Gå til innhold

1,4 barn per kvinne… her er konsekvensene

KallePils

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bjerka skrev (5 timer siden):

*færre ☺️

De får og mindre barn. De er mindre i str enn oss

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fremtidsutsikter her så forstår at folk ikke vil ha barn.

Uansett - ser det godt både i Oslo og på bygda. Svært få unge og nå må de flytte pga skolenedleggelser også. Alt vil forfalle uten unge voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

absinthia skrev (7 timer siden):

For å trøste deg så kan jeg fortelle at kvinner i Sør-Korea og Japan får langt mindre barn og at vi ligge midt på treet i Europeisk sammenheng. For jordas del, er det helt greit. Vi skulle bare sponset og normalisert prevensjon for fattige kvinner i en del andre land også, siden mange av de landene det er verst å være kvinne i, er de som ligger øverst på fruktbarhetsstatistikken.   Dette er ingen forsvarstale for egen del, - jeg har fem barn. 

Husker en dame fra sør-korea jublet og så at pga feminisme så vil korea slutte å eksistere om få år. Hun glemte de i nord.....

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerka skrev (11 timer siden):

Det vet vi, men spørsmålet er hvorfor ønsker mange folk ikke barn. Da må vi se på ting som har forandret seg drastisk siden 2010 og ikke på de tingene man ønsker å forandre.

Og den artikkelen klarer ikke engang å få fakta riktig, så den gir ikke noen svar. Det er ikke korrekt at 90 prosent av norske kvinner får barn, og journalistene brukte 2017 data, selv om 2018 data var tilgjengelig når de skrev artikkelen.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for latterliggjøring, nedsettende innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bie-damen skrev (5 timer siden):

Fruktbarhetstall i muslimske land i Afrika er godt over 4, så vi vet hvordan det blir framover. 

https://snl.no/samlet_fruktbarhetstall

Antall barn per familie henger sammen med utdanningsnivå. Så ikke overraskende at det er mye barn i områder som gir få rettigheter til kvinner.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hocane skrev (24 minutter siden):

Antall barn per familie henger sammen med utdanningsnivå. Så ikke overraskende at det er mye barn i områder som gir få rettigheter til kvinner.

Så når kvinner får 100% absolutt like rettigheter er det på tide å legge ned landet?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, så jobber vi til er 70, på eldre senteret er det kun unge ansatte av annen nasjonalitet og ingen til å arve rikdommen, de etterlater seg ikke lengre arvinger. Men jeg tror det også går i bølger slik som økonomien. Men verden er på vei til å bli overbefolket, så det er en måte å balansere det på med å velge vekk å få mange barn. Og det vil tvinge seg fram at det vil være flere kulturer her i norden grunnet, krig , klima og sult. Så vi går ikke tom for mennesker i Norge, med mindre vi flykter fra vårt klima :) 

Endret av Motstrømmen
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym1002 skrev (8 timer siden):

Så når kvinner får 100% absolutt like rettigheter er det på tide å legge ned landet?

Landet blir ikke nedlagt.

Demografien kommer til å endre seg. Norge er blitt mindre religiøst og det har sine effekter.

Religiøse mennesker vinner alltid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hocane skrev (12 timer siden):

Landet blir ikke nedlagt.

Demografien kommer til å endre seg. Norge er blitt mindre religiøst og det har sine effekter.

Religiøse mennesker vinner alltid.

Nettopp. Andre religioner overtar. Noen må skrive en bok i fremtiden om nordmenns vilje til selvutsettelse.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KallePils skrev (På 2.11.2024 den 9.33):

Mye billig boligmasse i utkantstrøk.

Men det vil vi jo ikke ha? 😄

Det er det nok! Men hva med arbeidsplasser da? Er det nok jobber til alle som skal bo på disse stedene?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Demoraliserte mennesker som har styrt landet vårt i alt for mange år. Det skaper ingen entusiasme i samfunnet. Mennesker har magefølelse og fornuft nok til å peile frem den tryggeste veien for seg selv. I samfunnet vårt som i stor grad har blitt styrt av hovedstrømsmedia's propaganda, så ser det ikke lyst ut. Folk er totalt styrt av disse mediahusene. Få mennesker har tid, ressurser og interesse til å tenke utenfor boksen og helt nøytralt sjekke fakta ut. Mye derfor Trump er så upopulær i Norge, folk tror kun det de ser på NRK og VG for å forklare det enkelt.

Endret av frivis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere1 skrev (På 3.11.2024 den 22.06):

Livet tar på en måte slutt ja. Det blir 100% plikter å mas. 

Er bare tull, jobben til folk  medfører mye mer mas og plikter ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk skjønner ikke konsekvensene av å ikke lage barn, for det første så må det komme inn mange fra andre land for at vi i hele tatt skal få nok politi, sykepleiere osv .!  bedrifter må legges ned, det vil si, mindre jobber å velge mellom, ikke blir det mange butikker heller, men det er kanskje bare sånn det blir, et fattigere liv om de ikke vil gjøre noe for å holde samfunnshjulene i gang....

