tunaen Skrevet 3. november 2024 #101 Del Skrevet 3. november 2024 Uanonym bruker skrev (21 minutter siden): Jeg tror ikke hovedårsaken til at folk får flere barn handler om jobb, utdanning og selvrealisering i det hele tatt. For bare 15 år siden var antall barn per kvinne oppe på nesten 2, og det var ingenting annerledes med forventninger/krav/ønsker til den delen av livet i 2009. Nei, hovedårsaken til at folk får færre barn, er at foreldrerollen har blitt for krevende. Det har blitt for mange forventninger til foreldre - man må avslutte det "gamle" livet sitt for å bli forelder og vie seg 100 % til ungene, underholde dem 24/7, for å være en god nok forelder i dag. Det er klart det ikke frister for mange. Så legger man den usikre økonomiske situasjonen, klimaendringer osv. på toppen, så blir det færre som vil ha barn. Det hjelper heller ikke at mange menn må blir nærmere 40 før de føler seg "klare" til å få unger. Håper og tror at de som tror at de må være nærmest selvutslettende for å være foreldre, er i et virkelig mindretall. De fleste jeg kjenner, klarer å prioritere egentid der det er mulig. Veldig anekdotisk, men ser at de fleste venninnene mine med barn også har menn som ikke trår til. Har heldigvis en som tar sin del, og vel så det i perioder. Men han jobber i industri, og har dermed ikke fleksibel arbeidstid - med alt det det innebærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lur Venn Skrevet 3. november 2024 #102 Del Skrevet 3. november 2024 Det vil være et problem i ca 50 års tid. Men i fremtiden vil det jo også bli færre eldre 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 3. november 2024 #103 Del Skrevet 3. november 2024 tunaen skrev (8 timer siden): Håper og tror at de som tror at de må være nærmest selvutslettende for å være foreldre, er i et virkelig mindretall. De fleste jeg kjenner, klarer å prioritere egentid der det er mulig. Veldig anekdotisk, men ser at de fleste venninnene mine med barn også har menn som ikke trår til. Har heldigvis en som tar sin del, og vel så det i perioder. Men han jobber i industri, og har dermed ikke fleksibel arbeidstid - med alt det det innebærer. Det er selvfølgelig en overdreven beskrivelse fra min side for å få fram et poeng, men jeg mener likevel det er mye sant i det. Man skal være pedagogisk, forståelsesfull, stimulere, underholde og ikke minst et av dagens samfunns yndlingsuttrykk, "følge opp". Mange mener det er veldig slitsomt å ha barn, også store. Og årsaken er jo selvfølgelig disse kravene om tett oppfølging. Det tror jeg er en viktig årsak til at folk får færre eller ingen barn. At man må "prioritere egentid" er jo bare et symptom på det. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tunaen Skrevet 3. november 2024 #104 Del Skrevet 3. november 2024 Uanonym bruker skrev (16 minutter siden): Det er selvfølgelig en overdreven beskrivelse fra min side for å få fram et poeng, men jeg mener likevel det er mye sant i det. Man skal være pedagogisk, forståelsesfull, stimulere, underholde og ikke minst et av dagens samfunns yndlingsuttrykk, "følge opp". Mange mener det er veldig slitsomt å ha barn, også store. Og årsaken er jo selvfølgelig disse kravene om tett oppfølging. Det tror jeg er en viktig årsak til at folk får færre eller ingen barn. At man må "prioritere egentid" er jo bare et symptom på det. Alle prioriterer jo egentid. Min barnløse søster velger å ikke være sosial for å ha egentid. Alt i livet er om prioriteringer. Skjønner derfor ikke helt hva du mener om at det er et symptom. Det er vel ikke så mange krav om tett oppfølging. Hvem krever det? Skolen? Man har jo kanskje to foreldremøter i året, men man trenger jo ikke å delta. Utviklingssamtaler må man jo delta på, men det er jo bare kos. Slipper jobben i en time liksom😆 Det kommer nok også veldig an på hvor man bor. Og omgangskrets. Man sammenligner seg jo ofte med de mer «vellykkede» i nærområdet.. Selv her vi bor er det noen som bor i områder der kun splitternye biler av visse merker er «godtatt», og sånt kommer jeg aldri til å forstå😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rastebenk Skrevet 3. november 2024 #105 Del Skrevet 3. november 2024 tunaen skrev (7 minutter siden): Alle prioriterer jo egentid. Min barnløse søster velger å ikke være sosial for å ha egentid. Alt i livet er om prioriteringer. Skjønner derfor ikke helt hva du mener om at det er et symptom. Det er vel ikke så mange krav om tett oppfølging. Hvem krever det? Skolen? Man har jo kanskje to foreldremøter i året, men man trenger jo ikke å delta. Utviklingssamtaler må man jo delta på, men det er jo bare kos. Slipper jobben i en time liksom😆 Det kommer nok også veldig an på hvor man bor. Og omgangskrets. Man sammenligner seg jo ofte med de mer «vellykkede» i nærområdet.. Selv her vi bor er det noen som bor i områder der kun splitternye biler av visse merker er «godtatt», og sånt kommer jeg aldri til å forstå😅 Reguleringstannlegen forventer at du kjører ungen til og fra kl 12. Læreren forventer at du stiller på en elevsamtale per barn du har, kl 13. Bhg forventer at du stiller på Luciafrokost kl 09, ellers blir barnet ditt det eneste som ikke har en forelder til stede. Husk 13 ukers skoleferie hvert år for 6-åringen, og husk 5 planleggingsdager per år som kommer i tillegg. Husk at hvis du ikke bosatte deg midt i smørøyet så skal barna kjøres til og fra alle treninger, kamper, stevner, Halloweenfester, vennegrupper og cuper (og husk at der har du kioskvakt i 6 t). 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tunaen Skrevet 3. november 2024 #106 Del Skrevet 3. november 2024 Rastebenk skrev (1 minutt siden): Reguleringstannlegen forventer at du kjører ungen til og fra kl 12. Læreren forventer at du stiller på en elevsamtale per barn du har, kl 13. Bhg forventer at du stiller på Luciafrokost kl 09, ellers blir barnet ditt det eneste som ikke har en forelder til stede. Husk 13 ukers skoleferie hvert år for 6-åringen, og husk 5 planleggingsdager per år som kommer i tillegg. Husk at hvis du ikke bosatte deg midt i smørøyet så skal barna kjøres til og fra alle treninger, kamper, stevner, Halloweenfester, vennegrupper og cuper (og husk at der har du kioskvakt i 6 t). Alt det der skjer ikke på én og samme dag, eller uke engang🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rastebenk Skrevet 3. november 2024 #107 Del Skrevet 3. november 2024 tunaen skrev (Akkurat nå): Alt det der skjer ikke på én og samme dag, eller uke engang🤣 Når det blir snakk om 3-4 dager hver eneste måned hvor du blir borte et par timer, så skal du fort se at du ikke blir spesielt poppis på arbeidsplassen. Med mindre du nyter hjemmekontor og fleksitid da, klart at mange arbeidstagere sikkert kan forsvinne i noen timer uten at det merkes. Men det er veldig mange arbeidsplasser hvor fravær merkes godt, og som må avtales lenge på forhånd (og ofte får man nei). 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gran00 Skrevet 3. november 2024 #108 Del Skrevet 3. november 2024 KallePils skrev (På 2.11.2024 den 9.14): https://www.vg.no/nyheter/i/KMPEnM/eldreboelgen-alarmen-gaar-i-hele-norge Som det står i artikkelen: I 2031 vil det for første gang være flere over 65 enn under 19 i Norge. Og som kommunalsjefen i Flekkefjord korrekt påpeker: Det er faktisk til syvende og sist ikke penger det står på, men mangel på folk. Jammen hva trodde folk konsekvensene ville bli av å få 1,4 barn per kvinne, som i tillegg skal "selvrealisere" seg ved å flytte til byen, ta lang utdanning og være full jobb? Vi har jo valgt denne situasjonen helt selv? Det er ikke alltid det er kvinnen det står på heller. Jeg kjenner flere par som har ett barn, kvinnen vil ha flere, men mannen vil ikke fordi han syns det er så slitsomt/tar bort friheten. I tillegg har menns sædkvalitet sunket drastisk de siste 30 årene. Det er et samfunnsproblem. 