Gå til innhold

Tips til hjemmelagde julegaver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om du skal lage spiselige ting, så husk hygiene. Rent kjøkken, rene hender, oppsatt hår osv. Merk også gavene med ingredienser, siden det er så mye allergi og matintoleranse blant folk.

Anonymkode: 25e5a...bae

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nyere ovner skal ofte ikke ha papir eller papp til opptenning. Jeg har en Dovre installert i fjor og der fikk jeg tydelig beskjed om at det skulle ikke papir inn. 

Anonymkode: 66b63...235

Hvorfor kjøpe en elendig ovn som ikke tåler det?

Anonymkode: 9fbbf...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt den motstanden folk får når de nevner hjemmelagde gaver, for det kan være så mangt. Uansett om gaven er kjøpt eller laget så tenker vel de fleste på hva som passert mottaker?
Mer kjærlighet i et glass hjemmelagde brente mandler enn en pakke fra rema 1000? Altså om mottaker er veldig glad i brente mandler så er jo det en fin gave? Og mottaker har alt en behøver. I tillegg så kjenner vel giver og mottaker hverandre, en vet hva de ulike liker og kanskje hvilken situasjon de står i.
Jeg vet at en i min indre sirkel kunne skrevet lignende innlegg som dette, for jeg kjenner til vedkommende sin situasjon. Jeg vet at vedkommende så gjerne vil gi en julegave selv om økonomien ikke er på topp. Da vil jeg heller ha noen som er laget fremfor noe fra Temu. Har selvsagt gitt beskjed om at gave virkelig ikke er nødvendig å gi. Ingen skal blakke seg på julegaver.  

men uansett, svar på spørsmålet:

Brente mandler, karameller, rocky road, knekkebrød, kake/kjeks på glass, likør, vaniljesukker, vaniljeekstrakt, fuglemat (f.eks kjøpe en fin kopp i en bruktbutikk, lage så maten i den), tacokrydder

Har du glassborr kan du lage fat eller lysestaker av gamle asjetter, skåler, kopper etc. Der kan en jo velge litt utifra den enkelte sin interiørstil.  

Be til middag på nyåret, en koselig filmkveld med kakao og popcorn, spillkveld. Tid sammen ♥️ 

Anonymkode: 494fb...550

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe fint strikket blir jeg glad for, men ikke annet ræl. 

Anonymkode: 3b90c...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter fullstendig å få et glass med noe hjemmelaget spiselig fremfor noe skit fra Temu. Hjelpes!

Hadde satt pris på knekkebrød, krukke med ingredienser til cookies eller du kan smaksette olivenolje med urter, hvitløk eller chili. Det er supert! Urtesalt er også enkelt å lage og enkelt for mottaker å bruke. Hjemmelagde fløtekarameller/fudge er også sykt digg.

Drit nå fullstendig i alle innvendinger her. Synes det er kjempeflott at du lager gaver, hadde hatt nuuull problem med å få hjemmelagde forbruksvarer. 

Anonymkode: 19ef1...ef3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke så billige gaver, men vi syr rulle og legger ned sild selv.

Veldig populært især hos de litt mer voksne, som kanskje ikke orker å styre med det selv lengre.

Vi har også tilgang til å hugge litt ved selv, og har gitt bort en sekk eller to til jul, til stor glede for mottaker. Har en ikke mulighet til å hugge, så kan en alltids samle kongler og tørke - tørre kongler er ypperlige for å tenne opp i ovn med, sammen med en bit never. Trenger ikke stearin/parafin. 

Hjemmelaget saft og ripsgele pleier å være populært blant våre, men litt sent å tenke på om du ikke  alt har fryseren full av bær.

I år har vi plukket veldig mye kantareller, og tørket. Fint å bruke i gryter og slikt utover vinteren. Det blir del av årets gave til de voksne i familien :) 

Anonymkode: f8550...031

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemmelaget gløgg: https://www.matprat.no/oppskrifter/kos/hjemmelaget-glogg/

Eplechips: https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/eplechips/

Eggelikør: https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/eggelikor/

Eller bare søk på likør på MatPrat, så dukker det opp forskjellige oppskrifter.

Man kan også lage sin egen sirup til å ha i kaffe (særlig digg i iskaffe på varme dager). Man bruker da ca like mye vann og sukker, bruner sukkeret litt først, også kan man ha oppi det man liker av krydder. Jeg bruker ofte anis, kanel, nellik og kardemomme (hele krydder så de er lette å sile ut.

Endret av Sidsel
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidsel skrev (2 minutter siden):

Hjemmelaget gløgg: https://www.matprat.no/oppskrifter/kos/hjemmelaget-glogg/

Eggelikør: https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/eggelikor/

Eller bare søk på likør på MatPrat, så dukker det opp forskjellige oppskrifter.

Man kan også lage sin egen sirup til å ha i kaffe (særlig digg i iskaffe på varme dager). Man bruker da ca like mye vann og sukker, bruner sukkeret litt først, også kan ma ha oppi det man liker av krydder. Jeg bruker ofte anis, kanel, nellik og kardemomme (hele krydder så de er lette å sile ut.

Kaffesirup hørtes skikkelig godt ut! 

Anonymkode: 19ef1...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brente mandler har jeg ikke laget på årevis, det er jo en super gave 😊 

Anonymkode: 5cbf0...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp juleblomst billig når de kommer på lokketilbud. Du får ofte 3 julestjerner for 100 kr eller noe.

Dra på bruktbutikk, eller let i egen skap, og finn julepynt, glasskåler eller fat. Et par julekuler, en liten nisse eller noe. 20-30 kr?

Plukk noen kongler og furukvister. Har du noen bånd å lage fine sløyfer med? Eller bruk gavebånd.

Lagde fine juleoppsatser til ca 50-lappen per stykk :) 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere laget duftlys, men er usikker på hvordan jeg eventuelt kunne fått «julelukt» på de?
Noen med erfaring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ingen hjemmelagede ting jeg hadde satt pris på. Spiselige gaver går som oftest rett i søpla. 

Anonymkode: c04b2...7eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kjøp juleblomst billig når de kommer på lokketilbud. Du får ofte 3 julestjerner for 100 kr eller noe.

Dra på bruktbutikk, eller let i egen skap, og finn julepynt, glasskåler eller fat. Et par julekuler, en liten nisse eller noe. 20-30 kr?

Plukk noen kongler og furukvister. Har du noen bånd å lage fine sløyfer med? Eller bruk gavebånd.

Lagde fine juleoppsatser til ca 50-lappen per stykk :) 

Dette var et godt tips, takk! Har masse hobbyting og julepynt liggende, så kan pynte med mye forskjellig her 🥰

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker å gi bort hjemmelaget mandelsmør i ett fint glass ☺️  

Anonymkode: 08f55...bb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor kjøpe en elendig ovn som ikke tåler det?

Anonymkode: 9fbbf...de6

Den er ikke elendig, den fyrer og varmer knallhardt uten papir. 

Anonymkode: 66b63...235

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette var et godt tips, takk! Har masse hobbyting og julepynt liggende, så kan pynte med mye forskjellig her 🥰

Så bra! Er du flink til å pynte kan det bli skikkelig bra :)

Vil du gjøre det ekstra proft, så kjøp en pakke med cellofan og pakk inn i. Da ser det like flott ut som fra blomsterbutikken.

Nille, Clas ohlson eller jula f.eks pleier å ha, ca 30 kr for en rull?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ingenting er bedre enn "God jul! Her har du litt granola"

😂

Anonymkode: ce54b...b88

Jeg sanser ironi så hva er galt med det? 

Anonymkode: 01b3a...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg ikke satt pris på juleblomster da det er endel vi ikke tåler,og det er synd å ikke kunne ha en blomst en har fått på bordet.

Anonymkode: ca422...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er faktisk ingen hjemmelagede ting jeg hadde satt pris på. Spiselige gaver går som oftest rett i søpla. 

Anonymkode: c04b2...7eb

Får håpe du slipper å få gaver generelt da😅 Vanskelig å skulle gi gaver (kjøpt eller ei) til noen som er så utakknemlig at de ikke kan klare å se givers side også..

Anonymkode: f8f39...8d4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...