Gå til innhold

Tips til hjemmelagde julegaver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å bli flinkere til å lage hjemmelagde julegaver, kan dessverre ikke strikke, hekle eller sy.

Har i år tenkt til å gi bort blant annet julekaker, granola, julepynt og tennbriketter, men hvilke andre ting kan være greit å lage og gi bort?

Anonymkode: 5cbf0...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte krukker et år og puttet i alle tørringredienser til coockies og lagde fine lapper med "oppskrift" og fremgangsmåte.

Anonymkode: 5bf6b...8b1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet at du mottaker blir gla md for det da? 

Anonymkode: 0a583...00a

Ingenting er bedre enn "God jul! Her har du litt granola"

😂

Anonymkode: ce54b...b88

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er spesielt god på noe er det best å enten kjøpe noe spiselig/drikkelig eller droppe gave. 
Har en venninne som er kjempeflink å hekle, får mye fint av henne. En annen er rå på decupasje. Er du ikke rå på noe, så ikke lag fullt av ræl bare for å lage. Sånt går raskt i søpla her.

Anonymkode: 72f47...d42

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som kan spises eller brukes opp er fine gaver når det skal være hjemmelaget syntes jeg. 

Så julekaker, Tennbriketter osv er fine gaver, gavekort på en opplevelse, gavekort på dugnadshjelp osv?  

Anonymkode: f8f39...8d4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer også for spiselige gaver!

Mye heller det enn plastgreier fra temu/Nille osv når man kjøper bare for å kjøpe noe billig 'ræl'. Dekor ville jeg nok ikke laget, da mange har sin egen stil.

Anonymkode: 94802...ca9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var altså ikke spørsmålet mitt «hva synes dere om hjemmelagde gaver» eller «hadde du - fremmede anonyme person - blitt glad for tingene jeg nevner» 😅

Har både tanker, grunner og aksept for å gjøre ting på denne måten hos oss i år, så ønsket var altså tips. Ikke meninger. 

Takk til dere som faktisk svarer 😊❤️

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt spiselig er jo supert, bare husk på eventuelle matallergier, avholds mennesker, diabetikere osv. 😄

En hjemmelaget gave jeg gav til min mor; jeg tok et bilde av min bror og jeg i profil, lastet opp dette og brukte Gimp til å lage en sort siluett av oss. Printet og klipte ut silhuettene våre, brukte den som mal for å klippe det ut i sort kartong. Limte disse på rød og blå bakgrunn, min bror med sløyfe i halsen, jeg i hestehalen. Rammet så inn og gav min mor. De henger på kjøkkenet hvor hun spiser hver dag:)

Jeg har også laget et spill til ei venninne, det er kanskje litt vanskelig å starte med, det tok meg et helt år enda det bare var et enkelt og kort pek og klikk eventyr uten animasjoner. I år lager jeg en animasjon til samme venninne, men nå begynner disse tekst til animasjon AI å bli ganske bra, så det er også en mulighet. 

Anonymkode: b2b27...395

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget aprikosmarmelade (lignende denne) og gitt bort sammen med god blåmuggost. (Hvis du ikke vet om de liker blåmuggost kan du jo bare sløyfe den. 

Ristede julenøtter i en fin boks synes jeg også er en koselig gave. 

Anonymkode: 315ad...8ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lager du tennbriketter?

Hjemmelagede karameller på norges glass

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (1 minutt siden):

Hjemmelagede karameller på norges glass

Ikke meg du spør, men jeg så på God Morgen Norge her en dag at man kunne bruke tørre kongler og dyppe dem i stearin. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brente mandler, hjemmelaget troika og fløtekarameller 😋 

Anonymkode: eefc2...e03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De gangene jeg lager noe og gir bort, er det fordi jeg klarer å lage det mottaker elsker og liker. Jeg prakker ikke på folk ting bare fordi jeg kan lage noe. 

Anonymkode: 66b63...235

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (Akkurat nå):

River ut sider fra en gammel bok, ca 7-8 cm i bredden. Ruller dem sammen og knyter med hyssing. Smelter rester av gamle stearinlys, og dypper papiret nedi. Legges til tørk, og pakkes i koselige papirposer som jeg pynter med juledekor. Finnes mange varianter/oppskrifter på net 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke meg du spør, men jeg så på God Morgen Norge her en dag at man kunne bruke tørre kongler og dyppe dem i stearin. 

Kongler tror jeg er helt ok. Men stearin er ikke anbefalt å bruke, da det er med til å sote innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

River ut sider fra en gammel bok, ca 7-8 cm i bredden. Ruller dem sammen og knyter med hyssing. Smelter rester av gamle stearinlys, og dypper papiret nedi. Legges til tørk, og pakkes i koselige papirposer som jeg pynter med juledekor. Finnes mange varianter/oppskrifter på net 😊

Ja, jeg bare spør fordi jeg har også laget det. Men så er det noen som sier, bla AI at det ikke anbefales med stearin eller parafin, da det er med til å sote og lage belegg inni skorsteinen. I verste fall kan det føre til pipebrann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg bare spør fordi jeg har også laget det. Men så er det noen som sier, bla AI at det ikke anbefales med stearin eller parafin, da det er med til å sote og lage belegg inni skorsteinen. I verste fall kan det føre til pipebrann. 

Det brukes parafin i de tennbrikettene som selges på butikker også, så det er nå det folk bruker okke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nyere ovner skal ofte ikke ha papir eller papp til opptenning. Jeg har en Dovre installert i fjor og der fikk jeg tydelig beskjed om at det skulle ikke papir inn. 

Anonymkode: 66b63...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det brukes parafin i de tennbrikettene som selges på butikker også, så det er nå det folk bruker okke som.

Ja, det har jeg og sett. Så vet ikke hva jeg skal tro. 

Sluttet med det, da jeg ble anbefalt å la være, men vet ikke om jeg skal begynne med stumper av stearinlys igjen. Det er jo så mye lettere å få fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...