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Barbiebabe skrev (3 timer siden):

Folk skjønner ikke konsekvensene av å ikke lage barn, for det første så må det komme inn mange fra andre land for at vi i hele tatt skal få nok politi, sykepleiere osv .!  bedrifter må legges ned, det vil si, mindre jobber å velge mellom, ikke blir det mange butikker heller, men det er kanskje bare sånn det blir, et fattigere liv om de ikke vil gjøre noe for å holde samfunnshjulene i gang....

Fødselsrate henger sammen med utdanningsnivå og religion.

Eneste vestlige land med en bærekraftig befolkningsvekst er jødene i Israel.

Nordmenn er ikke religiøse som er en enorm faktor for et høyt fødetall. 

Nordmenn har også høy utdanning som er en enorm faktor for lave fødetall.

Vi kommer ikke til å bli kirkegåere med det første og vi kommer ikke til å tvinge kvinner til å ta lavere utdanning, så nei, det finnes ingen løsning.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her stopper vi på to barn fordi vi begge arbeider 100% i krevjande jobbar.  Det er ikkje praktisk mulig å få til alt som forventes med ein til. Neste veka har eg ein tannlegetime med barn, dagen etter utviklingssamtale på skulen. Veka etter foreldresamtale i barnehagen. Veka før var det halloween "fest". Det er snart stor dugnad. Det er ikkje eit sekund i døgnet som ikkje er stappa med noko. I tillegg er begge barna ein del sjuke, heilt vanlige ting selvfølgelig, men hyppig! Føler meg konstant dradd mellom familie og jobb. Legg på fritidsaktiviteter og husarbeid, personalmøter. Handling, planlegging. 

Det er ikkje lagt opp til at dei som har to skal kunne få det tredje. Det er sabla dyrt og velter heile lasset.

I tillegg hadde eg eit traumatisk, tungt svangerskap sist, har ikkje fått noko uoppfordra hjelp til å bearbeida det (kom meg igjennom det sjølv heldigvis) Kvinner som er sjuke gravide ute i distriktet blir bussa fram og tilbake til storbyen. Det er fryktelig slitsomt. Fekk heldigvis bu på pasient-hotell mot slutten, eg var så fryktelig dårlig og klarte ikkje meir pendling. Eg var heilt ferdig. 

Det er store forbetringspotensiale når det kjem til kvinnehelsa. Det er selvfølgelig mykje bra. Vi er heldige som har tilgang på avansert helsehjelp. Sentralisering er ikkje berre positivt.

Vi vurderte stoppa på eit barn etter vi opplevde ein seinabort (ufrivillig). Det vart fryktelig traumatisk og heller ingen automatisk hjelp i etterkant. Fekk og avslag på utredning fordi det måtte skje tre gonger på rad (ja det er faktisk sant). 

Folk kan oppleva ulike ting i sin reproduktive periode, det er som regel heilt normalt. Men det er noko med å ta vare på personen, validering, psykisk healing. Det er noko eg i periodar (men i mindre grad enn før) framleis sliter med. Det er ein bunnløs, einsam, tung og for andre heilt uforståelig sorg. Som og er heilt normalt men ikkje mindre vondt av dn grunn. 

Anna ting, det som overrasker meg ein god del er eigentlig å sjå tilbake på klassen min. F.eks 10.klasse. Det er ikkje mange på bildet som har fått barn. Same med VG1. Fleste på det bildet har heller ikkje fått barn. Kva er årsaka? Eg trur det er fleire ting men mistenkje tilgong på nokon å få det barnet med er høgt på lista. Gjelder flest menn. 

Anna ting eg synest er fasinerande er at svært mange i kretsen og omegn her er 40+ og skal ha første barnet nå, har nyleg fått eller er 43+ med "søsken" på vei. Aldersforskjellen er betydelig Mellom mine og deira barn. 

Det kan ikkje vere gunstig for samfunnet at par/kvinner begynner så seint? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkurat lett å få barn i dagens samfunn. Jeg vokste opp i en middels fin bydel i Oslo. Ingen av de jeg kjenner har råd til å bo der lenger. De færreste også i Oslo generelt. Så 2 i en klasse på 27 stk har fått barn. Vi er over tredve....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe veldig historieløst med denne diskusjonen. Mora mi hadde to barn uten å være gift, bestemora mi blei skilt og hadde tre barn som hun selv måtte ta vare på, og oldemora mi måtte gi fra seg noen av barna sine, blant annet bestemora mi, fordi hun ble forlatt av mannen sin og ikke klarte å ta vare på alle sammen. Alle disse kvinnene hadde det til felles at de ble dyttet ut av samfunnet og de to siste generasjonene er i tillegg minstepensjonister. Kvinner har i alle tider tatt vare på barna, og selv om de har gjort så godt de kunne, og selv når de har forlatt mann og barn, er de blitt offer for både kulturelle overgrep og økonomiske sanksjoner. Tenk på hva som har skjedd med alle kvinner i verden som har fått barn med fienden i krig, tenk på alle kvinner som er blitt voldtatt uten mulighet for abort. 

Og nå skal vi liksom få ansvaret for å føde barn så kapitalismen kan fortsette? Nei, hurra for alle kvinner som lever i dag og kan ta selvstendige valg. Blant annet jobbe og spare til en pensjon det går an å leve med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...