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klump Skrevet 3. november 2024 #109 Del Skrevet 3. november 2024 Håper de som bevisst velger å ikke får barn, sitter med litt ekstra takknemlighet når de om 30-40 år sitter på gamlehjem og blir pleiet av dem som er barn av jevnaldrende. Jeg har 3 barn så jeg har gjort mitt. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjerka Skrevet 3. november 2024 #110 Del Skrevet 3. november 2024 Det er mange kvinner som er frivillig barnfrie også. Og stadig flere blir det! Se på denne statistikken fra USA! 😀 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wor Skrevet 3. november 2024 #111 Del Skrevet 3. november 2024 tunaen skrev (10 timer siden): Håper og tror at de som tror at de må være nærmest selvutslettende for å være foreldre, er i et virkelig mindretall. De fleste jeg kjenner, klarer å prioritere egentid der det er mulig. Veldig anekdotisk, men ser at de fleste venninnene mine med barn også har menn som ikke trår til. Har heldigvis en som tar sin del, og vel så det i perioder. Men han jobber i industri, og har dermed ikke fleksibel arbeidstid - med alt det det innebærer. Denne måten å være foreldre på er normen: https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-foreldre/intensivt-foreldreskap-er-blitt-den-nye-barneoppdragelsen/2411388. Dette er en forventning av samfunnet, i tillegg vil vi som er foreldre nå faktisk være gode foreldre. Ikke som tidligere generasjoner 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet 3. november 2024 #112 Del Skrevet 3. november 2024 tøysekopp skrev (På 2.11.2024 den 10.09): Livet tar ikke slutt etter man får barn. Livet blir annerledes, men man slutter så absolutt ikke å leve. Livet tar på en måte slutt ja. Det blir 100% plikter å mas. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wor Skrevet 3. november 2024 #113 Del Skrevet 3. november 2024 Trøndere1 skrev (1 minutt siden): Livet tar på en måte slutt ja. Det blir 100% plikter å mas. Må nok nesten si meg enig her. Livet som individ er over. Du går over til å bli en robot som eneste formål er å tjene barna best mulig. Alle dager blir et sammensurium der du ikke kan skille en dag fra den andre 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 3. november 2024 #114 Del Skrevet 3. november 2024 Wor skrev (8 minutter siden): Denne måten å være foreldre på er normen: https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-foreldre/intensivt-foreldreskap-er-blitt-den-nye-barneoppdragelsen/2411388. Dette er en forventning av samfunnet, i tillegg vil vi som er foreldre nå faktisk være gode foreldre. Ikke som tidligere generasjoner Ah, var den artikkelen jeg lette etter, men fant den ikke. Takk! Der står det godt forklart hva jeg mener med at det har blitt veldig høye krav til foreldrerollen. Og selv om man så klart bestemmer selv hva slags forelder man vil være, så ønsker de fleste å følge normen mer eller mindre, både for egen og barnas del. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beyond the Scoop Skrevet 3. november 2024 #115 Del Skrevet 3. november 2024 (endret) Rastebenk skrev (1 time siden): Reguleringstannlegen forventer at du kjører ungen til og fra kl 12. Læreren forventer at du stiller på en elevsamtale per barn du har, kl 13. Bhg forventer at du stiller på Luciafrokost kl 09, ellers blir barnet ditt det eneste som ikke har en forelder til stede. Husk 13 ukers skoleferie hvert år for 6-åringen, og husk 5 planleggingsdager per år som kommer i tillegg. Husk at hvis du ikke bosatte deg midt i smørøyet så skal barna kjøres til og fra alle treninger, kamper, stevner, Halloweenfester, vennegrupper og cuper (og husk at der har du kioskvakt i 6 t). Og det er dersom man har et frisk barn uten særskilte behov. Legg til en diagnose eller kronisk sykdom, da blir det fort enda mer å følge opp i en allerede full kalender. Endret 3. november 2024 av Beyond the Scoop Tilleggsdetalj 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elisa1819 Skrevet 3. november 2024 #116 Del Skrevet 3. november 2024 Jeg bekymrer meg ikke veldig for fallende folketall, vi nordmenn forurenser mye og det er allerede mer enn nok folk på jorda. Når det er sagt, frykter jeg folk som mener KVINNER skal legge bort karriere, studier og utdanning for familie og barn, det er ikke en kvinneoppgave, men en oppgave som like godt kan utføres av menn, sånn rent bortsett fra graviditet og fødsler. Jeg har alltid både tjent mer og vært mer fagnerd enn menn jeg har vært sammen med, og den gleden (anerkjennelse, intellektuelt stimuli og god inntekt) hadde jeg jo aldri ofret. En husfar derimot, ja takk. 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tunaen Skrevet 3. november 2024 #117 Del Skrevet 3. november 2024 Wor skrev (1 time siden): Denne måten å være foreldre på er normen: https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-foreldre/intensivt-foreldreskap-er-blitt-den-nye-barneoppdragelsen/2411388. Dette er en forventning av samfunnet, i tillegg vil vi som er foreldre nå faktisk være gode foreldre. Ikke som tidligere generasjoner Lurer på hva dette er basert på. Eller rettere sagt, hvem. Jeg har mine bange anelser, men..😬 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjerka Skrevet 3. november 2024 #118 Del Skrevet 3. november 2024 Camlon skrev (På 2.11.2024 den 20.49): Det er ikke lenger riktig. I dag har fruktbarheten blant saudier i Saudi-Arabia falt til 2,8, og i Iran er den nede på 1,7. Bare noen få svært fattige land, som Somalia, ser vi fortsatt fruktbarhetsrater på rundt 6. Denne utviklingen viser en global trend der fruktbarheten faller. Den vanlige forklaringen vi ofte hører i Norge, er at samfunnet må velge mellom å enten redusere rettigheter eller tilby sterke støtteordninger for å øke fruktbarheten. Men dette ser ikke lenger ut til å stemme – folk får færre barn, enten det finnes gode støtteordninger eller få rettigheter. Så hva har egentlig forårsaket fallet i fruktbarheten de siste ti årene? Det virker som noe grunnleggende har endret seg på globalt nivå, men dette diskuteres sjelden. Kanskje er det på tide å undersøke dette nærmere? Fordi mange folk ikke ønsker barn. Der har du svaret. https://www.nrk.no/nordland/fodselstallene-stuper_-_-kvinner-har-ingen-plikt-til-a-fa-barn-for-at-samfunnet-skal-ga-rundt-1.14757377 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 3. november 2024 #119 Del Skrevet 3. november 2024 KallePils skrev (På 2.11.2024 den 9.14): https://www.vg.no/nyheter/i/KMPEnM/eldreboelgen-alarmen-gaar-i-hele-norge Som det står i artikkelen: I 2031 vil det for første gang være flere over 65 enn under 19 i Norge. Og som kommunalsjefen i Flekkefjord korrekt påpeker: Det er faktisk til syvende og sist ikke penger det står på, men mangel på folk. Jammen hva trodde folk konsekvensene ville bli av å få 1,4 barn per kvinne, som i tillegg skal "selvrealisere" seg ved å flytte til byen, ta lang utdanning og være full jobb? Vi har jo valgt denne situasjonen helt selv? For å trøste deg så kan jeg fortelle at kvinner i Sør-Korea og Japan får langt mindre barn og at vi ligge midt på treet i Europeisk sammenheng. For jordas del, er det helt greit. Vi skulle bare sponset og normalisert prevensjon for fattige kvinner i en del andre land også, siden mange av de landene det er verst å være kvinne i, er de som ligger øverst på fruktbarhetsstatistikken. Dette er ingen forsvarstale for egen del, - jeg har fem barn. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Jenny* Skrevet 3. november 2024 #120 Del Skrevet 3. november 2024 absinthia skrev (1 minutt siden): For å trøste deg så kan jeg fortelle at kvinner i Sør-Korea og Japan får langt mindre barn og at vi ligge midt på treet i Europeisk sammenheng. For jordas del, er det helt greit. Vi skulle bare sponset og normalisert prevensjon for fattige kvinner i en del andre land også, siden mange av de landene det er verst å være kvinne i, er de som ligger øverst på fruktbarhetsstatistikken. Dette er ingen forsvarstale for egen del, - jeg har fem barn. Jeg tror ikke mindre barn er en del av problem ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå