AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #1 Del Skrevet 2. november 2024 Er det flere som har opplevd (og gjerne løst ) problemet at Garmin registrerer våkentid som søvn? Jeg har søvnproblemer og kronisk utmattelse og kjøpte derfor en klokke som skulle være god på Body battery og helsefunksjoner. Men den registrerer jo for mye søvn! I dag våknet jeg 02:15 og har vært våken siden da, men i følge Garmin har jeg sovet 6,5 timer med "ok" kvalitet. Og dette er ganske typisk. Antall minutter osv er jo ikke så nøye i seg selv, men vil ikke dette gi et falskt positivt bilde av body battery og kapasitet? Noen som har vært borti det samme? Hva gjorde dere? Finner nix og nada om dette på hjelpesidene deres, bare en side om nap registration... Anonymkode: 53de8...760 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #2 Del Skrevet 2. november 2024 Jeg byttet fra Fitbit til Garmin for noen måneder siden, og jeg har ikke angret ett sekund, men akkurat når det kommer til søvnregistrering opplever jeg Fitbit som bedre. Men, jeg opplever at selv om Garmin registrerer våkentid vil de andre parametrene (puls, HRV, bevegelser) være korrekt registrert likevel, og jeg opplever body battery som rimelig korrekt tross feilregistrering. Anonymkode: a9960...296 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #3 Del Skrevet 2. november 2024 Hvis man ligger relativt stille om natta vil klokka ofte tro du sover. Du kan gå inn på oversikten over skritt, søvn osv på klokka, hvis det står "sov" under "søvn" kan du trykke på den og registrere at du er våken. Så lenge du hviler, altså har lav puls og høyere HRV, lader body battery. Det gjør den uansett om du er våken. Anonymkode: 673db...a80 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2024 #4 Del Skrevet 2. november 2024 Takk for svar, begge to! Da legger jeg vekk bekymringen om at for mye registrert søvn vil slå helt feil ut på de andre målingene, i hvert fall. Selv om det er snålt å få "Hurra, god søvn og super treningsevne" når du har sovet i fire timer og er trøtt som en strømpe. Men BB kan uansett være rimelig korrekt altså. Skal også teste om jeg får til å logge manuelt en gang- visste ikke at det var mulig Anonymkode: 53de8...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #5 Del Skrevet 3. november 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Takk for svar, begge to! Da legger jeg vekk bekymringen om at for mye registrert søvn vil slå helt feil ut på de andre målingene, i hvert fall. Selv om det er snålt å få "Hurra, god søvn og super treningsevne" når du har sovet i fire timer og er trøtt som en strømpe. Men BB kan uansett være rimelig korrekt altså. Skal også teste om jeg får til å logge manuelt en gang- visste ikke at det var mulig Anonymkode: 53de8...760 Jeg får ikke akkurat den meldingen, men jeg får god søvn-score, og så går jeg inn på Body Battery og ser at det ikke er så mye å rope "Hurra" for I natt for eksempel. Jeg har i følge klokken hatt en god natts søvn med en "forfriskende mengde REM-søvn", og skal i utgangspunktet være klar for hva som helst. Dette burde være positivt, men det stemmer ikke med hvordan jeg føler meg. Jeg går inn på Body battery og får denne beskjeden: "Du sov lenge nok, men en pulsvariasjon som var lavere enn vanlig under søvn kan indikere at kroppen er overbelastet og gjorde at den ikke kunne lade. Prøv å holde stressnivået lavt i dag og slappe av for å få bedre restitusjon under søvn". Når jeg så ser på stressmålingene ser jeg at jeg bare har hatt 2,5-3 timer med hvile i løpet av natten. Dette stemmer bedre med min opplevelse. Anonymkode: a9960...296 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skriblerinna Skrevet 3. november 2024 #6 Del Skrevet 3. november 2024 Min erfaring er også at det er hvile som er det som lader. Man kan sove lenge, men er stressnivået høyt i søvnen så lader ikke batteriet. Så om du er våken, men hviler, så lader du batteriet. Jeg tror egentlig ikke noen klokke er helt til å stole på med søvnregistrering. Det går nok ikke an å få eksakte målinger over hva slags søvn man har bare ved å måle på håndleddet. Jeg var på søvnanalyse på et sykehus en gang, og da fikk jeg masse elektroder på hodet som målte hjerneaktivitet, pulsmåler på fingeren og en pustesensor i nesa. Det var ganske avansert. Og når en klokke bare måler på ett punkt på håndleddet, sier det seg sjøl at den ikke kan få med seg alt. Så hva den sier får man ta med en klype salt. Det er uansett hvile som avgjør, og HRV kan den vel måle via pulsen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skriblerinna Skrevet 3. november 2024 #7 Del Skrevet 3. november 2024 En ting til: når man sliter med utmattelsestilstander så er det jo noe galt i kroppen. Man kan føle seg groggy selv om man har høyt batteri. Klokka klarer ikke å måle f eks mental utmattelse, eller hjernetrøtthet som gir deg kognitiv svikt f eks. Så viktig å både lytte til kroppen og se på klokka. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2024 #8 Del Skrevet 3. november 2024 Takk for svar, dere! Ja, det er sant, ved sykdom og utmattelsestilstander er det jo noe som ikke fungerer som det skal, ikke rart at målingene kan fremstå pussige da. Jeg har lært mye av Garmin også, batteriet lader ikke så verst, men med en gang jeg rører på meg fyker stressnivået til topps og det kan henge lenge i. Er jeg aktiv (ikke som i jogge, men feks gå på kino hehe) en kveld roer ikke kroppen seg før flere timer etter leggetid. Rare greier. Måtte flire av beskrivelsen din, ab...296, velkjent at søvnmåleren sier at alt var ok (minus HRV) og så går du inn på Body Battery og får et helt annet bilde. Favoritten min er "treningsevne", som alltid er knallgod- men det er jo bare fordi jeg aldri trener. Men legger man sammen faktorene OG kjenner etter i tillegg, får man et bedre bilde av hva som faktisk skjer, absolutt. Skjønner mer av mekanismene nå enn før jeg fikk klokka. Anonymkode: 53de8...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #9 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Måtte flire av beskrivelsen din, ab...296, velkjent at søvnmåleren sier at alt var ok (minus HRV) og så går du inn på Body Battery og får et helt annet bilde. Favoritten min er "treningsevne", som alltid er knallgod- men det er jo bare fordi jeg aldri trener. Men legger man sammen faktorene OG kjenner etter i tillegg, får man et bedre bilde av hva som faktisk skjer, absolutt. Skjønner mer av mekanismene nå enn før jeg fikk klokka. Anonymkode: 53de8...760 Ja det er alltid morsomt når klokken sier i mot seg selv I natt var min søvn god, body battery sier: "Du sov lenge nok til å lade Body Battery, og du er klar for en produktiv dag", men HRV er uenig: "Pulsverdien din er lavere enn vanlig, noe som kan tyde på at du trenger mer restitusjon. Hvis du føler deg trett, må du sette av tid til hvile". Hva kroppen min sier? Den sier at jeg trenger lett aktivitet kombinert med mye hvile. Angående det uthevede i det jeg har sitert: jeg har en egen tråd inne på helse om det å lære seg klokken, og om å tolke stressnivået. Som hos deg fyker stressnivået mitt opp med en gang jeg gjør noe som helst, og hvis jeg gjør noe på kvelden roer ikke stressnivået seg før langt utpå natt, og påvirker nattesøvn. Jeg har til nå brukt 4-5 mnd på å finne sammenhenger, og begynner etterhvert å lære meg hva som påvirker stressnivået, søvn og HRV, og hva jeg må gjøre for å for å fungere best mulig. (Jeg brukte Fitbit før, og selv om den var til god hjelp for meg var det først da jeg byttet til Garmin at jeg forsto sammenhenger, og hva jeg kan gjøre for å takle hverdagen for bedre funksjonsevne ) Anonymkode: a9960...296 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #10 Del Skrevet 4. november 2024 Withings er vel bedre? Anonymkode: 7054a...07c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #11 Del Skrevet 4. november 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Withings er vel bedre? Anonymkode: 7054a...07c Det kommer an på hvilke funksjoner som er viktige for deg. Hvis en god søvnregistrering er det viktigste kan sikkert Whitings være bedre, men hvis du vil ha andre heleparametre (som stress-score, Body battery, treningsevne, eller restitusjon) er ikke den et godt alternativ. Anonymkode: a9960...296 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #12 Del Skrevet 4. november 2024 Jeg har fått meg oura-ring og den viser den at min garmin fenix 6S er helt på tur når det kommer til søvnregistrering. Garmin kan skrive at jeg har sovet 9 timer, mens ouraringen viser 6,5 (som da stemmer). Anonymkode: 9fe44...daa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2024 #13 Del Skrevet 4. november 2024 Jeg gikk fra Polar til Garmin og ble litt sjokkert over hvor dårlig søvnregistreringen til Garmin er. Den tror jeg har sovet når jeg har måttet reist meg opp for å gå inn til toåringen og roe ham i timesvis før jeg kan gå ut og tilbake i min egen seng. Som andre her syns jeg body battery er en mye bedre måling. Den har bekreftet hvor sinnsykt mye dårligere søvn jeg får av å drikke alkohol iallfall. Anonymkode: f1ceb...d61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2024 #14 Del Skrevet 5. november 2024 Disse klokkene med bodybatteri er jo laget for friske kropper, og ikke for kropper som har utmattelse. Hvilken Garmin modell har du ts? Anonymkode: faf0a...988 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2024 #15 Del Skrevet 12. november 2024 Jeg har en av de billigste Garminklokkene og hos meg er søvnregistreringen 90-95% riktig. Jeg er også kronisk syk så det burde egentlig påvirke klokken mer. Det eneste den sliter med noen ganger er at den tror jeg er våken under REM, fordi jeg beveger mye på meg når jeg drømmer. Det jeg gjør er å alltid skru av søvnregistreringen når jeg våkner, og så går jeg inn i appen og justerer oppvåkningstidspunktet dersom det er feil. Anonymkode: 9cea1...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå