AnonymBruker Skrevet 2. november #21 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er stor forskjell på priser hos ulike kjeveortopeder. Få prisoverslag for eventuell behandling og deretter tilbud fra flere før dere eventuelt går inn på en avtale. Men ja, det er styggdyrt og prosenten Helfo dekker er regnet ut fra en helt fiktiv pris. Utgjør i praksis langt mindre andel enn prosenten tilsier. Anonymkode: 25016...99a Helfo har i tillegg fjernet en del punkter som tidligere ga dekning. Jeg husker ikke nøyaktig hvilke punkter som er fjernet, men har et familiemedlem som underviser tannleger i de Helfo-greiene og han snakket om at det ene punktet som i dag gir 0 dekning, ga alene 80% dekning for noen år siden. 😬 Anonymkode: bc722...3f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #22 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi har en 9-åring som nylig var hos skoletannlege som mente han har feil på tannstilling og henviste til (privat) kjeveortoped for en forundersøkelse. Altså for å finne ut om det i det hele tatt er nødvendig å gjøre noe. Ble litt paff når jeg mottok brev fra denne der det står at undersøkelsen tar en time og koster 2600 kr! 2000 dersom delvis dekket av helfo, som jeg antar denne blir siden det var offentlig tannlege som henviste. Men altså, er dette normalt?? Dere med barn med tannregulering, hvor mye har dere betalt? Anonymkode: f75d2...5cf Trur jeg betalte til sammen ca 30K selv, mitt barn hadde 75% refusjon. Gikk ca 1 gang pr måned, fikk regning på ca 3-4000 hver 3.måned. Anonymkode: 82776...433 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #23 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har skjønt at regulering koster, men ikke at det er så dyrt. Ikke akkurat lagt inn i budsjettet 🫣 men reagerer egentlig vel så mye på at en førstegangs undersøkelse skal koste over 2500kr for en time. Sammenligner dette litt med befaring når man skal gjøre en jobb hjemme og får et prisoverslag. Eller om man planlegger en kosmetisk operasjon. Dette er normalt gratis eller til rabattert pris. Mulig jeg er farget av min erfaring med tannleger, etter å ha gått til mange forskjellige opp gjennom årene. Har da opplevd at enkelte er vel ivrige etter å finne problemer med dertil overbehandling, så er kanskje vel skeptisk. 🤨 Anonymkode: f75d2...5cf En vanlig tannlegeundersøkelse betaler man jo også for (som voksen), det er jo også en slags «befaring». Helseaktører som lokker med rabattert eller gratis undersøkelse ville jeg vært mer skeptisk til, har sett at dette i større grad kan føre til overbehandling. Anonymkode: 8a586...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #24 Del Skrevet 2. november Aldri vært borti en tannlege som henviser en 9åring, det var veldig ungt synes jeg. reguleringstannlege er dyrt ja, selv om man kan ha rett på endel støtte blir det fort mye penger. Anonymkode: 96b14...9ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #25 Del Skrevet 2. november Vår 14 åring er i prosessen med å få på regulering nå, og vi har fått en pris på 35 000 kr. Betaler avdrag på 3000 hver gang. Anonymkode: 13eaa...aa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #26 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Aldri vært borti en tannlege som henviser en 9åring, det var veldig ungt synes jeg. reguleringstannlege er dyrt ja, selv om man kan ha rett på endel støtte blir det fort mye penger. Anonymkode: 96b14...9ae Jeg ble henvist når jeg var 4 år første gangen. Genfeil her som har gitt sitt utslag. Plate fra 7år, streng kom på i mer «normal» tid. Jeg har inntrykk at de henviser lettere idag enn for 40år siden, så trenger ikke å være så mye her. En del har plate før streng. Anonymkode: e43c2...d79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #27 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (6 timer siden): Godt poeng, jeg hadde foreldre som vurderte at jeg ikke trengte tannregulering, det ble veldig dyrt for meg som voksen. Anonymkode: 21d47...de5 Min datter var det bare kosmetisk. Trur hun fikk dekt 20% jeg. Men jeg spurte henne. Er dette noe du vil gjør uansett? Som voksen å. Ja fikk jeg til svar. Dette var noe som hemmet henne. Så jeg betalte da. For jeg viste det blir dyrere hvis hun skal gjøre det som voksen. Er ikke sikkert hun fikk råa til det før langt ute i livet. Anonymkode: b218c...d07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #28 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Aldri vært borti en tannlege som henviser en 9åring, det var veldig ungt synes jeg. reguleringstannlege er dyrt ja, selv om man kan ha rett på endel støtte blir det fort mye penger. Anonymkode: 96b14...9ae Vår ble henvist når akkurat var fylt 10. kommer an på problemet. Her er det en tann som står bak en annen, den må flyttes frem for å kunne rengjøres. Første time kosta vel i underkant av 2000, kanskje 1800, de to neste har kostet 5000 og 4000. Vi betaler per time. Anonymkode: 00b4c...e54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #29 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi har en 9-åring som nylig var hos skoletannlege som mente han har feil på tannstilling og henviste til (privat) kjeveortoped for en forundersøkelse. Altså for å finne ut om det i det hele tatt er nødvendig å gjøre noe. Ble litt paff når jeg mottok brev fra denne der det står at undersøkelsen tar en time og koster 2600 kr! 2000 dersom delvis dekket av helfo, som jeg antar denne blir siden det var offentlig tannlege som henviste. Men altså, er dette normalt?? Dere med barn med tannregulering, hvor mye har dere betalt? Anonymkode: f75d2...5cf Det er det det koster. Betalte også 2600 for første undersøkelse. Har hatt to barn med regulering, betalte rundt 50.000 for de to. Å da har vi fått dekt noe, så hva det hadde kostet oss hvis ikke nav dekte noe, tørr jeg ikke tenke på. Det er jo heldigvis over en "lang" periode. Men man merker 50.000. Heldigvis har de hvertfall veldig fine tenner nå. Anonymkode: ad419...7ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 2. november #30 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi har en 9-åring som nylig var hos skoletannlege som mente han har feil på tannstilling og henviste til (privat) kjeveortoped for en forundersøkelse. Altså for å finne ut om det i det hele tatt er nødvendig å gjøre noe. Ble litt paff når jeg mottok brev fra denne der det står at undersøkelsen tar en time og koster 2600 kr! 2000 dersom delvis dekket av helfo, som jeg antar denne blir siden det var offentlig tannlege som henviste. Men altså, er dette normalt?? Dere med barn med tannregulering, hvor mye har dere betalt? Anonymkode: f75d2...5cf De eldste kostet 500,- stykket (ordontologen i Bergen) måtte kun betale for platen. De yngste kommer vel på rundt 30k hver når de er ferdig med full refusjon. Grunnen er at de nå går til vanlig tannreguleringstannlege pga jeg ønsker usynlige tannreguleringer til de og ikke streng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #31 Del Skrevet 2. november Jeg har heldigvis barn med rette tenner for det er svindyrt med regulering og alt som følger med. En venninne av meg har 3 barn og til nå har det kostet 100000, det er helt ekstremt og de er bare i oppstartsfasen... 😮 Jeg hadde slitt om jeg hadde fått en slik kostnad oppi alt annet. Det blir et klasseskille med regulering som med alt annet. Briller til barn og, er utrolig få som kommer og fikser synsprøve og nye briller til barna sine nå når alt ikke dekkes som før. Anonymkode: 0b181...86d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klokkeblomst_85 Skrevet 2. november #32 Del Skrevet 2. november Betalte egenandel på 35.000kr for en Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå