AnonymBruker Skrevet 2. november #1 Del Skrevet 2. november Vi har en 9-åring som nylig var hos skoletannlege som mente han har feil på tannstilling og henviste til (privat) kjeveortoped for en forundersøkelse. Altså for å finne ut om det i det hele tatt er nødvendig å gjøre noe. Ble litt paff når jeg mottok brev fra denne der det står at undersøkelsen tar en time og koster 2600 kr! 2000 dersom delvis dekket av helfo, som jeg antar denne blir siden det var offentlig tannlege som henviste. Men altså, er dette normalt?? Dere med barn med tannregulering, hvor mye har dere betalt? Anonymkode: f75d2...5cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #2 Del Skrevet 2. november Altså, hvor mye koster hele prosessen og har dere betalt for slik forundersøkelse? En time hos vanlig tannlege koster en tusenlapp, så dette høres jo hinsides ut for en undersøkelse der de kun ser på tennene og prater med oss Anonymkode: f75d2...5cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #3 Del Skrevet 2. november Hvis du får dekket 2000 av 2600 er det jo veldig bra. Vi fikk en pris på rundt 35 000 totalt. Anonymkode: c8179...4c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #4 Del Skrevet 2. november 52000 for 2 barn. Anonymkode: ab3fb...7e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #5 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis du får dekket 2000 av 2600 er det jo veldig bra. Vi fikk en pris på rundt 35 000 totalt. Anonymkode: c8179...4c8 Nei, dekker 600 av 2600 Anonymkode: f75d2...5cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #6 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 52000 for 2 barn. Anonymkode: ab3fb...7e3 Det er jo vilt! 😳 Blir litt skeptisk til hva denne private tannlegen har å si. Han har jo all incentiv til å hevde at regulering er helt nødvendig. Anonymkode: f75d2...5cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #7 Del Skrevet 2. november Tre barn med regulering. Sistemann nå koster oss over 60 000. Anonymkode: 757d2...44c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #8 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er jo vilt! 😳 Blir litt skeptisk til hva denne private tannlegen har å si. Han har jo all incentiv til å hevde at regulering er helt nødvendig. Anonymkode: f75d2...5cf Kjeveortopeden forholder seg til retningslinjene for stønad fra Helfo når h*n vurderer behov, det er ikke sånn at de bare finner på ting. Det er opp til dere om dere velger tannregulering uansett, det er meget sjelden helseskadelig å la være, men dere bør ta med i vurderingen at det blir veldig mye dyrere for barnet deres å ha tannregulering i voksen alder. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Altså, hvor mye koster hele prosessen og har dere betalt for slik forundersøkelse? En time hos vanlig tannlege koster en tusenlapp, så dette høres jo hinsides ut for en undersøkelse der de kun ser på tennene og prater med oss Anonymkode: f75d2...5cf Timehonorar hos tannlege i den offentlige tannhelsetjenesten er kr. 2260 i vårt fylke, spesialisttakst ligger selvsagt høyere. Sånn er det jo hvis du skal til en privat legespesialist også? Anonymkode: 8a586...e44 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #9 Del Skrevet 2. november Min sønn skal få regulering og det vil koste 30 000 ca. 😬 Anonymkode: dc73b...12d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #10 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tre barn med regulering. Sistemann nå koster oss over 60 000. Anonymkode: 757d2...44c Men da var det kanskje ikke helt nødvendig? Man får jo dekket kostnad etter hvor nødvendig det egentlig er. Anonymkode: d953d...131 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #11 Del Skrevet 2. november Det er stor forskjell på priser hos ulike kjeveortopeder. Få prisoverslag for eventuell behandling og deretter tilbud fra flere før dere eventuelt går inn på en avtale. Men ja, det er styggdyrt og prosenten Helfo dekker er regnet ut fra en helt fiktiv pris. Utgjør i praksis langt mindre andel enn prosenten tilsier. Anonymkode: 25016...99a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #12 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er stor forskjell på priser hos ulike kjeveortopeder. Få prisoverslag for eventuell behandling og deretter tilbud fra flere før dere eventuelt går inn på en avtale. Men ja, det er styggdyrt og prosenten Helfo dekker er regnet ut fra en helt fiktiv pris. Utgjør i praksis langt mindre andel enn prosenten tilsier. Anonymkode: 25016...99a Helt rett det du skriver. Utrolig at Helfo "dekker"en viss prosentandel,når det ikke har rot i virkeligheten. Reguleringen til datteren vår kommer på 40000. Da har vi fått "dekket" over halvparten. Bare tull! Anonymkode: 1a941...e04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #13 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har en 9-åring som nylig var hos skoletannlege som mente han har feil på tannstilling og henviste til (privat) kjeveortoped for en forundersøkelse. Altså for å finne ut om det i det hele tatt er nødvendig å gjøre noe. Ble litt paff når jeg mottok brev fra denne der det står at undersøkelsen tar en time og koster 2600 kr! 2000 dersom delvis dekket av helfo, som jeg antar denne blir siden det var offentlig tannlege som henviste. Men altså, er dette normalt?? Dere med barn med tannregulering, hvor mye har dere betalt? Anonymkode: f75d2...5cf Tannregulering koster. Googlet og fant bare et tilfeldig prisoppsett, men reglene for refusjon fra HELFOer lik hos alle tannleger. https://spesialistklinikk.com/priser/ Du kan ikke regne med å få noen refusjon fordi skoletannlegen har henvist. Skoletannlegen ser bare at her kan være noe som bør undersøkes videre, og henviser. Skoletannlegen har ikke kompetanse til. Vurdere denne typen saker utover at noe ikke er perfekt. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helt rett det du skriver. Utrolig at Helfo "dekker"en viss prosentandel,når det ikke har rot i virkeligheten. Reguleringen til datteren vår kommer på 40000. Da har vi fått "dekket" over halvparten. Bare tull! Anonymkode: 1a941...e04 Hva mener du her? Reglene hos Helfo er like uansett hvilken privat tannlege man velger, Tannleger har fri prisfastsettelse og kan ta den prisen de selv vil, men har veiledende priser fra tannlegeforeningen. Å prøve å få pris fra flere tannleger, kan gjøre det hele mye dyrere. Ingen tannleger vil lage et behandlingsopplegg uten å undersøke barnet først. Da blir det flere tusen kroner i forundersøkelser hos flere tannleger der Helfo ikke dekker mer en eventuelt første konsultasjon. Slik er det og for barn og voksne med ulike sykdommer som gir høy refusjon fra Helfo for tannbehandling. Noen betaler lite for samme behandling som andre betaler mer for, fordi tannlegenes priser varierer for samme jobben. Anonymkode: fb511...0a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #14 Del Skrevet 2. november Ja det koster ja. Har betalt over 60 000 for to barn med tannregulering. Anonymkode: b218c...d07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #15 Del Skrevet 2. november Vår fikk kun 40% refusjon. Husker ikke prisen på første time, men var mellom 1-2tusen. Da fikk vi bl.a. detaljert pristilbud fra reguleringstannlegen, og reguleringen vil koste oss 30.000. Mye penger, men da jeg hadde regulering i 1999 fikk vi 60% refusjon, og mine foreldre måtte betale 16.000kr. Justert for kpi så betaler vi nå nøyaktig like mye som mine foreldre gjorde for meg, men mtp ulik refusjonsgrad (for nøyaktig samme bittfeil), så var min regulering dyrere enn mitt barns er. Anonymkode: 5eef6...8d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #16 Del Skrevet 2. november Regulering for meg som voksen, som er helt nødvendig, har prisoverslag på ca 150 000kr 🙀 Hatt regulering som barn, men gått tilbake og de vil prøve en annen tilnærmingsmetode. Jeg vil få alt dekket på grunn av alvorlighetsgraden. Vil miste tennene mine om ikke. Jeg er i gang alt, og er redd det blir endring av regelverket så har pengene, men glad for å i hvert fall få en god del dekket om noe skulle skje. Anonymkode: e43c2...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #17 Del Skrevet 2. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjeveortopeden forholder seg til retningslinjene for stønad fra Helfo når h*n vurderer behov, det er ikke sånn at de bare finner på ting. Det er opp til dere om dere velger tannregulering uansett, det er meget sjelden helseskadelig å la være, men dere bør ta med i vurderingen at det blir veldig mye dyrere for barnet deres å ha tannregulering i voksen alder. Anonymkode: 8a586...e44 Godt poeng, jeg hadde foreldre som vurderte at jeg ikke trengte tannregulering, det ble veldig dyrt for meg som voksen. Anonymkode: 21d47...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #18 Del Skrevet 2. november Det er dyrt med regulering. Om du har flere tannleger å velge i så kan du få pris på undersøkelse av flere. jeg ville forhørt meg i nettverket, det er garantert mange du kjenner som har regulerings-barn, de vet sikkert hvor de vil anbefale og ikke. Når det gjelder refusjon, så får du refundert en del i forhold til hvor nødvendig det er, vi får 75% tilbake, det er fordi det er helt nødvendig altså alvorlig bittfeil. Er det ikke så nødvendig så dropp hele greia Anonymkode: c898a...897 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #19 Del Skrevet 2. november Akkurat ferdig med egenandel for barn nr 1; endte på 35 000,-, betalt med avdrag på 2500,- pr måned. Nå er nr 2 i gang og fase 1 koster oss 15 000,- i egenandel. Er spent på hva fase 2 vil koste! 😅 Får 20% «rabatt» på søsken. Så oppi 50 tusen pr nå and counting.. Anonymkode: 91294...1d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november #20 Del Skrevet 2. november Har skjønt at regulering koster, men ikke at det er så dyrt. Ikke akkurat lagt inn i budsjettet 🫣 men reagerer egentlig vel så mye på at en førstegangs undersøkelse skal koste over 2500kr for en time. Sammenligner dette litt med befaring når man skal gjøre en jobb hjemme og får et prisoverslag. Eller om man planlegger en kosmetisk operasjon. Dette er normalt gratis eller til rabattert pris. Mulig jeg er farget av min erfaring med tannleger, etter å ha gått til mange forskjellige opp gjennom årene. Har da opplevd at enkelte er vel ivrige etter å finne problemer med dertil overbehandling, så er kanskje vel skeptisk. 🤨 Anonymkode: f75d2...5cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå