hvis det var det du mente?

Det jeg sier er at økonomi ikke er hovedgrunnen til de lave fødselstallene i den vestlige verden. Ja snart i hele verden, fødselstallene faller som en stein selv i dysfunksjonelle muslimske land.

Dårlig helsevesen er heller ikke årsaken til de lave fødselstallen i Norge..tvert imot faller fødselstallene mer dess rikere vi blir og dess bedre helsetjenester vi får.

Altså. For min del kunne jeg gjerne ha flere barn, men ikke med den fødselsomsorgen som er i dag. Når man kjøres rundt som kveg under fødselen i flere timer, fordi flere av fødeavdelinger er lagt ned, så blir man tuppet på hodet ut 24 timer etter fødselen. Nei takk.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Altså. For min del kunne jeg gjerne ha flere barn, men ikke med den fødselsomsorgen som er i dag. Når man kjøres rundt som kveg under fødselen i flere timer, fordi flere av fødeavdelinger er lagt ned, så blir man tuppet på hodet ut 24 timer etter fødselen. Nei takk.

Så de to dagene i livet du ligger på fødestua er avgjørende for hvorvidt du ønsker å sette et nytt liv til verden? 

Vettu hva..

Jeg tror ikke på deg.

Høres mer ut som en politisk ytring det der..skulle ikke bli særlig overrasket om du var sykepleier for å si det sånn.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (6 minutter siden):

Så de to dagene i livet du ligger på fødestua er avgjørende for hvorvidt du ønsker å sette et nytt liv til verden? 

Vettu hva..

Jeg tror ikke på deg.

Høres mer ut som en politisk ytring det der..skulle ikke bli særlig overrasket om du var sykepleier for å si det sånn.

Du har null sympati med fødende kvinner. Ja, det blir problematisk når man blir tuppet ut av sykehuset bare noen timer etter fødselen. Og at man må reise langt med uutholdelige rier. Prøv selv, da vel.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Du har null sympati med fødende kvinner. Ja, det blir problematisk når man blir tuppet ut av sykehuset bare noen timer etter fødselen. Og at man må reise langt med uutholdelige rier. Prøv selv, da vel.

Blir litt vanskelig uten livmor vettu..

Jeg tror fremdeles ikke på teorien din om dårlig økonomi og mangelfullt helsevesen.

Vi må lete andre steder etter årsaken til de lave fødselstallene spør du meg. Et sted å begynne er med fertiliteten til unge mennesker i dag, et annet er datingappene der algoritmer sender nye kvinnelige brukere rett til de verste fuckboysa på stedet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (32 minutter siden):

Blir litt vanskelig uten livmor vettu..

Jeg tror fremdeles ikke på teorien din om dårlig økonomi og mangelfullt helsevesen.

Vi må lete andre steder etter årsaken til de lave fødselstallene spør du meg. Et sted å begynne er med fertiliteten til unge mennesker i dag, et annet er datingappene der algoritmer sender nye kvinnelige brukere rett til de verste fuckboysa på stedet.

De fleste jeg kjenner som er i langvarige forhold, har max to barn. Som regel er det mannen som setter ned foten fordi han ikke har flere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (8 minutter siden):

De fleste jeg kjenner som er i langvarige forhold, har max to barn. Som regel er det mannen som setter ned foten fordi han ikke har flere.

Så problemet er ikke helsevesen og økonomi lenger men vanskelige menn nå? 

Alle hundretusener kvinner her i landet som ikke finner en mann å få barn med før eggene deres blir hardkokte bidrar iallefall ikke stort på fødselsstatistikken..ville sett mer i den retningen jeg da..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tått skrev (1 time siden):

Så problemet er ikke helsevesen og økonomi lenger men vanskelige menn nå? 

Alle hundretusener kvinner her i landet som ikke finner en mann å få barn med før eggene deres blir hardkokte bidrar iallefall ikke stort på fødselsstatistikken..ville sett mer i den retningen jeg da..

Det er mange flere kvinner enn menn som får barn. Hvor mange barn har du som mann? 1? 2? 5?

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/5EjMEW/hvorfor-er-det-flere-barnloese-menn-enn-kvinner

Det er også oftest mann som "bremser" for barneproduksjon:

https://www.babyverden.no/prover/adopsjon/er-mannen-bremsekloss-for-kvinner-som-vil-ha-barn/

Menn vil også sjeldnere gifte seg, og giftemål er lurt når man skal ha felles barn:

https://www.nrk.no/innlandet/samboende-vil-ikke-gifte-seg-1.1328747

Menn presser kvinner tidvis til å ta abort:

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/bQvOl/menn-presser-kvinner-til-aa-ta-abort

Vi kan ikke få barn med noen som ikke vil etablere seg, som ikke vil ha barn og som sender oss til abort når vi blir gravide. Jeg ville ha sett mer i den retningen.

• Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med fraflytting fra Flekkefjord kan jeg bekrefte. Jeg er fra en av nabokommunene og gikk på videregående i Flekkefjord. På siste gjenforening fant vi ut at nesten alle i vårt kull har flyttet til Sandnes/Stavanger. Men det var flere som hadde lyst til å flytte hjem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Det er mange flere kvinner enn menn som får barn. Hvor mange barn har du som mann? 1? 2? 5?

Har du ingenting med men kan avsløre så mye at jeg slår gjenomsnittet for dagens kvinner med god margin. Hvor mange barn har du som kvinne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min konklusjon….

Det krever mye arbeid og penger å oppdra ett barn. I tidligere generasjoner var ikke foreldre så egosentrere som vi er nå. Vi skal ha tid å penger til alt mulig annet, oppnå egne mål, dyrke hobbyer, bo over evne, reise, ta mastergrader, ha karriere ++ Dette gjelder nok de fleste av oss, også meg og mine.

Ved å få barn får du mindre tid og penger får du mindre tid til alt dette. Barnet skal helst ikke være mer enn 6 timer i barnehagen, og foreldrene må jobbe fulltid for å ha tak over hodet. Det går ikke helt opp det der…

Selv har jeg 3 barn, flott bolig, en herlig mann og 2 gode inntekter. Krever sykt mye innsats for å få til dette. Vi vurderer barn nr 4, men vet folk synes vi kommer til å være «sjuke»! 

Ett annet problem, som jeg observerer hos mine fantastiske, single og barnløse damene er som følger:

- Kvinner har blitt for kresne/storkrevende

kombinert med at… 

-Antall bra menn har gått ned. Stor fremvekst i Incels med kvinnefiendtlige holdninger. Leste kommentarfeltet under artikkelen «Kvinner tjener 13% mindre enn menn» i går, og blir sjokkert over nivået. Her var kommentarfeltet fullt av menn som trolig kommer til å ende opp både «kjerringlaus og barnlaus»… 

Det finnes altså fortsatt en del bra menn, men man må lete lenger etter de. Dette fører til en del «ufrivillig barnløshet» 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...